Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(56)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

australien, tips frågor!!

• Luna 6/1-08.

Hej!
    Vi är tre som ska åka till Australien i mars till april och har massor av frågor. Har sett att det är regnrisk då på flera ställen, någon som vet om det kan bli bekymmer? Vi flyer till sidney, tar oss til adaleide och sen flyger vi till Alice springs. Därifrån till Uluru och vidare till cairns och vidare ner till sidney.
    Är det lätt att hitta turer till uluru, whitehaven och fraser island vid den här tiden på året eller ska man boka hemifrån över nätet? Samma fråga gäller boende, hur svårt är det att fixa boende på plats?
    Hur funkar det med busspass, kan man komma åt många av sevärdheterna?
    Vilka sevärdheter ska man absolut se? Vad kan man undvika?
    Hur mycket pengar behöver man för en 4 v resa? rimligen?
    Har kollat på flyg, verkar inte kunna hitta någon resa under 12000, är det rimligt? De ska väl vara lågsäsong? Ingen av oss är studenter.
    Mycket frågor på en gång men jag hoppas att vi kan få lte hjälp och tips. Tacksam för alla svar!!
    Häls
    Luna

• BK 7/1-08.

Jag skrev ett superlangt svar sedan fros min dator. Hmm. Har bott i Australien i ett ar sa kanske kan jag hjalpa.

Hoppa over Perth. Maste aka till Great Ocean Road!
    Tasmanien ar fint ocksa, billigt att flyga fran Melbourne.
    Sa kan man titta pa Tasmanian Devil och annat fint. Mycket annorlunda fran resten av Australien.
    Kolla flyg pa Jetstar.com.au och Virginblue.com.au
    Jag har inte varit i Great Barrier Reefs men har hort det ar jatte underbart, fast dyrt.
    Jag gillar Brisbane som stad.
    Byron Bay ar bra. Jag alskar Guldkusten men min kompis gjorde det inte.
    Om ni bilar ned fran Cairns till Sydney stanna i Port Macquaire (mojligen felstavat). Vi hyrde en liten bat dar och akte ut och sag delfiner, hur mysigt som helst. Kul att kora bat ocksa, jag var en expert medans min kompis nastan valte oss, givetvis :-)

Buss tar lang tid da avstanden ar sa stora, men man ser ju givetvis mer an om man flyger. Tog en guidad resa fran Melbourne till Adelaide via Great Ocean Road. Det var en hit.
    Annars om man ej vill flyga ar hyrbil det basta. De saljer massvis med campervans pa varenda hostel men om man bara ska stanna 4 veckor kan det ju vara knepigt att salja pa kort varsel.

Pengar beror pa vad ni vill gora, ska ni laga mat eller ata ute? Ga ut och ola massvis? Det beror helt pa hur man vill leva och bo.
    Det ar svart for det ar sa olika vilka standard folk vill ha.
    Jag ar dalig med mina pengar sa jag maste ha massvis men andra klarar sig bra pa mycket mindre.
    Boende och ata och dricka ar ju det som kostar sa lagar man egen mat, tar en drink pa hostel som man kopt sjalv kostar det ju mindre an om man ska bo pa hotel, ata ute och ga och barhoppa varannan kvall.

Bra hostel i Syndney ar Wake-Up och i Melbourne Base.
    Ute pa landet (t ex Great Ocean Road) finns det manga mysiga sma hostel.
    For mig har det aldrig varit svart att hitta boende pa plats. Manga hostel har aven sma broschyrer och rekomenderar andra hostel i andra stader.

12000 tur och retur later rimligt pris, kolla pa flygresor.se men jag tror det ar svart att hitta billigare. Ni har kanske rest langa flyg tidigare, sa ni redan vet, men nar man reser 24 timmar ar det bra att ta ett bekvamt plan for det ar sa hemskans trakigt. Jag vet inte mycket om sadant men jag horde Lufthansa ar daligt.

Ha en bra resa! Definitivt vart det! Jag alskar Australien!

• BK 7/1-08.

Ni borde fundera pa Working Holiday Visa i Australien, beroende pa vad ni har for erfarenhet sa ar det inga som helst problem att fa jobb i Syndey och Melbourne, sa sparar man, aker bort pa helgerna, och reser runt de sista manaderna.

• BK 7/1-08.

Vi akte Wayward Bus fran Melbourne till Adelaide, och bodde pa fina hostel, ska ni bila daremellan stanna till pa Port Fairy Youth Hostel. Liten liten stad sa inte mycket om man vill ha ett partaj men mysigt och fint.

Ska ocksa tillagga, beroende pa om ni ar flickor eller pojkar, Guldkusten & Surfers Paradise ar full med lattkladda unga damer. Inte mycket for mig da jag ar en ung kvinna men om man ar en ung man sa har man ju mycket att spana pa.

• DL 7/1-08.

Australien är stort, enormt till och med, det är det första man ska ha klart för sig. Det är inte bara ett land, det är en kontinent. Bara att flyga från Uluru till Sydney tog om jag minns rätt, 3 timmar. SÅ om ni bara ska vara där 4 veckor, tänk igenom vad ni vill göra och se och anpassa resan därefter.
    Likaså vädret, det finns väl ingen direkt dålig säsong att åka till Australien, men det beror på vart man ska.
    Vi var där för några år sedan exakt som ni, över mars/april-skiftet. När vi kom till Sydney i början av mars, var det som en svensk sommar, jätteskönt, men när vi kom tillbaks 5 veckor senare, i april, var det höst och regnigt och kallt. Stor skillnad snabbt.
    Efter Sydney flög vi till Byron Bay på östkusten, också bra väder, sedan flög vi till Cairns där det var varmt och det är det väl alltid. Det tillhör trots allt tropikerna. I norr blir inte kallt, däremot har de regnsäsong som jag inte kommer riktigt ihåg när det är.
    Därefter var vi i Darwin som var kokhett, och sedan Uluru och Alice. Där var varmt men kalla nätter.
    I mars ungefär börjar väl hösten och det är främst i södra halvan, norra halvan är varmt jämt. Men det kan nog vara väldigt varmt ändå i söder, det beror nog lite mer på vart ni ska. Ni hittar all sådan information på nätet. Varje delstat, stad, hostel, turistattraktion etc har en egen hemsida. Ni kan ju börja på
    www.australia.com
    Vad man ska se, då. Jag älskade Sydney, underbar stad, åk gärna över till Manly på andra sidan, jättefin strand och strandrestauranger. Akvariet är fantastiskt, likaså Bondi Beach. Vi bodde i en jättretrevlig stadsdel som heter Newtown, lite kulturell sådär.Hotellet Billabong gardens var däremot inget att rekommendera, men det finns väl andra i samma område.

Uluru tycker jag var fantastiskt att se, otroligt mäktigt, missa inte Kata TJuta i närheten. Kan inte tänkta mig att det är problem att hitta turer hit, vi bodde på campingen i campingstuga, och det var mycket folk där. Det finns ju sådana turer när man är ute i några dagar och får se lite mer av öknen och de är säkert bra, men vi åkte med barn så det var inget för oss.

Cairns är relaxed och laid-back, inte så mycket att se och göra egentligen, funkar mest som utgångspunkt för utflykter till Barriärrevet etc. Vi hyrde bil härifrån och åkte norrut till Daintree National Park och Cape Tribulation. Absolut att rekommendera. Otrolig regnskog och krokodiler, klart sevärt, finns lättgångna djungelpromenader man kan göra. Vi bodde på Cape Tribulation Beach House, helt ok med pool och restaurang men det var några sedan. Men första dagarna i djungeln bodde vi på att annat ställe som verkligen låg mitt i djungeln och det var för mycket, skogen blev påträngande och otrlogit mycket mygg etc, vid stranden var det mycket luftigare. En varning, ni kan inte bada i havet i norra Australien så här års, det är säsong för Box Jellyfish, kalls också stingers, en liten nästan osynlig manet som kommer in till stränderna i stora stim och blir man stungen och inte får vård dör man i princip inom en kvart. Alltså ni kan ju bada om ni vill, men jag skulle aldrig göra det och du ser inga australiensare som gör det. Längre ut till havs bör det vara säkrare men det är bäst du kollar en säkrare källa än mig. Kolla här exv
    http://www.outback-australia-travel-secrets.com/bo
    x-jellyfish.html
    Många stränder har dock inhägnade områden med nät så att de blir säkra. Det kan vara bra att veta, vi träffade turister som inte visste något förrän de skulle ut på snorkeltur på Whitsunday-öarna och blev erbjudna en slag heltäckande plastdräkt som skydd! Men i princip alla hotell har pool och i södra delen borde det gå att bada riskfritt.

Jag tror inte ni behöver boka boende i förskott, vi bokade bara Sydney för att ha någonstans att bo när vi kom, sedan bokade vi allt efterhand dagen innan vi kom, antingen via telefon eller mejl. Det finns sajter som har sistaminuten-hotell man kan komma undan riktigt billigt även de fina hotellen, annars är många av de billiga riktigt bra. Dyrast bodde vi i campingstuga vid Uluru. Ska ni ha husbil däremot bör det bokas i god tid.

Jag tror inte att ni behöver oroa er för vädret, någonstans är det alltid bra, kolla tabellerna lite närmare dit ni tänkt er bara. Australien var underbart, jättetrevligt och vi hade toppenbra

• x2x 20/5-10.

hasdbgfhdcv

• anonym 11/5-11.

jaja, håller helt med XD

• Anna 13/5-11.

Man kan åka buss från cairns till Sydney/melbourne.. men massor av stop längs vägen.. Mycket trevligt att se naturen.. Greyhound eller nått sånt heter bussarna.. köper one -way -ticket... Vad gäller boende.. så¨hittar man alltid lediga hostels dit man kommer..  finns både bra å lite mindre bra hostels.. Sen som föregående skrivare har skrivit.. så är nog working holiday visa att rekommendera om man vill stanna en längre tid .. Australien är ett stort land.. å det kan ta upp till 13-14 timmar med buss ibland.. Men visst går det på 4 veckor oxå.. jag skulle nog tippa på att man knappt hittar en flygbiljet under 12 000kr...

Lycka till!

• hemligt 26/5-11.

Flygresor.se! Flybiljetter tur och retur från 9400kr... bara en fråga om ekonomi och tid.. dessa hade två byten, finns med bara ett byte, eller säkert direktflyg också, men då får man vara beredd att betala mer :)

• bert 16/5-13.

bajs

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 16/5-13.

Bert bajsade på sig!!!!!!!!!!!!!

• !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 16/5-13.

1gklääp98hcvcn ,l

• Ha odagh Lina Fin 16/5-13.

Hej jag heter jag är finis och jag är fin <33333333333333333

• Ha odagh Lina Fin 16/5-13.

Hej jag heter jag är finis och jag är fin <33333333333333333

• är och en him 21/5-13.

jagh skolandet äroll påmlen

• s ärå sos! 21/5-13.

godi sååågott  baj

• ha odagh lina fin 21/5-13.

hej jag heter jag är finis och jag är fin

• Beatrixx

beatrixx 31/5-13.

Jättebra tråd! (Även om den spårade ur på slutet!).

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer