Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website

JORDANIEN

• tija 4/1-09.

Jag ska åka till Jordanien i slutet på januari. Undrar om någon vart där? o kan berätta lite positivt/negativt om Aqaba/Tala Bay? allmänt om deras kultur/klädsel etc??

tacksam för svar.

//T

• freco 4/1-09.

Vi ska åka till Tala Bay i mars, vilket hotell ska du på på?

Vi köpte en resebok där det står rätt mycket faktiskt, så det är rekommendationen.

Enligt boken bör kvinnor tänka på vad de har på sig för kläder (vilket även gäller män). Man bör täcka axlar och ben. Runt Aqaba är det dock lite friare som jag förstått det (även om boken är något ambivalent i denna fråga).

Har egentligen inte så mycket tips men om det är något specifikt du vill veta så kan jag ju alltid kolla upp det.

• tija 10/1-09.

vi ska bo på marina plaza tror jag det hette. Var ska ni bo?

ok, tack för tipset. har oxo läst på internet om detta med klädsel. men så är det ju in dom flesta arabländerna.

//T

• Anders 17/1-09.

JAg har nyss kommit hem ifrån jordanien. Bodde ute i Talabay och på Marina Plaza. det är ett lugnt och fint område. Det finns inte så mycket att göra men det går gratis bussar in till aqaba där du finner ett stort utbud av restauranger och små basarer.

Ni behöver inte tänka s mycket på klädseln om ni inte skall besöka religiösa platser.

Det tips jag har är att ta med sig bekväma skor då man ska besöka petra och en varm tröjja för det kan bli lite kyligt på kvällarna.

Och så ska man inte ta taxi som vi gjorde till Petra det blev inte så mycket billigare i längden då det uppkommer massa kostanader för inträden och lunch. Vi hade en fin tur men de p´å hotellen som hade haft med sig guider hade sätt mer saker en vi och hade mer att berätta så det var inte värt att spara 15-20 dollar på det.

Annars kommer ni ha det underbar för det var jätte trevliga människor och maten var utsökt

MVH

Anders

• tija 18/1-09.

Hej Anders!

tack för tipsen. Ska bli intressant o se hur det är i Jordanien.

Nu undrar jag en sista grej, hur många grader var det i Tala Bay? dag och natt ?

mvh

T

• lundinorient 23/1-09.

Hej, nu är det mest i Egypten jag har varit (och rest många gånger med färjan från Aqaba till Nuweiba mm.)

Men jag gillar verkligen jordanien och det är så skoj att resorna dit börjat komma igång på allvar! Om det är dykning ni är ut efter så rekomenderar jag dock att ni tar er över till Egypten för den dykning jag testade i Aqaba var ingenting jämfört med Sinai. 

Naturligtvis skall ni passa på att se det vackra Petra, men även Madaba tycker jag är intressant, med den älsta kartan över det heliga landet. Att resa efter "Kings Highway" är en naturupplevelse som slår det mesta, med en vacker usikt in över "det Heliga Landet". Wadi Rum är dock min favorit så en övernattings tur ut i den vackra öknen är väl värt pengarna. Det finns lokala arrangörer i Aqaba som man kan kontakta. Själv har jag använt mig av Nyazi Tours vid flertalet tillfällen och varit mer än nöjd!!!

Kommer ni från Egypten eller reser till Egypten, så finns mer information om gränser och visum på min egyptenguide-blogg som jag håller på att arbeta upp, och där jag skall försöka lägga till lite praktisk info även till Jordanien och Israel så småningom.

Mvh

Johannes Lundin

www.egyptenguiden.wordpress.com

• Ann 23/1-09.

Jag ska kanske till Jordanien nästa år. Jag är väldigt blond och blåögd, är det något som människorna där reagerar på??

Och jag är lite orolig vad det gäller klädslen (vet ännu inte vilken stad jag ska till). Men om det är varmt där, är det okej om man går med en halvkort kjol och ett linne? Eller finns det risk för trakassering då? Och finns det någon stad i Jordanien där kvinnliga turister kan tvingas ta på sig huvudduk??

Är väldigt tacksam för svar!!

• Victor Lopez 25/1-09.

Hej !

Jag och min partner Helena kom hem från Aqaba, Jordanien igårkväll.

Vi tänkte opretentiöst  berätta för grannar och vänner om vår tvåveckorsvistelse i

Jordanien.

torsdagen den 29 januari kl.19.00 i vår föreningslokal.

Kom gärna förbi om du är intresserad att få en lite försmak av Jordanien och

arabvärlden.

Adress: Helgagatan 36A , port 9, Stockholm

Mvh

Victor Lopez

• A-K 3/2-09.

Hej Victor!

Har du lust att berätta lite kort här också om er resa? Vi åker till Aqaba på lördag och är väldigt nyfikna.

Mvh A-K

• mariak 4/2-09. Ändrat 4/2-09 av MariaK

Och jag vill ha någon med mig på min sista minutenresa den 14:e februari till Aqaba, Jordanien. Någon kvinna som vill dela hotellrum (inga andra avsikter!) med mig? Jag kommer att måla, läsa och ta mig ut till Petra och Wadi Rum.

Om man bokar nu med apollo så är kostnaden 4.800 ungefär för ett dubbelrum per person.

Maria K

• Lili 12/2-09.

Jag bor sedan knappt ett år tillbaka i Jordanien. Här kommer några tips.

När det gäller klädsel. Vill du bli behandlad med respekt och få bra service bör du inte vara för uringad eller visa magen. En t-shirt med kort ärm och ett par piratbyxor är perfekt när du rör dig ute bland människor. Undvik korta kjolar, linnen och shorts vid sådana tillfällen. Jag har ofta ett linne med en bomullsskjorta över, det är både praktiskt, luftigt och svalt.

Vad som kan inträffa om du klär dig för utmanande är att någon kan i en folksamling passa på att röra vid dig på ställen där du inte vill bli berörd.

Det är höga straff för män som generar kvinnor på det här sättet. Så skulle det hända dig så kan du anmäla det till turistpolisen. (Men då är väl mannen i fråga försvunnen ...!)

Är man blond och blåögd tittar endel på en, men här är så många turister så många är vana. Jordaniens kung har blå ögon!

Wadi Rum är ett stort naturreservat som ligger på vägen från Aqaba till Petra. Där kan man göra fantastiska korta eller längre turer ut i öknen tillsammans med beduiner som guidar, även med övernattning i beduintält. Man kan välja om man vill åka jeep, vandra, rida kamel, klättra.

Jag svarar gärna om någon har frågor.

• Emelie 22/2-09.

Ska man till Petra (vilket man nog ska om man har planerat en resa till Jordanien till att börja med) och har lite mer tid på semestern skulle jag tipsa om tvådagarsinträdet. En dag är helt enkelt inte tillräckligt för att se allt.

Natten under stjärnorna på en tältsäng i Wadi Rum var nog den bästa upplevelsen jag hade i just Jordanien. Kallt dock, tänk på det, och kolla om maten ingår.

När det gäller klädsel och huvudduk tycker jag tjejer som reser dit alltid kan bära med sig en sjal i väskan. Inte bara för moskéer eller andra platser där man måste, utan det skyddar hjässan jättebra mot solen så man inte tröttas ut alltför snabbt på sina dagsturer i det ökentäta landet. Och så väger det ju inget att ha i beredskap.

• Peter 22/2-09.

Wadi Rum (att sova med stjärnorna som tak...), Petra (under minst två dagar), Madaba (med mosaikkartan & suverän utsikt över andra sidan Jordanfloden från Neboberget; kan f ö varmt rekommendera det vänliga hotellet Black Iris); Karak (med välbevarad korsfararborg & fantastisk utsikt, Umm Qais (ruinstad med lika fantastisk utsikt över Genesarets sjö), Jerash (välbevarad ruinstad)... Lägg till det vänliga, välkomnande människor (visa grundläggande respekt och du får mer än respekt tillbaka), genomgående god mat, även på enkla ställen (enligt min erfarenhet), hyfsat lätt & snabbt att resa omkring utan organiserad resa - go for it!

• Jonas i Cairo 23/2-09.

Hej, bor i Cairo sedan två år och har varit i Petra. Jag och min hustru flög till Amman och hyrde bil av Budget, körde ner under tre-fyra timmar till Petra och bodde på Movenpick. Resan tillbaka till Amman gick via Döda Havet. Jordanien är mycket trevligare än Egypten. Människor är vänligare, inte så påflugna, det är renare och allt är lite bättre. Tänk på att det faktiskt är vinter i denna delan av världen fram till och med mars i alla fall. Vad gäller kläder så föreslår jag att aldrig gå omkring halvnaken utanför den resort som du bor på. Ha alltid långbyxor och långärmad tröja/skjorta och keps/solhatt. Det funkar utmärkt även om det är +40 grader på sommaren. Rejäla sko är också bra. Följer du klädrådet, blir allt mycket lättare och du får ett bättre mottagande. Ta inte med barnen till Petra. Vi hade en underbar dag och gick omkring under 8 timmar utan uppehåll. O du kör bil, tänk på att hålla dig till hastighetsbegränsningen, då det finns poliser och radar överallt. Vi blev i alla fall stoppade två gånger. Dock var poliserna alltid vänliga och trevliga och frågade aldrig efter pengar (som de gör i Egypten)

• Kicki Andersson 26/2-09.

Vi tog en långtur i Wadi Rum med kamel, tre dagar, två nätter (ridning dag 1 o 2).

Mycket speciell upplevelse att sakta njuta öknen och det dramtiska klipplanskapet på det sätter. Vägra bli ledd i karavan, det var betydligt roligare att lära sig hantera kamelen själv och kunna kontrollera tempo och styrning. Galopp är vääldigt kul på kamel! Fast det gör man bara korta stunder på en så långt tripp.

Det var jag, min man och en kamelförare på egen kamel, så vi kunde hålla ett högt tempo och se stora delar av Wadi Rum, med långlunch och stopp så fort vi såg något spännande. Tror det var lite lågsäsong då, besökscentret var rätt öde och i öknen såg vi inte en kotte, inte ens vid de spektakulärare delarna (rock bridge mm.)

Ta med varma kläder,långbyxor som inte glider upp (sadeltäcket är mycket stickigt)

lite reservproviant då det kan bli långt mellan måltiderna.

Vänta ingen guidning av kamelförarna, de kan sina kameler men inte så mycket mer.Jeepförarna och scramblingguiderna är oftast bättre på engelska och mer guidinriktade.

Men med en guidebok är det inga problem att läsa på själv varefter sevärdheterna poppar upp.

Vi valde desert-experience.com, en lokal beduinfirma.

Var noga med vad ni vill ha, var beredda på att maten kan bli enkel ibland och att kamelföraren inte är en guide. men det var mycket värde för pengarna och jag rekommenderar dem varmt.

Att rida i så liten grupp, välskötta och lätthanterade kameler (vi lärde oss att få dem att lägga sig ner och sitta upp utan att husse var närvarande!) och den finaste lägerplatsen av de  8-9 olika vi passerade. Ett klippöverhäng med vindskydd nertill, hoppade över  tältet och sov där, med utsikt över stjärnorna och ökenräven som kom på natten och knyckte sopor. Det finns 2 tält och en toalett modell hål i golvet med rinnande vatten, riktig lyx.

God mat på kvällarna och konserver till lunch. Vår disträa kamelförare glömde tändstickor två dar i rad, samt kniv och annat, men vi hade eget kit med nödvändigheter som tur var.

Ägaren Sabbah lovade att utrusta varje tur med ett första-hjälpenkit vilket vi fick tillhandahålla  när föraren slog upp en tå. Man är ju långt från vårdcentralen..

• Josefine 3/11-09.

Lily, Går det att få tag på dig, ex mail, och fråga lite :)

• anna 13/1-10.

hej jag gifte mig med en jordanisk man 2009 nu söker vi uppehållstillstånd här i sverige , men tiden går vi mår dåligt båda 2   är lite orolig för vad de tänker om jag besöker honom och jag kan bara få visum på 10 dagar han är muslim o jag är kristen vad tror ni vill gärna veta hans familj låter de mig bara åka hem efter detta eller tackar för svar

• Suzzy 2/4-10.

Hej Anna!

Jag är också gift men en jordanisk man.Vi gifte oss för 5 år sedan och har en son 3 år gammal.Du behöver inte tänka negativt,för människor där är så trevliga,och visst ska dem låta dig åka hem igen.Min man är svensk medborgare för 2 år tillbaka.

Jag har varit där många gånger,ska åka nu igen med min familj den 4.april och ska stanna där i en månad.För visum måste du vända dig till jordanisk ambassad,eller din man kan ringa ditt.

Jag önskar dig ett bra ock lång liv med din man:):)

• caroline 28/10-10.

Hej!

Nyfiken på hur det var på hotellet marina plaza i aqaba?

=). Tycker det ser trevligt ut och funderar på att boka detta.

• Rune 23/11-10.

Hej Caroline.

Hemma efter två veckor på Marina Plaza.

Hotellet är bra, allt är välordnat och fungerar. Det är relativt nytt, allt i Tala Bay är relativt nytt och mycket håller på att byggas. Många byggnader och lägenheter som står tomma i väntan på att bli färdiga eller på att bli köpta. Det finns däremot inte så mycket att göra i Tala Bay förutom sol och bad. Det går visserligen buss ibland in till stan och man kan åka taxi för 80 spänn, men om jag skulle åka dit igen skulle jag nog välja ett hotell inne i stan (Aqaba). Kanske inte lika lugnt, kanske inte lika fina pooler, men mera av Jordanien med sin kultur och sitt folkliv.

• Erik 8/12-10.

Hej Tråden!

Jag har nyss (allt är relativt) reserverat en två veckors resa till Jordanien för mig och min fru och ska bo på Marina Plaza. Enligt apollo och Runes tidigare inlägg känns hotellet som ett bra val. Men man har ju några funderingar.

Som jag har förstått finns det inte speciellt mycket att göra i Tala bay, nytt område bara byggt för oss turister. Hotellet ska tydligen ha gratisbussar till och från Aqaba samt att taxin bara kostar runt 80kr.

Hur säkert är det i Aqaba? Vågar man äta en sen middag, mysa i en bassar(?) och sedan ta första bästa taxi till hotellet?

Jordanien borde vara relativt billigt, men vad kostar t.ex en middag och/eller lunch på en lagomt fin restaurang? Säljs det alkohol på restauranger och/eller i butiker?

Hur är det med elkontakterna, är det samma som här i sverige eller måste man ha en adapter? ...och i så fall är det 230V och 50 Hz?

Vi ska åka den 29:e januari, runt 25 grader på dagarna och 15-20 på kvällarna? Eller har jag fel?

Någon nämnde en bra turist/guide bok?

Har säkert fler frågor men nu står det still...

Mycket tacksam för svar/tips!

mvh Erik

• Daniel 9/1-11.

Tjena Erik!

Jag kom hem från Aqaba igår och jag har haft en underbar visstelse med min flickvän. Vi bodde inte, och var helller aldrig, i Tala Bay utan på Kempinski i Aqaba. Därför kan jag inte uttala mig så mycket om detta område men jag kan starkt rekommendera Kempinski för andra resenärer.

Aqaba är enligt min mening mycket säkert och man kan med lugn och ro röra sig ute på kvällarna och känna sig mycket säker. Min flickvän, som är kritblond, fick enormt mycket blickar på sig för att hon sticker ut men i övrigt är befolkningen enormt trevlig och vi träffade aldrig en otrevlig person. Likaså gäller taxichaufförerna som också är extremt trevliga enligt vad jag erfar.  

Vi landande oftast på mellan 200-300 totalt för en middag på en hyfsad restaurang inkl förrätt och varmrätt samt dryck. Alkohol serveras på vissa restauranger och säljs i speciella affärer i Aqaba. Alkohol var förvånandsvärt billigt i affärerna och jag inhandlade 1L Red Label för 170:-. Däremot så är spriten lite kostsammare på restaurangerna, som det även är i Sverige.

Jag titttade med förundran på kontakterna och insåg att det var 3st piggar men att de svenska kontakterna fungerade i alla fall på de 2 nedersta hålen. Ja, skumt, men jag antar att det var något specialuttag eller nåt för det gick inte i alla uttag i rummet. Svaret är kort att du behöver adapter men att hotellet kanske har ett "universaluttag" om du har tur.

Har dålig koll på temperaturen men jag tror att det blir vamare där i slutet av januari än vad det var nu. Vi hade mellan 22-23 grader på dagarna och runt 10 grader på kvällarna så din chansning ligger nog inte långt ifrån. Har dock en bra bränna så du borde kunna räkna med detsamma. 

Jag hittade en bok på engelska, "Jordan", från LonelyPLanet på bibblan. Läste den aldrig dock, men det var den enda boken jag hittade om Jordanien. All förberedelse var att söka information på webben.

Missa inte Petra, Wadi Rum eller döda havet. Det var kanonupplevelser.

Bra val av resmål!!

Fråga gärna om du har fler funderingar skall jag försöka besvara dem.

Ha en bra semeter / Daniel

• java 15/1-11.

Hej Daniel, tack så mycket för svaren!

Vi blir bara mer och mer övertygad om att det här kommer att bli en kanonresa!

Hur besökte ni Döda havet, Petra och Wadi rum? Jag har läst på internetforum att det är ett mycket bra alternativ att ta en taxi till t.ex döda have istället för en tur med resebolaget. Ska man till Petra och Wadi rum är kanske en organiserad tur att föredra då man får med en guide. Vad tycker du?

/Erik

(bara två veckor kvar nu!)

=)

• java 15/1-11.

Hej Daniel, tack så mycket för svaren!

Vi blir bara mer och mer övertygad om att det här kommer att bli en kanonresa!

Hur besökte ni Döda havet, Petra och Wadi rum? Jag har läst på internetforum att det är ett mycket bra alternativ att ta en taxi till t.ex döda have istället för en tur med resebolaget. Ska man till Petra och Wadi rum är kanske en organiserad tur att föredra då man får med en guide. Vad tycker du?

/Erik

(bara två veckor kvar nu!)

=)

• AnnaMaria 17/1-11.

Hejsan,

Jag har just bokat 1 veckas resa till Aqaba den 12/3 för hela familjen 5 vuxna och 2 barn (2 + 6 ) Vi ska bo på Mövenpick, en del i lägenhet och en del i rum.

Det jag undrar över, är vaccinationerna. Läser man på olika sidor om vad som krävs, så verkar det vara många och så känns det som att man kan bli mer sjuk biverkningarna (Dukoral)

Hur har ni klarat era magar, berätta gärna om ni har några bra tips om det..?? OBS, jag har varit i Turkiet många, många gånger och har aldrig blivt magsjuk där. Men man har ju hör talas om Egypten och där verkar det vara vanligt förekommande. Alla dessa 3 länder har samma rekommendationer....!!!

Så kom igen, tips och förslag av alla de sorter emottages tacksamt, från kurer mot turist-mag-sjuka + annat matnyttigt, tänker lite extra på de små.....

Erik, hör av dig när du kommer tillbaka, vore jättekul att få höra lite...

Mvh / AnnaMaria

• Peter 19/1-11.

Hej!

Är nyss hemkommen från Jordanien och har bara positiva upplevelser att berätta om. Vi bodde i Tala bay på Marina Plaza. Ett lugnt städat hotell med bra personal och bra mat. Tempererade pooler, förvånandsvärt varma 28-29 grader. Är väldigt lugnt i Tala bay den här tiden. Marinan är promenadvänlig och det ligger många otroligt stora båtar i hamnen. Finns en supermarket vid marinan för lite inköp av godis, vatten, öl eller vin mm. Finns även en butik med alkohol av alla slag och den är inte alls dyr som jag iaf antog innan. Finns ett uttag i badrummet av den typ vi har hemma, 230 V och ett annat av typ britisk model, 220 V tror jag på. Stranden är ren och tämligen folktom så här års och man får ligga i fred, inga försäljare. Även i Aqaba så kunde man gå runt o kolla i affärerna i lugn och ro. Ingen stress med jobbiga försäljare, man får kolla i lugn och ro!

Fantastisk natur och vi gjorde minnesvärda utflykter till Petra och Döda Havet.

Hälsningar Peter

• Peter 19/1-11.

Glömde säga till Anna Maria att vi ej tog någon dukoral innan och hade en dag med orolig mage. Svårt att säga vad det kan ha berott på eftersom alla ställen vi åt våra måltider på verkade vara ordentliga och maten smakade bra......

• Gunnar Ohlsson 19/1-11.

Hej alla.

Vi (2 st 60+) tänker ta en flygstol  i mars till Aqaba och jag har kontaktat lite agenturer för att göra en "Classical Tour" över 7 nätter.

Har fått en offert på 1030 USD/per person som inkluderar namngivna ****hotell med frukost, resa med bil/egen chaufför, inträden, jeeptur, hästritt i Petra. Vi besöker alla de klassiska ställena och vi får också transfer /från till flyget. 

Nån som har nån synpunkt på detta arrangemang, priset eller något vi bör tänka på? Hur mycket kan man tänkas behöva ge i dricks till chauffören?

Mvh

• AnnaMaria 19/1-11.

Tack Peter, jag orolig mage kan man säkert få av flera skäl.....

Men jag har hört att folk druckit Dukoral, fått biverkningar här hemma och ändå blivit sjuka utomlands.-

Peter, du skriver att temperaturen i poolen var 28-29 grader om jag fattat det rätt, men hur var vädret för övrigt, på dagen / på kvällen....??

Sen undrar jag över en annan sak, vi har en 6-årig tjej med i sällskapet, som helt plötsligt vill följa med de gänget som ska åka på utflykt till Petra.

Är det att rekommendera... ???  Såg att någon skrev att man inte ska ta med barn dit, men det angavs aldrig någon ålder.

Till Gunnar, vi är ett sällskap om 7 personer (varav 2 är 60+ ) som också reser i mars, kanske vi ses på planet...

Jag vet vad vi betalar för resa och hotell, sen tillkommer utflykter mm, så jag tycker att priset för ert arrangeman verkar vara rimligt. Jag är också lite nyfiken vad man ger i dricks till chauffören...

• Peter 20/1-11.

Anna Maria jag tror att det är en mindre risk att bli magsjuk om ni tar dukoral i alla fall. Om ni planerar att äta era middagar på olika restauranger i Aqaba så skulle jag ta dukoral innan. Om ni äter på hotellet så kommer det gå bra utan dukoralen. En chansning hursomhelst och kanske är det ej maten man blir dålig av utan av handhygienen så jag tipsar att absolut ta med någon form av desificering!

Vädret var ganska soligt om dagarna och behagliga 20-23 grader. Kvällarna var kalla och man behövde ha en tröja eller jacka när man gick omkring. Detta gällde även utflykten till Petra. Där är temperaturen c.a 15 grader på dagen så här års och det blev ganska kyligt när man vandrade där det var skugga.

För 6 åringen så är det nog en jätteupplevelse att besöka Petra men det är en väldigt jobbig utflykt eftersom man vandrar mkt. Vi reste i grupp och gick i ganska rask takt i 4 km för att ta sig från ingången till den romerska delen av petra. Sedan hade vi egentid och vandrade mkt upp o ner i berg och sedan de 4 km tillbaka till bussen igen. Finns möjlighet dock att ta sig fram o tillbaka med åsna /häst för en mindre slant(50-70 kr) dock så det väldigt obekvämt ut.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer