Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(56)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Perfekta tågluffar ryggsäcken?

• simonbj 9/1-10.

Hej jag och mina kompisar ska ut och tågluffa nu i sommar.

Planerar för fullt och har kommit till ryggsäcken! Någon som har tips och erfarenheter om den ryggsäck man borde ha, vart man ska köpa den och om en dyr ryggsäck av kvalitet är värt pengarna?

• abdibile

abdibile 10/1-10.

Hejsan,

Jag har mycket goda erfarenhet av Haglöfs produkter. Jag köpte min säck -96 och den visar fortfarande inga svaghetstecken. Eftersom modet då var lite udda (blått och rosa i kombination) så hoppas jag nästan att den skall gå sönder snart så att jag kan byta!

På de flesta säckar erbjuds det en massa specialfack, remmar och spännen hit och dit. Detta är bara strunt tycker jag. För den vanlige användaren är detta bara pynt. Det man behöver är e t t stort och rejält stuvutrymme som man kan disponera som man själv vill med egna packpåsar efter resans behov. Utöver detta räcker det med kanske två mindre utrymmen i locket. Alla de remmar och spännen som följde med min säck fick jag börja med att strippa av och de ligger sedan dess oanvända i en påse (flygbolagen blir också mindre arga om det är en ryggsäck utan en massa bling-bling).

Kvalitet lönar sig. Tänk dock på att alla - från flygbolag till bussturerna i Asien - kommer att behandla din ryggsäck som skit och misshandla den å det grövsta. Så att köpa det absolut dyraste och finaste skulle bara göra dig sorgsen.

/abdibile

• globetrotte 15/6-10.

Du kanske redan har gett dig iväg men annars så kan jag tipsa dig om en bra säck, nämligen Haglöfs Carrier 50. Mycket ryggsäck för pengarna och perfekt för lite längre resor och tågluff. Du kan hitta den här:

http://www.outdoorexperten.se/

• arrgh

arrgh 21/6-10.

Jag har en vanlig Everest ryggsäck köpt på Stadium. Kostar ca 1000 spänn. Den har tjänat mig väl på min tågluff i Europa och under en resa i Australien nu. Tror min väska är en av dom billigaste just för backpacking och den duger utmärkt för detta endamål. Ska man däremot campa eller bestiga Mount Everest skulle jag nog satsa på något dyrare.

/Robin

• moderjord 21/6-10.

Lundhags gör bra ryggsäckar och dom kollar runt lite så kan du säkert hitta någon för ett bra pris.

• gnuli 17/9-10.

jag har också en everest, 50 liter för runt tusenlappen. fungerar jättebra! visst ska man vandra i tre veckor kanske jag hade letat mer, men den här har reglerbara band både runt midjan, bröstet oc haxlarna så den sitter bra på just min kropp.

har ett inbyggt regnskydd man kan dra fram vilket har varit mkt skönt, perfekt innan den ska upp på bussflak eller på flygplatsen. gör den också mer svåröppnad för "inbrottstjuvar"

håller med abdibile, jobba med egna påsar i ryggan, en för stranden, en för kvällen, osv....

• Mikael 30/9-10.

Jag har lagt upp info om ryggsackar, packlistor etc pa var blogg. Vi ar just nu ute pa en jorden runt och har varsin 50 liters Haglofs Matrix. Den ar bra da den har flera fack och ar talig. Om du bara ar ute nagra manader eller veckor racker det gott med en 40 liters.
    http://www.trailsurfers.se

• globetrotte 30/9-10.

Jag tittade precis på eran blogg och det såg intressant ut. Jag ska försöka följa den lite titt som tätt.

• Mikael 1/10-10.

Vad kul! Det är alltid roligare att skriva blogg när det intresserar andra. Hoppas du fick nyttig info om ryggsäcken. Jag la även upp en video på hur man kan låsa huvudfacket. En egen uppfinning :)
    http://trailsurfers.wordpress.com/2010/09/23/sakra-din-ryggsack-fran-tjuvar/

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer