Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website

Tre veckor på västra Balkan.

• Mikael_Karlmark

mikael_karlmark 4/8-09.

En fundering.. Hur skulle ni åka om ni har tre veckor på er och vill se och uppleva så mycket som möjligt på västra Balkan? Tänk att ni vill få en översiktlig koll på hela det som var kommunistiska Jugoslavien. Lite bad, historia och kultur kanske? En vandring någonstans kanske? Tycker ni att det skulle vara vettigt att också stanna till i Albanien? Hur skulle ni göra och vart skulle ni åka? Hur länge skulle ni stanna på de olika platserna? Man behöver också hinna ta sig mellan platserna.

• Annelie 12/8-09.

Hej,

Intressant fråga.

Jag skulle ha försökt pricka in en del av huvudstäderna, kroatiens öar, de historiskt mest intressanta platserna och kanske lite vandring. Det blir körigt att få in de på tre veckor men ett par dagar vardera i Ljubljana, Dubrovnik, Sarajevo, Belgrad, Tirana, Korcula och kanske även Mostar, Koster eller Ulcinj och Durres. Ohrid verkar också häftigt men jag skulle inte ha stannat i Kosovo. I Albanien och Montenegro tror jag att kusten och huvudstaden är roligast. Bäst för vandring gissar jag att Albanien är men det kanske är fel.

Finns det något kul i inlandet i t.ex Kroatien. I Slovenien finns ju t.ex Bled och Postojna men jag gissar att man inte hinner åka dit om man bara har tre veckor på sig.

Det ska bli kul att läsa vad andra här har att säga för det verkar vara många som varit på Balkan.

Annelie

• Marie 13/8-09.

Hej,

Öarna är jättetrevliga om jag fick välja skulle jag ha lagt ganska mycket tid av de tre veckorna där. Resten måste jag fundera lite mer på.

Marie

• Larre 13/8-09.

Hur reser man mellan olika städer då på ett bra sätt om man inte har tillgång till bil?

Har läst att Dubrovnik exempelvis inte har någon tågstation. Går det smidigt med bussar och hur lång tid kan man förvänta sig att det tar mellan tex Dubrovnik och Zagreb eller Sarajevo?

Går det att ta sig ut till öarna från Dubrovnik över dagen med undrar jag också och vilken är i så fall mest sevärd?

• Larre 13/8-09.

Hur reser man mellan olika städer då på ett bra sätt om man inte har tillgång till bil?

Har läst att Dubrovnik exempelvis inte har någon tågstation. Går det smidigt med bussar och hur lång tid kan man förvänta sig att det tar mellan tex Dubrovnik och Zagreb eller Sarajevo?

Går det att ta sig ut till öarna från Dubrovnik över dagen med undrar jag också och vilken är i så fall mest sevärd?

• silva

silva 14/8-09.

HEJ!

Slovenien ligger inte på Balkanhalvön.

Om man ska vandra någonstans på Balkan måste Kroatien vara allra bäst. Leta på nätet det finns hur mycket som helst. Min familj har varit i Plitvicka jezera och det har varit helt fantastiskt upplevelse. Den är fantastiskt nationalpark.

Slovenien är som i Österike så att det finns att vandra i princip överallt. Triglav är Sloveniens hogsta berg nära 3000 m hög fantastiskt natur en utmanning för ung som gammal.  Sök på google bo på en lantgård uplev naturen och relax.

Silva

• Marika 16/8-09.

Hej,

Jag tror att Triglav var högsta berget i Titos Jugoslavien. Parken runt det berget är väldigt trevlig för promenader eller för att bara finnas till. Man kan också åka till sjöarna Bohinj och Bled om man vill ta sig ett dopp. Kroatien kan jag inte lika bra men jag tror också att vandringar är bäst där, i parken vid Triglav och kanske i Albanien.

Marika

• Lena 17/8-09.

Inte för att jag varit där själv men jag har läst lite överallt att både Albanien och Montenegro ska vara bra för vandringar. Stämmer det? Bilder från den Albanska kusten ser ju bra ut men man vandrar väl inte så mycket i Durres? Är det någon som vet något om det?

Lena

• Marja 19/8-09.

Balkan kanske också kan vara ett alternativ fast jag skulle helst vara på stranden och ibland gå på något kulturellt. Jag har fått för mig att Dubrovnik är bra för sådant men de andra städerna ni pratar om är säkert också bra. Jag får också intrycket att jag underskattat Sarajevo och Belgrad. Det tål att undersökas och det skall bli intressant att se vart den här diskussionen leder.

Marja

• HMagnusW

hmagnusw 19/8-09.

Har inte setta allt eller ens en gnutta men tycker själv om Slovenien (Balkan eller inte men i alla fall "forna Jugoslavien"): vandring och natur i floden Soca's dalgang, Bovec är här fint och ligger i mitten (kolla in boende hos Dobra Vila där, mycket fint!), Ljubljana gamla staden, vinbergen i Goriska Brda för mat/vin/kultur/natur. I Kroatien är hela Istrien fint, framförallt utanför turistsäsongen, Kvarnerbuktens öar Cres (för vandring) och Krk, hela dalmatiska kusten ner till Montenegro, Zagreb som huvudstad samt nationalparken Plitvice (som tidigare nämnts). Övriga länder känner jag ej till men Albanien, ffa södra kusten lär vara "spännnande". Trevlig resa.

• Maria 22/8-09.

För mig spelar det också mindre roll om gränsen för västra Balkan skulle gå norr eller söder om Slovenien. Det finns fler gränser som är knepiga där i krokarna. Vilka är exempelvis Makedoniens riktiga gränser? De historiska? De som nu används? Samma sak händer om man funderar över Kosovo, Vojvodina och nästan alla länder i de trakterna. Hur det än är med det tycker jag mycket om att resa i området. Jag har intrycket att många platser här är underskattade som destinationer. Sarajevo är till exempel hur trevligt som helst. Det är Belgrad också. I Sarajevo är det i och för sig lite trist att en del hus blivit kvar i sönderskjutet skick. Ohrid är helt ok men blir lätt lite väl turistiskt. Tirana och Skopje är också trevliga ställen. Fast jag skulle inte ha stannat länge i Skopje för man tröttnar lätt efter bara någon timme om man håller sig i centrum och gamla stan. Jag läste här på mintur om Rovinj och det verkar vara en trevlig stad men där har jag inte varit. Finns det någon researrangör som har en organiserad resa som åker förbi där? Jag har inte hört tala om någon sådan. Pula och hela istrien tycker jag om. Man kanske kan åka båt från Pula ut till öarna utanför Dubrovnik och på så sätt få en trevlig reserutt?

Maria

• Mikael_Karlmark

mikael_karlmark 23/8-09.

Hej,

Jag är medveten om att jag förenklade lite i gränsdragningarna när jag skrev frågan ovan. Det ser jag inte som någon stor grej för syftet var ju bara att leka med en tanke. Jag har arbetat en del med en resa som liknar det Anneli föreslår och tycker att det upplägget fungerat mycket bra. Delvis är det säkert för att jag tycker att arrangören jag arbetat för är mycket proffsig och lyhörd.

Nu är det ganska många år sedan jag första gången arbetade i det som var kommunistiska Jugoslavien. Då arbetade jag med film och hade Ljubljana som bas. Men det ena brukar ju leda till det andra och därför hamnade jag successivt allt längre söderut. Slovenien och alla vänner där ligger mig varmt om hjärtat och jag stannar ofta hos dem när jag får chansen men nu har vänskapskretsen utvidgats. Vyerna likaså. Går det till exempel att tycka illa om gamla staden i Sarajevo?

Parken Plitvicka jezera i östra Kroatien var ett intressant förslag. Det är både en fin park och ett område som var av vikt vid krigen under 90-talet. Om jag minns rätt var det i närheten av den parken som den första kroaten som kämpade för ett självständigt Kroatien blev skjuten. Rätta mig om jag har fel. Vandringar verkar flera tycka om och föreslå Kroatien i första hand och Slovenien eller Albanien i andra. Istrien finns också med som en generell rekommendation. Kan det vara så att det är bäst för de flesta med lite stad och lite natur?

Möjligtvis tänker vi skandinaver att området ligger så nära att att det duger gott med en helg där eller kanske bara en vecka? Är tre veckor för lång eller kort tid för att hinna med det man vill hinna med?

Hälsningar

Mikael

• Per 26/8-09.

Jag tycker att den här diskussionen är trevlig och och lite annorlunda. Jag skulle gärna läsa mer så att jag vet vart hur jag kan åka när jag ska till Balkan. Planen är att åka dit nu ganska snart och som av en ren händelse tänker jag stanna i ungefär tre veckor. Hittills tycker jag att jag fått flera bra tips i det som skrivits ovan. Sarajevo hade jag knappt tänkt på om inte Mikael hade skrivit om staden. Jag såg också filmerna från tåget till Belgrad och vad du skrivit om den staden. Enda problemet är att det blir svårare att bestämma vart jag vill åka.

Tack för en trevlig diskussion

Per

• Alina 29/8-09.

Jag skulle mest ha gått efter historiska platser eftersom jag gillar sådant. Där nere finns ganska många historiska ställen att åka till. En del är arkeologiska och andra av nyare datum. Om det blir för mycket av det skulle jag vilja åka till någon enkel strand som de i Albanien eller Kroatien. 

Alina

• Eva 31/8-09.

Slovenien är bäst fast dyrast. Åk till Bled, Bohinj och Piran. Kroatiska kusten kan man ta på ett par dagar om man inte är en ivrig strandloppa. Längre söderut har jag inte varit så det kan jag inte svara på men det kanske någon annan gör efter mig. Parken i Kroatien skulle jag också vilja besöka men det får bli nästa gång.

Eva

• Ingrid 3/9-09.

Lite spontant tänker jag att stränderna i Albanien verkar vara bra. Om jag förstått rätt är de mindre steniga än de i Kroatien. Fast om man skall göra en rundtur på några veckor hinner man inte vara så länge på de stränderna. Men jag tror att de är ganska nära ställen där man kan vandra i berg eller titta på gamla historiska platser så det går nog bra ändå.

Jag har alltså inte varit på de här ställena men skulle gärna vilja åka dit. Det är trevligt att höra om vad andra som varit där tyckt. Då går det i alla fall att drömma sig bort.

Ingrid

• byte 3/9-09.

http://www.scribd.com/full/19253765?access_key=key-2eezrw1yrut23smr3i1e

• Sara 13/9-09.

Länken ovan går till en bild på en gubbe. Ingen vits att testa den.

Om några veckor åker jag och min kille till Balkan. Tack för tipsen om vart vi ska åka där. Det skall bli jättekul att se det ni pratar om med egna ögon. Vi stannar en månad så vi ska nog hinna med lite extra har vi tänkt.

Sara

• Anton 18/9-09.

Mostar och Sarajevo tycker jag är ett måste på en sån resa.

Anton

• Lasko 24/9-09.

Jag vill slå ett slag för Ohridsjön. Den är otroligt vacker. Lite mycket turister på sommaren kanske men åker man före eller efter den får man mycket för pengarna.

• Lisa 30/9-09.

Kotor och städerna i bukten runtom är också en höjdare. Gå upp på muren och fota bukten. Det tar bara några få timmar att åka till Kotor från Dubrovnik.

• Anton 3/10-09.

Dubrovnik kan man ta lite kort och följa Lisas råd med Kotor istället.  Annars tycker jag att tipsen ovan är bra.

Anton

• Sara 6/10-09.

Jag funderar på att åka till Albanien för att vandra. Är det någon som vet hur man gör för att inte komma bort sig helt? Albanska kan jag inte så jag vet inte om jag kommer kunna prata med någon. Det skulle vara trevligt om någon ville följa med mig eller berätta hur jag skall gå till väga för att det skall bli bra. Är det galet att åka dit som ensam tjej?

Hälsningar

Sara

• Anders 12/10-09.

Jag har inte hört att någon ensam tjej haft problem i Albanien. Nog för att det är ett manssamhälle men ändå. Att vandra är hur trevligt som helst men du bör vara försiktig om du går själv. Om inte annat är fåraherdarnas hundar jobbiga. Jag skulle ha testat att följa med någon tur eller kanske pratat med Södertäljeföretaget Albatours.

Ha en trevlig resa.

Anders

• Anita 14/10-09.

Silvias tips om Slovenien tycker jag var intressanta. Jag har varit en del i Kroatien men inte på något annat ställe i området. Slovenien tror jag är ett alternativ som passar mig. Fast jag har ingen koll på vart jag gör bäst i att åka mer än det ni skrivit ovan. Vad finns det till exempel att göra i Bled och är det bara tråkigt i östra delen av landet?

Anita

• Per-Arne 18/10-09.

Det låter lite kort tycker jag att klara av allt på tre veckor. Om det går skulle jag gärna följa med men det måste vara svårt att klara av något sådant som researrangör. Alla resor jag sett går till bara några få platser och är kortare än tre veckor.

Jag vet för lite om länderna i det området ni pratar om för att kunna tillföra något men jag tycker att det skulle vara kul att se lite av alla länder där nere. Nu är jag i den åldern att jag inte gärna åker som ryggsäcksturist och därför skulle jag behöva hitta en resa som åtminstonde lite ordnad av andra. Någon sådan nämns ovan fast i vaga ordalag. Är det någon som vet mer exakt var jag kan hitta sådana resor som det den här diskussionen funderar över?

Per-Arne

• Roffe 22/10-09.

För mig duger det gott att bara åka till stranden och hänga där ett tag. Stränderna i Albanien låter bättre om de är sand. De i Kroatien är ju stenstränder men vattnet är ok. Finns det också bra bärs så leker livet.

Hälsningar

Rolf

• Gäst 25/10-09.

Balkan är väl ändå bättre än det mesta som diskuteras på det här forumet. Ok, asien är väl ok men det är ju en bit bort. Länderna på Balkan måste väl ändå ha större skillnader och sånt att kolla på än vad Asien någonsin kommer att få. Så det så!

• Anders 4/11-09.

Den som ändå kunde få loss tre veckor för att resa.

När jag rest har jag gillat i stort sett allt längs den kroatiska kusten. Parken som ni pratar om har jag inte varit i men den är säkert också trevlig. Slovenien är jättefint och den här diskussionen har fått mig att vilja åka söder om Kroatien. Därför skulle jag gärna vilja höra mer om resmålen söder om Kroatien.

Hälsningar

Anders

• Pia 9/11-09.

Jag var i Kotor i somras och åkte sedan upp för serpentinvägen till Cetinje. En resa som varmt rekommenderas.

Pia

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer