Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(35)
(32)
(29)
Redaktionen bloggar

Thailand eller Filippinerna?

• Tessan 12/2-08.

Funderar på Thailand eller Filippinerna, typ 2 veckor.
    Vilket är bäst?
    Thailand känns säkrast eftersom man har hört så mycket gott om landet, men samtidigt känns Filippinerna vldigt lockande.
    Och går dessa platser att ens jämföra?
    Vi har tänkt köpa oss en flystol tor, vad ska en sån kosta per person?
    Ska man boka boende hemma så man vet att det finns eller ska bara åka ner?
    Vilken stad på Filippinerna är det som gäller?
    Samma med Thailand, det finns ju hur många underbara ställen som helst, vi vill ha lugn och ro, inget party, lålnga stränder, lite shopping, god billig mat. Kanske en bungalow som boende på stranden...vart ska vi?
    Vilekn period på året ska man åka?
    Alla tips är välkomna!

• Anna Bergquist 12/2-08.

Thailand är klart bäst. Anna

• Micke Sundsvall 12/2-08.

Har inte varit i Thailand men tycker att Filippinerna är bra och mycket billigt att resa i. Manilla stad är overklig stort och skitigt. Cebu som är den näst största staden gillar jag bättre. Ljudnivån i de flesta stora köpcenter är oftast irriterande hög. Höjdpunkten för mig i Filippinerna är paradisön Bohol. Där kan man både finna vita stränder och utflyktsmål som Chocolateshill och Tarsher som är världens minsta apor m.m. Framförallt så är det renare och familjevänligare där. Flyg inrikes med Cebu arlines -som har frächa plan- kostar mellan 250-450kr beroende på längd =flygskatt. När man reser runt träffar man sällan några västerlänningar vilket jag tycker kan vara skönt. Vill man göra det kan man åka till medelhavet. Nästan alla kan prata Engelska i Filippinerna, vilket är kanon när man vill göra sig förstådd. De städer där det nästan inte är några turister i, är hotel priserna som lägst. Dubbelrum på tre stjärnigt hotell för ca 70kr per pers i Butuan.

• Mary 17/2-08.

Hej vi har precis bokat resa till filippinerna. Jag tycker thailand är helt ok men vi känner att vi vill testa Filippinerna. Vill ni åka till Filippinerna så rekommenderar jag Koh Kham som är en liten ö som ligger utanför Koh Chang. verkligen paradis.

• Robert 18/2-08.

Filippinerna och Borocay, helt fantastisk, eller varför inte baguio

• Micke Sundsvall 18/2-08.

En billig flygstol till Manilla kostar mellan 7-8000kr

• Fredrik losman 20/2-08.

Hej

Det är mycket mera missär med tiggande barn & mer kvinner som kommer & hänger på en.

Maten Är den stora skillnaden allt man i thailand är gott på filipinerna blir det ingen lokal mat utan bara hambugare & liknande

det är mycket billigt i filipinerna utan i manilas shopping mall & på Boracay

jag rekomenderar thailand även om man har varit där flera gånger tidigare titta mot vietnamn eller camboja istället!

• mickebulan 24/3-08.

Oavkortat Filippinerna.
    Bohol & panglao.
    www.panglao.se
    Här bor ni för 200 sek/natt m ac, pool, kök.

//Micke

• Mats 24/3-08.

Jag har varit i både Thailand och Filippinerna. I Thailand kommer du aldrig att lära känna någon. Du är alltid en 'Farang' oavsett. Filippinernas kultur är så mycket närmare oss. Människorna är nyfikna och otroligt vänliga. Stränder finns det i massor. Filippinerna har mer än 10 gånger mer kust än Thailand. Av Filippinernas 7107 öar är endast ca. 700 bebodda.
    Läs vår senaste reseblogg: www.mats-it.com/resa.

Lycka till!

• richard 9/4-08.

hej !
    filippinerna har boracay med världens finaste strand.inga bilar lugnt och fint lite shopping barer,disco

moal boal ett dykställe 10 mil från cebu lugnt o fint otroligt ställe att dyka på

svenskön bantayan island norr om cebu 10 mil + båt 1 timme
    trevligt ställe rekomenderar blue marlin resort vid stranden 100 kr natten eller ett fint ställe med pool och en undervattensgrotta octon cave fint område 350 kr natten går att pruta

restid december till mars samma som thailand

thailand kan jag tipsa om koh samui kolla på nätet för mer info sist jag var där var -95

• Ulrik Ulriksson 30/6-08.

Naturligtvis så skall du om möjligt undvika Thailand....
    Ingenting går upp mot Filippinerna...där finns allt man kan önska sej...bara att välja...Vad vill du ha? Bestäm själv...res runt.
    Dra ner till Moalboal, Panagsama Beach, vandra omkring och njut av atmosfären.....Alla är i grund vänligt inställda och ta dagarna som de kommer........

• Mabuhay 20/1-09.

Thailand ligger i "Coca Cola rutten" d.v.s det är nästan lika välordnat som Sverige och ganska förutsägbart. Maten är mycket bättre i Thailand än i Filippinerna.
    Dykningen är, genrellt sett, mycket bättre i Filippinerna än i Thailand.
    (Bättre sikt, större djup=mycket stora fiskar och däggjdjur under ytan, mindre sand.)
    I stort sett inget fungerar som det skall i Filippinerna, bussar kommer och går som de vill, det nationella flygbolaget Philippine Airlines (PAL) kallas inte för inte "Plane Always Late".

Vill du ha en tillrättalagd semester som följer charterprogrammens standarder= Åk till Thailand!
    Vill du ha lite mera äventyr och upplevelser samt gillar att lösa problem och klara dig på egen hand= Ål till Filippinerna.

Jag älskar båda ställena lika mycket och de kan egentligen inte jämföras för de är så olika.

• Anna 21/1-09.

De två länderna är klart jämförbara. Åk till Fillipinerna, billigare och mycket bättre!

Ta en flygstol ner, fixa boende där

Borocay = en liten ö, väldigt turistig men mysig

Palawan = det ni ville ha.

För två veckor: flyg till Manilla flyg vidare till Palawan. Ta ett par dar i Manilla innan ni åker hem igen

• Assar

assar 2/3-09.

åker du så långt och bara ska va borta två veckor så hoppa över Boracay, där hittar du inga överaskningar i alla fall(mycket turister jobbiga försäljare, dyra hotell,)ok white beach är snygg strand men det hittar du överallt i Filippinerna,köp en biljett med tex Cathay Pacific så slipper du också Manilla om du vill som är en totalt charmlös stad, landa i CebuCity direkt så har du paradiset bara ett par timmar bort med färja till Bohol(Panglao Alona beach) eller ta en buss eller taxi upp till Maya(ca 2,5tim) där båtarna går över till Malapascua(25min) och du slipper inrikesflyg, även Bantayan island strax utanför cebu är underbart ställe,

• traveljunkie 5/3-09.

Ta en sista minuten thailand resa till Koh Muk. Lugn och ro, underbart vackert! Finns masssa öar i Thailand där det knappt är några turister, och maten är mmmmmmmmmm!

Lycka till!

• bato

bato 5/3-09.

har bokat en resa till filippinerna nu vi åker dit den 12 juni och kommer hem den 18 juli.

vi börjar med att åka till butuan på mindanao sedan till bato sedan får vi se vad vi ska göra.det är biligare att boka på plats.mitt tips är att åka dit du kommer inte att ångra dig det finns allt där.personligen så ska vi hälsa på nanai och övrig släkt där så du kan väl säga att jag är lite partisk i denna fråga 

• sofie 9/3-09.

badian island i cebu är bäst..

• hagbard 21/3-09.

barrio baretto är det som gäller,fullt ös på kvällarna slappa dagar på baloy beach

cirka 2.5 tim med taxi från flygplatsen.

• thai 26/3-09.

Åk till Thailand, mkt enklare resor och maten är alldeles underbar! Man kan ju åka till i princip vilket ställe som helst för alla öar är ett paradis, vänliga människor, bra shopping m.m.... Stränderna är oslagbara,verkligen!

I filippinerna var jag för ett tag sen, på bohol som alla pratar om. Inte lika fint som jag trott, visst stranden var ok men man kunde inte gå ut långt ALLS i vattnet för där fanns det sjögräs och taggiga sjöstjärnor man inte ville kliva på, och det fanns ingen speciell mat, eller så jättemycket att göra om dagarna om inte vädret var bra. Otroligt lång resa med alla mellanlandningar man är tvungen att göra. Nu kanske jag låterlite negativ men jag gillar absolut Thailand mera.

• FP 27/3-09.

Thailands fördel är att det är mycket smidigt, thailändarna har lärt sig att få allt att fungera smidigt vilket man inte kan säga om filippinarna. Ska ni bara vara borta 2 veckor rekommenderar jag Thailand (om ni inte är ute efter lite äventyr). 

Filippinerna har inte alls lika mycket turister samtidigt som de flesta turisterna som kommer till landet är solskygga Koreaner och Japaner. Följden av detta blir att du inte kan äta svenska köttbullar i varenda litet hörn av landet, snyft...

Stränderna är otroligt vackra, glömmer aldrig i mitt liv när jag kom ner till stranden på Boracay för första gången, jag fick gåshud! Så otroligt vackert och en sådan härlig stämning. Det spelas livemusik, det var karneval, otroligt trevliga restauranger över allt och en urtrevlig strandpromenad. På ön finns något för alla, vill man festa är helgerna helt galna och nätterna slutar inte förens solen har gått upp, är man lite mer lugn kan man sitta och avnjuta en god drink för bara några kronor samtidigt som man lyssnar på vågorna eller en livespelning (artisterna är riktigt bra och de hyrs ofta in av lyxhotellen)

Vill man ha lite mer action på semestern rekommenderar jag en simtur med valhajar i Donsoll eller ett par dyk runt Panglao island. 

Vill man ha världens vackraste stränder skall man bege sig till norra Pallawan där dom spelar in Robinsson. Resan till staden El Nido är mycket liksom resan till de flesta platserna i Filippinerna mycket lång men har man en stor budget rekommenderar jag att ta ett propellerplan till El Nido från Manila (ca 2000 t/r tror jag). Väl i El Nido kan man göra dagsutflykter till helt underbara stränder som man inte trodde fanns i verkligheten eller så kostar man på och bor ute i skärgården, men detta kostar galet mycket, runt 3000:-/natten (något för smekmånaden kanske)

Flyg är dyrare till Filippinerna, men jag har ett tips! Flygen till Shanghai är ofta mycket billiga (runt 5000:-). Jag kom själv över en resa för 4000:- t/r förra året. Sedan spenderar man en eller två dagar i Kina sedan flyger man med Cebupacific till Filippinerna. Detta är ett mycket tillförlitligt lågprisflygbolag som jag aldrig varit försenad med. En t/r biljet Shanghai - Filippinerna kostar runt 2000:-. Totalt kommer ni då upp i runt 7000:- istället för runt 10000 det brukar kosta och man får se Shanghai!

Kort sagt, Filippinerna är så extremt mycket mer spännande än Thailand som mer liknar Stockholm än Bangkok på sina håll. Filippinerna är däremot inte lika turistvänligt när det kommer till att få allt serverat, vissa som jag gillar detta medan vissa andra vill ha allt serverat. Det är nog den viktigaste frågan att ställa sig i valet mellan de två länderna.  

• Sussu

sussu 3/4-09.

Hej!

Ser att du fått många svar. Har själv varit till både Thailand och Filippinerna och gillar båda länderna. De har olika charm.

Filippinerna skulle jag rekommendera att hoppa över Manila, det är stort och bullrigt. Bara en plats för genomresa. Annars så är ju risterrasserna norrut helt fantastiska. Då ska ni åka till Banaue och utgå därifrån. ca 4 dagar där räcker och man kan ta nattbussen för att spara tid. Sabang är oxå fascinerande med deras hanging coffins och grottäventyr. Sedan åkte jag till ön Palawan och stannade 1 v på Port Barton, ett litet samhälle med fin strand. Alla hälsar på en med namn när man varit där några dagar. Bästa maten finns på Judys. Var där i september och det regnade en del men helt ok att åka ändå. Hört mycket gott om Malapasqua också. Maten i Filippinerna smakar inte lika gott som i Thailand.

I Thailand är både Koh Lanta och Reilly beach på Krabi fina. Avskilda med trevlig strand och inte för mycket folk. Prismässigt är dom rätt lika, Thailand kanske lite billigare. Hoppas du får en trevlig resa!

mvh Sussu

• Klas 8/7-09.

Filippinerna utan minsta tvekan, Thailand är Kanarieöarna men i asien, maten är väl inte helt fel det känns så 90-tal.

Jjag har själv flickvän från Filippinerna och landet är underbart, även Manila har sin charm om man lär känna staden och inte bara shoppar och åker vidare.

Dykningen, snorklingen, stränderna är strået vassare och människorna är mer nyfikna att lära känna västerlänningar. Tyskar, norrmän och engelsmän för att inte tala om svenska barnfamiljer slipper du, har åkt själv en sträcka på 100 mil med buss/färja utan att stöta på en enda vit människa. Det var coolt!

• pinoy 12/8-09.

prova bantayan island. mycket trevlig ö ock många svenskar bor där. där finns många barer o resturanger ock dom har en flytbar där www thefloatingbar.com

• Lotta S A 15/9-10.

Kul att läsa alla inlägg. Nu vill jag ha rekomendationer för mig (kvinna 50 och son 15) var nånstans i Fillipinerna vi ska åka. Våra önskningar om resmålet är fina stränder, möjlighet till snorkling och dykning,billig shopping, olika vatten och andra aktiviteter för sonen. Har efter att ha läst inlägg och annat fastnat för Bohol. Vi ska vara  två veckor i mars.Jag undrar också hur sjukvården är där nere. Kan drabbas av hjärtproblem ( vilket är sällsynt) men i alla fall..

• Christian 1/12-10.

Jag har bokat en resa till Filippinerna , blir där mellan januari och mars. ska bli grymt skönt..

Carpe diem är det som gäller..

tänker inte planera ett skit, utan ta dagarna som dom kommer..

• mats_ri 15/12-10.

Hej!
    Har med intresse läst både "för & emot-argument" att resa till Fillipinerna jämfört med Thailand... Själv har jag varit ett antal ggr. i Thailand men aldrig i Fillipinerna, så självklart är man ju nu nyfiken på att testa något nytt... Jag har bara ett dilemma som jag funderar över... Det är min snart 5-åriga dotter som jag reser med... "Säkerheten" . Reste jag själv skulle jag aldrig bry mig speciellt mycket om det, men nu har jag ansvar för ett barn. Det måste väl finnas någon anledning till att nästan inga barnfamiljer besöker Fillipinerna.... och min fråga är då varför??? Är det inte tillräckligt säkert (t.ex. kidnappning etc.) Någon som vet?
    /Mats

• Sara 22/12-10.

Vi har en paketresa till Filippinerna just nu , på reseprogrammet kan du läsa mkt om just Filippinernas mest populära resmål. En på våran resebyrå har varit över 20 talet gånger i Filippinerna och aldrig varit med om något kriminellt. Men så gälldet det ju självklart att ha sunt förnuft och tänka sig för innan man går in på en liten gränd eller liknande. Det finns vissa orter på filippinerna som man avråder från och det är den södra delen av Filippinerna. fördelen med Filippinerna är ju att det talas Engelska där vilket många tycker är skönt och att prisläget är ca 20-25 % billigare än i Thailand. ( Boracay har börjat bli dyrare med åren pga ökat turistflöde) sedan upplever våra kunder det som att Filippinerna är inte lika överexploaterat med svenskar & européer. Är du intresserad av Att resa med din familj hör av dig till våran Vd Urban han är Filippinerna expert med kontakter där borta & själv spenderat flertalet resor dit & vi har många regelbundna besökare dit som återkommer. www.axessresebyra.se

Tips: vill man känna extra trygghet när man har barn så är Boracay att rekomendera även om det är den ön med högst prisläge så är det perfekt för en familj. Kryllar av restauranger, hotell direkt på stranden och sällan trång på stranden. azurblått vatten och ger tid att spendera tid tsm ex cykeltur runt ön med familjen eller liknande. Båtturer, dyka m.m. Välkommen om du är nyfiken på att boka en resa. Vi har en gruppresa nu i Februari dit.

• Filosofen 1/12-11.

Tycker Thailand är trevligare men Fillipinerna har snyggare glädjeflickor...

Och det sista är inte att förakta!

• KarolineE

karolinee 1/12-11.

Men USCH! Kan ingen forumadministratör ta bort det där sista?? Fy f-n.

• KarolineE

karolinee 1/12-11.

Men USCH! Kan ingen forumadministratör ta bort det där sista?? Fy f-n.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer