| Berlin | 1 754 kr |
| Paris | 2 543 kr |
| Barcelona | 1 782 kr |
| Istanbul | 2 282 kr |
| Los Angeles | 2 663 kr |
Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink
östeuropa
-
Karin 13/2-04.
-
sandra 17/2-04.
Polen är ett otroligt vackert land. (tro det eller ej!). Warszawa är väldigt fint om man besöker gamla stan och den stora parken i närheten. Men det är mycket grått och betong från kommunisttiden så man kan bli lite avskräckt. Om du kommer tid måste du gå till en restaurang som ligger precis vid det lilla torget i Gamla stan. En av Warszawas finaste sägs det, men kostar ungefär lika mycket som en pastarestaurang i Sverige! (för lunch i alla fall). Inredningen är hur vacker som helst. Jag tror den heter ngt med prinsessan.. ryska prinsessan? katarina kanske????
Auschwitz är också ett måste.
lycka till och ha det så trevligt! -
Anna 24/2-04.
Jag tågluffade tre veckor i Östeuropa förra sommaren o hade en kanonresa. Krakow blev jag väldigt positivt överraskad av. En helmysig stad med underbart god mat i helmysiga restauranger. Om du inte har varit i Auschwitz är det också ett måste, även om det inte är lika trevligt... För övrigt kan jag varmt rekommendera Budapest men avråda från Balatonsee som har förvandlats till en tysk koloni. Prag är förvisso en mysig stad men jag blev helt galen av massturismen. Annars är min favoritstad Berlin där jag även har bott ett halvår. Där finns ALLT!
Till sist tänkte jag bara varna dig för öststatsfasonerna vid gränserna. Jag åkte nattåg mellan Krakow och Budapest och det var hur många passkontroller som helst. Sjukt! Tyvärr bör du vara medveten om att folket inte alltid är så trevligt... Förresten bör du kolla upp om det lönar sig med interrailkort då det är ganska billigt att resa i Östeuropa. Jag löste enkla biljetter istället och vid hemkomst kunde jag konstatera att jag sparat en tusenlapp på det. Man måste nämligen ändå ofta betala extra för platsbiljett eller liggvagn om man har interrailkort.
Ha en trevlig resa!
Anna -

pjodde 13/4-09.
Östeuropa är stort och det finnas massor att se. Jag håller med ovanstående inlägg om Prag (för mycket turister) och Balatonsjön (tyskar med husbilar i kubik). Jag håller även med om att Polen är bra. Jag tycker om Krakow, Gdansk och Lublin. Själv har jag åkt längre österut de senaste resorna. Dit har ännu inte så många turister hittat. Ukraina är toppen. Jag gillar Kiev, Odessa och Lviv. Även Vitryssland är spännande. Även Baltikum är bra. De tre huvudstäderna är alla värda ett besök. Landsbygden är också spännande, men då är det bäst att ha bil. Ryssland är ett annat alternativ. St. Petersburg är fantastiskt. Det finns mycket att se i Ryssland och turisterna få. Dock minus för jobbiga visumregler. Se till att köpa en bra guidebok, t.ex. Lonely Planet. Det är speciellt värdefullt i Vitryssland, Ukraina och Ryssland. Det krävs mer arbete av resenären i dessa länder för att ta sig fram, men det är definitivt värt det.
//Petter
-

freedom 14/4-09.
Håller med tidigare skribenter. Polen är fint, jag gillade bland annat Krakow. Prag är också värt ett besök, även om det är turistigt. Budapest är också en stad värt ett besök, här kan man bland annat passa på att bada i något av alla badhusen. Det kan också vara intressant att resa genom Baltikum. Tallin, Riga och Vilnius är städer där man bland annat kan gå i Gamla stan. Ukraina ligger kanske en bit bort, men vi tyckte mycket om Odessa och Krimhalvön. Kolla gärna i mitt album därifrån!
-

mikael_karlmark 15/4-09.
Hej,
En trevlig rutt om du börjar den svenska östkusten är att åka över till Tallin eller Sankt Petersburg och börja där. St Petersburg kan vara knepigt för visumet. Från Tallin åker du Riga, Minsk, Kiev eller Lviv. Från Ukraina går det någorlunda bra att ta sig in till t.ex Cluj-Napoca i norra Rumänien och därifrån är det lätt att ta sig till Budapest eller södra Rumänien. Strax före gränsen till Ungern finns Felixbaden om du blivit lite dammig (Rumänien har fler varma källor än något annat Europeiskt land men de är inte alltid turistiska). Från Budapest är det lätt att åka Bratislava, Wien, Krakow (via Auschwitz) och sedan norröver genom Polen.
Tåg i Rumänien är förhållandevis dyrt men fungerar bra. I Rumänien skulle du nog mest uppskatta städerna Sighisoara och Sibiu om du tycker om historia och fina gamla hus. Vama Veche och 2 Mai tycker jag är de trevligaste stränderna. Bukarest kan du klara av på en dag eller två.
I Polen gillar jag Krakow skarpt. Det är som ett litet och lugnare Prag.
Berlin är givetvis också kanon men staden är väldigt stor och kan därför vara svår att greppa.
Oftast innebär resor i österled även besök i Budapest och där är det så lätt att ta sig fram att du inte behöver förbereda dig särskilt mycket. Boende kan dock vara bra att ordna i förväg och det finns många vandrarhem som annonserar på nätet. Se t.ex www.hostelworld.com.
Sedan finns ju det gamla Jugoslavien också. I Slovenien tror jag att du skulle uppskatta Bled och Piran. Vandrarhemmet i Piran är dock ofta fullbokat långt i förväg. Ljubljana är en mysig liten huvudstad och bor du i Metalkovaområdet är det nära till tåget och några festlokaler. Gamla stan är också jättetrevligt. Längre söderöver skulle jag föreslå Rovinj, Dubrovnik och Ohrid. Albanska stränderna har jag inte besökt men de sägs vara något otroligt vackert. Belgrad skulle jag ha skippat och minimerat tiden i Sofia om det blir så.
Jag hoppas mina spontana tankar hjälper dig.
Hälsningar
Mikael
-
Gabriella 17/4-09.
Jag skulle också vilja slå ett slag för Polen. Där kan jag varmt rekommendera Zakopane som ligger i bergen i söder. En otroligt vacker stad som man kan besöka året om för antingen skidåkning på vintern eller vendring i bergen under resten av året. Själva staden är superfin med gamla utsmyckade trähus (snickarglädje!) och maten är rustig mättande och förhållandevis billig. Hela området kring staden är också värt att utforska. Själv var jag där förra sommaren och stormtrivdes, bodde på hostel good bye lenin som jag kan rekommendera varmt.
Ha en fin resa!
-
Mia 19/4-09.
Jag vill också till Polen. Förra året var jag i Kroatien men jag kom inte längre än till Pula innan jag måste åka hem igen. Nu vill jag tillbaka.
-

mikael_karlmark 20/4-09.
Hej igen,
Jag skrev lite fel. Stället i västra utkanten av Trieste heter Miramare (se http://www.castello-miramare.it/). Vandrarhemmet kan ni få kontakt med genom att maila till ostelotrieste(at)hotmail.com eller genom att ringa 040-224102 i Italien.
Ha en trevlig resa,
Mikael
-
Ivana 13/5-09.
du får ju inte missa Belgrad! var är det för ett skämt Mikael? Folk här är ju helt otroliga, är så otroligt negativa. Såna som du upplever inte ens något roligt när man är fördomsfull. skärpning.
Iaf, Belgrad är otroligt fint. Åker själv dit varje år och jag ÄLSKAR det varenda gång. Gillar du nattlivet så kommer du älska nattlivet i Belgrad. Finns inget bättre
-

mikael_karlmark 15/5-09.
Hej Ivana,
Du har läst in för mycket i det jag skrev om du läst det som fördomsfullt. Hittills har de jag rest med föredragit andra ställen än Belgrad. Om du läser mer noggrant ser du att ditt utfall mot min text kommer av en feltolkning och inte av fördommar eller en negativ attityd.
Jag anser fortfarande att de ställen jag skriver om ovan är bättre att prioritera. Fyra veckor går snabbt om man är ute och åker och frågan handlade om att få ut det mesta av de veckorna.
Mvh
Mikael
-

abdibile 15/5-09.
Hejs,
Mitt stalltips är som vanlig att begränsa resans omfattning en aning och fokusera på kanske sisådär två länder. Det är lätt att lockas att flänga iväg på för långa rutter och då kommer mycket av din tid att tillbringas på en massa sunkiga järnvägs- och busstationer. Lugnt och piano är alltid ett säkert kort.
Nåväl, det har redan nämnts en hel del trevliga resmål ovan och jag instämmer i de flesta av dem. Själv provade jag att tåg- och bussluffa rutten Kiev-Lviv-Ivano_Frankivsk-Kolomya-Chernivtsi-Kiev och var mycket belåten med det. Det är inte så lite romantiskt att sakta tuffa fram i ett robust gammalt tåg genom de böljande ukrainska sädesfälten. Att bli inbjuden till en cruisingtur i en Vaz Lada tillsammans med tre muntra ukrainska ynglingar och se hur natten intar Ivano Frankivsk gator och torg glömmer man heller inte i första taget. För att inte tala om den vackra staden Chernivtsi som arkitektoniskt håller Krakowklass (nåja).
Om du letar vackra landskap så kan jag också rekommendera norra Rumänien (Bucovina). Som ensam tjej bör du dock avstå frestelsen att entra Transnistrien. Det är bättre att i lugn och ro framför datorn kolla in spektakulära foton på t ex Flickr från andra galenpannor till resenärer som varit där.
/abdibile
-
Karin 17/5-09.
Kloka orda av Abdibile, tycker jag. Mikael, freedom och Pjodde mfl verkar också ha koll på läget. Ivanas inhopp känns lite onödigt negativt. Hade varit bättre att läsa innantill först. Tåg- och bussåkandet i Ukraina låter grymt kul. Nu vill jag dit.
-

mikael_karlmark 20/5-09.
Tack för det!
Det skulle vara intressant att läsa en liten guide, ett mindre resereportage eller liknande från Ivana om Belgrad. Jag skall dit några gånger de närmaste månaderna och skulle gärna hitta intressanta saker att uppleva och besöka.
Mvh
Mikael
-
Mats 27/5-09.
Jag skulle också tycka att det var intressant att läsa Ivanas tips från Belgrad.
Medan jag ändå skriver måste jag ge Mikael mitt stöd. Ivana är den som borde skärpa sig. Inte helt vackert att hoppa på Mikael när man själv inte ens greppat vad han skriver. Allra bäst vore om Ivana kunde ta sig i kragen genom att berätta vad hon hittat för pärlor i Belgrad. Det verkar både jag och Mikael vara intresserade av.
Jag vill också tacka Mikael för många bra artiklar och intressanta filmer här på mintur. Utan dina inlägg skulle sidan vara tråkigare. Keep it up! Hoppas du får något för all den möda du lagt ned på materialet.
-
Söderkis 8/8-11.
Med tanke på att ingen verkar ha koll på Serbien i allmänhet och Belgrad i synnerhet kanske jag kan upplysa lite. Håller med om att skriver man att man skall skippa Belgrad så har man nog missat en hel del. Det är ett av de mest intressanta ställena i regionen. Serbien har prisvärt SPA, Vinresor, olika sportevenemang samt de bästa festivalerna i regionen. Det räcker med att googla på Belgrad nya Berlin eller Barcelona för att hitta massor av information på svenska. Om några år kommer det att vara lika mycket massturism som de ställen som redan nämts i tråden. Men några år framöver kommer det att vara Europas Hot-Spot för oss som är erfarna resenärer.
Festivaler som rekomenderas lite mer en de övriga är EXIT, Guca, Belgrads Öl-Festival samt alla Jazzfestivaler i både Nis och Kragujevac.
Trevli Resa
-
Alexandar Pantelic 13/8-11.
Jag har arbetat mycket i Serbien och i Belgrad och måste hålla med om att det är mycket grumligt tänkt om man på en tågluffning under en månad får för sig att jaga rätt på spa:n, vinresor, jazzfestivaler och allt vad som nu räknades upp ovan under en resa som varar i en månad. Man tappar hela poängen med att resa runt i den trakten om man kuskar runt på det sättet. Satsa i stället tiden på andra ställen och ha inte alltför höga förhoppnuingar om att hitta det roliga som faktiskt finns i Serbien eller ens Belgrad. Söderkis har rätt i sina förslag men missade nog själva frågan i den här tråden. Jag håller med om att Serbien har mycket att visa men med förutsättningarna i frågan blir knappast svaret att man bör prioritera det landet. Stanna gärna någon dag där så att ni får lite koll men mer än så blir bara fel.
-

mikael_karlmark 14/10-11.
Hej,
Sedan diskussionen ovan har jag arbetat ganska mycket i Serbien. Belgrad tycker jag är en trevlig stad och jag skulle gärna stanna där längre än jag brukar göra. Ska man ut på en tågluffning i en månad gör man dock bäst i att hålla besöket där kort. Visst kan man åka på trevliga vin-, spa-, eller festivalresor i Serbien men då är det bäst att inte göra det som en tågluffning och det var ju det frågan handlade om.
-
söderkis 20/10-11.
Och det faktum att man kan ta lågprisflyg för ringa 500:- ToR direkt från Sverige och sedan luffa runt (tåg+buss) i en av Europas bästa och resvänligaste länder (Serbien) är naturligtvis inget som angår er som först vill åka tåg dit....stick direkt och sedan tåg (Norwegian eller Wizzair).
Festivalerna ligger tätt under sommarmånaderna, liksom resten av våren eller hösten. Bara i Juli eller Augusti kan man närvara på mer en 3 efter varandra (källa: www.serbia.travel) under mindre en 1 månad. Mina egna favoriter är Exit, Guca samt ölfestivalen. Vi pratar om några av världens bästa festivaler som fått flera utmärkelser, oberoende av varandra.
Vad är det som är problemet?? Typ, att ni missat världens bästa nattliv (källa Lonely Planet 2009) eller att ni inte gillar prisvärt SPA och vin...*blink
Faktum kvarstår att Serbien är en av de mest populära destinationerna som svenska medborgare rest till under 2011...det borde fler göra.
-
Karin 21/10-11.
Tack för alla svar och kommentarer.
Det jag gjorde för några år sedan var en tågluffning. Jag var i Serbien och tyckte att det var ok där men jag håller med om att det hade kännts fel att lägga hela tågluffningen i det landet när jag ville se lite av allt i Östeuropa. Festivalerna känner jag till och har fått gott intryck av. Vinet tyckte jag inte var någon höjdare. Jag känner bara till två serbiska ölmärken men tyckte att de smakade bra. Har de fler ölmärken på ölfestivalen? Cafeerna och uteställena i Belgrad var helt ok men jag tyckte att Sarajevo var bättre på den punkten.
Det där faktumet på slutet gör mig nyfiken. Var finns den undersökningen som gett det svaret och hur många hade svarat som Söderkis skriver ovan? Mitt intryck är att ganska få svenskar åker till Serbien och att de flesta som gör det har släkt i den trakten.
Bästa delarna av min tågluffning var i Rumänien och i kustländerna men jag håller med om att Serbien är värt ett besök.
-

karolinee 21/10-11. Ändrat 21/10-11 av KarolineE
Brasov, Rumänien, är mitt tips. Var där i fjol. Himla fin medeltida stad, mitt i bergslandskap, mycket vackert!!
*edit* Oj, der nu att det var en gammal diskussion. Men men, tipset kan ju vara till glädje för andra. :)
-

mikael_karlmark 23/10-11.
Hej igen,
Brasov är helt klart en trevlig stad med mycket kul i närheten. Ännu lite roligare tycker jag det blir om man tar sig in till t.ex Sibiu, Sighisoara eller ända upp till Cluj för då är man inte lika mycket mitt i turistströmmen. Från Brasov är det populärt att åka på dagsutflykter till slottet Bran, som turistministeriet utsett till ett 'Drakulaslott', och Predeal. Byarna ovanför Bran ligger otroligt vackert och är bra för vandringar om man först skaffar sig lite koll på området.
Den serbiska ölfestivalen som nämns ovan kan man läsa mer om på: http://www.belgradebeerfest.com/ Platsen för festivalen är nedanför den stora borgen Kalemegdan den gamla delen av staden och den besöker nog alla som kommer till Belgrad. Inträdet är gratis och festivalen är i augusti.
Vad gäller Serbiska ölsorter känner jag bara till några få. Jelen har redan nämnts. Den tycker jag är en av de bättre ölsorterna i trakten och jag tror att de bara tillverkar en ljus lager. Utöver det säljs en hel del LAVA (ägs av Carlsberg) och jag undrar om inte MB är från det området också. (Jag tror att MB kommer från Novi Sad och att Heineken äger bryggeriet men kan ha fel.) LAVA och MB är för blaskiga för att jag skall ha dem som favoriter. Roligare öl tycker jag är de som kommer från det lilla bryggeriet Krugher & Brent (http://krugheribrent.com/). Av deras öl har jag smakat tre sorter. Flest sorter hittade jag i shoppingcentret Usce i nya Belgrad men de finns på andra ställen också. De hade då lite svajig kvalitet men är kul att prova på. Utöver det finns diverse importerade öler som Efes och Montenegriska Nicksicko.
De serbiska vinerna jag provat har varit ok men jag får ofta leta mycket för att hitta något riktigt bra. Många köpare verkar i stället hamna med de montenegriska Vranac-vinerna eftersom de finns överallt. Det skulle vara intressant att höra någon insatt person berätta mer exakt om serbiska viner.
-
söderkis 4/11-11.
Nu tycker jag att det börjar arta sig här....man skall inte missförstå min sk konstruktiva kritik, när det gäller olika personer som så att säga förstår sig på Serbien som destination.
Ölredogörelsen är helt ok...och förutom att det är billigt så är det nog vin man skall dricka i Serbien. Om man inte är extra hälsosam, för mineralvatten finns det gott om. Framför allt om man är ute och reser så ligger många gratis mineralkällor utmed vägarna. Var för ett tag sedan uppe i bergsområdet Zlatibor samt näraliggande Ivanjica och drack från den minaralkälla som under Jugoslavientiden var källan till slovenska Radenskas framgångar. Idag tappas det inte utan man kan fylla sina flaskor och njuta av det sjukt mineralhaltiga vattnet.
De statliga vinföretagen som RUbin kan man hoppa över eller möjligtvis dricka rosen som är grymt prisvärd och helt ok. På en av Belgrads bästa restauranger Fabriken för smak (Fabrika Ukusa) kan man få in en liter karaff av detta för ringa 60:-. Det är annars de privata investerarna som har gjort att den serbiska vinmarknaden formligen exploderat.
Det kanske mest intressanta (besöker dem regelbundet) är det 100% svenskägda Dolina som ligger i byn Bacina nära Varavarin. det är några svenska investerare från Skåne som gått in och med liten gård gjort ett sensationellt bra vin, (rött, vitt samt rose). Detta finns för övrigt i Systembolagets beställningssortiment. Eftersom regionen kring staden Nis har goda förutsättningar för jakt så passar deras vin sjukt bra till allt viltkött samt kanske ännu bättre till helstekt lamm eller får. Deras vin serveras på flera av Belgrads bästa och orginella ställen så som Tribeca (Kralja Petra gatan) eller Srpska Kafana (bredvid Atelje 212) mfl.
Av Serbiens bästa viner som ibland till och med är ännu bättre en Dolina-Bacina måste man nämna Kovacevic (Fruska Gora) samt även Zivanovic vars museum för vin och honung man bara måste se i staden Sremski Karlovci. deras vita viner är i klass med Chablis men för halva priset om man köper dem i de lokala butikerna. Zivanovic triumf finns i både rött och vitt (Chardonnay) samt otroligt nog som "Champagne". Detta föll ialla fall mig i smaken och de lätta mineral och grönt äpple tonerna är helt underbara.
I staden Valjevo gör Miljan Jelic fantastiska vita viner. Hans Chardonnay på ekfat är den som säljer slut snabbast på olika fiskrestauranger överallt i Serbien, (ex Saran, Reka i Zemun).
Det finns också andra som Na kraj Sveta (vid världens ände) samt andra uppstickare. Dessa är dock svårare att få tag i. Lyckligtvis finns ett brett sortiment av allt från getost, Zlatiborskinkor samt vin i tax-free butiken på flygplatsen. Det är dock billigare att köpa innan man åker till flyget.
Jag stoppar här...statistiken över störst ökning av svenska resenärer till Belgrad finns på Swedavias hemsida...läste dessutom på Radio B92 (www.b92.net) engelska sida att beläggningen på hotell osv. ökat med 41% av svenska gäster bara hitintills i år. Då skall man tänka på att jul och nyår är kanske bäst i Europa att fira i Belgrad samt fler städer i Serbien.
-
Magdalena Stenson 9/11-11.
Vad menas med "Radenskas framgångar". Är Radenska en person eller en grupp av personer som haft framgångar med källorna?
Söderkis vin-tips för Serbien tycker jag är bra men de har inte mycket med Karins tågluffningsfråga att göra. Fast för att fortsätta de konstruktiva försöken lägger jag till att hela det sista inlägget från Söderkis skulle passa perfekt i den längsta balkandiskussionen här på mintur. Den heter 'tre veckor på västra Balkan' och i den finns många intressanta inlägg. Där är också frågeställningen sådan att den passar på vintipsen.
-
söderkis 14/11-11.
Bara ett förtydligande: Radenska är ett mineralvatten märke som säljs i välsorterade hälsokostbutiker ännu idag i Sverige. Numera kommer de dock från också bra källor, bara skillnaden är att det inte tappas i Serbien längre. Det går dock utmärkt att åka till orten där den ursprungliga källan liger, i närheten av staden Ivnjici (nära Zlatibor berget).
Kul om mina inside-Serbia tips faller nån på läppen, för det är ett enormt underskattat land och underbara människor. Fråga gärna om annat....
-
Göran 16/11-11.
Detta är Swedavias statistik:
http://www.ekonominyheter.se/pressmeddelanden/belgrad-och-stuttgart-nya-favoriter-bland-svenskarna,48005
Belgrad ökar med 200% under bara början på året..efter sommaren borde de vara uppe i det dubbla...
Citat:
"De resmål som framförallt gynnats av utvecklingen är Belgrad, Stuttgart och Singapore. Antalet resenärer till dessa resmål har ökat med 200, 85 respektive 79 procent. London har i sin tur ökat med 43 procent."
-
Malin 24/11-11.
Verkar ju jätteintressant...hade några bekanta som besökte Belgrad under Eurovision då Charlotte Perelli var Sveriges bidrag. de berättade hur kul de hade haft. Det borde gå at ha lika roligt på en tågluff eller liknande. Så att Belgrad har stor ökning av svenskar är jag inte alls förvånad av.
Snart sticker jag med flyg till det de kallade Europas City of cooool....
Vi ses!
-
Malin 2/12-11.
Passade på att googla lite om Serbien och fann den honung och vingård som näms i vinredogörelsen. Som sagt, det finns inte för lite information om Serbien och därför tror jag att landet kommer att vara mer kännt en tidigare mycket snart...Zivanovic Vin samt Honungsmuseum i Sremski Karlovci verkar hur intressant som helst:
http://kalmarbi.blogspot.com/2011/10/bimuseum-i-serbien.html
såg också att de hade en film som börjar med biodling men slutar med underbar fisk och paprika i alla dess former...
http://www.youtube.com/watch?v=wIwNwZwNXuA
-
Malin 16/7-12.
Tillbaka från Serbien: Hela Balkan har mycket gästfrihet...men i det största landet Serbien skiljer sig regionerna från varandra...man kan uppleva helt olika saker i samma land. I Belgrad har du nattlivet, en beach mitt i centrum (Ada Ciganlija) samt mycket kultur. Flyg ner billigt, sedan tåg och buss runt i landet. 3-5 gånger i veckan från Sturup (Wizzair), Gothenburg-C-A-P, Skavsta, Arlanda osv. När det gäller tågresa kan det vara smart att vissa sträckor välja buss som går snabbare på de utmärkta vägarna. Ex BG-Novi Sad eller till Nis. Men det kan man avgöra själv. Tåg går också bra och man hinner se mer av de skilda delarna av landet. Busstationen i Belgrad (tvärs över gatan från centralstationen) har nyligen omorganiserats och renoverats. Väldigt effektivt med långfärdsbuss på ett ställe och mer kortare transporter på ett annat. Tydligt och välorganiserat med det nya Busslink-systemet (magnetkort) som laddas med enkelresor för kortare transporter i stan eller utmed ex Donau. Dagsturer osv. till försumbara priser.De serbiska varumärkesskyddade specialiteterna och regionala sevärdheter kan man upptäcka i denna prisbelönta film:
http://www.youtube.com/watch?v=9ArNLVTn9x0&list=UUG5hZ5gZq4N3hGbKLYABlVQ&index=6&feature=plcp -
söderkis 23/1-13.
I dagsläget är Belgrad en av Europas mest populära besöksmål bland turister, främst tack vare sin unika kultur och arkitektur. Staden är också en av Europas äldsta, och grundades för mer än 7 000 år sedan. Under de tusentals år som har följt sedan dess har Belgrad blivit inblandad i fler konflikter och stridigheter än de flesta städer, och kontrollen över Belgrad har skiftat regelbundet. Belgrad har tillhör såväl Turkiet, Österrike och Romarriket. Först under 1800-talet blev Serbien en självständig nation på allvar, och det skulle dröja fram till efter det första världskrigets slut innan Belgrad blev huvudstad i dåvarande Serbien.

Jag ska ut och tagluffa i osteuropa i sommar, under en manads tid. Jag undrar om det ar nagon som har nagra tips pa stallen som man absolut ska besoka!