Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(29)
(29)
Flyg + Hotell
Berlin 1 754 kr
Paris 2 543 kr
Barcelona 1 782 kr
Istanbul 2 282 kr
Los Angeles 2 663 kr

Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink

Redaktionen bloggar

Thailand överreklamerat

• Magnus 26/3-08.

Hej ! Har varit på Thailand med familjen i 2 veckor för första gången. Det kändes lite som ett måste efter att alla som varit där talat om vilket paradis det är mm mm.

Kanske var förväntningarna för höga men vi är ganska besvikna generellt sett. Vi var i Krabi och Bangkok, och visst var stränderna vackra, med bra snorkling och vackra öar. Däremot var det avlopp rakt ner i havet från hotellen, mycket skräp bak stränderna där lokalbefolkningen står för detta, och ett mottagande som var långt ifrån så gästvänligt som ryktet föregår. Speciellt i butikerna i Krabi och generellt sett i Bangkok var det direkt snorkigt om man gick ut utan att handla. Här är det bara spenarna som saknas för att man ska se ut som den mjölkkossa man känner sig ! Thailand var säkert toppen för 10 år sedan men resenärer som funderar på en solresa under vinterna skulle jag starkt rekommendera att åka till något av grannländerna om man vill till asien. Själv föredrar jag Mexico eller USA på vintern eller sydeuropa på våren, trevligare mottagande, renare omgivning, och dessutom blir det billigare med rätt plandering.

• Håkan Wallin 26/3-08.

Hej
    Jag kan förstå din reaktion på skräp och dåligt mottagande även Thailand börjar få stora turist orter och samma här som på många andra platser servicen och vänligheten tar slut och lokala folket särskillt på resturanger och marknader får lite oskick.
    Är man en familj tror jag att det är bra förhöra sig om omgivningen innan beställning ett par km utanför och det är helt annorlunda och lite mer normalt liv Thailändare som normalt gillar skandinaver är ofta på dessa platser helt annorlunda och mycket bra.
    Själv har jag bott i Thailand ca 3 år och lever med min Thailändska fru ett liv i Phuket och då i Phuket Town som har det tex Patong saknar det mer eller mindre genuina Thailändska och oerhört lätt att leva och ta vardagen.
    I mitt arbete som fastighetsmäklare möter jag många som efter ett par veckor kastar sig in i ett köp i någon turistort och efter ett par månader tröttnar på att folk pratar svenska överallt och byter till en ort som är mer Thailändsk men samtidigt nära till allt och inga stressade turister och överarbetande sur lokal befolkning.
    Jag tror att resa är att ta reda på och ställa frågor och läsa andras erfarenheter så blir det förmodligen ganska bra.

Vänlig hälsning/ Håkan

• Peter 27/3-08.

Det nya mallis helt enkelt...

Själv har jag rest runt denna jord två gånger och jag skulle aldrig ranka Thailand som ett paradis, och då var den ändå 10 år sedan jag var där senast. Nu lockar det inte alls, med svenska skyltar etc.

Vill man uppleva riktigt paradis rekommenderar jag platser som Tonga-öarna, Tahiti eller (lite närmare) Seychellerna.

Samtidigt kan jag förstå bekvämlighetsaspekt av Thailand, men när man hör om folk som åkt ditt 5 julledigheter i rad känns det väldigt fantasilöst, när det finns så mycket mer att se av denna vackra jord.

• Martin 27/3-08.

Vi bor i sydostasien sedan tre år och har efter ett otal semestrar gjort följande observation:

Thailand är ok men inte mer. Det finns fantastiska platser att se men du är inte ensam om att vilja se dem. Dock är det väldigt tillgängligt (med flyg) vilket inte är att underskatta.

Filippinerna är mer spännande och har en mycket finare natur (dykning, stränder etc.). Dock ska tid i Manila undvikas om man inte känner till guldkornen (shopping på Greenhills, brunch på Shangri-la) etc. Det är bättre att åka direkt till öarna: Boracay, Palawan, Apo Island, Mactan Island och Siargao m.fl. Fantastisk dykning. Och naturen utanför El Nido är oslagbar. Det är lika barnvänligt som Thailand men ännu inte lika uppbyggd infrastruktur. Dock fungerar det alltid. Lite dyrare än Thailand men trots det mer för pengarna. Ett stort plus är att folk förstår och pratar engelska. Det gör de inte i Thailand. Alls.

Men bäst (enligt oss) är ändå Malaysia och särskilt Borneo. Utmärkta resorts (särskilt Nexus). Omväxlande natur och djurliv och mycket mer välordnat (infrastruktur). Spännande platser även om dykningen är bättre på Filippinerna. Inte lika bra kommunikationer som Thailand.

För kulturturisten som ändå vill ha bad är också en resa genom Vietnam en fantastisk semester. Det är dessutom mycket billigare.

Vår lista är given:
    1. Malaysia (2 semestrar)
    2. Filippinerna (7 semestrar)
    3. Vietnam (2 semestrar)
    4. Thailand (2 semestrar)

• Nina 27/3-08.

Jag förstår överhuvudtaget inte folk som åker på "solsemester"; sådant gör man ju bara om ens liv hemma är så trist och innehållslöst att man behöver komma bort från vardagen. Själv ska jag till Pyongyang senare i vår och Grönland i slutet på sommaren. Någon semester i någon stad i centraleuropa där jag har bekanta som kan visa mig runt blir det nog också.

Men jag ska inte hindra folk från att åka på vad som de facto bara är en dyrare men fortfarande lika svennig husvagnssemster till Thailand. Är man nöjd med att leva innehållslöst finns det nog inget sätt för någon utomstående att ändra på det.

• Stefan 27/3-08.

Att många åker till Thailand beror på tillgänglighet (exempelvis direktflyg från mindre orter som Östersund), pris och att det är varmt när det är kallt här.
    Var själv i Australien -98 som student och spenderade två veckor i Thailand på vägen hem. Jag kände mig stöddig när jag pratade med folk (som verkligen gillar Thailand) då jag tyckte Thailand inte var så märkligt pga:
    -Hade dåligt väder med en hel del regn fast jag var där i början av december.
    -Skräp, plastpåsar och alla dessa sugrör som flöt i vattnet (detta inte var i Phuket utan på Ko Tao, som då var ganska glest bebyggt)
    -Thailändarnas erkända vänlighet fick sig en törn när jag blev blåst på Ko Samui. Man får inte lita blint på folk helt enkelt.

Det jag gillade bäst var maten och att det var billigt men jag känner inget behov att åka tillbaka.

• Judge Dregg 27/3-08.

Den enda billiga paradisen som finns kvar är Tanzania (OBS ej Zanzibar), fillipinerna och Vietnam.

Tanzania är ett riktigt guldkorn. Det svåra är att hitta ett billigt och bra sätt at ta sig dit. Det påminner om Thaliand för 15-20 år sen. Helt oförstört och löjligt billigt.

• Andreas 27/3-08.

Vissa saker kan jag ju hålla med om här när det gäller att Thailand börjar bli överexploaterat, där håller jag med.
    Men gör man som alla andra svenskar och åker raka vägen till Bangkok, Phuket, krabi för att nämna några ställen så är det klart att man inte få uppleva Thailand utan ett försvenskat Thailand.
    Jag brukar garva ibland när jag hör att folk beställer 2 veckor till Phuket och sedan åker de som längst typ från Kata till Karon beach.
    Många människor gillar ju den slags semestern, vissa rör på sig men framförallt handlar allt om vad man själv vill.
    Själv har jag varit i Thailand många många ggr och Malaysia ett par ggr, sista resan vi nu gjorde tog vi genast tåget 15 tim ner från bangkok till Malaysiska gränsen för att sedan ta oss över till Langkawi vilket för övrigt är ett av de bästa ställen jag varit på. Inget tjat från lokalbelkningen, allt billigt, underbar natur och en massa att se, lätttillgängligt runt hela ön på moppe.
    Efter dryga veckan på Langkawi tog vi båten över till Thailändska fastlandet och inspekterade staden Trang ett par dgr vilket är en stad de flesta bara åker förbi och tycker ser helt ointressant ut men i själva verket har jättemycket att erbjuda.
    Vidare efter det tog vi båten igen ut till några okända öar bla Koh ngai vilket var helt underbart och fritt från turism.
    sista delen av resan tog vi oss över till Koh phangan vilket ligger på andra sidan av Thailand och är lite mer exploaterat men ändå har jättemycket äventyr att erbjuda om man själv vill det.

Vad jag vill säga är att Thailand är precis vad man själv gör det till, det är klart att många thailändare är trötta och tjuriga på de stora turistorterna där alla barnfamiljer och grisfulla engelsmän befinner sig.

• Elisabeth 27/3-08.

Det var intressant att få olika synpunkter på Thailand, negativa som positiva. Alla inlägg tillförde något förutom Ninas som mest verkar bekymrad över att alla lever så vansinnigt trista liv - förutom hon själv förstås.

• sven ginman 27/3-08.

Har just kommit hem från min årliga Thailands vistelse.Det blir svårare för varje gång att hitta en lugn plats där man kan njuta av något som kan definiera "paradis".Anstränger man sig går det att hitta guldkorn. För den dykintresserade är Similan öarna fortfarande världsklass och den som gillar golf finns det billiga och mycket bra banor runt BangChang och norr om Bangkok.Du kan hitta sträder där du är helt enammen. Du kanträffa thai som fortfarande tycker om en farang.Stryk Phuket.Krabi, Hua Hin och de andra typiska svenk destnationerna.För övrigt har jag rest mycket i sydostasien och har kunnat konstatera att Malaysia är ett land man inte på något sätt är ett alternativ till Thailand.Redan på flygplatsen förstår man att man hamnat fel.

• Anna 27/3-08.

Håller helt med, Thailand är definitivt överreklamerat. Jag var där i januari och blev väldigt besviken, inte ens stränderna var så fina som 'utlovat'. Märkligt också att det nästan inte gick att göra sig förstådd på engelska, trots att det borde vara så turistanpassat. (Man får väl lära sig thai iofs, men nu lär det inte bli en andra gång) Vad som lät som en fin båttur på floden i Bangkok urartade till något slags dansjippo. I norra Thailand kunde man i alla fall undkomma horderna av tatuerade svenskar.

• Cattis 27/3-08.

Töntpretto!

• Mr Rolif 28/3-08.

Jag har bott i Thailand i sju år varav de första åren på Phuket. För tre år sedan flyttade jag upp till Nordöstra Thailand och bor nu i en mindre stad som heter Surin. Här är helt turistfritt förutom under en vecka i november varje år då man har en stor elefantfestival häruppe.
    För en månad sedan bilade hustrun och jag ned till Hua Hin och Phuket, en resa på drygt 1200 km.
    Jag noterad att sedan vi lämnade Phuket för ca te år sedan så har priserna stigit kraftigt. På vissa varor och tjänster har de till och med fördubblats.
    Jag kan inte heller bortse från intrycket att många ser turisterna som mjölkkor.
    Nu är det inte enbart thailändare som försöker sko sig på naiva turister utan även en ökad andel invandrare från Nepal, Bangladesh och Mayanmar som också vill vara med vid grytorna. De saknar också den naturliga thailändska vänligheten.
    En annan grupp som tar för sig är skandinaver som etablerat sig i restaurangbranschen. Man blir lika förvånad varje gång man passerar en fullsatt skandinavisk restaurang. Vilka är de som åker mer än 8000 km för att äta svensk mat till svenska priser?
    Tuk-tuk-förarna är värda ett eget kapitel då det gäller att uppträda både otrevligt och osympatiskt, dessutom kör en del av dem påverkade av alkohol. Det är definitivt inte en grupp som man kopplar samman med thailändsk gemytlighet.
    Sammanfattningsvis måste det ju vara upp till var och en att bestämma var och hur man tillbringar sin semester och i Thailand finns fortfarande många fina platser som är värda ett besök.
    På sikt tror jag dock att både Vietnam och Kambodja kommer att ta upp konkurrensen med Thailand.
    Här är några tips på bloggar om Thailand
    www.fotavtryckiasien.blogspot.com
    www.bkkguava.com
    www.mrrolif.blogspot.com

• El Rubio 28/3-08.

Thailand är underbart och kommer att förbli ett av mina favoritländer under lång tid framåt. Men vill man ha samma klimat, lika billigt, fina stränder, bättre dykvatten och ändå inte så sönderturistat så är Honduras eller de andra centralamerikanska länderna värda att besöka.

Nackdelen med att det inte är så sönderturistat är samtidigt att man inte kommer lika långt med engelskan, all turistservice finns inte överallt, man måste själv ta större ansvar över sin resa med allt från att boka boende till att hitta information. Å andra sidan så får man en upplevelse som kanske inte grannen haft. Mer om livet i Honduras finns också på www.elrubio.se

• lung peter 28/3-08.

Har stackarn fott mens eller?!

• madolo30 28/3-08.

Jag forstar inte.... Ni maste haft otur nar ni valde plats. Vi aker hem imorgon efter tre underbara veckor i Khao Lak. Riktigt mysigt och lugnt stalle. Ett mecka for barnfamiljer. Trevliga thailandare vart man an vant sig. Vi har verkligen hamnat i paradiset och skulle inte tveka att aka tillbaka igen. Vi hade enorma forvantningar innan vi akte och vi har fallit pladask for det har landet och dess manniskor. Hur bra eller daligt man far det beror nog pa vad man gor det till och om man har tur ifall man hamnar pa ett stalle som passar en. Det beror ju pa vad man vill. Vill man parta natten lang ar nog inte Khao Lak ratt stalle... Men om man vill ha semester, lugn och ro da ska man aka hit. Vi kommer iallafall aka tillbaka hit. Dessutom var hotellet riktigt bra har!!!

Sa alla har inte bara negativa saker att saga om Thailand och vi tycker inte att det ar overreklamerat....

• Fd globbetrotter 28/3-08.

Ha ha ha - läs din egen rese-elit-kommentar när du har barn..... ;-)

• Christer Eriksson 29/3-08.

Att åka till Thailand och bara besöka Krabi och Bangkok ,då kan jag förstå att man kan bli besviken. Krabi eller Kanarieöarna är väl inte så stor skillnad. Mest turister. Bangkok är som många asiatiska storstäder. stökigt. Skitigt är det oftast i tredje världen. Åk ut på landsbygden istället och se det riktiga Thailand. M.V.H. christer59

• Annelie 16/4-08.

Jag håller med Thailand är överreklamerat. Har varit en gång där och det räckte. Istället åker vi varje år till Brasilien. Ponta Negra gillar vi bäst för de vänliga människorna och det fina vädret året runt. Vill vi ha hjälp med något så finns den svenska turistbyrån Viking Tour att rådfråga. Färetaget har en hemsida där man kan läsa om deras utflykter m.m.

• Marre 17/4-08.

Lite märkligt med alla som tycks tro att "extreme outback trekking" är vad thailandsresenärer i gemen är ute efter. Vad är det för fel på sol och bad? Varför denna ständiga hetsjakt på det mest oförstörda, mest primitiva resmålet? I mina ögon är detta ren och skär snobbism; alla andra är "svenniga turister", men jag är minsann en sann kosmopolit på upptäcksresa... hahaha!

Och man kan liksom inte båda äta kakan och ha den kvar, blir lite löjligt när man både klagar på "alltför turistanpassat" och på att "ingen kan engelska"...

• Sir McAngus 17/4-08.

Ja, vi lite finare folk föredrar Maldiverna över Julen.

• Rolek 17/4-08.

För det första verkar ni som hackar på folk som åker till Phuket eller liknande vara elitister som önskar alla hade samma världssyn som eran. Två veckor till charter Phuket är just två veckor på chater på en okay ö där som man kan äta god mat, bad och koppla av. Kruxet är ju att det börjar blir för dyrt. Men värre är att ingen tänker långsiktigt och utvecklar turismnärningen för inte kan man väl rida elefant 3 år i sträck.

Jag har bott i Thailand sedan 2000 och även hunnit med något år på Phuket men min relation till Thailand är lite av berg-o-dal bana och ju mer jag läser om politik, rättsstaten och business fungerar deppar jah friskt. Men när jag stänger av allt och blundar för all skit så är Thailand ett paradis.

Om man vill ha äventyr i Thailand finns det över hela landet om man bara släpar sig runt. Vill man ha en bra fungerade utan äventyr semster funkar Phuket, tom Samui. Vill man ha party finns det i Phuket, Bangkok och några andra ställen så man kan visst finna olika Thailand om man vill. Att Thailändare är så snälla, söta, ärliga och glada är nog myt men man får iallafall vad man betalar för för... Golfsemester finns ju lite överallt ..

Men varför inte ta en weekend i Hong Kong, KL eller Singapore för slippa från Thailand och se var framtiden finns.

Att köpa hus och flytta till Thailand på heltid skulle inte jag våga.. dels är ägandet relativt osäkert och troligen kommer priset på biljetter gå upp med höga oljepriser. Och fråga gärna hur enkelt det är att sälja sina lägenheter/hus till Thailandändare när Svenskar tröttnat.

Kolla gärna vad UD skrev om Thailand i sin senaste rapport .. man säger stöjd inte Os och Kina men titta på kriget i söder. Men strunt i det utan kom hit och lev livet.

Att kritisera Thailand är dock lika farligt som ifrågasätta scientlogerna men jag har bättre liv i Thailand än i Svergie iallafall..

• JOhanna 18/4-08.

Thailand är fantastisk vacker land om man jämför med andra "vanliga" turistställen som Grekland, Mallorca etc. Men om man är ute efter något väldigt exotiskt så kanske Thailand inte är bäst om man säger så.

Är man dock lite "lagom" äverntyrlig och blir snabbt förälskad i palmer och blått vatten så är Thailand kanonbra. Sen har jag aldrig hållt med om att ALLA thiländare ler hela tiden för det gör de inte och det skall de inte heller göra. De är ju för sjutto bara männsikor som vi alla andra.

Visst, jag skulle gärna vilja åka till Seyschellerna, Filipinerna och andra exotiska stäleln men inte sjutton har jag råd.

• Micke 21/4-08.

Sluta åk dit då! Jag blir bara förvånad över alla som klagar på landet när dom bara sett dom stora turistorterna. Landet är stort, och själv rör jag mig bara på orter som inte har massturism. Helt annat folk, mycket lägre priser, kilometerlånga orörda stränder och inte förstört av barnfamiljer och klagande f.d. Kanarieöresenärer.

Tror också att ni skulle med tiden tröttna (Som Thailändarna) på sura människor som kräver att allt ska sé ut och fungera som i Sverige (Har själv hört/sett elendet). Man blir behandlad som man själv behandlar människor. Självklart att risken finns att man blir blåst ibland, men man får insé att det du gör av med per dag många gånger är mer än vad en Thailändare tjänar i månaden. Detta genom att serva oss 12 timmar per dag, 6-7 dagar i veckan. Snälla åk någon annan stans, så vi som älskar landet får vara ifred...

• Maggan 21/4-08.

Har också varit i Khaolak 2 ggr och det har varit vårat paradis på jorden hitills. Har blivit jättebra bemötta. Har bott på Khaolak Resort som verkligen är att rekommendera. Lite dyrare, men väl värt för att slippa en massa försäljare som tjatar utan att det blir lugn o ro. Bodde i Kata 2005 och tyckte då att det var skapligt. Var nere när för att se hur det var nu, men bara turister så långt ögat såg. Puh. Blir Khaolak nästa vår igen.

• thailand är bäst 19/5-08.

Asså vad är det med er. jag tycker det är för mycket turister buh buh jag tycker dom pratar för dålig engelska buh buh... aa men va faan stanna i sverige lägg pengarna på att sola solarium istället.. eller åk till länder med minfre turister.. och sen bli sjuk och upptäck att oj dåå det är ganska bra med ställen där det finns mkt turister...... jo för där finns det också bra sjukhus. men hitta istället din egna öde ö. och åk snälla inte till thailand ... "äähh jag har varit i krabi och bangkok"= thailand suger ???= jag har varit i kiruna och luleå= sverige suger???

• Resgalen

resgalen 2/7-08.

Jag kommer alltid säga att Thailand är bra och snudd på bäst... Jag tycker man får mycket valuta för pengarna och det är ibland det man gärna vill ha.

Några dissa Thailand och skriver om länder som man bara har råd att drömma om Tahiti, det kostar ju bara 30000:- att åka dit för 2 vuxna och då tillkommer hotell. Vad ska man göra på Maldiverna? Kolla in sanden eller... jag har inte vart där själv men en kompis va där på bröllopsresa och det var det sämsta hon vart på.

Då är Thailand ett bra alternativ och man borde fatta att det snackas svenska i Thailand nu för det var inte direkt igår man talat om att Thailand är det nya "Spanien" så sluta gnäll att det är svenskar i Thailand osv. njut av att vara där i stället...

• Fredy 12/7-08.

Jag var i Thailand för snart 5 år sedan och jag kan till viss del hålla med. Men Krabi tycker jag ändå kändes mer Thailand, inga snorkigheter när jag var där. Däremot flög jag från Sverige till Phuket och detta är mer som vilket charterställe som helst. När jag väl lämnade ön så var jag plötsligt i Thailand..., jag åkte så långt ner som Trang och en liten ö utanför där. Och där var det genuint och lugnt.

Jag tror att en resa blir vad man gör den till, om man lämnar värsta turiststråken så finns det fortfarande möjligheter att uppleva Thailand. Men självfallet kan man aldrig uppleva krabi, Phi Phi etc som det var för 20 år sen. Någonstans så är det ju ändå så att våra charterbolag bygger efter vad folk vill ha och då blir det likadana anläggningar runt om i hela världen. Men om man inte lämnar denna anläggning kunde den lika gärna ha legat i vilken håla som helst egentligen...

Jag kommer i vinter testa Vietnam och dess grannländer. För att uppleva... och det kommer säkert att vara mycket turister men att resa är att uppleva och man får inse att fler vill uppleva.

Nej Thailand är inte överreklamerat, däremot ska man vara beredd på att det är svårt att inte möta en annan svensk... och att även thailändare inte alltid orkar vara trevliga...

Vad gäller sopor var detta ett problem även i Turkiet när jag var där förra året.

Ge thailand en ny chans!

• peter 12/7-08.

ja om man hamnar på fel ställen kan alla platser vara fel ,, eller.. men ut o upptäck phuket, thailand www.phuketklubben.se

• Patpong no 3 11/1-12.

Men hallå där i tomtemössan!

Klart som korvspad att turistorterna inte är och förblir ett paradis hur länge som helst. Lokalbefolkningen som inte har någon del i turistnäringen har naturligtvis börjat att ledsna på alla jävla turister som tror att dom kan bära sig åt hur som helst. Var själv i både Thailand och Filippinerna redan på 80-talet. Klart att saker ändrar sig med tiden. Nu läser man att 16-17åringar åker dit själva. Det tycker jag är lite märkligt av deras föräldrar. Det kan visa sig vara mindre roligt att sedan åka dit för narkotikainnehav eller något annat småbus som funkar i Europa. Nej det är nog dags att folk tänker till lite. Det är ändå en aning främmande kullturer vi möter när vi semestrar i Asien fast att dom flesta anser att det är som att åka till Spanien. 

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer