Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(29)
(29)
Flyg + Hotell
Berlin 1 754 kr
Paris 2 543 kr
Barcelona 1 782 kr
Istanbul 2 282 kr
Los Angeles 2 663 kr

Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink

Redaktionen bloggar

VISA-kort i Tyskland

• Mia 15/7-05.

Ville bara varna alla som har planer att dra ner mot kontinenten i sommar. Man tror lätt att det är som vanligt i alla västländer, VISA och MasterCard funkar överallt. Tyvärr är det inte så. Jag har snart klarat av fyra månader i Tyskland och skulle vilja påpeka att man alltid, ALLTID, måste ha kontanter med sig om man inte har något tyska bankkort. Tyskarna tycker helt enkelt att VISA är för dyrt! Dessutom ska man akta sig när man ska ta ut pengar: en del banker lägger till en avgift på 5%/minst 5 EUR när man tar ut pengar i deras bankomater med VISA/MasterCard. Alltså: läs noga vad det står vid bankomaterna och ha alltid kontanter med er. Inte kul att öka på rånrisken, men vill man handla i Tyskland är det kontanter som gäller...

• J 16/7-05.

Låter konstigt... var i Tyskland har du varit? Åker till Berlin imorgon och detta var ju lite late breaking news...

• Mia 16/7-05.

Jag är i Freiburg, men det ska vara likadant överallt, vad jag har hört. Se bara till att ha kontanter till middagen innan du äter den osv så går det nog bra. Och, som sagt, kolla lappar vid bankomaten om otrevliga extraavgifter.
    Ha det trevligt, Berlin är ju en helt underbar stad!

• SL 29/5-09.

Var i tyskland och kom hem  onsdag kväll (27/5) helt omöjligt att använda kort... men lyckades faktiskt att tanka på mitt visakort en gång efter ha blånekat till att ha kontanter alls... efter mycket pust och stön  samt "der chef anrufen" gick det helt plötsligt att betala... behövde inte ens signera utan kunde använda kod. (!)alternativet hade varit för dom att suga ur bensinen för jag hade blånekat att jag hade kontanter "i döden"

SÅ: Stå på dig,annars gör någon annan det!!!

• Mikael_Karlmark

mikael_karlmark 5/6-09.

Hej,

I den här diskussionen är det bara att hålla med. Jag har alltid haft långt mycket lättare att använda kreditkort i t.ex Guatemala, Kambodja och Rumänien än i Tyskland. Hoppas man kunna använda kreditkort i Tyskland på samma sätt som i Sverige blir man snabbt frustrerad. Fast det ligger något i att kreditkortsföretagen är lite i överkant kompetenta med att ta ut höga avgifter. De får draghjälp av företag som Ryanair som lägger på ännu en avgift på kreditkortsavgiften. Inte ens deras egna kort får en mildare behandling.

Hälsningar

Mikael

• CS 28/7-09.

Samma här. Provade på Varuhuset Citti i Stralsund. De accepterade inte Mastercard medan däremot Visa gick bra. Har hört att Visa skall vara mer accepterat överhuvudtaget i Tyskland men jag vet egentligen inte om det är så.

• Joel 4/11-09.

Kommer just från berlin och kan intyga att visa och mastercard funkar riktigt dåligt.

Visa funkar bara på turistställen, vanliga restauranger, affärer  eller för den delen biljettautomater går inte. Det är deras egna bankkort som gäller.

• Lasse 3/2-10.

jag försökte handla biljett i biljettautomaten till bussen från Berlin Tegel till Berlin Hbf. Den nobbade mitt visakort. jag hade inga mynt som krävdes. försökte då handla på bussen men fick nobben. det slutade med att jag plankade. Klarade mig:)

rn

Nu befinner jag mig i Leipzig och ska vara här i 2 månader varför jag köpte ett kontantkort till mobilen. Tyskt nummer att bli uppringd på. Snacka om byråkrati.

rn

de behövde passnummer och adress samt underskrift. När allt detta var klart förslkte jag betala med visa. NEJ! Det fick man inte använda. bara kort som deras termina klarade av. Dvs något som de kallade EC-kort som var anslutet till de tyska bankerna. Jag hävdade att mitt visa var anslutet till Swedbank men icke sa nicke. Tvär nobben.....Men jag hade ju kontanter till hands:)

• ninni_73_

ninni_73_ 24/2-10.

Så då fungerar inte Visa Electron heller? Alltså som inte är ett kreditkort utan som pengarna dras med en gång så att säga? Eller? 

• ninni_73_

ninni_73_ 25/2-10.

HEJ!

Ja av bekanta hörde jag att de också hittat väldigt få ställen då de var ner till Tyskland som Visa funkade. Trist.

Vi har bara visa electron o jag kan taänka mig att det är samma med det. Men när dottern var i Tyskland i våras handlade hon med sitt electron men i vilken affär det var minns jag ej längre tyvärr. Men kanske hon hade tur och råkade på ett sånt ställe bara, vad vet jag.

Mailade Tropical island och de påstod att de acc Visa i alla fall.

• gnuli 16/9-10.

har bott i berlin i fem månader nu, och jep, cash is king!

det är mycket få ställen du kan betala med kort på, och då som ovan nämnt, turistställen ibland och större varuhus. å andra sidan ligger automaterna tätt.

och berlin älskar man både med cash och med kort:9

trevlig resa!

• Ungul 22/1-11.

Vanligt Maestro fungerar på Aldi, Rewe och kaisers för att nämna några. Kunde även använda mitt Maestro i en Djuraffär (Fressnapf) trots att de envisades med "Nur EC) men efter att ha gjort lyckade inköp vid två tillfällen tillkallade arbetaren en kollega och började prata om Maestro som om hon var chockad över att det fungerade.

Det konstiga är att det verkar vara fler ställen som tar Maestro än Visa och Mastercard då jag blivit vägrad Mastercard vid flertalet tillfällen. Jag fick inte ens ta ut pengar på mitt Mastercard konstigt nog trots att jag hade pengar på kontot. Jag antar att vissa automater inte accepterar Mastercard ens.

Netto kan du glömma utan ett EC-kort men de gillar kontanter. Inte för att man vill handla där så ofta i alla fall men de har sina guldklimpar även där.

• Nellie Smith 25/1-11.

tack för att dela all denna information om VISA och MasterCard, jag verkligen glad att läsa den

Rakeback

Poker Rakeback

• Ruben 7/4-11.

Men då ställs man inför problemet att ta med sig sin resekassa i kontanter, vilket så klart är väldigt riskfyllt. Att behöva betala 4-5 euro varje gång du tar ut pengar från bankomaten är inte så kul det heller. Några tips på vad man kan göra? Finns det inga bankomater som inte stjäl från oss med Visa/Mastercard?

• Ruben 7/4-11.

Men då ställs man inför problemet att ta med sig sin resekassa i kontanter, vilket så klart är väldigt riskfyllt. Att behöva betala 4-5 euro varje gång du tar ut pengar från bankomaten är inte så kul det heller. Några tips på vad man kan göra? Finns det inga bankomater som inte stjäl från oss med Visa/Mastercard?

• Johann 3/6-11.

Uttagsavgifterna är borta nu.

I så gott som alla automater är numera uttagsavgifterna borta, så man kan ta ut utan avgift (Gäller Euro inom EU).

Att ta utländska kort växer i Tyskland, men det enda säkra är att fråga / kolla först. En del ställen tar inte EC, men kreditkort (Visa m.fl.). Problemet är att det tyska kortsystemet inte märker / gör skillnad på bank- och kreditkort. De som inte tar kreditkort, nekar därför även bankkort...

• MrBallpower

mrballpower 11/7-11.

Har varit ett antal gånger i Tyskland. Senast för fyra månader sen och inte upplevt problem med VISA-kort. Har ett "nytt" med chips. Fungerar i alla fall utmärkt runt Rhen och Mosel i alla fall.

• Eszet 20/7-11.

Kan meddela att det inte heller funkar med Visa-kort i Köln, nur EC-karte sa de överallt.

Såg även en lapp eller två om 5 euro för att ta ut pengar men trodde inte att det var möjligt, eller att det skulle gälla Visa-kort. Har inte kollat internetbanken men det skulle inte förvåna mig om jag har betalat 5 euro för uttag av pengar.

• lotuel 16/2-12.

Känner igen alla de problem ni alla har haft met att betal med kort i Tyskland.

Men hur skaffar man då ett kort som det står ec Maestro på?

Det är ju oerhört frustrerande att behöva åka omkring antingen med tusenlappar i fickan eller betal hundratals kronor i uttsgaavgift.

Kan ju inte främja turismen precis. Funderar nu på att överge Tyskland som turistland.

• Elin 12/4-12.

På IKEA i Tyskland kan man t.ex. inte betala med VISA eller MasterCard, det tycker jag är festligt (men andra ord askorkat). Hur måga tusenlappar förväntar de sig att man bär runt på?!

• Björn 6/5-12.

Sjukt frusterande!

De är ett U-land när de kommer till betalkort från utlandet. Skulle vara nice om de kunde få lite påtryckning från olika håll att ändra sin policy!

• Linus 10/5-12.

Jag vet inte hur det är med alla banker, men de flesta stora (Sparkasse, Deutsche bank etc) tar inte ut någon extraavgift när man tar ut med Visakort. Dock så gör vissa svenska banker det (Swedbank tex), så mitt tips är att kolla upp läget med din svenska bank, för de större tyska bankomaterna är det inget problem med.

Däremot, precis som alla säger, är det cashen som regerar här. Väldigt väldigt frustrerande när jag först kom hit, men man vänjer sig oväntat fort vid sedlar och skramlande mynt. Se till att ta ut pengar direkt på flygplatsen bara, eftersom ni behöver det för att köpa bussbiljett (haha, det här är ju ett sådant skämt för oss svenskar...)

• Linus 10/5-12.

Jag vet inte hur det är med alla banker, men de flesta stora (Sparkasse, Deutsche bank etc) tar inte ut någon extraavgift när man tar ut med Visakort. Dock så gör vissa svenska banker det (Swedbank tex), så mitt tips är att kolla upp läget med din svenska bank, för de större tyska bankomaterna är det inget problem med.

Däremot, precis som alla säger, är det cashen som regerar här. Väldigt väldigt frustrerande när jag först kom hit, men man vänjer sig oväntat fort vid sedlar och skramlande mynt. Se till att ta ut pengar direkt på flygplatsen bara, eftersom ni behöver det för att köpa bussbiljett (haha, det här är ju ett sådant skämt för oss svenskar...)

• bladskaft

bladskaft 11/5-12.

Skandiabankens visakort tar inte ut någon avgift för att ta ut kontanter. Spelar ingen roll var i världen du befinner dig! :)

Man brukar också få ha kortet gratis i ett-två år innan de börjar ta avgifter för själva kortet. Plus att de är väldigt trevliga och hjälpsamma, dessutom snabba när man pratar med dem!

• Ferdinand 12/6-12.

Å andra sidan kan tyskarna sällan tanka bensin i Sverige med sina MasterCard och VISA heller. Att acceptera utländska kort kostar mer avgifter, så många företag har där hittat ett sätt att spara in på en relativt liten kundgrupp.

• Björn 31/8-12.

Björn

Kom från Tyskland i går har haft stora problem med Visa och Master card affärer och även hotell, bensinmackar nekade att ta dessa kort. Endast Tyska bankkort fick vi till svars. trodde EU fortfarande fungerade, eller lever tyskarna kvar i fornstora dagar.

Använder nu mer bara Tyskland för att komma vidare söder ut.

• mery 8/11-12.

Var i Berlin för 15 dagar sen, skulle köpa en mobiltelefon på Media markt och mitt Visa debitkort funkade inte...what tänkte jag, har ju betalat med det kortet i U-länder t.o.m...men men, tur att man hade en kompis med sig som var tyska :)

• Johan 20/3-13.

Det jag har märkt är att dom tror att det inte fungerar, men om man "tvingar" dom att stoppa i kortet i deras maskin så brukar mitt visa funka.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer