Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(56)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Bästa skidåkningen i Norge? Här är tipsen

Tips skidåkning Norge

Foto © Esben Haakonstad

• MartinM

martinm 19/10-10. Ändrat 19/10-10 av MartinM

Vintern närmar sig och det är snart dags att börja planera årets skidresa. I samband med detta presenterar vi snart en artikelserie om skidåkning i Norge, där vi presenterar utvalda skidorter, bjuder på sköna tips, nyheter och ger generell information om pisterna i vårt vackra grannland.

Nu vill vi veta vad du tycker! Vilka är dina favoriter i de norska fjällen? Hur är det att åka på skidresa till Norge om man jämför med Sverige eller Alperna? Kanske har du tips på ett bra boende, den där ultimata fjällstugan, en trevlig restaurang, en grym after ski eller den perfekta skidorten för hela familjen?

Alla tips är hjärtligt välkomna. Stort tack på förhand!

Redaktionen

• Skidentusiasten 19/10-10.

Jag har besökt ett par skidorter i Norge. Trysil och Hemsedal är av dessa de jag besökt mest och därför har mest kännedom om. Trysil är i mina ögon en skidort mer anpassad för barnfamiljen och för mig har skidåkningen kretsat mycket kring de svarta backarna. Jag har dock inte varit där under de två senaste säsongerna då vi skaffat en stuga i Hemsedal. 

Hemsedal är skidorten jag upplever som väldigt mysig och trivsam. Den erbjuder en mer avancerad skidåkning och här finns stora möjligheter att köra offpist i närheten till skidsystemet. Man kan åka till topps, spänna skidorna på ryggen och få bra skidåkning efter bara en halvtimmes klättring. 

Här finner man också möjligheter till att imundiga ett glas och äta god mat. Genom skiddagen gillar jag framför allt Skarsnuten, med fantastiska vyer. Här kan avnjuta ett bättre glas vin och god mat. Här ges också möjligheter till afterski, med skön musik och inte allt för mycket folk.

Vill man möta mycket folk och liveband finns även detta såklart. Man startar då afterskin på något av ställena uppe i skidområdet och här flödar ölen i både glas och kanna. Min rekommendation är att ta sig därifrån vidare ner till Hemsedal Cafét där afterskin fortsätter långt in på kvällen. 

Nattlivet kan ta vid där afterskin slutar, för vägg i vägg finner vi populära bar(t) och väldigt nära ochså Skogstad Hotell där man kan dansa till långt in på småtimmarna. 

Min rekommendation är att bo i Hemsedal centrum, varifrån det går skidbussar till skidanläggningen väldigt ofta från tidig morgon. OBS! Blir man allt för länge på afterski i skidområdet hinner bussarna sluta gå och det kostar dig en 200;- in till byn. Har personligen mest erfarenhet av Hemsetunet, mitt i byn, där man kan boka upp sig på lägenheter med 10-12 bäddar om man är i större sällskap.

Vill man inte springa på dessa partyställen utan hellre ut och äta en bit mat om kvällen, rekommenderar jag varmt Kjökken kroken. ganska litet, men otroligt "koseligt" ställe som erbjuder väldigt god mat. Var ute i god tid med att boka bord, då stället är ganska litet och väldigt populärt och därför blir fort fullsatt!

Detta är mina peronliga favoriter som jag varmt rekommenderar. Bästa platser för offpist behåller jag för mig själv, för där vill jag vara själv!! ;)

• Charlotte 20/10-10.

Har också åkt en del i Trysil. Härifrån har du också nära till Sälen (skidmässigt och afterskii-mässigt på samma nivå) som kan vara en fördel om man vill variera sig lite.

För offpistturer vid pudersnö är Hesten att klart rekommendera (lift Hesten och bredvid backen Hesten) - ett måste. Dock måste det vara gott om snö då det är mycket sten. 

Afterski helt klart Laaven - i alla fall när jag var där senast. Där sprutas det mycket öl, istället för champagne, man beställer öl i kannor och ställer upp i ölhävartävlingar. Bra musik. Utomhus vid fint väder. 

Boende: Hotel, Trysil-Knut hotel var dock något slitet sist vi var där, men relativt billigt. Det mysiga var att man vid frukost kunde ta med sig sin termos ner vid middagen och på frukosten hämtade man den sedan för att ta med upp i backen med rykande varm choklad, kaffe eller te.

• Forna säsongare 21/10-10.

Bästa skidorten, Hemsedal hamnar lätt på nr 1 trots att Trysil har fler nerfarter. Hemsedal har bättre offpist och bättre piståk också för den delen, Trysil är plattare, man får staka sig mellan backområden.

För offpist i Hemsedal kan jag rekommendera Radiohytta, hit tar man sig till fots från Rogjinliften. Ca 700 m uppför, grym åkning åt flera håll.

Reidarskaret erbjuder också grym offpist (lift totten), man ska dock hålla sig ifrån Helvetesgapet som bokstavligen stupar. Där hamnade jag med ett gäng galningar, endast ett fåtal hade sändningar på sig och lavinfaran var hög, ej att rekommendera. Svårighetsgrad 5/5 skulle jag vilja säga, man var odödlig då, idag skulle jag inte ens tänka tanken att åka där. Håll dig ifrån gapet och turen är härlig med en svårighetsgrad på 2/5.

Gummiskogen var helt "konge", lätt åkning, mycket skog och inte så brant, dock minns jag inte från vilken lift man tog sig dit. När man kommer ner måste man ta taxi tillbaka, gäller Reidarskaret också. Från Radiohytta kommer du alltid ner i någon av pistarna.

Oj, oj oj Hemsedal erbjuder så mycket bra offpist och är du i god kondition rekommenderar jag turskidor (randonee-bindning), hyres på Totten sport där du även kan få råd om bra toppturer.

• Line, Oslo 21/10-10.

Vill tipsa om Skeikampen. Nedfartene er mange, men ikke så lange. Man kan finne endel fine og snille offpiste linjer mellom de preppa bakkene - og siden fjellet er høyt er trærne få!

Masse plass til å tulle og leke, og siden det for det meste er barnefamilier som drar hit kan man finne masse urørt offpiste. En effektiv 8 setersheis tar deg rett til toppen.

Jeg har bare vært der på dagsturer hit, men vet at thon hotel er et alternativ for overnatting. Skeikampen er en liten time å kjøre fra lillehammer, halvtime fra hafjell - så hvis man blir lei av tåken som kan ligge tjukk i hafjell kan man ta en dagstur til skeikampen for litt avveksling.

• Marius 22/10-10.

Tips på boende i Hemsedal: Lyxigt boende är Skarsnuten, dyrt men valuta för pengarna. Billigare boende finns nere i dalen, tex på Cafét då är det skidbuss eller bil som gäller. 

Jag rekommenderar Hemsedal Resort (bokas via Skistar idag), finns både vandrarhem och stugor och du bor med kort väg till liften.

• Marius 22/10-10.

Kan ju passa på att tipsa om ett par restauranger i Hemsedal när jag ändå är igång!! Restaurang, Skogstad Hotel om man vill ha á la carte. Hemsedal Café vid lunchtid (dock är det krångligt att ta sig ner mitt på dagen vilket är nackdel).

De dukar också upp efter afterskin och det är ett billigare och väldigt gott alternativ. Kocken Micke är grym på Chicken Tai, har försökt göra den åtskilliga gånger själv efter att säkert ha ätit den där trettio gånger, har ännu inte kommit på hans hemliga ingredienser!!! Den är så grym att det vattnas i munnen när jag tänker på den, samtidigt blir jag bra sugen på att ta en tur till fjällen i vinter :)

• Johan 23/10-10.

Voss är ett bra ställe. Både bra backar och bra off pist-möjligheter.

Från Voss är det inte långt till Myrkdalen (25 minuter med bil, det går buss på helgerna). Det är ett riktigt puderhål med mycket bra off pist-åkning. Det finns dock områden som är lavinfaliga, så håll koll på skyltar och hör gärna med personalen om du ska ut på mer avnacerade turer.

Afterski har jag aldrig hört talats om i Myrkdalen och den är ganska beskedlig i Voss. Hotellet vid Bavallstunet och det vid järnvägsstationen brukar ha en del, men jag har inte provat. Det är inte alls som Hemsedal. Men skidåkningen är väl egentligen bättre i Voss.

Norefjell, min "hemmabacke", 1 timmer och 30 minuter med bil från Oslo är ett ställe som jag menar är klart underskattat. Jag har haft kalasdagar där med riktigt bra skidåkning och lite folk.

Ska man åka i anläggning så är Trysil väldigt bra. Speciellt dom svarta backarna i norra änden.

• Övervintrare, Voss 23/10-10.

Håller med Johan!

Bra kvalitet på backarna i Voss. Det finns backar som passar alla här. Det bästa är att det sällan är lång väntetid i liftkön och kabinbanan ligger gångavstånd från centrum.

• Hans 23/10-10.

Kvitfjell, 1 time nord for Lillehammer har bra muligheter - bl.a. en utfortrasse fra OS. Ellers er Hafjell - rett nord for Lillehammer også ok, og ikke lengre enn det går å være i Lillehammer på kvelden.

• Per 24/10-10.

I flera år har vi åkt till Sälen, men sedan barnen har blivit tonåringar så är det Trysil som gäller. Våran sladdis vet inget annat än Trysil.

Kan bara sammanfatta i ett par ord: Bättre fallhöjd.

Familjeanpassat, javisst. Rekommenderas för er som tröttnat på konkurrenten 6 mil österut.

Synd att det är så dyrt i Norge.

• Pär Lindholm 25/10-10.

Norges riktiga världsklassområden för bra offpist är Sunnmöre och Lyngen. Dessa platser har massor av fantastiska åk i en miljö som faktiskt knappt finns någon annan stans på jorden. Här är en liten film som polarn snickrade ihop från senaste besöket.

http://vimeo.com/6533199

• Johannes 26/10-10.

Vill slå ett slag för NARVIK i sammanhanget! Nordens högsta fallhöjd och skidåkning med fantastisk utsikt över Lofoten. Grymma turmöjligheter i april och framåt när det är ljust. 

Tåg hela vägen till Narvik med SJ är en fördel.

• Thure Björck 26/10-10.

Narviksfjällen har mycket fina turmöjligheter som skrivits ovan. Bra bok med turbeskrivningar. http://www.bokus.com/bok/9789163162213/topptur-narvik-riksgransen-bjorkliden-abisko/

Thure

• Anders B 27/10-10.

Jag har mest akt pa Vestlandet, eftersom det ar dar jag bor. Voss, Stranda och Sauda ar det platserna jag akt mest pa. Sauda ar OK for en dag eller tva, men blir ganska trakigt, da det inte ar superbackar, men Stranda och Voss ar valdigt valdigt bra.

Det som slar mig mest ar att i norge ar det inte lika mycket snobberi runt skidakning. Maten ar till exempel billigare pa fjallet an inne i stan....at den med smør, Åre,,,,

• David 27/10-10.

Vad rekomenderas för skiidorter för några personer med åknings skicklighet 3-4 /5 som vill slippa ut och ränna offpist som huvudsak, men backar med fin uttsikt är även intressanta och bra streets

7 dagars tur men vill pröva på alla backar, men har inte råd med att fara till norge mer änn en gång pär vinter

• David 27/10-10.

vilket ställe bjuder på smak av alla norska backar, för att få smak på allt de var meningen med förra innlägget vad som rekomenderas då ;P

• Laggar-Larsan 27/10-10.

Norefjell är ett bra ställe för en halvdag innan man åker vidare till Hemsedal. Gamla OS-backar från Olympiska-spelen 1952. Ca 10 mil norr Oslo mot Hönefoss. Try it and You will like it.

• Charlotte 10/11-10.

Några ord om Afterskin i Hemsedal som börjas efter en dag i backen, just i backen.
    Vid fint väder: absolut Skiistua som är utomhus
    Annat väder: Stavkroa
    Därefter fortsätter man ner Hemsedal Café med grym afterski, oavsett väder. Lite lugnare Afterski erbjuder Skogstad Hotel, mognare och mer "vårdad" publik.

• Unni 19/11-10.

Tips på skidort i Norge; Gaustablikk, se http://www.gaustablikk.no. Området håller på att byggas ut både med boende och skidliftar, och det är riktigt bra! Finns oxå en bana som går upp så man kan åka från toppen av Gaustatoppen, öppetiderna är tyvärr begränsade.

Tar ungefär 2,5 timmar att köra från Oslo.

Åker man till andra änden av dalen, Skinnarbu-området; finns jättelånga, fina längdspår för den som vill ha lugn och ro.

Är man sugen på att åka snowracer i 4 km, kan man ta linbanan Krossobanen, http://www.krossobanen.no, och sedan åka ner till botten igen.

Nere i “staden” Rjukan finns också en jättefin badanläggning för kalla och snöiga dagar, se http://www.rjukanbadet.no.

Finns också en modern og fin bio. För samlad info om platsen, se http://www.visitrjukan.no.

• matilda_j 26/12-16.

Thure Björck> Narviksfjällen har mycket fina turmöjligheter som skrivits ovan. Bra bok med turbeskrivningar. http://www.bokus.com/bok/9789163162213/topptur-narvik-riksgransen-bjorkliden-abisko/

Tack så mycket för tips. Jag köpte den boken "Topptur: Narvik, Riksgränsen, Björkliden, Abisko" med en rabatt från http://promocodius.com/se/butiker/bokus-rabattkod . Här finns något för alla, både för dig som vill åka skidor bortanför liftarna för första gången och för dig som är en riktig fjällräv. Jag är mycket glad.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer