Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(56)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Uppförande i Thailand

• Thomas Jonsson 27/5-04.

Jag reser till Thailand i sommar och kommer att bo i samma kvarter som en thailändsk vän. Med stor säkerhet kommer jag att bli bjuden på middagar hos hans familj och vi kommer säkert spendera en del tid ihop.
    Jag behöver nu lite råd från folk som kan lite om den thailändska kulturen. Förväntar de sig gåvor? Är det något jag inte bör göra som kanske strider mot deras seder? Tacksam för all hjälp! Jag vill verkligen göra ett gott intryck och visa uppskattning för deras gästfrihet.

• Sara 29/5-04.

Tja

Var i Thailand och jobbade i två månader och fick lära mig att man inte får vända sina fotsulor mot någon annan, ex om man sitter på golvet så ska man helst sitta i skräddarställning för att undvika detta...

När man hälsar så sätter man ihop händerna i "lucia ställning" framför bröstet och bugar sig istället för att ta i hand. Hej = sawadii Kaap - om du är en kille.

Ja det var nog det!

Lycka till!

ThaiAusNewz - resboken

• buffel 29/5-04.

peta dig i nästan och bjud till höger , tar ingen emot så ge en örfil...

• Kaasom lee 27/11-09.

fis vid matbordet för att visa din tacksamhet. Helst en blöt en. 

När du träffar folk ska du spanka dem på rumpan, riktigt uppskattat! 

Om du ska handla får du gärna flasha/blotta dig, då kan du få lite rabatt på nudlar

• Minna 27/11-09.

Hej!

Bodde en tid i världfamilj i thailand och gjorde ungefär allt fel och man ska inte tro att thailändarna säger till en.

När du tar mat så lyfter du din talrik till kastrullen,INTE kastrullen till tallriken. Ät gärna mycket det gör de ofta själva och det visar att du tycker om maten. Antagligen så kommer de att servera dig ris ta annars ris först. Ta därefter lite av varje att äta till riset. Man öser inte på med tex mycket gryta utan man tar litet och fyller på många gånger. Det är bara att betrakta och lära! Och fotsulorna är det absolut viktigaste! Gå aldrig över någons ben eller hoppa över och försök dölja fotsulorna och inte peka med fötterna mot folk.

Aroy betyder gott och så säg det så blir de glada!

lycka till!

• Loftarna

loftarna 29/11-09.

Hej!

Ett par saker som jag själv snappat upp under mina resor...

Fötter skall som sagt inte riktas mot någon och absolut inte Buddha, om du tex är i ett tempel. Fötter anses vara, precis som de sitter på kroppen, det lägsta vi har. Omvänt blir då huvudet det mest värdefulla, eller mest betydande en person har. Som tidigare sagt, hälsa utan att ta i hand och det kan vara bra att undvika att ta på någon överhuvudtaget tills man känner den bättre. Eftersom en persons huvud är högt värderat är det inte bra att klappa någon på huvudet.

Det är fortfarande viktigt att visa respekt för äldre i Thailand och de flesta thai är mycket stolta över sitt land och sin kung (inklusive kungafamiljen). Att skämta om kungafamiljen i Thailand som vi gör här hemma i Sverige finns inte. Kan vara bra att tänka på...

I de fall du skall besöka myndighetspersoner är en mer täckande klädsel (tex. långbyxor & skjorta) att rekommendera, inga shorts & singel alltså, du blir helt enkelt bättre bemött.

Att vara "stökig" högljudd, berusad osv anses ofint eller ett tecken på dålig respekt.

Antar att du redan vet detta men att hamna i konflikt eller en högljud dispyt med en thailändare leder ingenstans. Att överbevisa, tvinga eller kräva något bemöts bara med leende eller undvikande. I de "besvärliga" situationer jag befunnit mig i är dock min erfarenhet att thailändare är mycket hjälpsamma men de har lite svårt att säga "jag vet inte" eller "jag kan inte". Är sedan engelskan inte den bästa så kan det bli lite krokigt..

P.s Glöm inte av att le. D.s

• Loftarna

loftarna 29/11-09.

Hej!

Ett par saker som jag själv snappat upp under mina resor...

Fötter skall som sagt inte riktas mot någon och absolut inte Buddha, om du tex är i ett tempel. Fötter anses vara, precis som de sitter på kroppen, det lägsta vi har. Omvänt blir då huvudet det mest värdefulla, eller mest betydande en person har. Som tidigare sagt, hälsa utan att ta i hand och det kan vara bra att undvika att ta på någon överhuvudtaget tills man känner den bättre. Eftersom en persons huvud är högt värderat är det inte bra att klappa någon på huvudet.

Det är fortfarande viktigt att visa respekt för äldre i Thailand och de flesta thai är mycket stolta över sitt land och sin kung (inklusive kungafamiljen). Att skämta om kungafamiljen i Thailand som vi gör här hemma i Sverige finns inte. Kan vara bra att tänka på...

I de fall du skall besöka myndighetspersoner är en mer täckande klädsel (tex. långbyxor & skjorta) att rekommendera, inga shorts & singel alltså, du blir helt enkelt bättre bemött.

Att vara "stökig" högljudd, berusad osv anses ofint eller ett tecken på dålig respekt.

Antar att du redan vet detta men att hamna i konflikt eller en högljud dispyt med en thailändare leder ingenstans. Att överbevisa, tvinga eller kräva något bemöts bara med leende eller undvikande. I de "besvärliga" situationer jag befunnit mig i är dock min erfarenhet att thailändare är mycket hjälpsamma men de har lite svårt att säga "jag vet inte" eller "jag kan inte". Är sedan engelskan inte den bästa så kan det bli lite krokigt..

P.s Glöm inte av att le. D.s

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer