Köra bil genom Serbien och Makedonien?
-

magsnus 5/1-09.
-
magnus 11/6-10.
slovenin hålelr ja emd att väggarna har bättre standad än i sverige......
-

mikael_karlmark 17/6-10.
Hej,
Det beror på var du tänkt åka någonstans. Är du van med Slovenien och Kroatien tror jag inte att du kommer att ha något problem. I alla fall inte om du åker i en svenskregistrerad bil. Ibland råkar hyrda bilar illa ut om de är i 'fel' land men det börjar bli mer sällsynt nu. Trots att jag åkt mycket och regelbundet i hela balkanområdet är jag bara lite lagom säker på att kreditkort fungerar söder om Kroatien. I Albanien vet jag att det fungerar eftersom jag just kom därifrån men för länderna mellan Albanien och Kroatien måste jag nöja mig med att säga att det är mycket troligt att kort fungerar bra där.
Standarden på vägarna är som i Sverige men tänk då främst på 70-vägar på vår landsbygd.
Mikael
-
Benni 6/7-10.
jag åker en gång i månaden genom chekien Ungern Serbien och Kosovo Makedonien Albanien i afärsresor
I Checkien och Ungern gunkar kort på bensin station. Serbien funkar på visa ställer samma med Kosova, Makedonien funkar något bättre Grekland Albanien Kroatien Slovenien fungerar bra med Visa kort.
När det gäller säkerheten så har jag inte haft en enda gång problem under resans gång då det finns polis kontroll på många ställen på vägarna. Jag önskar dig lycka till och kör försiktigt.
-
madelephant 7/7-10.
Hej,
upplever också att vägstandarden är relativt hyfsad, i alla fall gällande huvudvägarna.
För att flika in på svaret ovan skulle jag inte rekommendera att åka in med en serbisk-reggad bil i kosovo, risken att den blir vandaliserad över natten när den står parkerad är inte utesluten även om de allra flesta jag mött i Kosovo varit mycket fridsamma.
Du bör också notera att du inte kan resa mellan Makedonien och Serbien via Kosovo eftersom gränsövergångarna mot Makedonien inte är erkända av Serbien och det då räknas som om du tagit dig olagligt in i landet. Det går dock bra att åka fram och till baks in i Kosovo från både Serbien och Makedonien.
För övrigt rekommenderar jag dig en tur till Bitola, som enligt min mening är denna del av Balkans vackraste stad.
God tur!
Hej !
Finns det någon som har erfarenhet av att köra bil genom dessa länder?
Hur är vägstandarden? Funkar kredikort på bensinstationerna? Är det tryggt att färdas genom dessa länder?
Har kört bil i Kroatien och Sloveninen, där funkar det jättebra och standarden på vägarna lika bra som i Sverige ( om inte i vissa fall bättre!):
Tacksam för svar.