Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(34)
(32)
(29)
Redaktionen bloggar

2 frågor om Turkiet

• cina 1/8-07.

har ett par frågor om Turkiet.
    Vilket är bästa att andvända Turkiska lire eller euro.

Finns bra vatten att köpa till vällingbarn 9mån.

Vänligen Cina

• Victoria 1/8-07.

Hej,
    Vi var i Alanya nu i somras och vi växlade både till lire och euro, men gud vad vi ångrade oss. Det är möjligt att man förlorara lite på växlingskursen här hemma om man växlar allt till lire, men jag tror att vi förlorade mycket mer genom att turkarna "jämnade av" euro istället. Så om vi skulle åka dit nu igen så skulle vi ta allt i lire.
    Vatten att köpa, det finns det överallt så det blir inga problem.

När vi vad där så var det jättevarmt så glöm inte solhatt till barnet och solkräm så klart

Ha det bra!
    /v

• Ingalice 10/8-07.

Hejsan.
    Vi har varit ett flertal gånger i Turkiet o tar med oss svenska pengar o växlar alltid på turkiska posten (PTT).
    Vatten köper du på flaska.
    Tänk på att det som sagt är varmt därnere, i år lite varmare än vanligt.
    Ha det så gott!
    /il

• /Ola 12/8-07.

Var i Belek som ligger mellan Alanya och Antalya. INGEN ville ha mina Lira, var tvungen att växla till euro, eller betala med blandad valuta. Men det är olika på olika ställen. Ska man växla till Lira är det bästa att gå till närmsta bankomat där nere.

• Äntligen brun :) 13/8-07.

Hej

Nyss hemkommen från Alanya. Du kan använda både lira och euro. Hade själv växlat in både lira och euro men skulle jag resa i dag så skulle jag bara ta med lira. Att tänka på är att vid växlingen be om olika valörer, gott att ha mindre valör än 50 lira vid ankomst då de inte alltid finns växel att ge tillbaka på en stor sedel. En annan sak är att mynten för lira och euro är förvillande lika, kan bli snurrigt om man blandar valutorna i samma myntfack.

Ha de gott på din resa

• Anna 25/10-07.

Hej! Jag var i Turkiet i somras och jag tyckte att det var lite tjorvigt det här med att välja mellan turkiska lira och euro. Vi växlade lite av varje men jag har för mig att det var lite dyrare att handla för euro på de flesta ställena. Det kan dock vara bra att ha lite euro om man vill göra någon av resebolagens utflykter. Ofta priser i euro då. Det är lite olika beroende på vars man handlar. /Anna

• melek 8/3-12.

frågorna var bra och jag vill att det ska finnas mer ord

men det var bra endå och att det ska finnas bättre ord

sssssssssssnnnnnnnnnnnnääääääääääällllllllllllllllllllaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

• melek 8/3-12.

Jag bor i Turkiet det e fint där och fint väder.

Men jag bor i en by som heter YENICEOBA den är en bra by.

Och jag tycker att det ska finnas lira.

Jag tycker också att det ska finnas lite euro.

• dikte 17/10-12.

jag har varit flera gånger i turkiet då min man bor i yeniceoba.jag kan bara rekomendera lira.det blir bättre priser.ta med lite blandade valörer som du vet att du kommer använda upp och ta ut mer i automat vid behov.säkrare ur stöldsynpunkt och eventuell växlingskursförlust marginell.det går oftast åt mer pengar än man tror men det är en stor förlust att växla tillbaka lira till kr.spara hellre överblivna lira eller skäm bort dig sista dagen.det är grym skillnad på turistpriser och vanliga priser.det kan vara väl värt besväret att åka en bit och handla i en affär där även lokalbefolkningen handlar.se var de inhemska går.i alanya som är turistort kan man få betala 5 lira men i en icketuristort 0,25 för en liten vatten.turist i turkiet är inte billigt även om det finns en del saker som i allmänhet är billigare.ta med vätskeersättning.måste dock säga att turkiska apotek-eczane har i stort sätt allt .oftast till bättre pris.till exempel-varför bära linsvätska i väskan dit.solskydd-välj inhemskt märke.osv.lycka till.

• dikte 17/10-12.

växlingskontor tar gärna extra avgift.automat att föredra.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer