Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(33)
(32)
(29)
Redaktionen bloggar

Detur

• FD Deturanställd 13/9-09.

Hur gick det may?

• också fd detur 21/10-09.

herregud. Start inlägget är en bitter människa som inte kunde ta sitt jobb på allvar och har nu skrivit exakt samma inlägg i flera forum. Hon tror att hon på detta sätt kan stjälpa ella bolaget hahahaha Detur är en stor arbetsplats med många anställda och som på alla företag finns det missnöjda anställda. men de flesta är glada och stolta att arbeta för Detur! Förmodligen är det små tjejer som inte har insett att när man jobbar som reseledare så måste man JOBBA. Jag har jobbat för Detur och två andra svenska charterbolag. Alla jobbade lika mycket.. Det är det som är grejen med reseledarjobbet. Det är inte för att tjäna pengar utan för att man ska få livserfarenhet och ha kul.

Nej Detur är ett lågprischarterbolag och de har bra och billiga resor. Tyvärr förväntar sig alla attt få 5-stjärniga hotell när de åker ospec och skriver sen långa inlägg om hur dåligt bolaget är. men det är varken bättre eller sämre än fritte apollo eller ving för den delen...

• Ragust 24/10-09.

Hej .... efter allt jag läst samt alla mina bekantas berättelser finner jag att mina surt besparade resslantar får läggas på ett mer seriöst bolag. Tack för alla varningar. Kan tillägga att jag rest charter ca 20 ggr med de större bolagen och aldrig varit missnöjd... Men som sagt, Detur är ett lågprisbolag och man får nog vad man betalar för eller lite mindre :)

• Ragust 24/10-09.

Hej .... efter allt jag läst samt alla mina bekantas berättelser finner jag att mina surt besparade resslantar får läggas på ett mer seriöst bolag. Tack för alla varningar. Kan tillägga att jag rest charter ca 20 ggr med de större bolagen och aldrig varit missnöjd... Men som sagt, Detur är ett lågprisbolag och man får nog vad man betalar för eller lite mindre :)

• Sanna 5/11-09.

hej hej!
    jag var nere i egypten nu för någon vecka sen och trivdes väldigt bra.
    började redan där fundera på att bli reseledare där för alla verkade ha så roligt tillsammans och verkade vara ett roligt jobb att ha.. deras lön var väl inget att hurra för kanske.. men jag vet inte vilken sorts utbildning måste man ha för att kunna jobba som reseledare i egypten? och finns de någon speciell ålder man måste ha? för jag har precis fyllt 20 år så borde väl räcka kanske?

• Anställd på Detur 8/11-09.

Jag läste lite om Detur här innan jag gick på interljuv...fick jobbet och tänkte att ässh klart man kan testa! Och NEJ inom detur kan man inte testa...

Det står klart i dina papper att första månaden är en prov månad du kan bli sparkad och du har också rätt att säga upp dig..Vilket jag gjorde för 3 veckor sen..Men nu sitter jag fortfarande i Sharm och har precis blivit kallad dålig människa och värsta anställd av min Chef...och som plus i kanten så har mitt visum gått ut så ja kmr ingenstanns..

Så till alla er där ute som tänker på att jobba på detur...DONT DO IT!

Makt galna själviska o elaka och  turkar är de man träffar på!Dom uppskattar inget du gör och allt går ut på att sälja så mycket skit som möjligt till Gästerna!!!

• Deturguide nr2 15/11-09.

Guidejobbet är för dom som har lite skinn på nästan och så är det bara. Att organisation, ledarskap osv inte fungerar som det gör hemma i Sverige är helt enkelt något man får räkna med när man jobbar utomlands. Var inte rädda, åk ner, kör en säsong. Ni lär er sjukt mycket och passar det inte er så tar ni bara nästa plan hem. Det är inte svårare än så. Kör hårt och lycka till! Har för övrigt inget speciellt ont att säga om Detur, det fungerar likadant för dom som det gör för dom flesta andra resebolagen.

• E:F 13/12-09.

Nyss hemkommen från Detur arrangerad resa Hurghada Egypten. Så jävla Ruttet arrangerat. Har ni ingen kontroll på något? Hembrännt i drinkarna finkelsmak hmmm. All inclusive=ingen service bra att veta. Regina Hotell .

• Nettan 3/1-10.

Besvikna 2010-01-03

Hemkomna idag från Sharm el sheik med Detur hotell Gardenia plaza. Åkte ospecat så man kanske inte kan ställa så höga krav men detta var under all kritik!!!! Även om det är slitet så kan det väl vara rent fick golven torkade en gång på hela veckan. Vi uppgraderade oss till all inclusive vilket höll LÅG standar all dryck serverades i vita engångsmuggar eller på sin höjd i genomskinliga plast glas. Spriten luktade fotogen och var odrickbar.Inget vatten ingick på rummet ville du ha en flaska fick du betala extra. Dålig variation på buffen man tröttnade efter ett par dagar vi valde att äta på stan ett par dagar istället. Deturs plan var också skitiga slitna fanns inte ens en öl att köpa till maten ingen behaglig resa! Tyvärr vi kommer aldrig mer att anlita detta bolag. Varning du får mkt mindre än vad du betalar för!!!!!!

• fd anställd 5/1-10.

Välkomna till Deturs värld, dra ner på så mkt som möjligt för att tjäna så mkt som möjligt på de intet ont vetande gästerna.

• Fd anstalld. 8/1-10.

Kan bara ta mıg varmt för hjartat och pusta ut för att jag ınte lagre arbetar for dem.

Jag sager bara detta : valj ett annat företag!

Vısst fınns det lıkheter hos alla bolag som schemat o dyl. det ar nastan det samma hos alla bolag beroende pa vılken destınatıon man arbetar pa.

Jag har arbetat för de fleste bolag pa mange olıka destınatıoner.

Jag började ocksa mın reseledar kariarr hos  detur....

Allt negatıvt som star ar sant. Det ar ınte bıttra fd anstallda som skrıvıt. detta ar ambıtıösa reseledare som tryckts ner pa botten av detur och deras lokal agenter.

Det ar skıllnad att arbeta hart och mısshandlas psykıskt!

• help me haha 9/1-10.

Heej! jag ska på interjuv hos dom nu i januari, och vill verkligen ha jobbet. någon som kan berätta hur interjuvn går till? snällaa! jag har hört att den är på engelska

• Inte svensk 17/1-10.

Du kan titta sidan

http://www.nelonen.fi/ohjelmat/matkaoppaat/videot?vt=video&vid=51678

• Inte svensk 17/1-10.

Du kan titta sidan

http://www.nelonen.fi/ohjelmat/matkaoppaat/videot?vt=video&vid=51678

• Ex-Guide 18/1-10.

Har nu läst igenom alla kommentarer och kände att jag måste få ge min bild av Detur.

Till att börja med vill jag rikta mig direkt till dig Anställd på Detur: du fick jobb som reseledare och valde att åka till Egypten. Detur betalade din flygbiljett, hotell, mat, transport etc under den tid du var där, och som jag förstår det hoppade du av strax efter guideschool? Räkna med att du kostat företaget i runda slängar 5-8000 sek utan att egentligen ha utfört någonting (om du nu inte jobbat vill säga) och efter avslutad utbildning vill du åka hem och ser det som en självklarhet att Detur ska ordna/betala allt åt dig. Om du får jobb på låt oss säga en restaurang som ligger 10 mil från dit hem, inte betalar väl din chef dina bensinnotor/busskort åt dig? Vilket Detur faktiskt gjort i det här fallet. Rent logiskt sett borde du om du sagt upp dig utan att ens ha börjat arbeta/arbetat en väldigt kort tid bli ersättningsskyldig för flygresan ner då du i praktiken tillbringat närmare en månad i värmen och lattjat runt, för att sen "lämna skeppet" när det vankas arbete.

Jag arbetade själv för Detur i Egypten säsongen 08/09 och mina erfarenheter därifrån är följande;

Guideschool var inte särskilt tufft/hårt utan gick mest ut på att lära sig prata i mick, besöka hotell samt studera försäkringsregler (som ingen självklart kunde när det väl behövdes). Vi fick i början av Guideschool ett 250 sidor tjockt häfte på engelska om Egyptens historia som vi skulle plugga in, för att klara "det stora provet" som skulle i slutet av Guideschool. Klarade man inte provet skulle man få åka hem hette det vilket gjorde alla väldigt nervösa men det var få som ens öppnade häftet kan jag lova. Det blev ingen prov utan alla fick stanna.

Väl på plats på destinationen vi skulle vara på fick i princip bygga upp allt från grunden, återigen besöka hotell, göra hotellpärmar, testa alla utflykter osv. När första gästerna kom var vi väldigt oförberedda och kaos utbröt på flygplatsen vid första transfern (något som skulle återupprepa sig under hela säsongen, i princip utan undantag). Första välkomstmötena var väl inte superbra kanske, men överlag klarade vi oss ganska bra.

Efter någon månad började man få grepp om det hela och utflykter/välkomstmöten gick allt bättre och man började sakta få rutin på allt.

En typisk arbetsvecka såg ut som följande;

Söndag: 09-18 Transfer, incheckning. 19-22 Välkomstmöten.

Måndag: 09-11 Välkomstmöten. 18-20 Hotelvisits / Citytour 15-20.

Tisdag: 09-11 Hotelvisits. 18-20 Hotelvisits.

Onsdag: 07-16 Utflykt.

Torsdag: Ledig

Fredag: 09-11 Hotelvisits. 18-20 Hotelvisits.

Lördag 09-11 Hotelvisits. 11-15 Office. 18-20 Hotelvisits.

Vi var lediga i princip 4 dagar i veckan mellan 11-18, inte särskilt hårt om ni frågar mig.

Det positiva var att man var ledig mycket, tjänade bra (800 euro svart provisionen ej inräknad jämfört med t.ex. Apollo-guiderna som tjänade 4500 sek som dom skattade för) och allt var inte så dödligt seriöst som i de andra bolagen.

Det negativa var bristen på organisation som tidigare inlägg vittnat om. Kommunikationen mellan oss och lokalagenten var inte den bästa, ofta ställdes utflykter in i sista stund vilket ledde till besvikna/arga gäster som tog ut det på oss. Detur är som sagt ett lågprisbolag vilket ledde till att hotellen höll ganska dålig standard, och gäster som betalat 10.000+ per person för ett 4stjärnigt hotell med AI blev självklart arga när det visade sig att hotellen inte höll europeisk standard. Detur har inte heller någon särskilt välfungerande organisation i Egypten, vilket ofta ledde till att man kände sig utsatt/övergiven av Sverigekontoret när problem skulle lösas.

För att summera min tid som reseledare kan jag konstatera att det var den absolut bästa tiden i mitt liv. Jag har aldrig haft så roligt (vilket mycket berodde på fantastiska kollegor) som under min tid i Egypten, då vi i princip festade dygnet runt. Något som jag inte längre tror är möjligt då det i slutet av min vistelse infördes hårdare regler som Daily Meetings (sitta och häcka på kontoret mellan 12-14 varje dag) samt div. straff om man försov sig etc.

Min tid var hursomhelst fantastisk. Jag har träffat flera vänner för livet, lärt mig att stå inför 200 småsura charterresenärer kl. 09 en måndagmorgon, bakfull i 35gradig värme i kostym inte alls är omöjligt utan bara en erfarenhet. Samt blivit genuint intresserad av historia.

Mitt råd till er som har möjlighet att göra en säsong är gör det!! Ni kommer lära er mer på 6 månader som reseledare än ni gjort under 12 år i skolan. Om ni tidigare haft problem med att prata inför stora grupper kan jag lova att den rädslan kommer att vara som bortblåst efter er tid som reseledare. Har ni tur och hamnar i ett bra team som jag gjorde kommer ni att ha ett roligt (iallafall ibland) arbete i ett varmt land under vintern som även ser bra ut på CV't senare i livet.

Hoppas att jag gjorde någon lite klokare med min text och har någon några frågor är det fritt fram att fråga på.

Mvh Ex-Guide

• Fd deturguide 18/1-10.

Hej, alla ni som varit exguider för Detur och bara klagar.

Jag var nere i Sharm el sheikh vintersäsongen 08/09 och det var den absolut roligast tiden i mitt liv. Visst kanske Detur inte var världens mest seriösa bolag, men det beror främst på att deras samarbetspartners varit oseriösa. Fördelen med att jobba för ett mindre bolag är att man t.ex. kan specialutforma utflykter för gäster, man har mer fritid och kan ha önskemål om sitt schema, får högre lön och kommer otroligt nära sina kolleger.

Blir faktiskt sur/nästan ledsen över att så många snackar skit om Detur och avskräcker andra från att åka när det var det bästa jag nånsin gjort. Som person utvecklades jag otroligt mycket då jag lärde mig att prata inför stora grupper och faktiskt tyckte att det var kul till sist! Började bli intresserad av andra kulturer och lärde mig även lite arabiska. Jag är otroligt tacksam för min tid som reseledare i Egypten och tycker att ni som blivit kallade på intervju ska gå på intervjun och åka dit!

• Detur resenär 6/3-10.

Hej!

Jag har aldrig jobbat som reseledare varken för Detur eller någon annan. Därför kan jag inte uttala mig om hur de är att arbeta för. Har däremot tänkt tanken både en och två gånger. Är idag 31 år och har varit i Turkiet närmre 20 gånger varav jag har åkt med Detur 15 av dessa gånger och alltid ospec, har aldrig haft något att klaga på alltid hamnat på bra hotell med tanke på vad jag har betalt. Den enda gången jag har hamnat på ett hotell utanför de som de har i katalogen hamnade jag på ett 4 stjärningt hotell nere vid stranden med två feta balkonger, jag klagade inte precis. =) Tror folk har lite för stora förväntningar när de åker ospecat. Åk då med Apollo så är det inte ens säkert att du har dusch och toalett på rummet. Som sagt jag kan inte uttala mig om hur det är att jobba för dem men folk ska absolut inte avskräckas från att åka på semester med dem men det är ju så, har man haft en dålig erfarenhet så är det den man tar med sig men jag haf haft 15 bra och de tar jag med mig..........

• Nuvarande detur guide ! 12/3-10.

Hej !rnrnvill bara tillägga en sak som nuvarande anställd hos detur;rnrnjag trivs bättre än bäst, har jobbat för två andra bolag här i Turkiet och det är på Detur jag trivs bäst. och jag lovar er att vi har det inte så hemskt som de fd guiderna skriver, kanske var så när de jobbade här men inte nu inte :)rnrnjag skriver resdagbok så om ni har lust kan ni ju faktiskt läsa där var jag gör på dagarna, och det är då inte i närheten av va de beskriver :) så resdagboken.se och där heter jag feliice ! Välkomna =)
  • anki 25/4-10.

hej

jaghar jobbat för detur sommaren 09 , den bästa tid i mitt liv en kanon bra team leader och skulel inte tro att hon gick säng vägen för det jobbet , hon liksom vi guider slet arslet av sej under veckan man jobbade

och klart vi hade arbetsvisa och klara papper helt ok lön 600 euro , du har jag boende i oxå om du ej bor redan på platsen så du har dom pengarna att spendere på dej själ, och är du duktig säljare så kan du tjäna mer , så sluta klaga på detur , visst det finns rötägg inom alla bolag , men många chefer var helt ok på detur , och du får vänner för livet och du får en erfarenhet som du har nytta av , tex du står kl 5 på morgonen med 40 gäster utan hotelrum och du ringer din närmsta chef och inom 45 minuter har du nytt hotel och nya rum till dina gäster , det kallas service från företaget , och på alla utflykter har du maten grattis du får se mycket och du växer som mäniska , jag kommer alltid att längta tillbaka till turkiet och marmaris och dom underbara vännerna jag fick där nere , men jag har en fot i turkiet och en hemma pga att min man är från marmaris . så sluta gnälla på detur , och åker du ospecificerat har du alltid duch och toalett på rumet vilket du inte har på andra bolag , och något vi ska tänka på att 4-5 sjärnit är inte samma som här hemma eller usa , vilket en del av mina resenärer försökte tala om att så skulle det vara , och tjejerna som jobbar för detur i marmaris fortsätt me erat goda jobb ni är bäst

• Emma 27/4-10.

väldigt märkligt att man reser med Detur, vilket som om det är Turkiet, Egypten så är det samma trevliga och duktiga guider, verkar som dessa tjejer trivs med bolaget, varför skulle de annars komma tillbaka år efter år. Otroligt kunnig guider som har varit i länderna i flera år, och har otroligt bra kunnskap.  Jag tror absolut inte att de blir behandlade illa när de ger sitt liv för arbetet.

Det kan inte vara lätt för er tjejer som blivit sparkade från Detur, Ni var nog tydligen inte bra nog, kanske passar Ni bättre i ett stort bolag där man kan skylla på varandra om något gått snett, eller så är guide yrket inget för er.

• Emma 27/4-10.

väldigt märkligt att man reser med Detur, vilket som om det är Turkiet, Egypten så är det samma trevliga och duktiga guider, verkar som dessa tjejer trivs med bolaget, varför skulle de annars komma tillbaka år efter år. Otroligt kunnig guider som har varit i länderna i flera år, och har otroligt bra kunnskap.  Jag tror absolut inte att de blir behandlade illa när de ger sitt liv för arbetet.

Det kan inte vara lätt för er tjejer som blivit sparkade från Detur, Ni var nog tydligen inte bra nog, kanske passar Ni bättre i ett stort bolag där man kan skylla på varandra om något gått snett, eller så är guide yrket inget för er.

• Ellen 6/5-10.

Jag är intresserad av att jobba som reseledare nästa höst/vinter och tänkte söka till bl.a. Detur. Nu undrar jag om någon kan vet hur stor chansen är att jag får jobba i Egypten under vintersäsongen? Ser att det är många här som jobbat i just Egypten för Detur. Jag har tidigare jobbat i Hurghada (inte som reseledare dock) och kan staden utan och innantill :) Dessutom är jag otroligt intresserad av Egyptens kultur och historia! Jag skulle också vara tacksam om någon kunde berätta lite hur intervjun går till. Tack!

• mindmeld 30/7-10.

Bara åkt med detur hösten 2008 , och hade inga större problem.
    Enda nackdelen var väl att kabinbesättningen inte kunde engelska så, men det blev en erfarenhet det med :)

• Nina 13/10-10.

Jag har rest med Detur! Det va det värsta jag varit med om flyget va gammalt höll knappt i hop, man fattade inte va flygvärdinnorna sa. Bussresan var inte heller någon höjdare han körde fel flera gånger så vi kom till Alanya 5 på morgonen. Vi bodde på Blue wave suite rummet va helt ok men vilken gris föda vi fick gå ut och äta varje dag fast vi hade Al inkl. Vi kommer aldrig att resa med detta bolag igen.

• Jonas 1/6-11.

ja kan bara hålla med dom andra klagande, ja arbetade som reseledare för detur i tunisien för 10 år sen. va samma skit då. dålig personalpoltik,orgnisation etc etc. så tyvärr Detur är inget bolag man arbetar för. men själva reseladarjobbet är kul. man upplever mycket! så sök till ett annat bolag, så får du en bra upplevelse utomlands. det enda ja saknar ifrån den tiden är typ kompisarna. 

• Daniella 20/7-11.

Hej jag har läst allting om detur och om ni klagar så mycket skulle ni ha tagit reda på det från början att det var sådär. Det är dålig lön på alla företag om man vill bli reseledare men man får också erfarenheter och lär sig av olika kulturer. Och det är tuft överallt, man  lär sig av det förstår ni tjejer. Ohvh definitivt inte av att snacka skit om företaget. / Daniella

• Reseledare på 90-talet 22/7-11.

Hej! Har precis läst alla inläggen här ovanför och tycker att det har varit väldigt läsvärt och intressant. Det fick mig också att se tillbaka på den tid som jag själv jobbade som reseledare (ej för Detur som det mesta diskuteras om i denna tråd, och ej i Egypten eller Turkiet).

Min tid som reseledare var på 90-talet (oj, vad länge sedan!) och anledningen till att jag skriver är just hur jag under mina senare jobb har påverkats av tiden som reseledare. Jag håller med om att arbetstiderna, lönevillkoren och hierarkin inom reseledar/guidevärlden kan vara väldigt utmanande och ibland inte helt lätt att leva med:-). Dessutom tror jag att konkurrensen mellan resebolagen är ännu tuffare numera och att man förmodligen har högre vinstkrav än man hade på 90-talet.

Jag kommer ihåg att man ofta kände sig väldigt otillräcklig och stressad för att man ville göra ett bra jobb, men att tiden inte alltid räckte till. Jag jobbade på en destination där vi bara var 2 guider och en platschef, så vår lilla personalstyrka var väldigt sårbar om något oväntat hände (flygförseningar, lokala strejker, transfer-/utflyktsbussar som blev försenade pga mycket trafik etc). Dessutom var prisläget på destinationen förhållandevis dyrt, så det var väldigt svårt att få lönen att räcka till.

Det jag nu så här flera år i efterhand vill dela med mig till er som ev. har tänkt söka jobb som guide, är hur mina senare arbetsgivare har reagerat när de under en jobbintervju sett att jag jobbade som reseledare tidigare. Trots att jag har en akademisk examen som tog mig flera år av universitetstudier, så har lustigt nog arbetsgivarna varit mycket mer intresserade av min tid som reseledare.

Jag har fått uppfattningen att arbetsgivare faktiskt ser reseledarerfarenhet som meriterande - förmodligen för att man som reseledare måste kunna fatta snabba beslut, kunna jobba både självständigt likaväl som i grupp, och att man faktiskt lärt sig vad det innebär att vara service-minded.

Så man kan faktiskt så här i efterhand se reseledarerfarenheten som en bra jobbmerit. Samtidigt som det var en både jobbig och rolig erfarenhet när man väl slet hårt på ute på destinationen. En särskilt bra erfarenhet som jag haft nytta av på senare jobb (som projektledare) har varit presentationstekniken som jag lärde mig som guide.

En sak som jag tror är väldigt viktig om man vill jobba som reseledare, var noga med att kolla upp researrangören innan! Att man får jobba hårt är nog samma sak hos alla. Men det kan nog skilja sig en hel del hur de behandlar sina anställda. Så kolla upp noga i förväg så mycket du kan om arbetsgivaren.

Om man är osäker ifall man ska tacka ja till en intervju kanske man kan be researrangören att få komma i kontakt med en av deras reseledare som jobbar på en destination och fråga vad han/hon tycker om sitt jobb? En seriös arbetsgivare har nog inga problem med att hjälpa till med detta. Och om researrangören vägrar - då kanske man ska fråga sig om arbetsgivaren verkligen vill både sina kunders och anställdas bästa.

• Michel 5/8-11.

Varning bli inte lurad av detur man kan bli falsk som dom Fins andra resebolag som man kan åka eller jobba ?
  • Lena 5/8-11.

Åk inte med detur om något går sönder på hotellet får ni betala jätte höga avgifter specielt på hotel kleapatra dreams beach
  • Puckot 19/10-11.

Haha, Lena, hur gammal är du egentligen? klart som fan du måste betala för dig om fu har sönder saker på ett hotell? Spelar väl för fan ingen roll vilket bolag du åker med? Sluta ha sönder saker istället, klantarsel!

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer