| Berlin | 1 754 kr |
| Paris | 2 543 kr |
| Barcelona | 1 782 kr |
| Istanbul | 2 282 kr |
| Los Angeles | 2 663 kr |
Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink
Volontär i Afrika?
-
Emelie 13/10-08.
-
babs 14/10-08. Ändrat 1/11-12 av Babs
Har tagit bort min kommentar. -
Sophie Sundberg 4/2-09.
Hej!
Vill jättegärna jobba som volontär i Afika men vet inte rikigt hur jag skall gå till väga! Har ni några tips på hur jag skall göra eller vem jag skall kontakta?
Tack på förhand! // Sophie
-
Janna 26/2-09.
På Globalportalen finns massor med volontärjobbtips och annan matnyttig information!
Lycka till!
/Janna
-
Emmish 26/5-10.
Vi anordnar voluntärresor i Afrika, hjälp kvinnor och barn att bli självförsörjande!
Det ska inte kosta så mycket att hjälpa till! Lågt pris!
Mat och boende ingår!
emmish79@yahoo.se
-
Johan Dahl 26/5-10.
Jag driver ett resebolag i Tanzania som primärt arrangerar Safari resor. Vi brukar även hjälpa svenska volontärer med att få plats på ett av de barnhem i Arusha som vi supportar. Hör av dig ifall du vill få direktkontakt med barnhem.
Johan
-
madelephant 7/7-10.
Hej Emelie,
vill bara göra dig uppmärksam på att volontärresor är big business för de flesta arrangörer. Västerlänska ungdomar är beredda att betala enormt mycket för att kunna "hjälpa till" och detta utnyttjas naturligtvis av arrangörerna.
Gör du detta för att själv få erfarenhet och växa som människa är detta helt ok, men är det primära syftet att hjälpa utsatta i utvecklingsländer kommer pengarna behövande bäst till del genom gåva till t.ex. läkare utan gränser.
Ett annat problem som jag själv sett och vill göra dig uppmärksam på är att volontärarbetande västerlänningar tränger undan den inhemska arbetskraften. En volontärarbetande lärare minskar behovet av de inhemska lärarna osv.
Med detta sagt vill jag inte bara låta negativ, jag tror säkert att många volontärresearrangörer är seriösa och att både du och mottagarna kan få ut ngt positivt av din planerade resa. Jag råder dig bara att dubbelkolla allt innan avfärd (och innan betalning).
God tur!
-
Robert & Erik 17/8-10.
Hej jag och min kompis ska göra ett projektarbete och åka till Afrika för att hjälpa. Vi vet inte riktigt hur man ska gå tillväga. Vi hade tänkt oss vara borta i max 3 veckor. Om de är någon som har erfarenhet och är villig att vara generös att lägga in en hjälpande hand var vänlig att kontakta mig på min mail.
(robert.cosma@live.se)
Mvh Robert & Erik
-
Malin 26/1-12.
Hej! någon som vet nåt om volontarresor.se ? Funderar på att åka 2-3 veckor till Ghana som projektarbete, för att utvecklas som person och att hjälpa med det lilla som går.
-
Carina 28/2-12.
Det finns möjlighet att söka stipendier för att resa som volontär. Ett exempel är Folke Bernadottes minnesfond. Den kräver dock att man har kontakt med någon förening som arbetat med bistånd. Men det finns ganska många sådana i Sverige. Man kna till exempel hitta biståndsorganisationer på sidas hemsida.
-

lisandersson 13/3-12.
Jag tycker inte att du ska åka med Volontärresor AB. Reste till Ghana på ett kortare projekt med Volontärresor AB och det var ingen bra organisation enligt mig. Dom käkar pengar och lovar en massa och det blir inte alls som dom säger. Tips åk med någon mindre organisation. Dock beror det på vad du vill få ut av din resa osv :)
Hoppas du hittar något bra, i övrigt älskar jag Ghana. Ska tillbaka en vacker dag! Good luck
-
Malin 5/4-12.
Okej, tack för tipset Lisa (antar jag att du heter.. :) )
Någon som har tips på ett bra företag för volontärresor till Afrika och kanske i speciellt Ghana men även andra länder som Tanzania etc?
Tacksam för alla tips jag kan få!
-
Nasrin 12/6-12.
Hej!
Jag vill åka till afrika för att hjälpa barn,vet jag inte hur ska jag börja?
Tack!
-
Linda 9/11-12.
Hej!
Jag har bara bra erfarenheter från företaget Volontärresor. Jag är för tillfället praktikant på deras kontor och har stött på många volontärer som varit ute och rest och är supernöjda. Själv är min plan att skriva min C-uppsats i vår och i Afrika mest troligtvis i Ghana där jag vill arbeta på ett barnhem.
Resorna kostar en liten slant men företaget gör allt för att hålla kostnaderna nere. De som arbetar här gör inte det i något superflashigt kontor utan hyr två rum hos ett annat företag. De som jobbar här har självklart en lön då det krävs en del administration från deras sida för att få detta att gå runt. Sedan går även en del av pengarna till projekten i de olika länderna, till värdfamiljen man bor hos, den personen som möter dig på flygplatsen och kör dig till projektet, de som städar, lagar mat osv.. Allt detta bidrar till fler arbetstillfällen för lokalbefolkningen som i sin tur gynnar landets välfärd.
Ett tips är att gå på ett av deras inspirationsmöten i Stockholm eller Göteborg där de informerar om allt och svarar på frågor. På mötena berättar även en hemkommen volontär om sin upplevelse.

Hejsan!
Jag heter Emelie Jansson och går 3:e året på samhällsvetenskapligt program med inriktning räddningstjänst i Borlänge. Jag har en liten fråga; Jag hade tänkt åka till Afrika, hjälpa till på barnhem och få en inblick hur barnen lever i Afrika. Problemet är bara konstnaden.. Skulle jag, som "privatperson" kunna söka bidrag, och få hjälp att komma till Afrika? Hur går jag tillväga?
Tack på förhand!
Emelie