Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(56)
(49)
(44)
(40)
(38)
(34)
(29)
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Explore Tours

• Marianne 29/1-13.

Jag har surfat runt på olika resor och bland annat tittat på ett företag som heter Explore Tours. De har ganska många program på sin hemsida och flera tycker jag ser bra ut men när jag frågat runt har jag hört mycket negativt om deras resor. Lite bra har jag hört också men det är bara för några få resor. Jag har förstått att de är nya som researrangörer men får pengar från ett språkresebolag som funnits längre. De har sitt kontor någonstans i södra Sverige. Alingsås tror jag det var. Det mesta jag hört låter som att jag kommer att få problem om jag köper en resa av dem. Är det någon här som rest med Explore Tours?

Marianne

• Missnöjd kund 1/2-13.

Jag reste med dem för några månader sedan och det kommer inte att hända igen. De verkade bara ha surfat lite på nätet och klippt och klistrat ihop ett program som fungerade dåligt. Reseledaren var en frilansare och han räddade mycket av det som gick att rädda och det var tur för oss. Han kände sig säkert lika blåst av Explore Tours som vi gjorde. Var försiktig med dem!

• Anders 5/2-13.

Min erfarenhet av dem säger att ni har en väldigt bra chans att känna er blåsta om ni köper en resa av dem nu. De har ingen koll och behadlar många som skit. I bästa fall kommer ni att fraktas runt och känna er frustrerade. Men ni kanske har bättre tur än vi hade, så lycka till!

• Sri Lankaresan 8/2-13.

Över jul- och nyår reste jag med Explore Tours till Sri Lanka och jag måste tyvärr hålla med er som skrivit tidigare i den här tråden. De största svagheterna med vår resa var att programmet var dåligt utvecklat. Vi fick intrycket att företaget inte vet något om något. Näst sämst var hotellen. Det tog oss i gruppen några sekunders surfande på nätet för att veta att de hotell vi var på väg till borde ge oss problem. Vi hade en lokalguide och en reseledare med oss. Lokalguiden var väldigt ungdomlig och de flesta av oss tröttnade efter ett tag på honom. Men han försökte så gott han kunde att mildra effekterna av Explore Tours dåliga program och de felvalda hotellen. Reseledaren var en trevlig kille som arbetat överallt i världen förutom i Sri Lanka. Han skötte det han kunde bra men hade inte en chans att rädda hela programmet. Och hotellvalen var knappast heller hans fel. Hade han fått en bra chans att göra något åt programmet är jag övertygad att resan blivit mycket bättre.

För ordningens skull måste jag även berätta att ni inte skall tro på marknadsföringen när det står att Explore Tours försöker göra något bra för mindre bemedlade länder. Vi skulle på två barnhemsbesök. På det första blev de överraskade att vi kom och det andra lyckades reseledaren rädda. Han hade inte någon information alls från hur Explore Tours rent konkret arbetar med det de marknadsför och det vi såg gav bara intrycket att företaget luras.

Jag vill avsluta med att rikta ett stort tack till reseledaren för att han stod ut med oss i gruppen, Explores Tours taffliga arbete och att han lärde sig att hantera lokalguiden. Hade vi inte haft honom med oss skulle resan ha blivit riktigt eländig.

• Per Tegelström 14/2-13.

Jag har inte rest med Explore Tours men diskussionen här gjorde mig nyfiken. Det krävs inte mycket för att förstå att det måste vara mycket riskfyllt att nu köpa resor av dem. Jämför ni dem med deras konkurrenter och ser ni direkt att de marknadsför många fler resor än de har en chans att hantera. Och tittar ni på deras omsättning ser ni att de inte kommer att kunna lösa något om ni blir fast på någon eländig flygplats. Ni får glatt sitta kvar där och tugga på stolsryggarna. Jag såg också att de har en sida hos Facebook och tittar ni där ser ni att de som sagt att företaget gjort bra ifrån sig har samma namn som de som arbetar på företagets kontor. Hur trovärdigt är det om man vill köpa en resa av dem? Jag vet ju då att bara personalen gillar sig själva, nästan saknar möjlighet att lösa problem på plats och inte har en chans att genomföra ens en bråkdel av alla program de marknadsför. Om några år kanske företaget kommit igång men nu behöver de uppenbarligen försökskaniner som gärna åker med och plågas lite mer än vad som är nödvändigt. Det finns många aktörer som säljer liknande resor som Explore Tours och där man vet att de fungerar. Jag skulle helt klart ha valt ett sådant företag nu och sedan kanske funderat på Explore Tours om några år. Antagligen kommer vi att se fler klagomål mot dem ett tag framöver. Sedan kan vi hoppas att de fått ordning på sin verksamhet.

• Anita 25/2-13.

Tyvärr måste jag säga att jag haft samma erfarenhet som ni som skrivit här ovanför. Alltså att Explore Tours har väldigt dålig koll på vad de håller på med att att inget tyder på att det är sant att de försöker hjälpa någon fattig någonstans. Jag kommer inte att åka med dem igen.

• Nyligen hemkommen 2/3-13.

Hej,

Jag var på samma resa till Sri Lanka som beskrivs här ovan och har samma intryck som beskrivs där. Resan var så dåligt planerad och med så konstiga hotellval att varken reseledaren eller lokalguiden kunde göra något bra av den. Det var trevligt att åka till Sri Lanka och att se alla ställen där och höra berättelserna om dem men det var plågsamt att se hur dåligt arbete Explore Tours gjort med förberedelserna innan de sålt programmet till oss. Jag är mycket tacksam för det engagemang reseledaren visade och att han var så trevlig även när vi i gruppen var lite plågade. Jag tyckte också mycket om att lära känna mina medresenärer. Vi hade en trevlig grupp tycker jag.

Efter att vi kom hem reklamerade vi Explore Tours arbete. Det ledde till att vi fick väldigt slingriga och konstiga svar från en Pär Alm och sedan en högre chef som heter Tom. De gav oss lite pengar tillbaka men det var så lite att vi alla bara blev arga. Jag tror inte att någon i vår grupp kommer att gå i närheten av Explore Tours igen och det skulle förvåna mig mycket om någon av mina nya resenärsvänner kan motivera sig att säga något bra om Explore Tours.

Lokalguiden tyckte jag också var lite för ungdomlig eller spexig. 

Reseledaren åker jag gärna med igen men då på en resa där han får en chans att göra något bra för det är tydligt att han kan sin sak. Utan honom hade vi säkert fått ett riktigt elände.

Jag tror heller inte ett dugg på att Explore Tours har något nämnvärt engagemang för lokalbefolkningar. Det enda sådant besök som fungerade för oss var det som reseledaren styrde upp. Resten var rena pajaskonsterna. Det är bara marknadsföring för att sälja dåliga program.

• ARN 8/3-13.

Hej,

Vi anmälde Explore Tours till Allmänna Reklamationsnämnden eftersom de inte hade någon som helst koll på vad de sålde och för att vi känner oss förolämpade av hur vi sedan blivit behandlade. Resan jag pratar om är den till Sri Lanka som några skrivit om här ovan. Vi hade egentligen bara två problem. De var: 1) Det Explore Tours beskriver i sitt program är vilseledande och 2) Explore Tours valde nästan bara billiga hotell i utkanten av städer. När vi pratade med dem lovade guld och gröna skogar innan vi åkte iväg och efteråt förstod vi att de inte hade en aning om vad de sålde.

Det stämmer att vi störde oss lite på lokalguiden. Han ansträngde sig att göra något bra av Explore Tours program men var lite för flamsig för vår smak. Jag tror inte att vi hade reagerat på hans lite barnsliga stil om Explore Tours hade sålt ett program som var vettigt underbyggt och vi fått hotell som var som Pär Alm sagt att de skulle vara.

Vår svenske reseledare tyckte vi mest synd om. Han kämpade förbrilt för att dels få oss glada trots att vi störde oss mer och mer på en evig mängd bussåkande, en barnslig lokalguide, dåliga hotellval och att vi såg Explore Tours program som en enda lång lögn. Jag tror att vi alla gärna reser med honom igen men att ingen av oss vill köpa något från Explore Tours.

Lycka till om ni köper en resa av Explore Tours. Jag återkommer inte.

• Anders 10/3-13.

Det är bra att problemen med Explore Tours uppmärksammas. Jag var med dom i Kambodja och har samma erfarenhet som er som reste till Sri Lanka. De hade helt enkelt inte koll. Vi åkte mest buss hit och dit. Vi hade också tur med en bra reseledare och utan honom hade resan blivit en katastrof. Åk inte med ET nu. De har för dålig koll. Om några år kanske ni kan våga er på en resa med dem men nu är det bara en dyr frustration.

• Marianne 25/3-13.

Jag har inte rest med dem själv men hört samma sorts historier som ovan. Hoppas att företaget bättrar sig snart. Tråkigt att ni som åkt med dem nu känt er lurade.

• Sri Lanka igen 25/4-13.

Hej,

Jag var också med i Sri Lanka för några månader sedan och håller med om det som skrivits ovan. Men jag skulle vilja lägga till att jag tycker att det var tur att vi hade en så erfaren och bra reseledare. Lokalguiden tyckte jag var duktig men lite för ungdomlig för min smak. Det var fel av Explore Tours att säga att de skickat över en tjej från kontoret till Sri Lanka för att se till att allt blev bra när det inte var sant att den resan hade något med resan vi köpte att göra. Och jag tycker att det var bra att reseledaren lät lokalguiden göra så gott han kunde. Det är sällan man ser att lokalguiden får ett så bra stöd av reseledaren som det vi fick uppleva. Sedan översatte reseledaren allt, la till fler historier och jämförde med Sverige och andra länder. Jag åker alltså gärna med reseledaren igen men knappast med Explore Tours. Mitt intryck är att Explore Tours säljer resor som de inte arbetat tillräckligt med. Just nu är de i överkant dåliga. Vi fick betala för att vara deras försöksdjur och det gillade jag inte. Bäst är att inte köpa något från dem nu. Det finns många arrangörer med bättre genomarbetade produkter.

• ellasvensson 2/5-13.

Har du kollat på Goxplores hemsida? Jag ahr varit inne och kikat för jag är sugen på att åka iväg 1 år. Dem har assa olika program, då det är kanske värt att kolla på? La ut en tråd här för att få lite feedback från folk som har rest med dem, men det jag redan har läst/hört låter väldigt bra. =)

www.goxplore.se

• Bo Gullmar 14/5-13.

Hej,

Jag har inte rest med något av företagen ovan men diskussionen fick mig att fundera och jämföra dem. Min slutsats är att jag skulle föredra Goxplore framför Explore Tours Fair Travel of Sweden AB.

Tar ni diskussionen ovan och jämför bolagens redovisningar, resegarantier, arbetssätt mm ser ni snabbt att Goxplore ger ett mer seriöst intryck. Precis som bl.a Per Tegelström skriver är risken för problem hög hos Explore Tours. Den är inte alls lika hög hos Goxplore.

Hos Explore Tours Fair Travel of Sweden AB tar ledningen ut minst 40% mer i lön än vad Goxplore gör och det trots att Goxplore har en mycket sundare ekonomi.

Tittar ni sedan på maktstrukturerna i de två bolagen blir det lätt att välja vem du vill åka med. Explore Tours styrelse består av en Tom Olof Ericsson och vad som förmodligen är hans fru. Tom är också VD i bolaget. Hos Goexplore finns åtminstone tre personer i styrelsen och de tycks inte vara gifta med varandra. VD:n och Styrelseordföranden är inte samma person hos Goxplore.

Explore Tours Fair Travel of Sweden AB är alltså strukturerat så som man organiserar sig om man snabbt vill vrida ut pengar ur en idé och sedan konkursa ett företag. När konkursen sker kommer ni som reser med dem att sitta fast eller ha anspråk på ett bolag som ni aldrig kommer att få något av.

Goxplore är strukturerat för att fortsätta sin verksamhet. Det ger ett seriöst intryck och har möjligheter att hantera problem. Företaget har också funnits mycket längre och jag har inte hittat några publicerade klagomål mot dem. (Det brukar krävas mycket trassel innan klagomål som de ovan publiceras).

Som ni ser i diskussionerna ovan behandlar Explore Tours åtminstone ibland sina reseledare illa. Ryktet om ett sådant agerande sprider sig lätt och då kommer ni som resenärer att sitta med allt mer oerfarna reseledare som har allt sämre arbetsförhållanden. Kvalitén på deras insats har självklart ett samband med hur de behandlas av arbetsgivaren. Goxplore tycks inte arbeta med reseledare och riskerar därför inte att sätta sina resenärer på pottkanten av det skälet.

För mig är det lätt att välja vilket bolag jag skulle handla av.

• Fd. kund hos Explore Tours 15/5-13.

Intressant analys av företagen och att fler än jag haft problem med Explore Tours Fair... AB. Det där med fair tycker jag att de skall ta bort. Eller så kan de skärpa till sig men sannolikheten för att det sker är mikroskopisk om de nu lyckas tanka ut höga löner ur verksamheten.

• Pelle 21/11-13.

Vet någon här om det blivit bättre hos Explore Tours?

• xiao2014 26/11-13.

Parajumpers jacka Dam grundades 2005 i Segusino, Nordöstra Italien. Designern Massimo Rossetti ville skapa jackor med detaljer samt funktionen från original Parajumpers-jackorna, men med en modern passform och finish. Detta som en dedikation till männen och kvinnorna i den 210:e räddningsskvadronen, också kända som Parajumpers, baserad i Anchorage, Alaska. http://www.parajumpersjackasverige.com/parajumpers-jacka-dam-c-6.html

• xiao2014 26/11-13.

Billigt Canada Goose Chilliwack Bomber Jacka Dam - Färg: Brun är en klassiker från Canada Goose. Till skillnad från de andra klassiska modellerna är den här jackan lite kortare och smidigare. Ändå håller den dig fortfarande riktigt varm och mysig. Smarta fickor med fleece-innerfoder att värma händerna i och den traditionella mysiga luvan i äkta päls! http://www.reavinterjacka.com/canada-goose-chilliwack-bomber-c-6.html

- Normal Passform

- 625 fillpower, anddun

- Äkta pälsluva

- Innerfikor

- Två framfickor

- Made in Canada

link: http://www.reavinterjacka.com/canada-goose-trillium-parka-c-18.html

• xiao2014 26/11-13.

Questo Parka e realizzato con lo storico tessuto Woolrich, WOOLRICH ARCTIC PARKA DONNA il ramar cloth, ed e ispirato all'iconico Artic Parka, ma con una lunghezza maggiore, ideale per i freddi più rigidi. La pelliccia e in coyote staccabile ed e imbottito in piuma.

- Temperatura massima 30°, procedimento delicato.

- Non candeggiare.

- Non asciugare a mezzo di asciugabiancheria.

- Temperatura massima del ferro 110°, a vapore puo causare difetti irreversibili.

- Non lavare a secco. http://www.giubbottiwoolrichsconti.com/woolrich-luxury-arctic-parka-donna-c-2.html

• Magnus 9/12-13.

Av vad jag hört arrangerar Explore Tours bra resor till Afrika men är som ivriga nybörjare i resten av världen.ööö

• Reseproducent 17/3-15.

Jag trillade in på den här diskussionen nu. Intrycket jag får av Sri Lankaresan är att arrangören hade noll koll, gruppen var knepig, lokalguiden flamsig och reseledaren satt mitt emellan alla och fick ett elände att reda ut allt men att han lyckades ganska bra med det. Det finns ju en tråd på reseguiden.se också och där får man intrycket att den som skrivit är en gnällspik. I alla fall om man läst inläggen här som verkar komma från fler deltagare än en. Jag antar därför att anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden inte kom någon vart. Förhoppningsvis fick reseledaren gott om dricks efter resan. Honom skulle jag gärna anlita till några av våra resor för det krävs erfarenhet av resor och tålamod för att kunna hantera både ett dåligt program och en konfliktsbenägen grupp. 

• Monika 11/8-15.

vi åkte med dem till Tansania -10, värdens bästa resa....super guide, bra ordnat med lokal befolkningen, åker gärna med dem igen /  Monika

• Aron 21/8-15.

Det står ovan att de gör ett bra jobb i Tanzania men att resten inte fungerar särskilt bra men de kan ju ha lärt sig sedan strulen 2013. 

• Aron 21/8-15.

Det står ovan att de gör ett bra jobb i Tanzania men att resten inte fungerar särskilt bra men de kan ju ha lärt sig sedan strulen 2013. 

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer