| Berlin | 1 754 kr |
| Paris | 2 543 kr |
| Barcelona | 1 782 kr |
| Istanbul | 2 282 kr |
| Los Angeles | 2 663 kr |
Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink
Tipsa oss om Egypten!
-
Martin 10/10-07.
-
Jonas 10/10-07.
Hej!
Tips på några platser man inte bör missa på resan till Egypten:
- Stränderna vid Marsa Matruh (medelhavskusten) som var många klasser bättre än de andra jag besökte.
- Alexandria Zoo
- Några dagar i Kairo är såklart ett måste
- Ett besök i Aswan rekommenderas också
Trevlig resa! -
Helena Hjort 10/10-07.
När det gäller pyramiderna har jag ett tips som sparar er både tid och pengar. Åk inte till pyramiderna vid Giza, utan hellre till de vid Dashur. Färre turister, lika stora pyramider och dessutom gratis inträde.
Föreslår även en båttur på Nilen med felucca (träsegelbåt). Det går exempelvis turer från Aswan till Luxor. -
Anna-Karin 11/10-07.
Vi var i Hurghada i januari. Lite kallt för en badsemester, men lugnt och avslappnande. Om man var på hotellet vill säga. Pyramiderna och Luxor var fantastiska, men får jag välja åker jag aldrig tillbaka till Egypten. Deras påträngade sätt att närmare sig turister må vara kuturellt, men för mig var det extremt svårt att ta. Folk ryckte i en, skrek åt en, lurades i affären - ja allt helt enkelt.
-
Helena 11/10-07.
Har bott i Egypten i 3 år, är tillbaka i Sverige nu, men har köpt en lägenhet där så jag kommer använda det som mitt landställe i framtiden. Förstår att det ökar i popularitet, just pga som du säger kort restid, max 1 timmes tidsskillnad och bra året om. Personligen tycker jag att det är för kallt Jan & Feb (vinden & ökenklimatet gör att mornar & kvällar är för kalla även om det blir varmt & skönt mitt på dagen) och lite för varmt jun-aug. Men mars-juni & aug-nov är helt fantastiska.
Tror att man antingen älskar Egypten eller hatar det, beroende på hur öppen man är för andra kulturer och hur villig man är att acceptera nya intryck, och att det inte är som Sverige...
Kairo är helt galet fantastiskt om man acceptera att folk kör som galningar, det tutas överallt, det luktar konstigt, det är folk överallt etc
Människorna är vänliga, barnsliga, generösa och tacksamma för att man besöker dem. Sen är det klart att vissa tycker det är påträngande, men det är ju bara ett annat sätt att vara som vi inte är riktigt vana vid. På samma sätt som svenskar anses som tråkiga, kalla, ospontana etc.
Jag håller helt med om att man kan strunta i Giza och ta Luxor istället.
Sharm el Sheikh kan man tycka är den fulaste semesterorten i världen. Men är ett paradis om man är beredd att upptäcka det som finns bakom ytan. En biltur från SSH via Dahab, Nuweiba upp till Taba är några timmars bilkörning genom öknen med små hyddor där man endast kan köpa cola & te. Igen - antingen gillar man det eller inte. Hurugadha är genuint. El gouna snyggt, exklusivt och sömning. Marsa Alam fortfarande orört och jättebilligt, med världens bästa genomsnittliga dykning, året om.
Boende: Få länder i världen ger dig råd att bo på Hilton, Marriot, Four Seasons etc för en bråkdel av vad det kostar i Europa.
Maten: Tja, inte världsklass. Ris, grönsaker, kyckling. Ganska smaklöst.
Shopping: Nej
Men jag säger bara: Åk dit. -
stig holmqvist 13/10-07.
el gouna är bäst i egypten,ingen rycker i en heler skriker åt en.du kan gå i fred.god mat,omarvinet är gott.detta är ett kristet samhälle inga minareter.fasta priser i affärerna.
-
Karin 13/10-07.
Hej!
Jag och min pojkvän reste runt i Egypten i Oktober förra året. Det är ett jättevackert land, men minst sagt uttröttande. DET är jobbigt med alla ihärdiga försäljare!
Kairo är ett måste, likaså Luxor. Våga att undersöka Luxor på egen hand. Det är underbart att strosa runt själv i templen. Utsikten över Nilen är oförglömlig!
Jag gillade maten! Vi var där under Ramadan och deras "frukost" är underbar. Vi avslutade resan med några dagar i Dahab och unnade oss en natt på Hilton. Billigt, jämfört med europeiska priser och skönt att få lugn och ro. Men maten är bättre i byn och dessutom mycket, mycket billigare.. -
Elisabeth 15/10-07.
När vi reser till Egypten köper vi bara flygstol och bokar hotellen på egen hand. Sofitel Hotel i Hurghada är barnvänligt, härlig strand, all inclusive, underhållning och relax av högsta klass. Andra bra hotell är alla de kända namnen som Intercontinental, Hilton, Grand osv. Ett besök på fiskrestaurangen Fishhouse är ett måste, god färsk fisk och fint ställe. Man ska absolut resa till Egypten med barn, det gör vi. Barnen har hur mycket som helst att uppleva, och maten ÄR helt OK. Tänk bara på de klassiska sakerna som att skala äpplena, köp internationell glass, borsta tänderna i flaskvatten. Gör gärna en båtutflykt för att komma närmare delfinerna, sköldpaddorna och de andra fina fiskarna, de finns där ute jag lovar. I Hurghada har vi åkt både Glass bottom boat och en annan längre tur till Paradise Island, då ingår matbuffé på båten och snorkelutrustning.
Man kan hyra lägenhet också, det är enkelt och billigt vid längre vistelser. Vi har hyrt lägenhet många gånger, det är bara att fråga vem som helst nere på stan vägen till närmaste uthyrare. I Hurghada, området runt Mc Donalds i nya centrum finns massor av lägenheter att hyra och nära till allmän strand. Old Vic har tex lägenheter alldeles på stranden.
Missa definitivt inte templen och gravarna i Luxor och i Kairo är Ali moské och Egyptiska museéumet självklarheter. Har man mycket tid på sig kan man gå en hel dag i Khan el Khalili marknad och fynda allt möjligt från tofflor och instrument till gardiner och lampor.
Var inte rädd för att bli vän med befolkningen, det kan löna sig!!! -
Max 15/10-07.
Gud så tråkig du är! Varför åker du dit om du vill att allt ska vara som i Sverige?
-
Elisabeth 15/10-07.
Om du frågar mig så åker jag aldrig dit som turist, jag har bott i landet flera år och halva min familj bor där eftersom de är egyptier, så jag kan skriva minst en hel bok om allt som finns att göra och jag tipsar gärna barnfamiljer.
-
Marinus 22/10-07.
Vi är ett äldre par som brukar resa en hel del på lösa boliner. Vi köper bara en flygstol, ibland med en start med 2 hotellnätter.. Sen, på plats, orienterar vi oss och reser vidare på måfå. Ekonomiklass (snäppet över backpackers) räcker gott och väl även för oss gamlingar. Fast lite flexibel får man allt lov att vara. Angående Egypten:
Det är klart att man någon gång i sitt liv skall besöka pyramiderna. Sen räcker det med det. En sån stor upplevelse är det inte. Kommersen runt omkring kan upplevas störande.
HOTELL: Badhotellen är oftast inhägnade och bevakade. Visst känns det säkert, men ack så tråkigt. Därinne vet man inte ens vilket land man befinner sig i! Dessa ställen borde dock passa utmärkt för barnfamiljer. Tack vara säkerheten har även oroliga föräldrar möjlighet att koppla av. Och Gud vet att de behöver det! Strunta i budgethotell. Där kan det vara lite si och så med hygienen. Priserna är ganska låga även på ****hotell. Fast även där kan man råka ut för en maginfektion! Ingen större sak; det hör till, liksom. Det är bra att ha med sig koltabletter eller liknande.
RESA RUNT: För barnlösa är det bara att dra iväg till upplevelserna. Är man osäker rekommenderar jag att man slår ihop sig med några andra. Hyr taxi eller minibuss. Var mycket tydlig vart ni vill åka och hur mycket det kommer att kosta. Är man flera blir ens position mycket starkare ifall det skulle strula till sig. Betala aldrig i förväg; rätt vad det är kan man då bli avslängd på ett helt annat ställe än överenskommet. Bli inte förvånade om chaffisen plötsligt svänger av för att plocka upp en "kompis" som skall åt samma håll. Ni har ju kommit överens om ett fast pris, eller hur? Bli inte rädda
Militärer, poliser -
Helen Söderberg 19/11-07.
Hej
Du bör inte missa Newebaa. Det är en beduinby där dykningen är perfekt. Från Newebaa kan du också ta båten till Aqqaba i Jordanien, det är också nära till Abu Ghalum och Blue Hole som är kända och mkt vackra dykställen. Perfekt att göra tripper till öknen på ex kamel eller med jeep. Det finns alla slags boenden, från 5 stjärniga hotell till enklare camper. Jag kan varmt rekommendera Alladin beach som ligger 5 km från Tarabin mot Taba till. Maten är underbar, människorna vänliga.
lycka till
mvh
Helen -
Helen Söderberg 19/11-07.
Hej Helena!
kul att läsa att du också bott i Egypten! Jag också, 4 år på Sinai halvön. Vad bodde du någonstans? Och var har du köpt hus? Vi har också ett hus och en lägenhet i Egypten. Det är inte helt ovanligt nu att man hör om svenskar eller nordbor som köper hus eller lägenhet. Jag vet att det finns flera i El Gouna..
Du får gärna höra av dig om du har lust!
mvh
Helen -
pia 19/11-07.
Hej allihopa!
Det var spridda skurar från alla håll!!!!. Jag vill bara skriva och säga att min familj har varit i Hurghada ett antal gånger och bott på olika hotell och sedan gjort utsvängningar till både Kairo och Luxor med allt vad det innebär.
Jag vill bara säga att det är väl så att "en får ta seden dit en kommer". Visst, det är smutsigt på en del ställer och människorna (en del) rycker i en och vill att en ska komma in i deras affär och handla. Den första gången hade vi tur att lära känna en person som var från Finland och jobbade på en resebyrå i Hurghada och var gift med en egyptier. Av dem fick vi mycket hjälp så som buss åkning, handling av olika slag, fick träffa befolkningen och lära känna dem bättre mm. De andra gångerna som vi har åkt så har vi lärt oss att lyssna på vad de vill säga, sedan har vi vänligt sagt att vi kommer ej in i er affär i dag, utan det får bli en annan dag för att vi ska göra ........... osv. Detta har de som vi har pratat med accepterat.
Vi har varje gång vi har varit nere så känner vi en tillit till både befolkningen och personlen. En enda gång har vi kännt oss "rädda" - det var första gången vi skulle åka taxi och de försökte lura oss på pengar, det var den gågnen som hon från Finland satt i taxin och hjälpte oss, hur vi skulle göra.
Nu kommer jag till en fråga? Vi ska åka ner till Hurghada nästa år i juni och denna gång skulle vi vilja hyra ett hus eller lägenhet i ungefär 3 veckor. Är det någon som vet och kan rekomendera oss vart vi ska vända oss i detta läge?
Vi skulle bli mycket tacksamma för ett svar.
Vänliga hälsningar
Pia -
pia 21/11-07.
Hej Elisabeth!
Jag skulle vilja ha reda på vilket/vilka flygbolag som ni har anlitat när ni hat åkt ner?
Går ni bara in på hotellet och frågar vad ett rum kostar elller?
När ni har hyrt vart exakt har ni gått och vad har det kostat?
Vi tänker åka ner i Juni 2008, men är nu i kvalet om vi ska boka hotell eller flygstol och sedan hyra.
När vi nu har kollat så skulle flygstolen kosta antingen 19800:- eller 25600:- på detta pris skall det även då läggas till boende, mat, utflykter av alla de slag mm.
Jag skulle bli mycket tacksam för ett svar antingen från dig eller någon annan som kan ge oss ett råd.
Pia -
Helen Söderberg 21/11-07.
Hej Pia
Jag antar att det priset du pratar om för flygstolen är för fler än en person? Annars är det ju hutlöst! Väldigt ofta blir det billigare att köpa en flygbiljett med reguljärflyg istället för flygstol med ett charterbolag, speciellt om vi pratar högsäsong. Malev har billiga flyg till Egypten, men det brukar vara 5 timmar transit på antingen dit eller hemresan. Annars är det ju SAS/Lufthansa eller Swiss air, Air Italia kan också ha bra priser till Cairo. Från Cairo kan du sedan antingen flyga inrikes till Hurghada, eller åka tåg. Skall man vara borta 3 veckor så kan det ju vara värt en tåg resa ex för att spara några tusenlappar.
När det gäller taxi så bestäm alltid priset i förväg. Det brukar faktiskt inte vara så dyrt med limousin från flygplatsen om man är duktig på att för handla. Vi har flera gånger åkt limousin från Cairo till Alexandria exempelvis, det är ca 20 mil och om vi delat med några andra har det kostat runt 150 kr och då kommer man från dörr till dörr.
När det gäller att hyra hus i Hurghada så finns det flera sidor på nätet där man kan gå in och hyra. Kolla under realestate och Hurghada exempelvis.
På blocket har det legat inne en annons från en svensk kvinna som vill sälja sitt hus i Hurghada, kanske kan du maila henne, antingen om hon vill hyra ut sitt hus eller om hon känner någon annan som kan hyra ut.
Om ni är intresserade av att åka till ex Sinai halvön har vi kontakter där och kan tipsa om boende.
Hoppas ni hittar något passande, jag tipsar gärna vidare om det är något annat du undrar över
mvh
Helen -
pia 21/11-07.
Hej Helen!
Tack för svaret. Priset jag har kollat är för 2 vuxna och 2 barn (10 och 12 år). Bolagen jag kollade med var Ving och Apollo. De bolag som du har nämt ska vi kolla och titta på. Vad jag vet så kan man inte åka tåg till Hughada från Kairo,utan det är buss som gäller, men jag kan ju vara ute och cykla!!.
Ha det bra
Pia -
Helen Söderberg 21/11-07.
Hej
Jo, det är rätt, du kan inte komma hela vägen till Hurghada med tåg, utan sista biten är det buss eller taxi som gäller. En annan variant kan vara och kolla flyg till Sharm´el Sheikh, det går nämligen båt från Sharm till Hurghada, det tar ca 2.5 timmar och kostar runt 150 kr har jag för mig. Men oftast är ju Hurghada billigare att flyga till än Sharm, men inte alltid.
Vi flög ner i mars i år, då flög vi med Malev, jag har för mig vi betalade 3800 kr per vuxen och vår son 75% av vuxenpriset. Men då kommer man ju som sagt till Cairo, kanske kan vara värt de där tusen lapparna extra för att komma till Hurghada direkt.
Jag vet ju inte vart ni bor, men är det i södra Sverige kan det vara värt att kolla upp reguljär flyg från Kastrup, det är oftast mkt billigare. Men som sagt, bor man i norra Sverige är ju inte det ett alternativ.
lycka till
mvh
Helen -
Marie 22/11-07.
I februari ska vi åka till egypten 2 månader. Det är då våran 5:e resa dit på kort tid. Egypten är ett fantastiskt land,men mycket som man vet nu hade man önskat att man visste då. T.e.x så är det väldig mycket billigare att åka taxi än vad man tror.Där kan man bli väldigt lurad. Tittar man på resebolagens ca pris för taxi till flygplatsen så är det mer än 4 gånger så mycket som vi brukar betala.
Ett stort tips är hotellet Pyramisa. Ett 5 stjärningt hotell i Makadi bay utanför Hurgada. Aldrig i mitt liv har jag ätit sån fantastisk middagsbuffe och med den största pool man kan tänka sig. Priset är bara en tredjedel av vad man får betala i Europa.
El Gona kan jag rekomendera om man vill ha en lite lugnare semester. Kostar bara 5 L.e (ca 7 sek) att ta bussen till Hurgada där nattlivet härskar. El gouna är fantastiskt overkligt vackert. Hotellet Dawar el omda är billigt,supervackra rum,underbar utsikt,stor balkong.
I Hurgada kan jag rekomendera ministry of sound,ett fantastiskt utedisco på stranden bland palmerna. Jag har 100 tips och jag delar gärna med mig,bara att maila mig om ni vill veta mer.
Kairo är galet,och när jag kom dit för första gången var jag livrädd.Men man vänjer sig fort för människorna är mycket vänliga som överallt annars i Egypten. Hotellerna har betydligt lägre standard än i Hurgada och El gouna. Gör inte misstaget vi gjorde! Vi åkte ut för att äta,skulle ta taxi hem och visste bara hotellets namn. 4 taxichauförer och 2,5 timme senare kom vi äntligen till rätt hotel. Kairo är enormt stort och ni måste ha med er adressen till hotellet ni bor på.
Ha det underbart i världens ful/finaste land =)
M.v.h Marie -
pia 22/11-07.
Hej Marie!
Min familj har varit där 4 ggr och det blir den 5:e till sommaren. Vi fick redan den första gången lära oss när vi skulle åka taxi - detta gäller de sk minibussarna. Vi säger att ni är i Sekalla och skall till Down Town. För det första, när den stannar till vid ex. trottoaren, så frågar ni "Vad kostar för oss (2 vuxna och 2 barn) att åka till Down town? Du för då ett svar att det kostar 10 LE för vuxna och 5 LE för barnen. Då säger "Att det är för dyrt" Vi är villiga att ge 2-3 LE för vuxna och 1-2 LE för barnen. Då blir det en disskutionen mellan er. Går taxin inte med på erat pris, så säger ni "vi tar nästa taxi kommer, hej då". Då brukar de komma efter och säga att en får åka. Men var mycket noga att rätt pengar när ni lämnar taxin. Ni skall aldrig betala under färdens gång, utan den som går sist ut betalar.
Ett sätt som fick lära oss var att skriva upp nummret som sitter på framskärmarna. Skulle det uppstå något problem, så har en nummret och kan sedan ta kontakt med Police Garden ( om jag minns rätt nu), de skall vara de som kan tala engelska bäst. Är det så att en taxi chaufför inte sköter sig så blir denne av med "licensen", vad händer då? Jo, han kan ej försörja sig eller sin familj. Ett annat tecken som en kan vara uppmärksam på är - om det sitter 3 stycken fram och den är i för övrigt tom, så hoppa över den och ta en som det sitter lite turister eller lokalbefolkning i. Lokalbefolkningen betalar bara 25 Piaster - ungefär 40 öre.
Jag tycker det är jätte roligt och bra att vi kan ge varandra erfarenheter på detta sätt.
Mvh
Pia -
Helen Söderberg 22/11-07.
Hej
Något som alltid är bra att hota med om man blir illa behandlad på något sätt är att gå till Turistpolisen. De flesta blir rädda och vill absolut inte ha problem med polisen. De flesta i Egypten är livrädda för kontakt med myndigheterna. Och turistpolisen är oftast bra att ha att göra med.
Orättvisorna att lokalbefolkningen alltid betalar lägre pris får man leva med. Jag har bott 4 år i Egypten, jag har egyptiskt uppehållstillstånd på 7 år, min är egyptier, men ändå har jag världens problem att få lokalpriserna om inte han är med. Samma sak på hotell, egyptierna betalar mkt lägre pris än turisterna, men kommer jag själv får jag ändå betala fullt pris, så det är inget att bråka om, det är liksom bara att gilla läget.
Det finns numera i Cairo ett taxiföretag som man kan ringa och beställa taxi på. precis som här hemma. Det är jättefina taxibilar, bälten, ac mm. Dessutom har de taxameter. Det innebär att alla får samma pris oavsett egyptier eller turist. Dessa taxibilar brukar man se utanför lite finare hotell samt på flygplatsen. Skriv upp telnr och använd det! De är jättebra!
När det gäller turistorterna så har i alla fall Sharm satt upp stora skyltar på vad det skall kosta att åka taxi/minibuss. Detta för att ingen skall bli lurad.
Behöver ni mer tips kan ni höra av er. När det gäller södra Egypten har jag inga erfarenheter direkt, men Sinai, Cairo och Alexandria har jag en del att komma med.
hälsningar
Helen -
marjukka 24/11-07.
hej, är det supersvårt att hitta boende över jul och nyår? tänker mig cairo luxor assuan eller ngt annat men ej alltså åt sinai-hållet. familjen består av fyra, så lägenhet eller hus vore ju bra. Hur är det med kriminalitet?
-
elgona 25/11-07.
du skriver som om allt är så bra,,inte riktigt sant,bakom ytan o fasaderna döljer sej den nya syndens näste,,barnprostitution, o vuxen trafficing, droger är vanligt förekommande,unga pojkar säljer sej till gamla damer i hopp om ett bättre liv..
men visst jag kan hålla med om att det är ett underbart kulturellt land,,men i hurghada är det riktigt ruffligt...
jag har bott i månadsvis i detta land o har haft insyn bakom kulisserna..
Här skulle jag aldrig köpa ett hus med tanke på klimatförändringar o förfallet...
själv åker jag till osen... -
elgona 25/11-07.
men elgona är ju ett konstgjort ställe,inte afrika på riktigt..dubbelt så dyrt som i sakkala....dit kan man åka o bada men sen åker jag gärna därifrån ...
åk till aswan,,det är ett genuint egypten -
Maj 27/11-07.
hej!
Jag tänkte fråga om det är någon som har mirakel-tips om hur man inte blir magsjuk i egypten?? jag ska dit över nu över jul. -
Lotus 4/12-07.
Hej!
Har några frågopr om Egypten!
Ska eventuellt åka dit i slutet av Januari 2008 och undrar om man som svensk medborgare behöver söka visum till Egypten? Vad kostar det i så fall? Var ligger ambassaden för Egypten i sthlm för att ansöka om det? Hörde något om att varje turist som lämnar landet eller är det när man kommer in i landet från 2007 Januari ska man betala en avgift och hur mkt är den summan på! Ska åka en vecka till El gouna. Tacksamför svar från någon som vet mkt om Egypten, får gärna skriva mer rader om landet kulturen sevärdheterna tips och råd som är bra att veta! Ciao/L -
pia 5/12-07.
Hej!
Om du bokar en resa med ett chater bolag så ingår visum summan i priset, när du kommer fram till Hurghadas flygplats - då går man till det ställe där respektive resebolag har sin info disk. Hur det är om du skulle åka reguljärt, det vet jag inte. Ett tips är att du tittar på internet - på Egyptens ambasad sida. Efter att du har fått visumet instämplat i passet så är det bara att ställa sig i kön, detta brukar ta sin tid. Vad jag kommer ihåg så fick vi visa passen ca 5 ggr för olika personer som satt i kuren och den sista var när vi skulle hämta väskorna. Jag säger bara det - Ha tålamod, börjar en att visa att en blir less eller irriterad - då tar det längre tid.
Om du tittar på vad vi har skrivit på denna sida så får du bra upplysningar.
När du ska var där en vecka då hinner du kanske inte så mycket, men försök att ta dig till antingen Kairo eller Luxor, det är det värt. Köp inte resan till dessa ställen av ett chaterbolag utan gå till en lokal resebyrå. Du kommer först att få ett pris, var intresserad, men anser du att det är "för dyrt" - så säg att du återkommer efter att titta på andra ställer. Detta tar sin tid, men det kan vara värt priset. När vi åkte till Kairo så betalade vi för 2 vuxna och 2 barn ca 800 sek, endast ett barn skulle kosta detta pris av ett chaterbolag. Det är ingen fara att åkta med deras bussar för de är de som tar upp folk från hotellen och inhemska personer.
Hoppas att du kommer iväg till detta fantastiska land. Det är så mycket att se och uppleva där, vi ska åka dit till sommaren, när det varmare och resväskan inte behöver en varm tröja eller byxor i bagaget.
Pia -
Helen Söderberg 5/12-07.
Hej
När det gäller reguljärflyg så kan du köpa visum på flygplatsen. Sist vi hade kompisar som kom och besökte oss i Egypten betalde de 15 dollar. Det är ingen idé att hålla på och krångla med ambassaden om det, såvida du inte skall stanna länge och behöver något annat än ett turistvisum.
Förut har det varit så i alla fall att om du flyger till ex Sharm el Sheikh så har du fått ett visum som gäller på Sinaihalvön. Det innebär att om du vill åka till ex Cairo så gällde inte det visumet där. Men ev är detta borttaget nu och ersatt med ett visum som gäller hela landet.
Det är likadant om du korsar gränsen från Israel och åker in i Egypten då har du ett visum som gäller 14 dagar på Sinai, men ingen annan stans i Egypten.
Annars kan jag väl generellt säga, våga ta dig bort från allfarvägarna.
Man kan uppleva det som jobbigt med alla militärer, poliser etc, men det är värre än vad det ser ut.
När det gäller brott och kriminalitet så kan jag säga efter att ha bott 4 år i Egypten, så har jag aldrig varit rädd. Enda gången jag har blivit av med något har faktiskt varit på större turistorter, och då har det förmodligen varit fråga om andra turister. Jag har tappat bort både silverarmband samt snorkel och mask och fått tillbaka det. Jag har tom lämnat både kamera och pengar på stranden medan jag har badat, detta är dock inget jag rekommenderar såvida man inte är tvungen.
Eftersom du bara skall vara borta en vecka så är det inte så mkt du kommer att hinna med. Allt i Egypten tar 10 ggr så lång tid som i Sverige, så stressa inte, bestäm dig för ex en eller två utflykter. Förmodligen är du som alla oss andra, antingen kommer du att älska Egypten (som jag) och då kommer du att ha flera chanser att besöka det du vill se, eller också avskyr du det och då kommer du bara att vara glad att du inte försökt pressa in fler utflykter.
Är man inte van kan det vara mkt påfrestande. På alla turistorter/attraktioner finns det mängder med försäljare som rycker och sliter i en och vill sälja allt möjligt, en del tigger osv. Det brukar börja redan på flygplatsen med att någon rusar fram och vill bära din väska, gå inte på det! De kanske bär den 10 meter och sedan vill de ha 20-30 kronor. Första gången trodde jag bara att de var artiga och ville hjälpa till, de brukar nämligen inte säga att de vill ha betalt förrän tjänsten är utförd...Låt dig inte heller luras av de låga priserna. Man kan tycka att 20 kronor för att någon skall bära ens väska, oavsett om det är 10 eller 50 meter inte är mkt, men då skall du veta att ex en lärare i Egypten tjänar runt 350 - 400 kr per månad! Eller en läkare runt 5-600 kr per månad, och det inkluderar helgtillägg, jobb på kvällar etc.
Priserna på turistorterna är helt annorlunda än på landsbyggden där de flesta bor. De som arbetar på turistorterna har oftast sin lön, plus mat och boende betalt av företaget de arbetar för. Man jobbar sedan kanske en månad i sträck, tar sin lön och åker hem till sin familj och stannar en vecka. Och så fortsätter det. Så om någon skulle klagar, vilket ofta händer, och säga att de "bara" har 1000 pund i lön per månad, så är det inte synd om dem såvida de inte har en hel släkt på 30 personer att försörja! Detta innebär givetvis inte att det inte finns enorm fattigdom i Egypten för det gör det verkligen och många behöver hjälp, det jag menar är bara att chansen för att du skulle stöta på dem i El Gouna är minimal, även om du skulle se någon som tigger eller försöker tigga till sig extrapengar.
Du får gärna mail mig om du vill veta mer. Hoppas du får en härlig resa, kan man bara stå ut med att allt är annorlunda i Egypten och att allt tar tid så kommer du förmodligen att få en härlig semester. Och du, skulle du få magproblem, vilket inte är helt ovanligt, så kan du gå in på vilket apotek som helst och köpa något som heter Antinal. Det tar död på det mesta i magproblems väg, utan att ha en massa biverkningar. Ta inget annat såvida du inte är absolut tvungen, de har massor med andra mediciner som säljs utan recept men som är förbjudna i Sverige pga allvarliga biverkningar. Antinal kan du även ge till småbarn.
Är du intresserad av annat, ex vitaminer, ginseng, eller andra sk hälsokostpreparat kan du köpa dem på apoteket också, och det till kanske en tjugondel av vad det kostar i Sverige. Skulle ni bli bitna av ngt ex sandloppor, myggbett etc så kan du köpa Allergex på apoteket där, kostar ca 3 kr och är jättebra.
Låt dig inte skrämmas av dessa förmaningar, men detta är saker som jag själv alltid har med mig i handväskan när vi reser runt.
Lycka till
mvh
Helen -
Christina 10/12-07.
http://www.egyptiska.se/charter_till_cairo.asp
Charterpriserna kan ibland vara nog så billiga. Här kan man ibland hitta specialpriser som är riktigt låga! -
Snart turist 11/12-07.
Jag ska snart åka till Egypten för första gången och ska bo i Hurghada 1 vecka. Vilken typ av valuta ska jag ha med mig? Vilken valuta betalar jag med när jag handlar?
Tacksam för svar

Egypten är ett land som ökar i populäritet hos oss svenskar. De faktorer som hyllas är ofta: klimatet, dykningen och den relativt korta restiden.
Vilka är dina erfarenheter av Egypten? Har du kanske bra tips på boende, stränder, restauranger eller trevliga platser?
Alla tips och frågor är välkomna!
Martin Petersson
Redaktör
www.minTur.se