Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(29)
(29)
Flyg + Hotell
Berlin 1 754 kr
Paris 2 543 kr
Barcelona 1 782 kr
Istanbul 2 282 kr
Los Angeles 2 663 kr

Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink

Redaktionen bloggar

Visum till Laos o Vietnam + reskassa - HJÄLP!

• Lena 10/8-04.

Hallå!

Om tre veckor och två dar (gaaah!) sticker jag och en kompis till indien och sen vidare till sydöstasien. Nu när resefebern börjar stiga har vi också börjat oroa oss dels för visum o dels för resekassa.

Vi har tänkt åka från Thailand till Kambodja till Vietnam till Laos till Thailand igen. Landvägen. Har förstått man kan få visum till Kambodja på gränsen från Thailand, men hur göra med Laos och Vietnam? Kan man köpa visum dit också på gränsen in eller ska man göra det innan i Bangkok? Eller kan man köpa visum till Laos i Vietnam? Förvirrad! hjälp mig! :)

Sen undrar vi också över reskassa. Vad är bäst att ha i sydöstasien - resecheckar i dollar, ta ut kontanter med VISA-kort på bank eller vad? Har hört man kanske inte kan lösa in resecheckar i t.ex. Kambodja, är det sant?
    Snälla nån som varit där och haft pengar med sig (duh! :)) - hjälp oss!

Tackar och bockar och prisar er på bara knän!
    /Lena

• john 11/8-04.

tjenis
    det är inte att rekomendera att skaffa visum till kambodja vid gränsen för du riskerar att bli blåst, och en jävla massa tjöt. ordna alla visum hemifrån eller genom resebyrå i bkk. i bkk du får vänta några dar på ditt pass då dom skickar runt dom lite överallt.
    lycka till!
    john

• Peter Gurenius 13/8-04.

Hej!

Åkte landvägen från Thailand till Kambodja i jan 2004. Det går alldeles utmärkt att fixa visum vid gränsen, man uppmanas tom att det "är så man gör". Ha med er foton! I Kambodja finns inga uttagsautomater. Alla priser är i dollar så jag rekommenderar att ni har med er ett par tusen i dollar (gärna lite små valörer) och thailändska baht går ofta också bra.

I övrigt sa ha alltid lite dollar på er och ta ut på visakortet, inga problem förutom i Kambodja (inte varit i Laos).

Visum till Vietnam tar 3 dagar och det fixar ni i BKK på vilken resebyrå som helst på Kho San. Laosvisum kan ni fixa i Vietnam om ni inte vill vänta längre i BKK.

Rekommenderar att inte köpa en resa från Kho San Road till Siem Riep utan göra det "The hard way" med lokalbuss till gränsen och sen pick-uptruckflak. Åk tidigt på morgonen bara. Lycka till! Fler frågor?

/Peter
    (resbok "gurenius" resa "från kallt till varmt")

• Lena 13/8-04.

Tack så mycket för svaren!! nu känner jag mig lite lugnad :)

En undran till bara, är det nån idé att ta med sig resecheckar? Kan man lösa in dem i kambodja, vietnam, laos? Känns lite läskigt gå runt med flera tusen i kontanter i kambodja. Så är jag i och för sig också en paranoid människa när det gäller tjuvar o pengar :-Þ

tack igen!
    /Lena

• Tommy 14/8-04.

Resecheckar är bra, men själv reste jag med enbart Visa-kort och en liten bunt med dollar (ett måste). Det funkade faktiskt jäkligt bra. En kille vi träffade på resan blev bestulen på resecheckar på ett hotell och hade problem att få tillbaka dem, trots att det ska vara lätt.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer