Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(34)
(32)
(29)
Redaktionen bloggar

Jobba i Norge

• Stefan 7/12-05.

Hej,

Det finns jobb inom nästan alla yrken. Själv jobbar jag som trainee på en stor norsk finanskoncern. Är man utbildad ekonom finns det gott om jobb på bank i Nordnorge.

/stefan

• Kassie 8/12-05.

Haha... Galning, det dar var ju skitkul!!!

• Elna 8/12-05.

Hej!
    jag har planer på att åka och jobba i norge till hösten. om det är någon som är sugen på att hänga med är det bara att maila.
    ha det bra

• oscar 9/12-05.

hejsan ja har också samma planer åka till norge nu efter nyår, vilken stad funderar du på att åka?..jag har planer på oslo, vill du prata mer om norge jobb osv, kan vi ju tjöta mer på msn?
    mvh/ oscar

• . 11/12-05.

Svalbard är ett bra alternativ. 19.8 procent i skatt.
    Se www.dwzz.se för lite mer info om Svalbard eller www.svalbard.com

• Josefin 13/12-05.

Tjena!
    Vi är tre tjejer som ska åka upp till norge efter sommaren då vi gått ur skolan. Vi har kommit på den briljanta idén, vi ska rensa fisk. :)
    Nån som har lust att hänga på? Ju fler svenskar på trippen, desto roligare!

Adda mig gjärna i så fall. joppan_15@hotmail.com

• Emil 28/12-05.

Hej alla! jag och min 3 andra kompisar är intresserade av att jobba lite i sommar. fiskrensing e ett alternativ har jag mörkt.
    nån som har nått alternativ?
    Mvh Emil

• Nea 28/12-05.

Jag har bott i norge till och rån i drygt ett år. jag fick inte jobb i början efter som jag sökte mestadels jobb på arbetsförmedlingen som alla andra 100000 arbetslösa. nej de är bättre att söka på platts. gå in på företag och visa upp sig, vara envis! Vikarie förmedlingar är bra, man får jobbb fort men lönen är sämre. Men jag hade tur. Fick på Gardemoen för 125 nok timmen. På Gardemoen är det bra betalt, eftersom det ligger lite konstigt till. närmsta största by är Jessheim, där är det billigt att bo oxå. jag bor i Oslo, pendlar med flygtoget varje dag. lycka till!

• Lina 30/12-05.

Hej ...

Jag ser att du fatt manga svar, men jag vill aven namna att jag har jobbat i Norge ett antal ar... i fler omgangar, och vill bara informera om att det kanske inte ar fullt lika latt att faa jobb, som man kan faa intryckaet av. Tiderna ar dessvarre inte lika bra som de har varit, men rykterna om de otroligt bra betalta jobben finns overallt( inom fisk industin) ... sitter fortfarande kvar. Jag jobbade till en borjan med att staa paa band och packa fisk...ett slitsamt jobb, om man verkligen vill tjana pengar daa du maste verkligen jobba for dem. Sedan kan man sjalvklart ha tur att komma paa en bra fabrik eller uppgift... men ha med dig att det kanske inte ar saa latt som alla pratar om, saa blir man inte saa besviken. manga av de stallen jag forst sokte paa... tackade nej, daa de i forsta hand vill ta in norska ungdommar som har sommarlov. Sedan nar jag fick tag i fiskpacknings jobb, jobbade jag bara med svenskar vilket var 58 stk. saa man ar absoulte inte ensam.
    Sedan ar ju allt vad du vill jobba med & hur lange du ar villig att lagga!

Hur som helst, onskar jag er lycka till!

Lina

• Alessandro 8/1-06.

Lite lösa funderingar, fiskodlingen har gått ner eftersom Ryssland infört importförbud på odlad lax så fiskrensningen behöver väl mindre folk.
    Oljeplattform är bra betalt, men man måste gå på en säkerhetskurs innan och den kostar pengar (5-siffrigt belopp) och man är inte garanterad jobb på oljeplattform trots detta, då konkurrens på detta är knivskarp?

• Johanna 23/2-06.

Jag text till Norge och jobba, no matter what. Jag åker inte endast dit för att tjäna pengar utan även för att jag gilla rnorge som land och älskar nya platser utmaningar och upplevelser.

Jag undrar..textTror nämnligen inte att det skulle vara några problem för mig..

• Anna 24/2-06.

Hej allihopa!
    Jag o min pojkvän planerar att flytta till Norge snarast, men vi behöver jobb.
    Har redan kontaktat några "fiskejobb". Men vi undrar om det är någon som vet vad för jobb man ska ta om man vill tjäna RIKTIGT mycket pengar??

Mvh Anna

• Macke 26/2-06.

Sok pa gulasidorna sa finns det gott om foretag dar. Bara att ringa runt.
    Till er killar som hoppas pa att fa jobba pa oljeplattformer kan nog rakna med att inte fa jobb dar. De tar tyvarr inte in vem som helst dar =) De ska helst kunna lite andra saker sa som elektronik osv + att de ska kunna konsten att jobba hacken av sej!

Jag hade satsat pa stallningsarbete dar. Finns en hel del svenska foretag som skickar personal till norge. De tjanar riktigt bra i norge. Brukar jobba 2 veckor och vara lediga 2. Helt ok!
    Annars sa finns det fabriks jobb. Tjanar ocksa bra. Manga tjanar sina pengar pa overtid. Kom ihag de! Jobbar man sina timmar varje dag + overtid nar de finns sa finns det pengar att hamta. Ar vart 2-3 manader hart arbete. Ar inne pa min beloning nu =) An sa lange varit borta i 4 manader! Livet ar harligt!

• emmalinnea 2/3-06.

Hej!
    Jag har precis flyttat till Oslo før att gøra en utbytestermin på journalistlinjen hær. Nu till våren ska jag gøra en dokumentærfilm om svenskar som kommer till Norge før att jobba.
    Jag håller på att gøra research och vill nu få tag på svenskar som ar på vag till Norge for att jobba. Helst inom fiskeindustrin men aven folk som ska till oslo før att prøva lyckan!!! Ar vardefullt med alla som kan tanka sig vara med, eller som jag kan få prata med bara før att få lite info. Hør gærna av er om ni ar intresserade.
    emma_wirenhed@yahoo.se eller søk mig på msn på samma adress.

Ha det, och hoppas vi hørs snart!!!! / Emma

• Tess 5/3-06.

morsomt å lese hvor mange som drømmer om å jobbe i norge, hvor skal vi nordmenn jobbe etterhvert? ;) det er mulig å tjene penger, men da må man jobbe mye. og husk på at det er en del formelle ting som må ordnes også, som å skaffe D-nummer o.s.v. (skatteetaten er ikke kjent for rask saksbehandling) Et tips for å få jobb er å registrere seg på "manpower" "stepstone" eller andre vikarbyråer, der man kan få jobb i henhold til kvalifikasjoner. man tjener godt som vikar. Innen for omsorgsarbeid er det også stor etterspørsel etter arbeidskraft, og dersom man er villig til å jobbe mye i en periode kan man tjene godt. sykepleiere kan f.eks. registrere seg på www.achima.no, de betaler reise og opphold under tiden du jobber i norge, og du kan jobbe så mye du vil f.eks. i en to-måneders periode og tjene gode penger. du må imidlertid være off.godkjent sykepleier i norge, så det lønner seg å sende søknad tidlig.

lykke til! :)

• Daniel pp 7/3-06.

HALLÅÅ ALLA SOM VILL JOBBA I NORGE!!!!
    1.GLÖM OLJEPLATTFORMERNA..

2.VILL MAN HA EN LÖN PÅ MELLAN 105-120 NOK OCH SOM ÄR LÄTT SÅ SKA MAN JOBBA I OSLO PÅ LAGER..HAR MAN TRUCK KORT SÅ KAN MAN TJÄNA UPP 135 NOK I OSLO...MAN FIXAR JOBBEN GENOM BEMANNINGSBERÅER (TEX:MANPOWER,ADECCO OSV)

3.SERVITÖR/SERVITRIS I OSLO TJÄNAR JÄTTE BRA...VID HAMNEN (PÅ SOMMRANA,DRIKSEN ÄR FET OM DET ÄR FINT VÄDER) ELLER PÅ NG ANNAN RESTAURANG/BAR I STADEN..PÅ ETT MEDIOKERT STÄLLE KAN MAN FÅ 1000NOK PER KVÄLL I DRIKS PÅ HELGERNA...DESSA FÅR DU GENOM ATT GÅ TILL RESTAURANGERNA PERSONLIGEN OCH SÖKER.

4.FISKEJOBBEN FÅR DU PÅ PLATS,SÖK INTE HEMMIFRÅN.ÄR DU EN HÅRT ARBETANDE MÄNNISKA SÅ SKA DU TESTA LOSSNING I NG FISKE BY, TYP ÅLESUND.I FISKE FABRIKERNA SÅ TJÄNAR DU MELLAN 105-115NOK, OCH ÄR DET EN BRA SESONG SÅ FINNS DET MYCKET ÖVERTID...DETTA JOBB MED FISKAR ÄR HÅRT OCH STRESSIGT, OCH NÄSTAN INTE VÄRT PENGARNA, JAG SKULLE VÄLJA LAGER I OSLO MOT RENSERIENA I NG SMÅ BY..VILL MAN TJÄNA RIKTIGT FETA PENAGR SÅ SKA MAN JOBBA MED KOSSNING MEN DET ÄR text HÅRT..MEN DÅ TJÄNAR MAN VÄLDIGT BRA CA:1500-3000 PER DAG..MEN DET ÄR HÅRT JOBB OCH FÅ KLARAR AV DET...

5. DET STÖRSTA PENGARNA ÄR ATT JOBBA PÅ EN FISKEBÅT..MAN KAN TJÄNA ALLT IFRÅN 70.000NOK PÅ 6 VRCKOR UPP TILL 150.000NOK...DE KORTASTE TURENA ÄR 6 VECKOR.MAN JOBBAR 6 TIMMAR OCH SOVER I 6TIMMAR I MINST 6 VECKOR..DET ÄR VÄLDIGT SVÅRT ATT FÅ DESSA JOBB, OCH DET ÄR ENKLAST ATT VA PÅ PLATS OCH SÖKA, OCH UNDERTIDEN JOBBA PÅ NG ANNAT INOM FISKERI OMRÅDET..

FISKERI NÄRINGEN ÄR ETT SESONG JOBB..FEB-APRIL OCH SEP-NOV OCH ÖVER JUL OCH NYÅR..

6.ALLA HANTVÄRKARE OCH BYGGARE TJÄNAR SOM OLJESHEJKAR...MYCKET OCH SVART.MEN MAN TJÄNAR BÄTTRE ÄNDÅ I ENGLAND, SÅ ÅK DIT OM DU ÄR HANTVÄRKARE ELLER BYGGARE..
    DET BÄSTA MED NORGE ÄR ATT DET ÄR LÄTT ATT FÅ JOBB OCH LGH..

LYCKA TILL ALLA
    MVH
    DANIEL

• Rebecka 18/4-06.

Hej
    jag och en tjejkompis vill gärna få ett jobb på OLJEPLATTFORM som städare eller mat tanter. Vi vet ej om dessa jobb går att få tag på, men är det någon som vet eller känner någon som har jobbat på oljeplattform får ni gärna hör av er!

Maila mig!
    Rebecka
    rallberg@hotmail.com

Ha det gött o lycka till!

• undrar 27/7-06.

Hur ska man söka bäst? ska man ringa runt och höra/e-maila/ fara dit och söka på plats? Vi är tre tjejer som skulle vilja ha något typ av fiskejobb, men vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga. Är det svårt som tjej att få fiskerensing som jobb?
    mycket frågor! tacksam för svar!

• D-man 27/7-06.

Fyfan håller på att spy av alla idiotiska inlägg

tror ni det är bara att dra till Norge och sen helt plötsligt va miljonär?
    Jag har jobba i Norge i 4 år och det har minsann inte lett till några miljard vinster.
    För det första är det grymt mycket dyrare att bo i Norge. Priserna är värre än STHLMS innerstad. Maten kostar myycket mer, samt allt annat du omger dig med.
    jag själv tjänar runt 155Nok i timmen vilket är bra men det blir inte så mycket mer pengar än om jag skulle tjänat 15.000 hemma i Svedala. Det här med fiskeindustrins glansdagar är sen länge förbi. och det är verkligen överbefolkat med svenskar. som dessutom börjar få dåligt rykte pga av att så många är där jobbar i 6 månader (där halva tiden är dyr upplärning ev. kurser) och sen drar till Thailand i ett år. sen kommer dom tillbaka på sina bara knän óch ber att få jobbet tillbaka. Blir så förbannad när folk som inte orkar göra nått utan bara väntar på att arbetsförmedligen ska ringa och erbjuda dom en Vd tjänst där dom är lediga 360 dagar om året, tjänstebil, gratis boende samt 80.000 ut i månaden efter skatt. Det finns inget lätt sätt att bli rik på. man måste börja nån stans!!! Och oljeplattforms arbetare????? Snälla är det ens någon som har en uppfattning om vad ni ska göra där förutom att gå omkring och tjäna 100.000 i månaden??? Förutom den givna utbildningen (som jag gissar på att ni säääkert har)
    Så månste ni genomgå Diverse säkerhetskurser (som kostar runt 500.000 fråga gärna AMS dom vet vad som krävs) Sen måste man ha arbetserfarenhet gärna från ON-SHORE dvs hamnarbete.
    DÅ först kan man ha möjlighet att bli anställd av tex Shell, Statoil som OFF-SHORE arbetare vilket är väldigt tungt också inte minst för psyket då du ska ligga på en plattform mitt ute i Nordsjön i 60ms vindar i sex veckor utan övrig kontakt med omvärlden i små barakker.
    Men det är väl inga problem det eller?
    ni som bara går hemma och tror att det bara är att gå ut och fråga företagen. Vaqrför har ni inte gjort det där ni bor? Ni som bor i GBG gå ut till Volvo Torslanda och fråga.? jasså varför inte då? eller STHLM gå in på NK och fråga? mm just det.

• sebastian 30/7-06.

Hej Maria. Har bott i norge i ett ar men har varit ute och rest nu i ett halvar. Forst en asien resa och nu ar jag pa Bahamas. hehe livet leker. Vill bara att du ska veta att det ar valdigt latt att fa jobb i Oslo, bra jobb. Kommer aka dit i borjan pa september och hjalper dig garna med jobb och boende. Hor av dig till mig sa kan vi snacka.

Kram/ Sebastian

• Magnus Björk 31/7-06.

Jag är intresserad av att jobba hårt och tjäna därefter såklart, men jag sitter å spånar lite på gulesider.no osv.. men är det nån som har några kontakt uppgifter osv till nått företag som har fiskebåtar osv med bland annat rondering dvs 6 v ute och 6 v ledigt? Telefon nummer osv är till största hjälp! Är det sen nån som är intresserad å dra iväg å göra mej sällskap på detta så hör av dej, Bjork_Magnus@Hotmail.com

Ciao!

• piquer79

piquer79 1/8-06.

D-man!!!fan v a bitter och distans lös du ar!!!inget tror att man kan bli miljonär i norge..men att man ka nfa bra med pengar..o det kan man!!!o att bo i oslo behover inte va dyrt..det kan till och med va billigare an att bo i sthlm (jag har bott i bada..sa jag vet)..Allt handlar om diseplin..att kunna spara. Det handlar aldrig om hur mycket som du tjanar utan hur mycket du kan spara...t.ex. sa kan man bo billigt i Oslo genom att bo i kollektiv eller att bo en bit utanfor oslo, man kan Äta billigt genom att ta med sig mat ifran sverige (om man kommer med bil), eller koper billigt...Och det ar MYCKET lattare att fa jobb...om man anstranger sig eller om man får lite med hjälp...
    ha det fett
    daniel

• Mia 14/8-06.

Hej maria!
    Är oxå skitsugen på att sticka och jobba röven av mig ett år.
    Vill du ha JObbarkompis och hör av dig. är dock lite bråttom då jag bara har jobb i sverige till sista augusti, så jag kan tänka mig att sticka rätt omgående!
    ha det fint!

• J-man 15/8-06.

Ni som har storslagna planer om Norge... varför ska ni alla söka till fiskeindustrin??? det måste vara en modern myt att man tjänar så jäkla bra inom fiskeindustrin, har en polare som jobbade inom fisket.. javisst han tjänade ganska bra men varför tjänade han så jäkla bra? jo för ett det va en liten sketen fiskeby där det inte fanns nåt annat att göra än att jobba... så om ni fixar jobb i sverige inom fisket och jobbar 16 timmar om dygnet, tro fan att ni tjänar bra med pengar.. har själv jobbat i norge på gardermoen ett par år så jag har erfarenhet om allt krångel som tillkommer, så vad ni än gör.. åk inte dit med flyttlasset och tro att ni ska få jobb imorrn... allt tar tid, skattekort som ska fixas på plats minst 6 veckor, norskt bankkonto som man får ansöka EFTER man fått sitt skattekort ett par veckor...
    Boendet då?? Norskarna har en regel, iallafall runt jessheim, det är att lämna en deposition på huset eller lägenheten, alltså 6 månadshyror som hyresvärden ska ha i förväg, innan ni får flytta in, sen att norskarna tar med sig sina vitvaror när dom flyttar...iallafall kylskåpet och ugnen, det kan ni räkna med att få köpa till...
    så Sorry alla ni som har varit arbetslösa för länge eller nyblivna studenter... det kan bli dyrt innan ni fått börja tjäna era OLJE-DOLLARS...
    Och D-man, du har helt rätt.

• D-man 16/8-06.

Tycker du är inne på ett bra spår där J-man att det är krånligt att ordna alla papper mm.
    Och sen Vitvaror och möbler som sagt var!. och till piquer. Visst kan man bo i kollektiv. men ska du gå och knacka dörr då tills du hittar ett? Kan ju va bra att du har ordnat boende innan du helt handlöst drar iväg och står på centralstationen som ett jävla fån. Bo utanför Oslo funkar ju också, men då har du månadskort på tåget som en trevlig liten avgift. (Absolut inte billigt 75kr en väg annars, Oslo-Gardemoen) Runt 2000:- i månaden. Åker du bil ja du får du punga ut med härliga 20kr varenda gång du åker genom dom otroligt populära bomringarna. samt betala din egen parkering (Exempel 500-6500 beroende på företaget på gardemoen) Och ta med sig mat över gränsen funkar ju endast om du bor i Närheten, och då ska du ta med ett jävla lass då som blir dåligt efter en vecka?. Jag vill inte säga att det inte finns jobb i Norge, för det gör det. MEN det finns även jobb i Svergie för dom som inte tror det. Och alla ni som åker som ett gäng på 7-15 pers. tror ni det blir lättare att få jobb då? Jo.. förmodligen...

Låter kanske bittert men det är den råa sanningen. Allt är inte guld och gröna skogar som alla vill få det till!!

• JOhan 17/8-06.

Jag är väldigt intresserad av att jobba i norge. Jobbar just nu som snickarlärling i sverige. Vet någon var man ska söka någonstans då?!?!? MVH JOhan

• sunette 21/8-06.

jag söker också jobb som sykepleier i norge vet någon var jag skall söka efter jobben?

• sunette 21/8-06.

Vet någon hur jag söker jobb som sykepleier på en oljeplattform? Tacksam för svar

• Pier 29/8-06.

Hallo!
    Jag har jobbat i norge i 15 år till och från, jag har aldrig betalt för boendet, resorna till jobbet har alltid vart betalda, maten har jag ibland måsta stå för, men då har man får dietpengar istället.
    Det är lättar arbetstempo i norge, oftast..jag ska fortsätta att åka dit..det är inte fel o tjäna pengar där..kanske inte miljoner..men mer än man får ut här i Sverige iallfall.

• Silje 10/9-06.

Kom bare over denne siden tilfeldig, vil bare gi noen tips til norske jobb-søkersider:)

gigass.no (hotell/restaurang)
    aetat.no
    finn.no (den største siden)
    zett.no
    jobbnor.no
    stepstone.no

ha en flott dag alle sammen:-)

Silje`n

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer