Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(32)
(29)
Redaktionen bloggar

Var är det billigt att leva?

• maria 17/3-08.

Hejsan!

Vår familj funderar på att åka utomlands en eller två veckor i augusti. Nu undrar jag om någon har något tips på vart vi kan åka där vi kan leva väldigt, väldigt billigt?

/ Maria

• Lollo 19/3-08.

Indonesien, Sumatra och runt Java är väldigt billigt, men biljetten dit kanske lite dyrare än till Thailand.
    Slovenien, Kroatien kanske? underbara turistland, bra för barn också.

• Nour 25/3-08.

Egypten är kanon. Mkt billigt att leva där. Reslängde kan man leva med, 5 timmars flygresa, o biljetterna är inte heller så dyra.

Enda nackdelen är att det i augusti kan vara väldigt varmt. Men skall man ligga vid stranden o bara bada o götta sig, så kan det funka!!!!

• madde 26/3-08.

indien ar ochsa mycket billigt och underbart att besoka och landet ar sa stort att ni nog kan hitta en plats som passar er temperatur och kultur massigt. (ursakta mig for stavningen da jag inte har a,a och o pa min dator)

• Agnetta 12/4-08.

en väldigt väldigt billigt plats att besöka är Polen. jag rekommenderar särskilt Trestaden som ligger vid kusten och erbjuder underbara sandstränder, rik kultur samt spännande party liv. och i början av augusti i Gdansk finns det årligen S:t Dominicus Marknad med en massa spännande evenemang. mer info och tips om regionen kan du hitta på http://www.shopandsee.eu/. hälsar =)

• MartinP

martinp 6/5-08.

Företaget X-Change har gjort en sammanställning av prisnivåerna för 50 vanliga turistländer. I denna lista hamnar Bulgarien, Grekland och Turkiet som de tre billigaste länderna i Europa. När det gäller världen så är Malaysia, Filippinerna och Kenya billigast av de listade länderna.
    SvD har gjort en artikel i ämnet som du hittar på http://www.svd.se/resor/nyheter/artikel_241363.svd

mvh
    Martin

• Jack 6/5-08.

Sydafrika är riktig billig men det kosta att flyga dit.
    I RSA är det ca 50% biligare är Sverige

• Laila Alonso 6/5-08.

Vi har just varit i Argentina och där var det verkligen billigt.
    Ca 50-60 kr för en huvudrätt på fin italiensk restaurang i Mendoza.
    Buenos Aires är också en härlig stad. Det fina med Argentina är
    att de har sommar när vi har vinter! Man kan nog säga att allt
    kostar mindre än hälften i Sverige. Resan dit är inte så billig men
    när man väl är där så är det billigt att leva.
    Lycka till!

• Mnt 6/5-08.

I regel får du mest för pengar i länder som Bulgarien, Thailand eller Egypten. Men tänk på att bo i Sharm El Sheik (Egypten) eller mitt i rusningen på Phatong (Thailand) blir inte speciellt billigare än något annat europeiskt land. Håller du dig till turistområden så existerar inget billigt land. Speciellt inte Turkiet, Grekland eller Kroatien. Där får du räkna med minst "Sverige priser" förutom eventuellt pris på ölen och cigaretterna.

• Ulf 6/5-08.

Tjacka flygbiljetterna pa orbitz con. Ev cheaptickets con, betalas i dollar. Mao halva priset idag. Vidare ar Kroatien inte sa himla billigt langre. Jet-fint, med kanon vatten men priserna ligger ganska hoegt. Maste hitta en liten avglomd avkrok for att hitta billigt. Bon Voyage!

• Ulf 6/5-08.

Om du hamnar i Kroatien, finns Mali Losinj. En utav varldens vackraste hamnar. Bredvid finns Cres- mindre by-stad och inte lika exploaterad. Vattnet ar FANTASTISKT, du ser stenarna pa botten vid 10 meters djup. Ser ut som i Italien. Skaldjursmiddagar o gott vin. Annars finns Split och Hvar (liten oe), som skall vara kanonfina. Have a Nice Trip. Bests /u

• Erik 6/5-08.

Hej!

Läste i ett tidigar inlägg att Gdansk och Polen skulle vara jättebilligt att turista i. Tyvärr kan jag meddela att priserna här har stigit massor det senaste året och att zlotyn nu står i 2,90.... 40 öre upp på bara nåt år. Så åk inte hit och tro att allt är jöttebilligt. Då blir ni lätt besvikna. MVH Erik

• Håkan 7/5-08.

Vill du vara solidarisk och betala tillbaks bidragen du fått skall du semestra i Sverige. Gör du detta så bidrar du inte till den globala uppvärmningen heller. Sverige behöver ett positivt kassaflöde.

• Emelie 7/5-08.

Jag såg att någon tipsat om Indien, och jag skulle stenhårt välja bort det om jag reser med barn i enbart ett par veckor. Och för augusti är det inte heller bra eftersom monsunen pågår fortfarande i stora delar av landet. Indien kan vara ett mycket svårt land som kräver ton med tålamod, och vad jag vet kan barn ha svårt med just det...

Funderar man på något som inte ligger för långt bort är ju Egypten kanon, men viktigt är som föregående talare sa att undvika de värsta turistorterna, men även i dem finns det budgetalternativ på boende. Egypten har så mycket turism, att man kan bo på billiga vandrarhem som håller standarden för vad barn kanske kräver. Dessutom är Egypten ökenland, så hettan klarar man eftersom den är torr. Fuktig hetta är ju den som är jobbig egentligen...

Hoppas ni får en trevlig resa!

• Luis 7/5-08.

Har du hör talas om Paraguay i Centrala America? Det tar en stund att ta sig ditt men billigare land kommer du aldrig att hitta. Dessutom fantastiska människor. Hotels.com kan vara till stor hjälp att hitta boende för alla plånböker

• Hans Andersson 7/5-08.

Jag bor i Thailand, närmare bestämt i I Ban Phe, där båtarna över till ön Kho Samet utgår ifrån. Thailand är väldigt bra att resa i med barn och om man bortser från dom stora turistorterna så är det billigt.

Att turista här är billigt, men att leva och jobba här är däremot inte billigt.

Hasse

• Magnus 7/5-08.

Bolivia är ett intressant land med inkalämningar, Coroicovägen med cykling från 5000 m nivån till 1000 m nivån och den magiska saltöknen uyuni, stor som Vänern. Ett schysst hotell kostar ca 100-lappen i huvudstan. Maten är superb och en trerätters+dryck får man för 60 kr. En fräsch dagens kostar från 10 kr.
    Fast resan dit är relativt dyr, från 6000 kr ToR och tar lång tid.

• Anders 8/5-08.

Zimbabwe.

Har svårt att tro att något land i hela världen är billigare än Zim för tillfället. Harare är en modern storstad med ett brett utbud av aktiviteter. Safariturer kan bokas för en bråkdel av kostnaden i grannländerna.

Rekommenderas varmt!

• Mia 8/5-08.

Jag hade nog åkt till USA där får vi jättemycket för pengarna och det finns mycket billiga flyg dit.

• Uffe 9/5-08.

Hej,
    Pakistan är oerhört billigt. Enormt fin natur, speciellt i norr. De gillar barn också. Nackdelen är att det är ganska smutsigt.

• 98an 10/5-08.

Nära är det svårt att hitta någet billigt. I Sydamerikanska Peru är det billigt. Du kan äta buffet på restaurang för under 10kroner,ingår dryck. Du kan hyra en 3 sovrumsvilla för under 1000 kroner.. Detta gäller uttanför turistområdena,men hyffsade områden.. Det kostar att ta sej dit bara.. Billigast om man vågar sej på det är att åka med ett fraktfartyg till sydamerika. Sen är det nästan gratis att resa runt i sydamerika. Kom ihåg att när det är sommar i sverige är det vinter i sydamerika. Vintern innebär svettigt o varmt med mycket nederbörd. Men hellt klart att rekomendera även för en familj..

• Susanne 13/5-08.

HEJ MARIA!
    Till Turkiet är det både billigt att resa och bo för en 2-veckors!
    Reser du veckan innan skolstart eller tar ett par dar ledigt under skolstartsveckan blir också resan billigare!
    Lycka till & ha en skön semester!

• Nora 16/5-08.

Rekomenderar helt klart Egypten!
    Det sades att man skall försöka undvika turistorterna, o visst är det så, vart du än kommer så stiger ju alltid priserna på de ställena jämfört med övriga platser i landet.

Angående Egypten så är det dyrare i Sharm än vad det är i Hurghada så jag rekomenderar att man isf satsar på det senare. Vidare är Sharm mer uppbyggt för turister, medan man i Hurghada fortfarande stöter på det genuina Egypten.

• A 16/5-08.

Indien skulle jag nog välja.
    Ni kan hitta flygbiljetter till t.ex. Bombay för 4500 inkl allt.
    Sedan är det bara att boka ett flyg till t.ex. Trivandrum (ca 600 kr) som har vackra stränder runt omkring.
    En bra måltid här kan du om du går lite ifrån det mest turistiga för 5-10 kr.
    Kolla bokasmart.se

• Heavy 17/5-08.

Glom Indien direkt.

bor i landet sjalv och ifall man inte har nagot emot att fa 'Delhi Belly' och se tiggarbarn overallt sa ar det OK. Oerhort smutsigt och fororenat ar det ocksa. Mycket battre med Malaysia eller inom EU tex Rumanien.
    Nu kommer jag sakert bli attackerad av alla backpackers som tycker att det ar exotiskt med lackande kranar och ett samhalle som bygger pa en otrolig social orattvisa men sa what? Jag bor har och betalar skatt till skillnad mot en del andra. Nar mitt kontrakt ar over drar jag direkt,,,

• lundinorient 19/12-08.

Hej,

Jag har länge bott i Egypten och håller på att göra en webguide till landet. Vore roligt att få lite kommentarer både innan och under din resa om vad du tycker jag borde ta med mer av.

sidan hittar du på:

http://egyptenguiden.wordpress.com/

Du kan även nå mig via min nystartade Facebook grupp "Resor till Egypten" som är tänkt att bli en samlingsplast för alla som har eller ska åka till Egypten.

Johannes

• Anders 14/3-09.

tunisien är billigt
    pakistan
    Indien
    Malayasia
    Malawi ( låg standard)
    Bolivia ( hört massor inte varit)
    Afghanistan ( otrolig vänlig folk) recommenderas ej pga oroligheter.
    Tadjikistan

• G-Trotter 19/4-09.

Man tror att vissa skojar,

De förespråkar länder som tex. Indien -Håll er undan så mycket det bara går. Jobbade där några år och kommer aldrig att åka ens i närheten av det landet igen.

Malaysia, Vietnam, Laos där är det billigt men inte lika miserabelt som vidriga Indien eller Pakistan.

• Per Marstrand 24/8-09.

Indien, Malaysia, Filippinerna, Egypten och Indonesien var billigast i denna undersökning: http://www.forextrading.se/varldens-billigaste-stader-finns-i-asien-och-osteuropa

• Niklas G 22/11-09.

Du måste pröjsa ett par tusenlappar för resevisum om du ska resa till Indien - per person också har jag för mig.

Värt att ha i åtanke.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer