Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(29)
(29)
Flyg + Hotell
Berlin 1 754 kr
Paris 2 543 kr
Barcelona 1 782 kr
Istanbul 2 282 kr
Los Angeles 2 663 kr

Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink

Redaktionen bloggar

Sämsta backpackerstället?

• Martin 14/1-04.

Tycker det vore kul att få igång en lång diskussion om riktigt dåliga/tråkiga/dyra/läskiga ställen för backpackers att åka till. Någon som har ett ställe ni aldrig kommer att återvända till eller som ni vill avråda andra från att besöka?

Jag tar mig friheten att börja:

Staden Xian i Kina - Därför att dess enda sevärdhet Terracotta-armén ter sig mycket mer intressant i bokform än i verkligheten. Staden i övrigt är bara gigantisk och grå. Om ni ändå åker dit, bo på Xian International Youth Hostel - ett litet ljus i mörkret.

• Göran J 28/1-04.

Phuket - Därför att det har blivit ett Thailands-Mallorca. Tråkigt, men förstås helt oundvikligt.

• Sanna 6/3-04.

..och ville bara komma därifrån när vi väl hade sett terracottaarmén. Armén är ett måste att se när man är i Kina, men planera inte mer än en dag i Xian.

• Robin 9/3-04.

Alla tycks prata sa gott om denna "ororda strand" i sodra Vietnam. At helvete! Finns bara ackliga tenniskjortemanniskor och 5-star-hotels med pool pa stranden osv.

Ak inte hit. Vietnam i allmanhet ar en ganska stor besvikelse. Open ticket-grejen som alla koper for 25 dollar och som gar fran Hanoi till Saigon eller tvartom ar helt kass.

Detta gor att jag inte kommer aka tillbaka till Vietnam pa ett tag.

/robin

• Christiane 10/3-04.

har bare et råd ang. Phonsavan i Laos, ligg unna!

Stedet er byen du drar til dersom du vil se krukkeslettene (som i seg selv er ganske fantastiske), men det er grått, forblåst, støvette og uten en sjel som er i stand til å forstå engelsk. I tillegg fant vi ikke et eneste overnattingsted som ikke fungerte som bordell...

...så, vil du se krukkesletten, gjør det unna før siste buss bort derfra (som forøvrig er allerede kl 1500).

• Christer59 21/3-04.

Magic Hostel i Mexico är inte heller att leka med.toaletterna stängdes av på nätterna och det är ju faktiskt en och en annan som blir magsjuk på resan....

• pelle 17/4-04.

haller med phuket suger! bara horor och torskar usch!

• Patrik 23/6-04.

Är på väg till Kina... då skippar jag Xian... Ett av det värsta ställen jag besökt är staden ICA i peru. I en uttorkad flodbädd som ringlar genom stan bränner man ständigt sopor, och hela staden är som klippt ur en domedagsfilm. Riktigt sunkställe. Ett annat ställe man ska passa sig för är Letica på gränsen mellan Colombia-Peru-Brasilien. Där finns förmodligen världens mest jävla inavlade gräns-pass personal som står att finna. Grovsalt och en 30cm påle är vad man vill ge dem..

• mia 24/6-04.

Hoppa over nationalparken Nam Nao i Thailand, enligt guideboken skulle man kunna bo i sam hyddor och trekka i djungeln, men nar vi kom dit verkade det som att de aldrig hade sett vita manniskor forrut och de hade ingen ambition att hjalpa till. Vi tog bussen direkt tillbaka till Phitsanulok!

• kickikicki

kickikicki 13/9-10.

Sihanoukville i Kambodja..som beskrevs i Lonely Planet som ett "backpacker-paradis" med mysiga barer och folkliv...var mest öde och fullt med sopor, luktade illa och man såg blekfeta gubbar med unga kambodjanskor överallt. Kan inte rekommenderas alls. (var där 2005 i januari)

• gnuli 17/9-10.

Patrik:

haha, jag hamnade också i letica. grönt slem ur avloppen och en skrämmande flod. det första som hände var att vi blev erbjudna något mumbo jumbo knark, i stil med täffa trädens själgud. eh?

rummetdär vi slutligen hamnade för att sova fick vi dela med en kvinna och två små barn som jag tror rymt från sin elake man (?)

det var ett märkligt äventyr och jag hoppas leticia-borna är lyckligare än de evrkade när jag var där...

• abdibile

abdibile 26/9-10. Ändrat 26/9-10 av abdibile

Hejs,

Vang Vieng i Laos bör definitivt undvikas om du vill slippa det ouppfostrade, naiva och alltför unga backpacker-packet som sunkar runt i sydost-Asien. Staden är underbart vacker där de gulliga gröna bergen möter den forsande floden. Det här blir finemang tänker du när du kliver av bussen. Din dröm slås dessvärre snabbt i kras när det första du får se är tre stycken mer än lovligt blekfeta amerikaner med bandanas på huvudet. Skränande flyter amerikanerna fram i varsitt traktordäck nedför flodens virvlande forsar: Awesome duuuuude!!!
    Tyvärr är detta bara början. Stackars vackra Vang Vieng. I min mening bör backpackers förpassas till fula platser. Där kan de få härja som de vill, utan att störa rekorderligt folk!

/abdibile

• Mikael 30/9-10.

Paradise beach, Gokarna i Indien eller

Sengiggi, Lombok i Indonesien.

http://www.trailsurfers.se

• mattematte

mattematte 10/10-10.

Kota Bharo nordöstra Malaysia är ett riktigt dynghål. Råttor och snusk. Skum mat. Har tvingats förbi 2 gånger på väg till Perhentian. Stanna inte om du kan undvika det. 

Mattias

• mattematte

mattematte 10/10-10.

Hela Norge föresten. Inga ställen att naturcampa och pizza för 150 skr st.

• robertk

robertk 14/9-11.

Ett riktigt uselt backpackerställe i Europa är Bukarest (Rumänien).
    Speciellt om man gillar att stadsvandra då det är mycket avgaser, bilar prexis överallt (även på trottoarer) och fallfärdiga byggnader.
    Min bästa upplevelse i Bukarest var att resa därifrån...

• robertk

robertk 14/9-11. Ändrat 14/9-11 av robertk

En riktig turistfälla av gigantiska mått tyckte jag att Bran Castle (Draculas slott, Transylvanien, Rumänien) var.
    Fanns ingen Dracula-känsla alls, utan bara en massa försäljare som sålde T-shirts och annan skit.

• Micke 27/11-11.

Xi'an var det inget större fel på. Finns massor med ställen i Kina som är bättre att undvika. 

Personliga upplevelser och preferenser färgar omdömen. Khao San road i Bangkok är något jag skulle undvika.

Och värsta upplevelsen/stället är Fiji vilket jag skulle avråda alla från att åka till. 

50+ länder and still going strong...

• Lussan 29/11-11.

Jag håller med om att personliga upplevelser och preferenser färgar omdömen.

T.ex. Norge som nämns i negativa ordalag här ovanför - jag tycker personligen att Norge är jättevackert att resa i. Och det finns ju faktiskt annan mat än pizza:-)

• Björn 18/12-11.

Guldkusten i Australien

Alla pratar om "håvv fänntasstick" Australien är. Överskattat, dyrt och riktigt tråkigt. Dessutom om man verkligen vill göra utflykter handlar allt om att dricka alkohol. Var förrutom i Australien drar folk på seglingsresor för att få supa i två dar?

Det enda som är tråkigare än platsen i sig är de osnutna, tragiska 19åringarna man möter där som åker dit i jakt på att förlora oskulden eller att pröva jazztobak för första gången.

Fullmoon party i Thailand som god andra plats.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer