Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(29)
(29)
Flyg + Hotell
Berlin 1 754 kr
Paris 2 543 kr
Barcelona 1 782 kr
Istanbul 2 282 kr
Los Angeles 2 663 kr

Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink

Redaktionen bloggar

Vart ska drömresan gå

• zzeezz 30/9-11.

Vi funderar på att göra en "drömresa".

Skulle gärna vilja ha tips på vart vi ska ta vägen.

Förutsättningarna är följande:

Vi är 2 vuxna med en dotter på 8 år.

5 veckor lång resa på ett sommarlov

Ska bli ett minne för livet alltså inte till en plats man åker ofta.

Vi gillar sol och bad men även vandringar i berg & naturen.

Vi har inget emot att först stanna till i en storstad ett tag före eller efter.

Inga problem med att åka runt till olika platser.

Vi har ju varit i Kina flera gånger så gärna någon annan del av världen.

Det ska vara ett säkert resemål där man kan röra sig fritt.

Ett barnvänligt resemål där det finns roliga saker för barn i alla fall på någon del av resan.

Kostnad? Vi hade tänkt att lägga ner en hel del på denna drömresa.

Vi har funderat på att flyga till NY stanna ett par dagar för att sedan bila ner till Fort Lauderdale för att ta en lyxkryssninge mer Royal Caribbean.

Kanske stanna till på någon ö för att sedan hoppa på båten igen (om det går).

Är det någon som har något annat tips på vart vår drömresa kan gå

• robertk

robertk 30/9-11.

Ett alternativ i Asien är Indonesien, där det är torrsäsong under den svenska sommaren. Finns mycket spännande äventyr att vara med om för vuxna och barn, tex åk österut från Bali och ni kan bland annat hälsa på komododrakarna på ön Komodo och vulkanen Keli Mutu med tre magiska kratersjöar i olika färglada färger. Finns ju bad på flera platser och folket är snälla, vänliga och barnvänliga.

Ett annat alternativ i en helt annan världsdel är Argentina. Billigt och bra att resa i. Huvudstaden Buenos Aires är trevlig och mysig stad. Missa inte att ta er upp till Iguazufallen på gränsen mellan Brasilien och Argentina. Helt otroligt magisk och något som garanterat blir ett minne för livet för både vuxna och barn (är över 270 fall på ett område av ett par kilometer). När jag var där besökte jag fallområdet tre dagar på raken. Det finns ett helt otroligt hotell inne på nationalparksområdet (fallområdet är nationalpark) med utsikt mott fallen (troligen ganska dyrt, men lär vara ett otroligt boende, har för mig det var Hilton eller något sådant som hade hotellet). Finns även billigare boende (i alla uppptänkliga prisklassser) ett par kilometer från fallområdet..

• robertk

robertk 30/9-11. Ändrat 30/9-11 av robertk

Ett tredje alternativ kan ju vara att ta er till Afrika och bege er ut på safari och något riktigt speciellt lär ju även vara att besöka bergsgorillor i Uganda. En kombination av kenya ich Uganda kan kanske vara något och sedan finns ju även lite strandliv. Tror inte det skall vara något regn på sommaren i denna region heller, så det funka vädermässigt också....

• Lina 30/9-11.

Jag kan rekommendera att ni åker till Sydafrika som är ett fantastiskt land att resa i med barn. Här finns mycket att se och göra för alla åldrar. Drakensbergen för vandring, Krugerparken för safari, två världshav, Kapstaden, vindistrikten, ja listan kan göras lång.

Eftersom ni vill åka under sommarlovet och under resans gång njuta av lite sol och bad så kanske det kan vara en god idé att kombinera Sydafrika med Mocambique, eftersom det under denna period är "vinter" i Sydafrika.

Under den här perioden är det dessutom lågsäsong i Sydafrika vilket innebär lägre priser... :)

Om ni vill ha ett kostnadsfritt reseförslag så kan ni bara höra av er till mig på info@destinationsydafrika.se.

Hoppas vi hörs, annars får jag önska er lycka till med er drömresa!

Mvh,

Lina Waldt

Destination Sydafrika

• zzeezz 2/10-11. Ändrat 2/10-11 av zzeezz

Afrika lockar inte riktigt men Sydamerika är helt klart intressant.

Det är en världsdel som vi gärna skulle vilja se delar av speciellt Patagonien där det finns en hel del friluftsäventyr att göra.

Dags att börja ta reda på lite mer.

Tack för era tips

• robertk

robertk 3/10-11. Ändrat 3/10-11 av robertk

När det gäller den argentinska delen av Patagonien, så är en av de allra största höjdpunkterna Los Glaciares National Park nere i söder:
    www.losglaciares.com/en/parque

Suveränt ställe att uppleva en kalvande glaciär på nära håll och jag var där två dagar på raken. För mig var det den näst tyngsta upplevelsen i Argentina (Iguazufallen var nummer ett och den kalvande glaciären tvåa).

Sedan är det ju även lite ballt att kunnna säga att man varit i världens sydligaste stad (Ushuaia, Eldslandet) och att man tagit sig till vägens ände (där vägen tar slut nere på sydspetsen av Sydamerika, ett par mil söder om Ushuaia). Upplevelsemässigt är väl kanske inte staden och vägen slut någon gigantisk kioskvältare, men lite ballt ändock att ha varit där (inte så överdrivet långt från Glaciären, när ändå är där nere i krokarna).

• zzeezz 12/10-11.

försökte sälja in det till resten av familjen men det gick inte.

Disneyland är visst ett måste.

Frun vill bada, sola & shoppa.

Så det är väl att återgå till ursprungsplanen

Tack för all hjälp! 

• dette 21/10-11.

Jag säger bara - Indien/Goa. Ett bra hotell, med pool för barnen och elefanternas promenad på vägen utanför, när man sitter och äter frukost på verandan är Palmarinha resort. Fina rum, A/C, ok frukost (vi har gevalias pulverkaffe med oss;)) Fina utflyktsmål, och verkligen låga priser!! Lycka till! //Dette

• Björn 26/10-11.

För mig är svaret självklart. Ecuadors fastland och Galapagos. 

Galapagos är bara en helt fantasisk plats med ett helt fantastiskt djurliv. Det kanske mest magiska plats jag någonsin besökt. Det räcker att spendera två veckor här, en vecka för att kryssa mellan de väldigt olika öarna och en några dagar på en större ö för att exempelvis besöka den trollskt vackra Tortuga Bay, här kan man bada på en vykortvacker strand i sällskap av havsleguaner.

Väl på fastlandet är den världarvsskyddade huvudstaden Quito väl värt några dagar, dels för att promenera i gamla staden, men också besöka ekvatorn som ligger strax norr om staden. 

Söder om Quito finns flera städer högt upp i anderna. Här finns bevarad indiankultur, flera vandringsleder och chans att besöka färgstarka helgmarknader (den som vågar kan äta marsvin). Det finns även mindre lämningar från Inkariket i södra delen av landet.

Här finns också Cotopaxi, Ecuadors näst högsta berg. Ett av de enklaste bergen att bestiga, behövs inte extrem utrustning för detta. Finns flera som organiserar vandringsturer till toppen.

I östra delen av landet breder Amazondjungeln ut sig. Exempelvis Nationalparken Yasuni har på flera håll framhållits som ett av de arttätaste områderna i världen (http://www.plant-talk.org/ecuador-yasuni-biodiversity.htm). Här kan man åka på guidade turer i amazonas, äta piraya och leda floddelfiner. 

På fem veckor hinner ni väl med detta eftersom avstånden inte är överväldigande i Ecuador jämfört med övriga Sydamerika. 

Kostnad 

Galapagos är den dyraste posten

Flyg från Quito 350-500 US

Parkavgift 100 US

Kryssning 8 dagar 1400- 2200 US (beroende på båt, inkluderar mat och finns ofta rabatter)

Bättre boende 40 US

Högländerna 

Boende inklusive mat 20 US per person och dag

Yasuni

varierande priser

Ca 1000 US för 4 dagar på djungellodge inklusive utflykter i djungel och mat

Quito 

Boende från 50 US

Billig mat 

Hoppas det hjälper 

Björn

Kolla in bilder från Galapagos på 

http://bjornforsberg.blogspot.com/2011/10/i-darwins-fotspar.html

http://bjornforsberg.blogspot.com/2011/10/galapagos.html

• sarahp 27/10-11.

Hej, Min drömresa för tillfället är nog den här som finns att köpa idag på Groupon: http://www.groupon.se/deals/hela-sverige

Jag åkte till Prag på lägerskola när jag var yngre, men då förstod jag ju inte vilken fantastisk stad det var. Jag var mest intresserad av killarna i vår grupp och av att hitta roliga t-shirts. Vår gruppledare försökte engagera oss i kulturen men jag kunde inte bry mig mindre. Eller egenligen handlade det om att jag inte var mogen nog att inse vilket tillfälle det var att engagera sig i kulturen. 

Vi förberedde oss i skolan för resan genom grupparbeten i olika teman kring Prag men det gick aldrig hem. Om jag köper den här skulle jag ha så himla kul att återupptäcka! Valet. Kvalet.

• agave55 29/1-12.

kan tipsa om en drömresa till grancanarias nudiststrand maspalomas, där jag strövar naken omkring i solen bland andra påklädda och nakna människor. man kan njuta av både onani eller sex med andra om man vill, både homo och hetro nudism förekommer där. i öknenbakom stranden så ser man folk ha sex , underbart,  allt är öppet och sensuellt och fritt. långa promenader naken på playan. alltid soligt.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer