Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(56)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Varning för RyanAir

• Linda 26/11-03.

Jag vill utfärda en varning för Ryanairs bokning!
    Jag bokade fyra enkelbiljetter igår, men i slutändan blev det inte alls så förmånligt som det förs verkade. dom tar betalt för ALLT. Biljettpriserna som visas på hemsidan vid en första sökning kan vara så lite som hälften av vad det blir efter skatter och avgifter. dessutom kostar det 70 kr att betala med kort (som förresten är det enda accepterade sättet...). om man vill boka per telefon får man bara prata med engelsmän och samtalet kostar 4 kr per minut.

värst är ändå att dom tar ut en avgift på 720 kr i "administrationsavgift" om kortet man använder vid bokningen avvisas! observera att det priset är högre än för de flesta enkelresor... Ryanair tjänar alltså mer på att avvisa en bokning än att genomföra den!
    man kan inte vara säker på att slippa avgiften även om man har ett giltigt kort och tillräckligt med pengar. tydligen kan man inte boka två resor för tätt inpå varandra, för då blir man avvisad. bäst är att vänta nåra timmar mellan bokningarna. innan jag kom underfund med det hann jag bli avvisad fem gånger, så jag väntar just nu på en räkning som lär bli större än den för flygresorna...

själva flygningarna har jag ingen erfarenhet av, men hoppas verkligen att dom är bättre än bokningen!

• Wayne 24/10-04.

Ja som sagt, det är märkligt vad första intrycket skiljer sig bland människor. RYAN AIR har jag rest med 14 gånger fram och tillbaka till LONDON och det har varit helt strålande. Det är skatter och andra avgifter JA. Men allt står som en slutsumma så man vet ju vist exact hur mycket man har betalat. Det är ju inte heller så konstigt att du får böta 720 om ditt kort inte går igenom. Kom ihåg att du inte betalar för resan då, för dem kan ju inte dra ett kort som inte går igenom. Och kort blir bara avvisade om dem verkligen ÄR överskridda och saknar täckning. Om du hade tillräckligt med pengar på kortet ich blev avvisad så är du en på Miljjonen. RYAN AIR är ett flygbuss företag, servicen tycker jag är bra, med trevliga piloter, och flygvärdinnor, men detta skulel inte behövas....eller behövas ställa krav på, för man betalar inte för någon klass....utan det är mer som att sätta sig på en buss till tex London, och det går bra mycket smidigare och fortare. Jag missa planet i London tillbaka till Sverige sist och förlorade hela biljetten, och fick köpa en helt nya för ca 800 kr.....men det är deras policy....och det vet man om innan....så det var vårat eget fel att vi missa planet....och det var det ju på ett sätt.....(även om vi åkte i GOOOD tid från London, och vi kunde väll inte riktigt veta att dem skulle ha Vägarbete i buss och taxi filen ut ur London heller...men livet går vidare....RYAN AIR ÄR BRA!

• Mandy 25/10-04.

JAG TYCKER ATT DER AR HELT KONSTIGT ATT MAN SKA FA BETALA OM KORTET INTE GAR IGENOM. DOM BEHOVER BARA SAGA ATT TYVARR SA HAR DITT KORT INTE ACCEPTERATS OCH DARFOR KAN VI INTE GENOMFORA BOKNINGEN. END OF STORY. MANDY

• b 28/10-04.

Ja, det låter underligt med en sådan avgift. De kan ju kolla det direkt när man bokar på nätet.

• maja 29/10-04.

Jag vill bara lägga till att det numera är inte tillåtet att ta ut en extra avgift om man betalar med kort. Jag jobbar på bank så jag fick info via den vägen. Lustigt är att denna regel inte verkar spridas så att folk får reda på det. Det är en överenskommelse mellan konsumentverket (tror jag)och företagare. Så nästa gång de kräver avgift för att betala med kort så vet ni att det inte är tillåtet. Dessutom har de infört denna regel för att man inte ska kunna utnyttja reseförsäkringen/avbeställningsskyddet som ingår gratis om man betalar med sitt bankkort. Resebolagen vill ju sälja sin dyra reseförsäkring/avbeställningsskydd.

• Olle 4/2-13.

åkt med ryan flera gången  och inga missöden

men det är väl mest tur ?!

tex på flyget till edinburg i fredas 1850

fick man ett mail en vecka innan att tiden flyttats till 1835 istället

ganska typiskt dom eller hur ?! att bara maila. men det gick ju bra ändå!

polare fick betala 60 euro för att checka in en väska tex. Glömmer man boradingkort kostar lika mkt, 

• mandersson 4/2-13.

Ouch, 60 euro för en väska är ju rätt saftigt. Jag dejtade en tjej som jobbade på ryanair häromåret och hon var i och för sig hur trevlig som helst. 

• Beatrixx

beatrixx 14/5-13.

Mjo, RyanAir är inte direkt en hit enligt mina erfarenheter heller...

• krille 21/7-13.

Jo, jag har dålig erfarenhet av Ryanair. Allt är billigt och bra när man reser och hinner med flyget, men skulle man av en eller annan anledning inte komma med och får omboka är det förskräckligt vad de tar ut straffavgifter. Ja jag är fortfarande chockad nästan fyra veckor efteråt. De tog ut en avgift för varje familjemedlem, vi är fyra stycken och det blev 110 pund, vilket motsvarar 4600 kr! Det grävde ett stort hål i semesterkassan kan jag lova och vi fick sitta på flygplatsen och vänta över natten tills nästa flyg skulle gå. Gissa om vi var där i tid. Fy skäms Ryanair.

• Kalle Kula 24/7-13.

Man får vad man betalar för,eller?

• Jack 29/7-13.

Får vad man betalar för?

Den 30/6-13 betalade jag 2700 för biljetten plus avgifter, bagage och skatt. Nu en månad senare när jag ska checka in genom nätet för att få det där jävla boarding passet så ska jag betala ytterligare 2300 kr utan att få välja sittplats. För att välja sittplatser kommer jag få betala 3000 kr. hur kommer det sig att jag ska betala dubbla priset nu i efterhand??? jag har redan betalat för flygbiljetten. Tekniskt fel eller är det bara goda gamla Ryan air? Av 2300 är ca 1200 kr en summa av "biljettpris" vad det nu än kan vara.

Jag hade lika gärna kunnat köpa flygbiljetter från lufthansa eller sas.

ÅK INTE MED RYAN AIIIIR!!! tilläggsavgifter kommer i efterhand (dvs efter första betalningen)!!!

• Krille 30/7-13.

Ja, jag säger bara det! Är det bara oärliga typer på Ryan Air eller...? Vad mer ska de ta betalt för? Gå på toa på planet, kanske. Då är det bättre att de tar ut normala priser och inte kommer med något finstilt i efterhand! Ska de ha några kunder kvar?? Jag kommer alltid vara deras f d kund tyvärr. Skärpning Ryan Air!

• En i kön 7/8-13.

Ryan air är billiga sedan inget mer

• Kolkarm87

kolkarm87 18/3-14.

Hej!

Jag tänkte åka till Krakow med Ryan Air men är lite tveksam i fall de är att lita på. Har ett tight schema och vill ju inte missa en dag av jobb eller semestern för att flygbolaget inte sköter sig. Är det någon som har erfarenhet av just flighten mellan Krakow och Skavsta?

• CaaH

caah 25/3-14.

Det finns ju andra lågprisflyg beroende på vart man vill åka & så naturligtvis. Norwegian tex. Vi flög t/r Bangkok för typ 4000:-/pp nonstop fr ARN. Mamma & jag flög m Vueling till Barcelona t/r för 1900:-/pp. Man får ägna lite tid att leta men jag gör hellre det än gynnar RyanAir.

• Katarina 25/4-14.

Någon som har krångel med incheckade väskor och betalning? min gick inte igenom och testade 2 ggr, skulle pröva igen då stod namnet med men en medpassagerares namn hade försvunnit, inga pengar dragna på kortet än.

• GrisenOve 27/4-14.

Åkt en gång till Rhodos med Ryan Air, fungerade alldeles utmärkt både hem och dit.

• MONA 23/12-14.

Gjorde ett missstag med bokning av hemresa 21/5 istället för 21/4 bokade om inom 15 min 630 kronor fattigare MONA

• Johan 10/2-15.

Någon som har erfarenhet av älskaattspara? Klickade i en ruta på ryanairs hemsida då jag köpte biljetter som lovade 100 kr tillbaka per biljett. Inga pengar fick jag och nu är jag medlem i detta istället. För några veckor sedan drog hemsidan pengar från mitt kontokort och nu har jag mailat med dem 4 ggr skrivit alla uppgifter jag kan ge dem för att avsluta mitt s.k medlemskap men får tillbaka samma automatiserade svar att de saknar uppgifter för att avsluta medlemskapet.... Kriminellt säger jag!

• Johan 10/2-15.

Någon som har erfarenhet av älskaattspara? Klickade i en ruta på ryanairs hemsida då jag köpte biljetter som lovade 100 kr tillbaka per biljett. Inga pengar fick jag och nu är jag medlem i detta istället. För några veckor sedan drog hemsidan pengar från mitt kontokort och nu har jag mailat med dem 4 ggr skrivit alla uppgifter jag kan ge dem för att avsluta mitt s.k medlemskap men får tillbaka samma automatiserade svar att de saknar uppgifter för att avsluta medlemskapet.... Kriminellt säger jag!

• Elisabet Rönneke 17/2-15.

Ja, man måste vara väldigt noggrann när man använder sig av Ryan Air. Jag har åkt MÅNGA gånger med dem men aldrig råkat illa ut men som några säger här så har flera flygbolag nu lågprisbiljetter, nackdelen är ju att man måste byta på respektive flygbolags huvudflygplats så det tar alltså betydligt längre tid än med ex Ryan. Flög för ett par veckor sedan med AirFrance till Paris, flygtid 1 tim 45 min. Flyg + 4 dagar hotell med frukost för 2865 kr. Långt bättre än Ryan.

• Jennie Edvardsson 23/2-15.

Också råkat ut för att blivit medlem i "älskar att spara" mot min vilja när jag köpte biljeter hos Ryanair och de har dragit pengar från mitt konto. Har mejlat men inte fått någon svar..

Om det är många som drabbas kan man gå samman, för varje enskilt ärende handlar om för lite pengar för att det ska hända något..

Tidigare oftast varit nöjd med Ryanair men nu hoppas jag de försvinner från marknaden -  oseriöst att lura sina kunder.

• Zuza 7/3-15.

Jah har också drabbat av ofriviligt medlemskap i Älskar att spara, försökte ringa, vad ska jag göra, jag vill inte att de ska dra pengar från mitt konto i fortsättningen!?

• Peter 9/3-15.

Även jag råkade ut för att bli medlem i "Älskarattspara".

Efter att ha ställt frågan om företag tillhör "RyanairKoncernen" fick jag erbjudande att få tillbaka en månads medlemsavgift, 128:-

Det som irriterade mig mest var att valet på Ryanair's sidan är flummigt formulerat så att man tror att man tjänar pengar. Ha, ha. Med Ryanair? Glöm det! Välj billigaste alternativet och flyg. Inget mer.

"Älskar att Spara" gör sig inte heller besväret att informera sina medlemmar att ... de är medlemmar. Eller är de? Man kan inte inte ens logga in på deras sidan trots att man betalar 128:- varje månad ...

Visst är det kriminellt. Varnar bara andra att vara försiktiga med bokningen och inte gå med deras billiga knep att råna oss på pengar ...

• Catarina 14/3-15.

Hej,

har oxå erfarenhet av "Älskar att spara". jag lyckades att säga upp det, sparade alla uppgifter från den sidan som kom upp så fort jag hade tryckt på knappen och villkoren sparade jag oxå i en mapp, och där fanns då en mail adress. Om jag skrev a isf ä i den mail adressen så kom mailet rätt. Men för säkerhets skull spärrade jag mitt kort omedelbart, förstod att jag aldrig skulle få några 150 kr vid nästa ryanair köp. Jag rekommenderar att alla som råkat trycka på den knappen efter bokningen, att spärra sitt kortet omedelbart.

• Catarina 14/3-15.

Hej igen, har för övrigt flygit till London mellan 25-30 ggr både från göteborg och Skavsta med ryanair sedan 2008. Har aldrig fått betala mer än vad jag skulle, enligt deras webbplats. En gång, påsken 2012 el 2013 misstänkte vi att piloten var påverkad av något, men annars har allt flutit på bra, 2 grr har planet varit mer en en halvtimme försenat. Se bara till att inte lägga på några extra tillägg så får ni det rätta priset, priset gäller 10 kg handbagage och inte några tilläggsförsäkringar. Eftersom några banker idag så som swedbank exempelvis inte tillhandarhåller vanliga VISA kort så får man som resenär en kortavgift på 2% av priset. Betalar man med mastercard, svenska sådana, blir det en avgift på 2% på summan.

• Anders 21/4-15.

Hej, räcker det att spärra kortet gällande älskar att spara? Inte så att man samlar på sig en större skuld när de ej kan dra summan? Eller att en faktura skickas till mitt hem? Har mailat 4 ggr och ringt om avslutande av medlemsskap. Vad har ni för erfarenhet? Med vänlig hälsning Anders

• Annika 27/4-15.

Hej ,jag har också råkat ut för detta . Jag har mailat ringt men inget händer.

Jag blir rent förbaskad hur dom beter sig.. 128 kronor i månaden!!! Vet inte hur jag skall gå vidare.. jag har heller inte fått mail om att jag ät medlem. såg det av en slump då jag tittade på mitt Master card kort som jag bara har när jag handlar på nätet.. skall försöka spärra det o be om ett nytt kanske.. någon som kan ge råd !! ??

• Pia 17/6-15.

Hej,

Jag har sett en varning från Konsument Europa gällande Älskar att spara. De kan hjälpa till.

http://www.konsumenteuropa.se/sv/Nyheter/varningar/arkiv-2015/se-upp-for-rabatterbjudande-pa-ryanairs-webbplats/

De besvarade min fråga https://kundo.se/org/konsument-europa/d/kanner-ni-till-alskar-att-spara/

Hälsningar Pia

• Håkan 20/7-15.

Har efter att rest med Ryan Air (naturligtvis betalt med kort, annat går ju inte) och plötsligt fått debiterat på mitt ICA-kort Skr:175:- för prenumeration på tjänsten "Älskar att spara". Har aldrig hört talas om denna o definitivt inte klickat på något i samband med betalning av flygbiljetterna. Får inget svar vid mail el.telefon. Nu har jag förutom reklamation till ICA-banken anmält till Konsumentverket och, trots det låga beloppet även till Polisen eftersom jag ser det som rent bedrägeri!!!

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer