| Berlin | 1 754 kr |
| Paris | 2 543 kr |
| Barcelona | 1 782 kr |
| Istanbul | 2 282 kr |
| Los Angeles | 2 663 kr |
Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink
Hur är det att jobba i Norge?
-
Maria 1/7-05.
-
Linda 1/7-05.
Undrar lite om att plocka frukt i australien.. jag å en kompis funderar på att åka tillbax dit och denna gången jobba i ett år. Helst i närheten av cairns eller iallafall på östkusten. Var jobbade du? vad tjänade du? ingick de hostel eller nåt annat? Tänkte varva roligare jobb me fruktjobb så vi tjänar lite pengar oxå! Jätteglad för lite jobbtips!
-
Robban 26/7-05.
Hej Hej! Jag heter Robban och har länge velat dra till Norge och jobba! Jag har varit på väg ett flertal gånger. Jag har en kompis som skulle åka och jobba som byggare. Han har ingen utbildning men ska få det där och jobbar ca 12 timmar om dagen och får kanske ut 40.000 rent varje mån. Skrev till en tjej från internet, hon hade kompisar till henne som jobbade som montörer och de hade ingen utbildning, de fick 45.000 efter skatt. Visst, pengar kan man tjäna i fall man har tur och kontakter.
Jag är arbetslös just nu och känner att jag måste ha ett jobb där man tjänar bra, som alla vet så finns det inte så mkt jobb i Sverige direkt. Jag är nyinflyttad, har flyttat nyligen till Norrköping.
Skulle gärna ha tips om var man kan söka jobb, gärna inom olika brancher. Typ: Fiskrensare, inom industrin, inom hotell eller något liknande.
Åker gärna med någon, vore schysst att dela lägenhet och sådär.
Ni kan adda mig på msn: robban84@hotmail.com
Om ni har att snacka lite så kan ni få mitt nummer.
Vill gärna komma i kontakt med "likasinnade" som oxå vill jobba i Norge :)
Innan hade jag en flickvän så jag kunde inte åka, men det tog för några dagar sen så nu har jag inget som håller mig kvar här. Är så trött på gå arbetslös och gå på informationsmöten på arbetsförmedlingen som ändå inte leder nånvart.
Nej, dax att tjäna pengar ;)
Mvh Robban -
Maria 26/7-05.
Hej Linda!
Hostlet som jag bodde på när jag jobbade med att plocka frukt heter Berri backpackers. Det är seriöst det bästa hostlet du kan hitta i Austrlien. Det har allt man behöver och lite till som tex: pool, bastu, tennisbanor, volleyboll-, fotbolls- och basketbollsplan, gym, yogarum, gratis cyklar och bilar till utlåning, gratis intnternet, BBQ fester varje Lördag med gourmet mat och en grymmt härligt trädgård med olika chillhörnor i form av trädhus, en meditationsträdgård och olika boendeformer som småstugor tält och vanliga dorms. Som du kanske förstår är det inget vanligt hostel utan snarare ett paradis, jag kan lätt säga att jag haft några av de roligaste veckorna i mitt liv där!!! Jobb fixar du lätt genom att kolla anslagstavlan på hostler där farmare sätter upp info om jobb. Om du ska plocka frukt så är det Berri backpacker som gäller for sure!! Jag kan inte prisa det stället nog...!!! Kolla in hemsidan för mer info: www.berribackpackers.com.au (Det ligger en bit söder om Adelaide) Mvh/ Maria -
Maria 26/7-05.
jag menade norr om Adelaide :)
-
Katja 27/7-05.
Hej Maria!
Jag var i Tromsö för sex år sen och packade fisk. Även om inte timlönen är så mycket högre än hemma så tjänar man på att jobba låånga pass och att man som svensk betalar lägre skatt, men jag har hört nåt om att det kanske har ändrats..? Och om man bor avsides gör man ju inte av med så mycket pengar..
Jag tjänade dock ingenting på att åka dit. Tromspelagic, som jag var på, tog dit oss för att betala höga hyror. De fick dock inte in någon fisk, så där satt vi.. Men jag har kompisar som tjänade en del i Ålesund. Men för att stå ut med tristessen så gick det ändå åt en del pengar på nöjen..
Lokalpersonalen är dessutom ofta insnöade och otrevliga!
Vi lärde känna massa andra på fabriken och flyttade tillsammans till Oslo och där fick jag ett jättebra servitrisjobb utan erfarenhet. Man har (hade iaf) fördelar som svensk, både vad det gäller jobb och bostad, eftersom svenskar är där för att jobba. Om man bor kollektivt och snålar så går det att spara pengar, men Oslo är så kul så det är lätt att göra av med dem..
Jag rekommenderar inte fiskeindustrin, men jag har ju haft otur.. Och även om man inte såg något roligt med det då (förutom att man hade kul åt de knasiga norrmännen) så har jag skrattat gott åt alla konstiga minnen efteråt!
Lycka till! -
herj 13/11-12.
hrhr

Hej!
jag har lite funderingar på att jobba i Norge till hösten. Hur är det att jobba inom fiskindustrin, är det enbart slitjobb eller kan man ha hyffsat kul samtidigt, lär man känna många andra ungdomar som jobbar med samma sak? Har nämligen själv jobbat med att plocka frukt i Australien och även om jobbet i sig sög fett så hade man sjukt kul ihop med kompisarna man jobbade med och på kvällarna på hostlet. Hur e det i Norge?
Jättetacksam för svar! :)