Logga in:

Bild 1 av 12

« Förra | Nästa »

Indien
I hamnen lag det flera hundra husbatar pa rad!

Annika_Jonas Ge betyget 1 Ge betyget 2 Ge betyget 3 Ge betyget 4 Ge betyget 5 3.04

Kungar i Kerala - På lyxig husbåt i Indien

Annika & Jonas från Göteborg är just nu ute på en spännande resa. Under tre månader besöker de Indien, Sydafrika, Argentina och Brasilien. Just nu är de i Indien. Här berättar de om när de hyrde en husbåt och gav sig ut på Kerala Backwaters.

4/2-08 - Indien (Kochi)

I lördags den 2:e februari tog vi 17:10 tåget från Trivandrum till Allepey. Vi hade då tillbringat 3 härliga dagar pa stranden i Kovalam. Väl framme i Allepey hittade vi ett boende. Ägaren fixade även husbåtturer så vi bokade en sådan samma kväll. Vi begav oss på kvällen ut på Allepeys gator for att uppleva “Indiens Venedig“. I mörkret var det dock inte så inbjudande och vi var glada att vi inte var i Afrika eller Sydamerika när vi gick omkring vid de mörka kanalerna.

På söndagen skulle vi ut på husbåttur, men innan vi begav oss iväg tog vi en joggingrunda pa stranden. Det var en lång och härlig strand, men tyvärr använde även indierna den som toalett och det fanns flera hundra små gropar med “nummer 2“ som luktade illa. Vid 11:30 åkte vi ner till hamnen för att hoppa på vår husbåt. Vi hade bokat en husbåt, som skulle köra oss runt på Keralas Backwaters under ett dygn. Båten sag ut som en risbat, var ca 20 meter lång, hade två sovrum med dubbelsäng, badrum, dusch, kök, matplats, och en liten korgstolsgrupp samt en tremansbesättning. Vi kände oss som kungar där vi gled framåt i vattnet. Vad kostade då det har kalaset? Endast 4700 rupies eller ca 800 SEK – alltså inte alls farligt dyrt.

Kerala Backwaters ar ett sjö- och kanalsystem som rinner några kilometer innanför Allepeys kust. Allt vatten är sötvatten och det finns massa små byar vid vattenkanten. Medan vi åkte runt såg vi kvinnor stå och tvätta i strandkanten, man som fiskade ifrån små kanoter, barn som vinkade och ropade “Hi!“ samt risodlingar och bananplantager på konstgjorda öar. Utöver det som omgivningen hade att erbjuda hade vi även en mycket god kock ombord som gjorde flera goda måltider åt oss. Vid 17:30 lade vi till och Annika och Jonas satt och njöt av en Kingfisher i solnedgången. Summa summarum var det enormt avslappnade, skönt och intressant att åka omkring på Keralas Backwaters och detta rekommenderas starkt.

Dagen efter vaknade vi och åt frukost samtidigt som vi tuffade mot hemmahamnen. Nu var det dags att ta sig till Kochin. Vi hade beslutat oss for att testa på att åka indisk buss for första gången.Vi tog oss med en rickshaw till busstationen och kastade oss på en buss. Efter att äntligen lyckats stuva undan vara stora ryggsäckar kom vi på plats. Att vara ute i den indiska trafiken är spännande. Eftersom bussar är bland de största fordonen, väjer allt utom andra bussar och lastbilar för dem. Var buss körde som en galning och körde konstant om. En gång tvärnitade han och Annika dunkade in sitt huvud i sätet framför. Om olyckan hade varit framme hade det slutat med sprucket ögonbryn, men som tur vad gick allt bra!

Efter knappt 2 timmar och 65 km var vi framme. Att åka buss gick förvånansvärt smidigt och var grymt billigt (ca 5 kr/person). Resten av dagen tillbringade i Fort Kochin, där vi ska vara i totalt tre dagar. Detta var det första ställe som europeerna genom Vasco da Gama kom till i Indien och därmed finns det visst europeiskt arv i Kochin. Vi tittade pa några kyrkor, det kända området “jew street“ och coola kinesiska fiskenät innan vi åt middag på en italiensk restaurang.