Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website

Kap verde

• matte 15/9-07.

Undrar om någon har varit på kap verde?
    Vilken ö ska man åka till?
    När ska man åka dit?
    /matte

• Arvid 18/9-07.

Man ska inte åka dit. Fullt med fattiga afrikaner, som vill fly, och andra skojare. På kvällarna dyker flickorna upp, horor allihopa. Vi blev lurade och bestulna när vi stannade en vecka med båten. Ett riktigt skitställe i min mening. Hoppas mina erfarenheter kan vara till hjälp.

• Anita Thiel 19/9-07.

Var på Kap Verde (S:t Maria) och det var ett riktigt skitställe. Stranden var i och för sig fin men det var också det enda. Blåsigt, skitigt och sand. Inga bra matställen. Andra kvällen vi var där var det två kvinnor på vårt hotell som blev pistolrånade, jättekul. Hotfulla färgade män m m. Åk någon annanstans är min rekommendation.

• Åke 19/9-07.

Jag har inte varit på Cap Verde på 11 år så det kanske har ändrats där. Det låter åtminstone så på de andra som har svarat på frågan. Sal, S:t Maria, är inte den roligaste eller vackraste av öarna. Försök att åka till São Vicente och gå runt i underbara Mindelo några dagar och tag sedan båten till Santo Antão, en timme från hamnen I Mindelo. Santo Antão är Cap verdes grönaste Ö. Kriminaliteteten på Cap Verde bortanför Praia, São Tiago, och Sal är minimal. Prova att åka dit under någon av vintermånaderna.

• Erik 21/9-07.

Det beror ju som vanligt helt och hållet på vad du vill göra. Sal är den platta ön med stora flygplatsen och charterstrand. Annars är det vulkanön Fogo eller San Antano med fantastiska berg och gröna dalar som gäller. Var där 2002. Ångar inte.

• akoi 15/11-07.

Var där 1 vecka,bodde på Rui Funana med all inclusive,ett stort hotellkomplex
    med allt som önskas,perfekt för en avkopplande sol o bad resa,Såg inget av kriminalitet,horor m m,,,endast påträngande försaljare av massa afrikanskrimskrams,dom flesta från Senegal eller Gambia,,Kapverdianerna är trevliga.Stränderna är hel fantastiska.

• Carina Mogren 24/11-07.

Läste ditt inlägg och undrar lite om maten, ska oxå till riu funana 27 dec .hoppas att maten är bra. magsjuka??. Hur är maten på de olika resturangerna på området .tack på förhand Carina Mogren Kungsbacka

• mikaela 11/12-07.

Jag har varit på tre öar; Sal, sao vicente och santo antao. Sal är inte så intressant ö förutom de naturliga salt odlingarna och de kritvita stränderna. Mindelo, ön sao vicentes huvudstad, är en mycket kulturell stad med massa barer, restauranger, klubbar och söta affärer. Santo Antao som jag stannade en månad på har två olika sidor, vid hamnstaden Porto Novo är det varmare och torrare och har stränder med svart sand. På öns motsatta sida (Paúl,Ponta do sol, Ribiera grande) är det extremt grönt och grönskande med massor av exotiska fruktträd och sockerrör. Och vägen över vulkanberget är verkligen att rekomendera, luften är jätte ren och frisk och hisnande att se alla hus som ligger i branta dalar där människor bor. I mitten av juni är det en stor festival på santo antao som varar i ca 5 dagar, då kommer försäljare och radar upp sina stånd på gatorna, konserter och mat på kvällarna. (var dock försiktig med att äta från stånden, speciellt fisk och friterad mat) Människorna är ett mycket trevligt folk som verkligen vill välkomna en. Men självklart finns det mörka sidor även här(som på alla andra ställen i världen) bara man är förnuftig och tar vara på sig, att kunna lite portugisiska skadar inte heller. Men jag måste säga att kriminalitet är inget problem här! Hoppas du får en underbar resa!!!

• solveigo 12/12-07.

Jag är övertygad om att det är ett grymt cool lungt ställe att slappa på,samt en hel del vyer som ögat inte är vant vid att se
    berättar mer när jag kommer hem.Glöm inte att sunt bonnförnuft gäller över hela klotet liksom hemma på gatan
    PESO

• linafina2 17/12-07.

Hej,
    Jag var där i April, och jag tyckte väldigt mycket om det. Om man är van vid Gran Canaria eller någon annan försörd ö, så tycker man säkert inte om Kap Verde, och Sal (dit de flesta flyger). Gatorna är inte asfalterade, kvinnorna bär vatten på huvudet och det är väldigt mycket öken. Jag tycker att det var hela charmen...Jag älskade att se lokalbefolkningen (inte bara de vackra männen =)) med sina färgglada kläder och vita leende. Stränderna var jättefina, maten väldigt god (hummer o gott vin) och folket trevliga. Vi blev av med våra handdukar, men det var ju vårt eget fel, man borde inte lämna saker ute över natten ens i Sverige.
    Det enda negativa var att det blåste väldigt mycket....det är dock positivt för de som gillar att vind- och kite surfa..Vågsurfingen var sådär.
    Jag tycker absolut det är värt ett besök, men kom ihåg, man åker inte hit för att parta "a la Playa del Ingles", utan här tar man ett gott glas vin, äter skaldjur och leker i vågorna.
    Kan vara bra att veta att det inte är särkilt billigt där, inte som jag trodde.
    Hoppas mina tips hjälpt lite grann iaf.

Mvh Lina

• EVALDA 24/12-07.

ni som skriver negativa saker om kap verde ni är idioter allihop. Ni uppskattar inte det landet df åk inte dit. Kap verde består inte bara av sal fast de flesta åker dit. Det finns horor och kriminella överallt så plz. NI som ska åka dit åk inte till sal, jag har själv vart där och jag kan säga att det inte alls är fint förutom stränderna. Åk till Sao Vicente eller Santo antao om ni vill ha kul. Och det här bullshiit om att Kap verde inte är grönt F*ck alla som säger så för om ni har vart i Santo antao så vet ni hur grönt dt är.
    Och du där ARVID lr what evaah som skrev att de är fullt med fattiga afrikaner som vill fly. för dt första så var du i afrika vad förväntade du dig (idiot) rika amerikaner lr?stupid!! Vill fly? vf skulle vi vilja fly ALLA KAPVERDIANER ÄLSKAR SITT LAND, så vf ska vi fly. Vi kan vara fattiga men vi är glada och stolta. Synd att du blev rånad ARVID HAHAHAHA !!! Och ANITA THIEL synd att du inte gillade kap verde men vet du vad INGEN BRYR sig och var säker på att de i kap verde inte gillade dig heller va fan! orka skriva FÄRGADE HOTFULLA MÄN människor kap verde ligger i AFRIKA förvänta är inte en vit befölkning.
    JA OCH SLUTA SÄGA SKITSTÄLLE TILL MITT LAND!

• darlene 24/12-07.

Arvid: Är du outbildad eller är du bara dum ? Otroligt DUM JÄVLA KOMMENTAR det där var ,, att kalla alla kvinnorna där för horor ? Haha asså jag vet inte ens VAD jag ska kalla dig , det fulaste jag kommer på kan inte beskriva dig nog. Anledningen till att du blev bestulen är nog för att du är som jag nämnde tidigare outbildad. Du nämner att det var fullt av fattiga afrikaner , men SNÄLLA vad hade du förväntat dig ? Rika amerikaner?vita människor? Du kunde ha tänkt till lite , du har verkligen inget vettigt att komma med och det framgås tydligt när man läser vad du skrivit .Cabo verde har sina negativa sidor som vilket annat jävla land som helst, du fick uppenbarligen inte se allt det VACKRA som cabo verde har att erbjuda .

Cabo verde har en skönhet man inte kan se någon annanstans , människor ni vet inte vad ni går miste om . Självklart så är det torrt och liknande eftersom att det är ungefär 0 & nederbörd under hela året. Man kan inte vänta sig annat . Landet är ännu oexploaterat eftersom att cabo blev självständigt för mindre än 40 år sedan, landet är under uppbyggnad och har redan nu karisma likt inget annat ni sett innan.

Anita thiel: Du pratar som om vårat lilla Sverige är felfritt och att det aldrig sker saker här ? Som sagt , saker sker där precis som i alla andra länder. Vad var det nödvändiga med att nämna att de var färgade män ? Du och Arvid tycks ha hakat upp er på det här med hudfärgen . Ni kan omöjligen vara så dumma va ? Snälla , vad fan förväntade ni er när ni åkte till AFRIKA ? Tycker riktigt synd om er just nu . Rasism är vad det kallas kvinna. Jag påstår inte att dåliga saker inte sker där , men ni har gått miste om hela cabo Verdes charm. Och det är mycket ni har gått miste om på grund utav att ni väljer att se det negativa. Låter som om du redan var negativt inställd mot detta innan du åkte dit stackars bittra kvinna.

Cabo verde är helt underbart.Jag kommer ursprungligen därifrån , och det är obeskrivligt . Ett land som blev självständigt för inte allt för många år sen , och de har redan Afrikas mest stabila demokrati med bäst ekonomi. De håller på och bygger upp landet och de lyckas utmärkt. Cabo verde är verkligen en ännu oupptäckt guldgruva !

Cabo verde - nära, varmt och utan terrorhot

• caaaaaaaaabo 24/12-07.

haha så åk ni till turkiet där ni blir bombade var femte minut

• EVALDA 24/12-07.

cabo verde nha terra querida.
    Cabo verde sempre dentro di nha coração.

• Tatiana 24/12-07.

C.A.B.O.V.E.R.D.E ÄR underbar, vacker, skön, drömlik, roligt, fina människor, skön musik, god mat ,skönt väder, grönt, hav, stränder, vackra människor, sköna fester, grymt sköna festivaler, sociala människor...u name it!

NI SOM SNACKAR SKIT NI ÄR HELT ENKELT TRÅKIGA MÄNNISKOR SOM INTE VET HUR MAN ROAR SIG!

SNÄLLA LÅT MIG ÅKA NER TILL CABO VERDE MED DIG ARVID DU SKULLE ÖNSKAT DU VAR EN AV DEM FATTIGA AFRIKANERNA DU SÅG DÄR...

Kontakta mig när du e redo att ge Cabo en chans till

caboverdeÄRbäst@hotmail.com

• cv07 24/12-07.

Arvid du måste nog vara runt 85år gammal. Gillar att sitta i mörkret i din lilla stuga långt inne i skogen. Har inte umgås med dina vänner på 45 år. Älskar att prata med en halvdöd katt som du glömt och mata sedan 4år tillbaka.

VAD GÖR DU I CABO VERDE, NÄHÄ, INTE UNDRA PÅ ATT DU SER NEGATIVT PÅ ALLT I CABO. KANSKE FÖR ATT DU SJÄLV ÄR NEGATIV..

CABO VERDE är för människor som vill njuta träffa underbara människor, helt enkelt njuta av livet.

Du har rätt att tycka vad du vill om Cabo… men skriv inte onödiga kommentarer som får en att undra VILKEN IDIOT ÄR DET SOM SKRIVER DET HÄR ??????

• Ivar vittfarne 24/12-07.

Till alla kapverdebor som roar sig med att med invektiv racka ned på turister som har mage att inte uppskatta deras land-tror Ni inte att en smula ödmjukhet skulle göra mer nytta? Att informera om att den gamla flygplatsön Sal var en förvisningsort och saltö utan NÅGOT att se utom den blåsiga stranden, samt att turism både i Cabo Verde tyvärr attraherar kriminalitet, och att polisväsendet kanske inte är det mest effektiva? Ni kan läsa samma sak om Ipanema i Rio. Där vågar lokalbefolkningen säga-Stor risk för rån-utan att någon anklagar dem för rasism! Här blir man kallad för en hel massa saker för att man blir pistolrånad! Respektera att Sal kanske inte är vad alla förväntar sig och promovera överiga, underbara, orörda öar inom detta fina land jag önskar en bra framtid.

• Eva 27/12-07.

Tänkte också åka till Kap verde. Skulle bara in på sidan och kolla vad folk tyckt, om det finns några sevärdheter osv.Fick egentligen inte mycket till info utan bara folk som skriver massa dumma saker om varandra. Är det konstigt det är krig på jorden!? Kram Eva med mycket resvana.

• Nyckelpigan 28/12-07.

Jag sökte mig till denna sida för att jag ville veta mer om Kap verde öarna. Men tyvärr får jag hålla med Eva. Varför skriva dåliga saker om varandra? Finns det inte ens tolerans för varandras åsikter här så är det inte så konstigt att det händer saker i verkligheten där ute! Nej puss på er alla och var glada för att vi har möjlighet att resa och träffa andra!

• darlene 28/12-07.

jag upprepar; Cabo Verde är alldeles underbart. Och jag säger som de flesta sa innan , åk inte till sal om ni vill ha det underbart. Sal är ännu inte utvecklat utan det är under konstruktion. Det fina med Cabo Verde är att alla tio öarna skiljer sig något enormt från varandra . Om ni inte gillar en ö , så är det bara att åka vidare till nästa. Cabo Verde är för människor som älskar att umgås och lära känna nya människor , älskar att njuta av livet med musik och dans.
    Ni vet inte vad ni har gått miste om. Som jag nämnde i något utav de föregående inläggen så är Cabo Verde ännu oexploaterat eftersom att vi nyligen blev självständiga. Och som de flesta vet så är inte Afrika känt för att vara Afrikas rikaste kontinent. Men oj vilken naturlig skönhet det finns där. Jag ska vara ärlig , att åka till Cabo Verde med förväntningarna om att finna ett undangömd Antalya kan inte bli mer fel. Det är allt annat än Antalya . Allt här är äkta. Och det är det som är det underbara , människorna, de kilometerlånga vita sandstränderna , festerna, naturen , festivalerna , musiken , skönheten , havet , vädret det är allt detta kombinerat som bildar vårat sköna Cabo Verde.
    Ge det en chans, åk dit med någon som känner till landet och som kan visa er guldgruvorna. Åk dit med ett öppet sinne och jag kan personligen garantera er att ni absolut inte kommer ångra er!! M.v.h Darlene G.

• Nyckelpigan 28/12-07.

Hej!
    Tack för tipsen!
    Nu börjar jag bli övertygad om att detta nog är ett ställe för mig att besöka.
    Jag är inte intresserad av ett uppbyggt samhälle för turister utan älskar att utforska på egen hand.
    Är det något man skall tänka på/ undvika? Strömmar i vattnet? Kan man anv VISA kort. Vad för typ av mat äter de infödda här? Är det fisk rika vatten, jag gillar att dyka. Tycker befolkningen att det är ok med turister eller att det är jobbigt? Myggor på nätterna och skall man vacinera sig?
    Vilka språk talar man?
    En som längtar

• Anna 28/12-07.

Hur är kvällstemperaturen under januari? Behöver man en långärmad tröja? Har sett att dagstemperaturen nu är ca 23-24, så funderar om kvällarna kan bli rätt svala?

• CABO VERDE 28/12-07.

http://www.siljanet.com/amigos/

där kan man se fina bilder från KAP VERDE och lite annat.

• CV2008 28/12-07.

http://www.ecaboverde.com/text
    en sajt med bilder på kapverdes alla öar

• lalala 28/12-07.

Tycker befolkningen att det är ok med turister eller att det är jobbigt?
    Befolkningen tycker absolut inte att det är jobbig med turister utan tvärtom de välkomnar alla turister.

Myggor på nätterna och skall man vacinera sig?
    Man ska alltid vaccinera speciellt om man ska åka till U-länder.Men kapverde har dock ej alla sjukdomar som övriga afrika har.
    Det är FULLt med myggor så ta med skydd och krämer och olika saker
    mot de.

Vilka språk talar man?
    Man pratar portugisiska som är det officiella språket med vi har oxå ett annat språk som kallas för creol och det är så en blandning av portugisiska och afrikanska. Tyvärr så pratar inte så många engelska. Franska och spanska kan många.

Hur är kvällstemperaturen under januari? Behöver man en långärmad tröja?
    Ja kvällarna kan vara mycket svala så en långärmad tröja skulle inte skada.

Vad för typ av mat äter de infödda här?
    vi äter mkt fisk men oxå kött. bönor, ärter sötpotatis är saker som finns i nästan alla rätter.

i kao verde kan i princip utföra alla sorters vattensport.speciellt dykning för ja kapverdes vatten är fisk rik.

• nyckelpigan 29/12-07.

Tack för alla dina svar!
    Det är verkligen en tillgång att kunna fråga dig lalalla! Jag kommer att boka en resa så fort vinterns resor kommer ut. Sista veckan i dec 2008 kommer vi nog att åka. jag min sambo samt våra pojkar 13,16 år. De är res vana och har alltid följt med oss på alla resor, hoppas att även de tycker att det blir kul.
    Vilken av öarna tycker du passar en familj?
    Hur är prisläget? Då menar inte jag de värsta turist matställena utan gärna där de bofasta går.
    Vad skulle du föredra? Att köpa och laga mat själv/äta ute eller välja ett hotell där maten ingår.
    Tacksam för svar!

• gbgl 29/12-07.

Jag har en vän som har arbetat där ett par veckor och kom därifrån dan innan julafton han tyckte att det var ganska skapligt, en tråkig sak som hände var att han blev bestulen på hotellrummet på en del pengar.

• Snurre 30/12-07.

Har bokat en sista minuten till Kap Verde i slutet av januari. Vi undrar om dét går att hyra moped eller bil och vad kostar det. Finns det försäkringar?

• Peso 1/1-08.

Jag ser framemot att innom de närmaste dagarna strosa runt på stranden på Boa Vista o Sal o kanske flyg eller båtluffa till några fler öar.Berättar mer när jag har info att komma med
    Peso

• Mari 1/1-08.

St Maria -Sal, helt underbart....kanske vardagen är som i alla andra länder...capverdianerna är glada o välkomnar turister...god mat...tonfisk,hummer,kyckling,catchupa...
    St Maria en liten fiskeby som omvandlats till en turistö...
    Dem ni ser på gatorna som jagar turisterna..är oftast Senegalister..som försöker överleva men också tar med sig det "dåliga"...och oftast tror turisten att de är cabverdianer...Gå några gator längre bort så ser ni det verkliga St maria...Espargos andra staden i Sal...lite större
    Gå gärna in på 32an som ligger på huvudgatan vid torget i St Maria...Ägaren är en kille med svensk/caboverdianskt blod som värnar om Sal...Startat www.revolusal...där han startat upp för inhemska ungdomar som struntar i skolan o surfar istället...de städar stränderna och tävlar i surfing bla..Det blåser alltid på ön men mindre under deras vinterperiod..njut-ta det lugnt-här stressar du verkligen av...bara va...njut av att se ortsbefolkningen göra sin vardag...och glöm inte Cabo Verde är under uppbyggnad och har 4 bäst ekonomi av de Afrikanska länderna...Trevlig resa...jag reser nu i febr...

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer