| Berlin | 1 754 kr |
| Paris | 2 543 kr |
| Barcelona | 1 782 kr |
| Istanbul | 2 282 kr |
| Los Angeles | 2 663 kr |
Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink
Detur
-
Fd anställd 7/2-09.
-
Lena 17/2-09.
Låter inte så bra att jobba för detta bolag. Jag undrar hur resan dit fungerade? betalade de er resa dit och hem om ni jobbade hela säsongen och hur länge varade denna säsongen i så fall. Fick ni utbildning på plats utan betalning? Fick ni jobba bredvid ett tag utan betalning? Var det så att man inte fick betalt förrän man började jobba självständigt? Hur var lönen och kan man leva på den där nere?
Jag ställer dessa frågor för att min kompis skall åka dit och jobba. Jag är lite orolig för henne.
Hälsningar Lena
-
Millan 18/2-09.
Det är inte jag som skrivit inlägget men jag har också arbetat för detur (värsta skit bolaget i Sverige), så jag kan svara på dina frågor.
Resan dit fick man betald och hem om man arbetade en hel säsong. Om man slutade tidigare fick man själv betala sin hemresa, jag vet även dom som fick betala sin biljett till destinationen för att dom slutade tidigare.
Utbildningen på plats var utan betalning(i mitt fall 3veckor), när man börjat arbeta så fick man lön. Lönen ligger för en "nybörjare" i Turkiet på 450eur/månaden. Det var faktist lite svårt att leva på lönen för det var ganska dyrt i Turkiet ändå. Man fick ju även lite bonus pengar på det man sålde, men tyvär så var det svårt att sälja utflykter mm i Turkiet för alla turister köper av gatuförsäljare.
Jag tycker verkligen synd om din kompis, det är ett skitbolag att jobba för, cheferna trycker ner dom anställd till botten och alla "högre" uppsatta är turkar man är som ett litet djur i deras ögon och man får VERKLIGEN jobba häcken av sig :(
Vart ska hon arbeta??
-
fd detur guide 24/2-09.
Hej.
Jag har själv jobbat ett par år som guide för bolaget Detur på olika destinationer.
Och jag håller med inlägget "fd anställd" till 100%.
Jag trodde att det skulle bli bättre eftersom jag räknades som en erfaren guide.
Men inte det!
Bolaget vägrar att höja lönen osv...gör avdrag på guidernas lön
för att täcka upp för sina egna mistag.
Vägrar att ge kvitton på inlämnade pengar...
Ett oseriöst bolag. Jobba inte för dem! det är inte värt det.
Det är bara slöseri med tid och din utbildning som du lagt ner...
// fd detur guide, Aldrig mer Detur!
-
Hanna 25/2-09.
Vill bara säga, att schemat hos Fritidsresor ser Exakt likadant ut.
Gräset är inte grönare hos dom större arrangörerna.
-
sandring 25/2-09.
Med risk att bli helt dumstämplad måste jag ändå fråga vart man sker jobb hos Detur.. hehe ...
Jag är van vid tuffa arbetstider då jag nu jobbar med aktivteter på dagarna och shower på kvällarna på 2 hotell i Egypten....
/S :)
-
Lena 27/2-09.
Gå in på deras kassa hemsida där kan du nog söka jobb!
Kossan som förmedlar jobb heter Esra och sitter i Turkiet :)
Lycka till!
-
Detur guide 20/7-09.
Och här kommer ännu en föredetta anstäld hos resebolage Detur. Jag kan inte tillägga speciellt mycket, det ni tar upp här täcker det mesta! Dock har vissa förändringar skett sedan ni jobbade där. Denna säsong är lönen utdelad av Detur och inte agenten; time service alltså. Så i år fick alla en löneförhöjning på 600€/månaden, så det är inte fy skam men mycket riktigt, de stjäl fortfarande pengar från lönen för att täcka upp för deras egna misstag. PLUS att de drar av lön för telefonräkning på jobbtelefonen om man ringer till andra abbonemang än sina kollegor. T.ex. om någon gäst har blivit sjuk och du måste ha kontakt med sjukhuset får du alltså betala detta från din egen ficka.
Jag skulle vilja dela med mig av min hemska historia men har nu lagt den bakom mig och vill inte riskera att höja blodsockret genom att ta upp det. Jag vill i alla fall inte rekomendera någon att jobba för detta bolag! Inte bara på grund av de tuffa arbetsdagarna utan för att företaget i sig inte är lojalt. Jag jobbade t.ex. där i fem månader utan att skriva ett kontrakt och när det var dags för löneutdelning (som för övrigt sker kontant i ett kuvert) var jag tvungen att åka från min destination, en timma från huvudkontoret, för att hämta den. Mitt jobbvisum såg jag inte till och när jag skulle åka hem från Landet, tvingade staten mig att betala 200€ för att få inträde i landet igen eftersom jag varit där utan jobbvisum. När jag ringde Detur kontoret visade det sig att detta visum låg på polis stationen och att jag i så fall skulle vara tvungen att åka tillbaka (2h resa) till staden där visumet fanns, stanna över helgen tills måndag då polis-stationen öppnar igen. Allt detta för ett misstag Detur har gjort! De glömde bort att be mig hämta visumet på polis-stationen.
Jag tycker ni ska lägga er energi på någonting annat, eller för ett annat, större bolag för det är varken värt den psykiska eller fysiska stress man blir utsatt för!
Lycka till!!
-
Erik 22/7-09.
Tack för varningarna. Jag jobbar också av och till som guide och har hittills inte haft något med Detur att göra. Bäst erfarenheter har jag haft med ett förträffligt mindre bolag. Lite konstiga kontakter har jag haft med STS. De verkar bara engagera oerfarna guider för att kunna pressa priserna och för att låta guiderna betala för att arbeta. Tittar man i deras årsredovisning får man intrycket att de får en stor del av de pengar de tjänar från att sälja guideutbildningar i reseform. Är det någon som har erfarenhet av STS? Helst erfarenhet av att arbeta för dem som erfaren guide.
Jag har också haft en del med Temaresor att göra. De är ju hyffsat stora och verkar mer seriösa men vad jag hört är förhållandena för guiderna dåliga. Stämmer det eller är det bara rykten?
Mvh
Erik
-
Lena 25/7-09.
Var på resa med Detur i juni. Det var största skämtet. Åkte med ett flyg där man inte kunde höra vad de sade i högtalarna. Vi passagerare hade gissnings tävling. Var det Turkiska eller Tyska? Hade bokat plats i flyget stora fina platser men då räckte inte bordet fram att äta på. Min son fick sitta och hålla i det för det saknades en skruv i det. I min stol var det ett håll där bak. Grannen hade inte beställt mat men fick ändå. Alla fick vi olika mat rätter med olika standard. Upphettad pasta som hade torkat igen, fick de mesta. Jag beställde ett glas vin men tyvärr det var slut. Det blev någon gul dricka typ Fanta.
Plötsligt hör vi att vi skulle landa en timme för tidigt. HURRA då blir vi inte så sena. Trodde vi jag. Samtidigt som vi landade kom det ett plan från norrland. När vi hade gått ut och fått våra väskor började vi 400 hundra passagerare att leta efter Deturs guider. Men de fanns inte där. Andra företags guider skrattade och sa att res med oss nästa gång. Efter en stund kom en guide och sa att vi var en timma tidiga och de visste inte om det. Kollar det inte när flygen ankommer????
Nu utbröt kaos för efter 30-40 minuter kom bussarna. Vilken buss skulle gå vart? Vi blev placerade i bussarna men det blev fel. Norrläningarna fick inte åka i samma buss som Göteborgarna. Så det var bara att lyfta ut väskor och ett nytt kaos utbröt. Många passagerare var mycket arga. Organisation är inget som DETUR kan eller vet hur man gör. Till slut kom vi iväg sen var det ett 10 min stopp efter en timma. Ja nu blev det väl 30 min. Alla var trötta och ville inte köpa i den dyra affären. Sen kom Guiden in i vår buss och pratade om det fantastiska erbjudande Detur har....... Man är inte så intresserad klockan 04.00 på morgonen.
Jag tyckte synd om de unga guiderna som fick utstå mycket. Jag hoppas att de söker sig till ett annat bolag och att de som styr Detur tar åt sig av kritiken.
Detta var bara början på resan men jag lovade mig själv att aldrig åka Detur igen eller flyga Turkiskt Cypriotiskt flyg
-
Anders 26/7-09.
Tack för alla varningar. Med den personalpolitiken förstår jag om guiderna får svår att göra ett bra arbete. Det skulle vara intressant att höra hur övriga företag agerar mot sina guider. Jag vet att lönerna är låga överallt men hoppas att vissa arbetsgivare anstränger sig för att göra något bra för sina anställda ändå.
-

mikael_karlmark 28/7-09.
Hej,
Jag tycker att det var intressant att läsa om både erfarenheterna som anställd för Detur och som resenär. Eftersom jag inte har någon erfarenhet av Detur kan jag inte uttala mig om det. Att jobba som reseledare blir ofta som att ha jour varenda dag och hela dygnet runt mot låg ersättning men det går att göra det drägligt om arbetsgivaren är bra. Det skulle vara intressant att läsa om erfarenheter från andra som arbetat som reseledare. Erik nämnde en liknande önskan här ovan.
Hälsningar
Mikael
-
Fatima 11/8-09.
Hej, jag är glad över att ha fått möjligheten till att läsa allas inlägg innan jag gav mig på en intervju med Detur. Har nämligen sökt som reseledare i Egypten och har nu fått chansen att gå vidare till en intervju. Jag mailade den ansvarige för det jobbet för att jag ville veta mer om jobbet, men hon vill inte berätta så mkt :S. Undrar bara om det inte är värt det på ngt sätt? Får man verkligen nästan ingen egen tid? Och vad finns det att göra på den fria tiden i Egypten? Räcker lönen i Egypten?
Hälsningar Fatima
-
Guide 12/8-09.
Jag har också arbetat en del som reseledare fast inte för Detur och inte heller i Egypten. Egen tid är det alltid ont om. Ganska ofta har man en grupp där alla är trevliga och bra förutom en person som då alltid lyckas förstöra stämningen för övriga. Det är inte sällsynt att de sedan skyller på reseledaren. Efter en sådan resa sover man mycket bra. Jag har haft några sådana som varit månadslånga och ibland har en vecka varit mer krävande än en månad. Fast de flesta man träffar är glada och trevliga. Allra bäst erfarenheter har jag från vandringsresor och liknande för då är resenärerna inställda på en del övningar. Ju mer charter det blir desto konstigare resenärer kommer med och det finns en del resenärer som blivit kända bland resebyråerna för att de är så knepiga. Alla sitter och håller tummarna att dessa individer inte skall köpa en resa av just deras resebyrå. Ändå lär jag gå tillbaka till att göra fler resor för jag gillar verkligen utmaningen och att träffa alla nya bekantskaper. Det är också kul att kivas med försäljare på plats mm.
-
anna86 23/8-09.
Hej! Fatima jag har också sökt inför vintersäsongen i Egypten. har du varit på Intervju ännu el väljer du helt enkelt att hoppa det?
Ni som har jobbat. Ni tycker alltså man ska skippa att arbeta på Detur helt o hållet? Någon som arbetat i Egypten för Detur? Är man inte med som guide på utflykterna och får se lite då i alf? Har man inte en ledig dag på en vecka? Hur lång är säsongen totalt, ni som full följt=)
Tacksam för svar mvh Anna
-
Anders 24/8-09.
Oj, det här var intressant. Det här tycker jag att Detur ska ta till sig och lära sig något av. Läste om Detur på flygtorget.se som brukar skriva om nya händelser i flyg och resevärlden. Deturs VD borde uttala sig i frågan. Hoppas att det här når fram. Ska skriva något på Flygtorget tror jag.
Ha det,,
-
Per 26/8-09.
Hej,
Jag hoppas att Anders skriver något på Flygtorget och att diskussionen når företaget. Annars kan de hålla på hur som helst i all evighet utan att någon vet något.
Det har varit intressant att läsa alla olika reflektioner här ovan. Hoppas det kommer fler och att bilden till sist blir nyansrik.
Per
-
Fatima 28/8-09.
Hej Anna! Jag valde att hoppa over, va redan fran borjan tveksam till om jag ville ha jobbet. For lite information fran Detur, hoppas bara att jag inte gjort ett dumt val :S.
-
May 30/8-09.
Hej alla! jag har också sökt jobbet och nu blir mycket tveksam om jag ska ge mig på intervjun som e om en vecka..jag kanske ska fråga dig Fatima! va e det för info du fick när du frågade om vad man gör som guide o s v ? tacksam för svar
-
May 30/8-09.
Hej alla! jag har också sökt jobbet och nu blir mycket tveksam om jag ska ge mig på intervjun som e om en vecka..jag kanske ska fråga dig Fatima! va e det för info du fick när du frågade om vad man gör som guide o s v ? tacksam för svar
-
DeturGuide 1/9-09.
Jobbet är tufft, slitsamt och så jävla kul. Bli inte rädd för alla skräck historier, men tro inte att det är något enkelt jobb heller.
Egypten = mindre jobb men tuffare utflykter.
Man tjänar bra, inga hyror&försäkringar att betala, äter gör man gratis lr väldigt billigt. Mellan 7000 till 11000 i fick pengar är inte dåligt. Väldigt långa timmar får man räkna med, men det är ju inte ett vanligt 8-17 arbete och man brukar ha extremt roligt på sitt arbetspass.
Företaget är inte så dåligt, kanske blivit bättre under senaste året? Slutat tidigt fått biljett betald, och andra kostnader(telefon+buss+taxi) skriver man bara upp o får i slutet av månaden. Dom behandlar dig som du behandlar dom.
-
May 5/9-09.
hej Deturguide! tack så mkt för alla info ...känns bätter nu när jag läste det du skrev..men va menar du med att de behandlar dig som du behandlar dem? e det de som jobbar på företaget eller gästerna? sen om jag slutar tidigare, du säger att man får resan betalat men andra har sagt tvärttom, är du säker på att det e dem som betalar,har det hänt med nån du känner? för jag e rädd att jag kanske inte trivs eller inte vill fortsätta med det tuffa jobbet.vill gärna fråga dig också:har du jobbat där eller gör du det fortfarande?
rn
ha det bra
-
DeturGuide 5/9-09.
Det jag menar är att det finns personer som tar jobbet för egen vinning t.ex. bara för att spendera tid med sin lokala pojk/flickvän eller inte tar jobbet på allvar tror att det är "semeter". Jag menade företaget. Det finns ingen garanti att de betalar, dom gör en investering i dig, lär upp och betalar flyg ner och om du bara säger att du vill åka hem, såklart att du får betala. Men om du jobbat några månader och har en bra anledning...Man klarar mer än vad man tror.
-
FD Deturanställd 7/9-09.
vad ska man säga. Jag har också jobbat för detur, och de gamla guiderna har tagit upp allt det vesäntliga, och allt stämmer. Visst kan det vara kul ibland, men då är det den tid man spenderar Utanför jobbet. Vill ni bli respekterad i företaget så föreslår jag att ni slickar så mycket röv ni bara kan , och kan ni ligga med en chef (eller se till att chefen är otrogen mot sin fru, vilket är vanligt), då blir ni teamleader eller headrep nästa säsong. Utpressning är något Detur är experter på, och håll hårt i pengarna för precis som de andra skrivit så bli inte förvånade om ni måste punga ut för gästernas misstag, eller kanske dina egna, eller varför inte chefens. Och är du sjuk, ligger på sjukhuset med dropp, eller kanske kissar blod, då ringer chefen till sjukhuset och ber dom skriva ut dig för du har ju något på schemat som måste göras.
Tillsist, blir du våldtagen, se till att gå till polisen med en gång, annars tror dom dig inte!
Over and out
-
Denise 7/9-09.
Heh. Jag har också sökt jobb där nu för att få komma till egypten är de nån som vet och kan svara lite för hur de funkar där nere? jag såg att de var någon som hade skrivit om att man inte får något arbetstillstånd funkar de så fortfarande och hur ser arbetsvilkoren ut i övrigt?
-
FD Deturanställd 8/9-09.
Jag har jobbat för dom i egypten, och din farhåga stämmer! Du jobbar utan tillstånd så se till att alltid ha 500 egyptiska pengar i fickan om du måste muta polisen att släppa dig när du blir anhållen, då det är ganska svårt att svara varför man är turist i uniform! Som tidigare nämt så är det såklart någotnting du får stå för själv!
-
may 9/9-09.
hej igen! nu blir jag verkligen upprörd och orolig när jag läser dina kommentarer FD Deturanställd.intervjun e nu på tordag.jag vill verkligen ha råd.ska jag gå på intervjun eller EJ? jag bor 4 timmar från sthm så jag vill inte åka så långt,betala för resan och ångra mig sen.
Please help me to decide !
-
may 9/9-09.
hej igen! nu blir jag verkligen upprörd och orolig när jag läser dina kommentarer FD Deturanställd.intervjun e nu på tordag.jag vill verkligen ha råd.ska jag gå på intervjun eller EJ? jag bor 4 timmar från sthm så jag vill inte åka så långt,betala för resan och ångra mig sen.
Please help me to decide !
-
FD Deturanställd 9/9-09.
Hej may.
Det är helt upp till dig själv men jag ser det lite som min och alla andra fd anställda för detur, som vår skyldighet att berätta vad folk ger sig in på. Men det som står ovan stämmer, utgå ifrån det och fatta ditt eget beslut. Jag skulle dock aldrig igen utsätta mig att arbeta för dessa människor igen. Det finns också olika guideskolor du kan gå för att bli reseledare, det skulle jag rekommendera och sedan jobba för något annat bolag. Arbetet är nog lika hårt vilket bolag man än arbetar för men det är allt annat omkring, personalpolitik, hierarkin mm som gör att detur faller pladask.
-
DeturGuide 13/9-09.
"500 egyptiska" haha, du kan ju köpa halva polisstyrkan för dom pengarna. Polisen där nere är ett skämt, har men 50 egp = ca 80sek kan man göra vad som helst, klättra på pyramider, gå förbi avspärrningar osv. Håller med om att det är sjukt att man inte kan få ett arbetstillstånd men det har även med att göra att det tar mellan 6 månader och 1 år att få ett... Vill ni ha svenska kollektivavtal och rättigheter stanna i Sverige.

Informatin till så väll blivande reseledare som resenärer om resebolaget Detur.
Vi är ett gäng gamla guider som har jobbat ett par säsonger för Detur på olika destinationer, Egypten, Tunisien och Turkiet. Vi vill gärna dela med oss av våra erfarenheter av Detur för att Ni blivande reseledare ska veta vad Ni ger Er in på och för att Ni resenärer ska få upp ögonen för vilken otroligt dåligt företag Detur är.
Detur är ett företag som lockar till unga oerfarna guider, du behöver varken ha körkort eller ha uppnått någon viss ålder, till skillnad från serriösa företag. Det finns dock en baksida till att dom inte har så höga krav på sina guider. En guide som har körkort och den rätta åldern väljer nog att arbeta för ett seriösare företag än Detur, Ni föstår när Ni läser detta:
En helt vanlig arbetsdag kan se ut som följande:
Hotellbesök 09.00-19.00, efter hotellbesök följer kontorsarbete ca 1timme.
Hemma på sitt hotell ca 21.00, duschar, äter middag och ev träffar några vänner eller sköter om sin tvätt eller några andra "sysslor" man måste göra.
Natt transfer (gamla gäster åker och nya gäster kommer) samling på kontoret 00.00 hämta upp gästerna som ska åka hem från deras resp. hotell. Åka till flygplatsen ca.2timmars resa. Möta upp nya gäster som landar 03.00, när alla gäster kommit ut och vi är redo att lämna flygplatsen har klocka hunnit bli 04.00, 2timmars resa igen (full med information och försäljning).
Framme vid hotellen 06.00, lämna av alla gäster (beroende på hur många hotell man ska åka till) hemma på hotellen igen ca 07.00 efter att ha lämnat in sin transfer raport och sin sålda biljetter på kontoret. Äntligen SÖMN!!!! Så här ser en vanlig dag ut eller dom flesta dagarna i veckan faktist.
Dessvärre varar inte sömnen så länge, 09.30 samling på kontoret för att förbereda välkomstmöte.
Ni kanske tror att detta är ett skämt eller att vi överdriver men alla gamla Detur guider som läser detta vet att det är sant! Dock så fungerar det lite olika beroende på vilken destination man arbetar på, tex i Turkiet så drivs det utav en lokalagent som heter Timeservices, denna agent är MYCKET sparsamma och det som dom sparar mest pengar på är guider, så få guider som möjligt så lite löner att betala som möjligt. I Tunisen och Egypten är förhållandena något bättre då det drivs av andra agenter.
Här i Sverige så kan man på Deturs hemsida se att dom söker guider, men väll på plats på destinationen så arbetar man inte för Detur utan för en lokal agent. Gemensamt för alla destinationer är att ingen av oss har sett röken av ett arbetstillstånd. Istället så är man turist som det så fint heter och skulle man bli stoppad av polisen så är man på semester (skumt att man turistar i uniform). Det är även därför som man ibland måste bära privata kläder på längre utflykter.
På alla destinationer sitter det en turkisk chef som trycker ner guiderna tll botten, slickar man röv och säljer bra klarar man sig undan utskällningar och hot om att få åka hem. Det var ju inte ovanligt att gästerna klagade på att guiderna var trötta och oengagerad, konstigt med dessa arbetsförhållande.
Nu har vi klagat mycket men sälvklart så har vi med oss fina minnen, vänner för livet och mycke erfarenheter hem, men det vette tusan om det var värt all denna skit.
Till Er resenärer som funderar/ska resa med Detur så kan Ni räkna med (i dom flesta fall) en lägre standard på organisation, hotell och guider än hos andra svenska företag. Köp med öronproppar så slipper Ni hör guidernas tjat om försäljning på bussen =)
Tack för att Ni tog Er tid att läsa detta, tusen tack till Er som kanske varit våra gäster och lycka till nya guider som ändå vill ge sig in på att arbeta för Detur!