Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(29)
(29)
Flyg + Hotell
Berlin 1 754 kr
Paris 2 543 kr
Barcelona 1 782 kr
Istanbul 2 282 kr
Los Angeles 2 663 kr

Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink

Redaktionen bloggar

Vietnam

• Sophie 25/9-03.

Vi ska spendera 10 dagar i Vietnam i början av januari. Vilka är måstena och vad ska vi undvika? Tacksam för alla hjälp!

• Bibbi 13/10-03.

Hej Sophie!
    Jag har varit ute och rest i 8 manader och spenderat ca 1 manad i Vietnam. Startade i norr och reste soderut.
    Ett absolut maste ar att gora en treckingtur i Sapa. Det ar det vackraste stallet jag varit pa i hela sydostasien. Valj en treckingtur dar du overnattar i ett homestay. Skulle ocksa vilja tillagga att om du bara har 10 dagar i Vietnam, spendera dem i norra Vietnam.
    Trevlig resa.
    Bibbi.

• erica 30/10-03.

hej vi aer i vietnam nu, vilket foer oevrigt aer ett toppen land. ni faar absolut inte missa hoi an, urmysig stad och den baesta staellet foer att sy upp klaeder. dalat uppe i bergen var ocksaa fint..

• Ida 11/11-03.

Kan verkligen rekommendera att ta en båtutflykt nere på Mekongfloden i södra Vietnam. Mycket intressant och vackert!

• Tjomp 12/11-03.

Ar just nu i Vietnam och jag kan starkt rekommendera att aka till Hoi An. En grymt trevlig stad med en av de basta badstranderna i hela sydostasien!! Sammtidigt som det finns trevliga matstallen och mysiga affarer. Jattebilligt att sy upp klader!!!! Finns ca 200 st skraddare.

• karin 14/12-03.

Hej! såg att folk tipsar om Hoi An..det är bara att hålla med! det var vårt sista stopp efter två veckor i vietnam, och vi hade definitivt velat stanna där längre! mitt tips (för Hoi An) är: försök hitta "Full moon pub", på 10 Pham Hong Thai St. moppeförarna i Hoi An kan säkert hjälpa er! det här är ett helt tokigt ställe. visst låter det som en stor mäktig pub? det är det dock inte. det är ett liiitet rum, med en liten stereoanläggning, samt några kulörta lampor i taket. det är helt enkelt ett vardagsrum i ett hus. två killar äger den här coola puben, där utbudet drinkar inte är enormt...om man vill besöka toaletten, gör man det på deras privata, bland deras tandborstar och andra personliga tillhörigheter. bara ett roligt och konstigt ställ att ha sett! på visitkorten står: excellent atmosphere, overnight music. ja, det stämmer nog! inget turistställe är det i alla fall.. ha en trevlig resa i ett fantastiskt land!

• Micke Persson 17/12-03.

Ho Chi Minh City tillhör måsten anser jag. All "nutidshistoria" är riktigt intressant. Skaffa en guide, de jag stött på var riktigt pålästa och visade stort intresse i att berätta just de bitarna som jag själv var intresserad av. Annars är NhaTrang trevlig badort (tyvärr grått vatten).
    Hoi-An kan jag bara hålla med vad de andra om. Riktigt trevlig ort och skall du sy upp kläder är det billigast här.

Mvh
    Micke

• Rune 18/12-03.

Om du skall se något av Vietnam på 10 dagar så bestäm dig för högst en eller två platser. Jag var där 6 veckor och det var alldeles för kort tid.
    Vad du skall besöka beror lite på varifrån du kommer. I januari kan det i norr vara lite kyligt annars är bergstrakterna helt fantastiska.Nu menar jag
    inte bara området kring Sapa, som är på väg att bli en turistfälla. Ta dig
    i stället upp mot gränsen till Laos tex. via DienBienPhu. Otroligt vacker och helt underbara mötenmed minoritetsfolk. Se till att ha en bra guide som känner någon i trakten och stanna där hela tiden.
    Kommer du in från söder är naturlitvis Mekongdeltat ett måste. Osäker på vädret i januari. Åk till Vien Long och försök få komma med på en båtur in i deltat med en "liten" båt och guide (privattours är inte så dyrt). En vecka kommer att försvinna snabbt. Avsluta med Saigon några dagar.

• Rampan 22/12-03.

Ni ska inte
    Besöka staden Dong Ha en skitstad där alla vill lura en och det finns inget att se
    Ni ska
    Besöka
    Hoi An det är en liten stad strax söder om Da Nang där skräddarna är utbra och farligt billiga (mycket billigare än HM) Sen är det ju utr en kulturell synvinkel än jätte fin stad men allt de är ju sekundärt!

Saigon är ett måste, ska man till Vietnam måste man till Saigon, gå på musset och se Vietcongs tunnlar och allt som man bara måste göra! Det är för övrigt en jätte trevlig stad med massa bra resturanger och trevliga fik!

• Maria 29/12-03.

Hanoi som utgångspunkt - urmysig stad! Dessutom "nära" till Sapa och till den norra kustremsan med fin övärld.

• TheTraveller 9/1-04.

...men ni kommer inte hinna NÅGONTING på 10 dagar!

• josefin olsson 26/3-04.

ta en treeking tur uppe i sapa ...... ni får en egen guide och får minnen för livet..... är lite kyligare men det är verkligen värt de hela!!!!

ställ gärna frågor om ni undrar över något!!!

ni kan kika på bilder och läsa i våran bok om ni vill.... familje resa i asien va namnet!!!

• Erik Karlsson 29/3-04.

Hej Sophie.
    10 dagar är en ganska kort tid men två måsten är absolut, som många andra skrivit, Hoi-An. En liten mysig stad/plats ca 3 mil söder om Da Nang. Mycket backpackers och en okej strand. Annars så rekomenderar jag starkt Na Thrang som ligger halvägs mellan Saigon och Da Nang. Lite större stad med en störtskön atmosfär. Bra uteliv och framförallt härlig dykning. kanske inte den bästa dykningen men billigare än i Thailand och Rainbow Divers är det trevligaste dykföretag jag nagonsin stött på och då åker jag runt och dyker en hel del.
    Lycka till
    Erik

• Ericsson 3/4-04.

Hej
    Jag reste runt 7 manader i sydostasien forra aret och hittade inget stalle som slar ut Sapa. Men med 10 dagar sa beror det kanske pa om ni anlander i syd eller norr.

• Sofi 5/4-04.

Hej hopp!
    Ak inte till Danang..Det ar mitt enda rad. Otrevlig stad med MASSOR av manniskor och motorcyklar overallt. Annars ar Vietnam underbart!! Missa inte Halong Bay!

• Camilla 6/4-05.

Hej

Jag var i södra Vietnam i februari till mars och besökte Saigon och största delen av Mekong deltat. Det var en helt fantastisk upplevelse. Jag rekomenderar att boka en 3 eller 4 dagars tur från Saigon till deltat. Antingen upp tom Kambodja eller med en homestay. Helt underbart, varmt, människorna, livet. maten, utsikten...Jag kan fortsätta länge. Jag har rest mycket i asien och detta var en höjdare! Var denna gång 10 dagar endast i detta området. Men ett tips är att ta det lungt och spendera inte för LITE tid, då finns det chans att missa guldbitarna. Chu chi tunnlarna var också mkt intressant.
    Tack för mig
    Camilla

• Tille 12/4-05.

Håller me de flesta andra...håll dig till Hoi An å nedåt till Saigon med den knappa tiden du har!!

• Ruundreseguiden 30/11-09.

Jag jobbar som rundreseguide i vietnam och det finns så otroligt mycket att se men jag skulle rekomendera, att kolla på bbc, Topp Gears vietnam special som du kan youtuba, där har de fått med det mesta sevärda platser!

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer