| Berlin | 1 754 kr |
| Paris | 2 543 kr |
| Barcelona | 1 782 kr |
| Istanbul | 2 282 kr |
| Los Angeles | 2 663 kr |
Inkluderar flyg och hotell. Annons från Travellink
JORDANIEN
-
AnnaMaria 17/2-11.
-
mojjo 17/2-11.
Tack! Blir tur till Aqaba då. Längtar efter att få åka nu, och inte bara resa i fantasin. Är allt skattefritt i Aqaba? Mvh Mojjo ( Monika och Jocke)
-
Rickard 17/2-11.
-
Hej igen folket!
Skrev tidigare att jag och min sambo sticker till Aqaba den 12/3. Har kontakt med ett par "grön"-taxi (privattaxi) killar där nere. Så är det någon som vill dela på en sådan för turer till Petra, Döda havet samt Wadi Rum så kan ni väl höra av er. Spar ju en bra slant. Annars blir det nog hyrbil.
linnarh@westinghouse.com
-
-
AnnaMaria 18/2-11. Ändrat 22/2-11 av MartinM
Hej Rickard,
Vilka killar har du kontakt med.?? Vi åker också den 12/3, men vi vet inte riktigt hur vi ska lägga upp vårt schema. Vi är sju ( 5 vuxna + 2 barn )
Vi hade tänkt hyra bil, eftersom vi är så många och då hade vi tänkt att övernatta i Petra, för att utforska Petra en eftermiddag och nästkommande förmiddag. Det blir så stressigt annars och dessutom så slipper man den värsta rusningen av turister. För vår del så blir det nog bara Petra denna gång, eftersom vi bara ska vara där en vecka.
Men det kan också bli så att det bara blir 3 vuxna som åker upp och att vi (mormor, mamma + barn ) stannar kvar i Aqaba. Men som sagt, vår planering är inte riktigt klar ännu. Men vi kan väl eventuellt höras, uti fall att...!!
Mvh / AnnaMaria
-
AnnaMaria 18/2-11.
mojjo,
Jag fick detta mejlat till mig av en person som varit i Aqaba, men jag tycker mig se lite här och var att det tydligen ska vara skattefritt.
Ja, visst längtar man
mvh / AnnaMaria
-
java 20/2-11.
Hallå.
Tittade igenom alla bilder vi tog under vår jordanienresa, (kom hem för en vecka sedan) och tänkte skriva lite.
Är mer än nöjd med resan. Det har varit mycket bättre än väntat =)
Som svar på mojjos fråga om prisläget i Tala Bay kan jag säga att det är mycket dyrare än i Aqaba. Nere vid marinan (tala bay) finns två restauranger, Platters och Suzannas bar, där platters är något dyrare. Där får du räkna med att betala 7-8 JD, dvs 70-80kr för en lunch inklusive en öl. På hotellen i Tala bay, Mövenpick, Radisson och Marina Plaza är priserna högre.
Priserna i tala bay är det största minuset med resan skulle jag vilja säga. Som jag tror jag nämnde tidigare, i min värld ska inte två kaffe kosta 60kr...eller en öl drygt 40...Snorklingen var annars väldigt bra, inte utanför hotellet. Men gick man ett par hundra meter norrut längs efter stranden fanns det otroligt fin snorkling.
Är det någon som har några frågor så svarar jag gärna!
/Erik
-
java 21/2-11.
Hej Thore, jag testade inte men jag är ganske säker på att du kommer att bli tillsagd om du tar med dig en butiksköpt öl till poolen. Man får inte heller köpa med sig mat eller dryck till rummet men det sket vi fullständigt i och det var ingen som sa något om det.
Flygplatsen i Aqaba är liten och när vi landade gick det relativt snabbt men tulltjänstemännen som kollar passen är långsamma, som vanligt kanske?Annars kommer du/ni säkerligen bli nöjd med resan. Om någon jordanier börjar tala med dig eller vill bjuda dig på något beror det att de är nyfikna och otroligt trevliga och givmilda. Makalöst trevligt folk!
-
Rickard 22/2-11.
Hej AnnaMaria
Ja, det är två olika grön-taxi.
Den ena killen vill ha totalt 270 JOD för transport (Petra en dag, Döda havet en dag samt Wadi Rum en dag) samt jeep-tur i Wadi rum. Då tillkommer ju 50 JOD per person för inträde Petra och 15 JOD för Döda havet. Hans bil rymmer väl 4-5 personer vad jag förstår. Så då får man väl dela det.
Den andra vill ha 180 JOD per person om man är fyra (han har även plats för 7st i ena annan bil). Då ingår transport (och lunch varje dag) samt inträde till Petra, Döda havet och jeep tur i Wadi Rum.
Vad jag förstår så tar apollo 1400kr(?) för endast Petra en dag? Hiskeligt.
Vi är också bara nere en vecka men vi tänkte ta och åka till Petra, Döda havet och Wadi rum mån-tis-ons alternativt tis-ons-tors. Möjligen att vi skippar döda havet om vi inte har råd med det. Men wadi rum vill vi se. Enligt min polare, mina föräldrar samt morföräldrar som varit där så är det ett måste med Wadi Rum. Och vad gäller Petra så säger de att är man där en heldag så räcker det. Man kan inte se allt ändå och det blir lite tjatigt tyckte de i alla fall.
Men det är ju olika hur man är. Vi får väl se hur det blir, men vi skulle nog behöva ha två (alternativt 5st) till om vi skall åka till alla tre ställena. Om jag inte hyr en bil. kan bli så om jag får mitt nya internationella körkort någon gång.
Eller så skippar vi döda havet. Men det är klart att man skulle ju kunna dela på en eller två av dessa utflykter också.
/Rickard (linnarh@westinghouse.com)
-
Thore 22/2-11.
Vet inte om det är en dum fråga men, funkar vanliga 220 kontakter på Marina Plaza?
Har sett att nån skrivit att det ärengelska uttag i Jordanien..
Mvh Thore
-
java 22/2-11.
Hej Thore,
nere i marinan i Tala bay finns tre supermarkets, där den största också är den bästa. Den hittar du om du går förbi Platters (restaurangen) å sedan håller vänster. Nere i marinan finns ett flertal skyltar med kartor över området. Ta dig en titt på den, där är alla restauranger, markets, cafeér markerade, annars är det risk att du missar något. De är förbaskat dåliga på att skylta där nere...
Helt rätt om kontakterna, men det 230V och 55 Hz dvs samma som vi har här i sverige så har du en adapter så e det lugnt. Annars finns det en "svensk" kontakt på toaletten, är säkert tänkt för rakapparaten.
Ett tips om du ska på Suzannas bar (nere i marinan), beställ ingen drink. Jag beställde en Mai Tai och det va ingen höjdare. En riktig rövargrogg!
/Erik
-
Thore 22/2-11.
Guld värt den där infon Erik...
Du ska inte med igen :)Mvh Thore
-
Thore 22/2-11.
När vi ändå pratar chopping...
Vad kostar en grogg o frallabullar o sånt...har hört olika om priserna där..
En del säger att det är svindyrt o andra som i Svedala../Thore
-
java 23/2-11.
Tjena Thore,
sprit e förhållandevis billigt. En fyra famous kostar ungefär lika mycket som en 33:a Amstel, dvs runt 40kr. Vi tog några drinkar nere vid strandbaren, Stonefish, och de var riktigt bra. Deras "paraddrink" som heter lika som baren va riktigt fräsh och den kostade runt 50kr vill jag minnas.
Bröd kostar lite och ingenting...i Aqaba på ett bageri köpte vi 8st bröd och några bakelser och det kostade ine ens 1JD (10kr)!
Jag kommer verkligen åka tillbaka till Jordanien, är mer än nöjd med min resa. Det som gjorde störst intryck på mig är folket, har aldrig träffat så mänga vänliga och givmilda människor förrut!
/Erik
-
java 26/2-11.
Hejsan
Varken jag eller frugan tog något för magen innan vi åkte. Vi klarade oss bra, men som jag skrev tidigare är det som regel valutan som är smutsig, inte maten. Så va noga med att alltid tvätta händerna med handsprit då du/ni hanterat pengar.
/Erik
-
maj 27/2-11.
Hej,
Vi åker till Aqaba nästa lördag, är det någon som vet hur man kan passera gränsen till Eilat som vi också gärna skulle vilja se? Kan man ta taxi från aqaba o åka igenom? Krånglig och lång procedur? Tacksam för tips.
Hälsningar Maj
-
Carina 27/2-11.
Hej
rn
Åker till Hotell Kempinski i Aqaba på lördag 5/3. Läste i en recension någonstans att man inte fick ta med egen alkohol (som man köpt på te x flyget) upp till rummen . Bagaget scannades och personalen förklarade att alkoholen fick stanna kvar i receptionen till hemresan.¨
rn
Är det någon som känner till detta eller vet något??
rn
Hälsningar Carina
-
AnnaMaria 27/2-11.
Hej Carina,
Om du åker med Apollo, så kan jag rekommendera deras sida på Facebook.
Där kan man ställa denna typ av frågor, antingen svarar någon resenär eller någon personal från Apollo. Apollo brukar dessutom svara ganska fort....
Mvh / AnnaMaria
-
java 1/3-11.
Hej maj,
det ska inte vara några större problem att ta sig över till Eilat. Jag åkte inte över men jag har hört att det inte ska vara aldeles för krångligt. Varför vill du åka dit om man får fråga? Jag funderade också åka över till Eilat för dag, men efter jag forskat lite och hört mig för om staden hoppade jag det. Det verkar inte finnas något speciellt att se där samt att du får räkna med att det kommer att kosta en bra slant. Jag är inte säker, men jag vill minnas att det skulle kosta ungefär 350kr per person och då är jag inte säker på om det var t.o.r eller bara en väg...
Så jag skulle rekomendera att du forskar lite om det så att du inte behöver betala en regäl slant för att komma tillbaka./Erik
-
pual 4/3-11.
Min erfarenhet på taxi föraren från Aqaba till Petra, Wadi Rum och döda havetMohammad taxi chaufför i Aqaba, Han Kan erbjuda dig bra service i form av din ankomst till Jordanien sedan resa runt Petra, Wadi Rum. Döda havet och alla platser i Jordanien Varför är det berättat för dig att välja Mohammad?
Mohammad kör mycket säkert. Han är mycket vänlig och hjälpsam. Du kan resa med honom på ett rimligt pris. Hans bil är bekväma, luftkonditionerade en hel del turister och rekommenderas starkt att resa med honom och fullständigt förtroende för honom, han har yttranden och inställningar av turister från hela världen som Storbritannien, USA, Kanada och Italien, Nederländerna, Frankrike etc.
Det är intressant också att han lyssnade på detta band musik Abba och starkt råda dig att resa med honom och skulle föredra att hans kommentarer är på engelska eftersom han inte talar svenska Du kan ringa och prata med de bästa på dagen för din ankomst och väntar på den jordanska sidan
telefonnummer 00962779834745
För mer information
E _MAIL touristdriver.aqaba@gmail.com -
maj 5/3-11.
Hej Erik,
Ett varmt tack för ditt svar. Hade inte räknat med att det skulle kosta mycket att ta sig över gränsen. Har precis kommit till Jordanien nu så det skall jag absolut kolla upp. Hela familjen är dykare så vi skulle vilja dyka på Dolphin reef på Israeliska sidan.
/ Maj
-
AnnaMaria 11/3-11.
Hejsan,
I morgon bär det iväg till Jordanien, skall bli så spännande och härligt.
Det jag undrar över är om man får köpa med sig vin eller Campari in på hotellet, jag hör olika hela tiden. ( Vi kommer att bo i lägenhet ). Mövenpick Aqaba.
Det känns lite onödigt att köpa med sig från flyget om man måste lämna ifrån sig i receptionen, för att sen ta med det tillbaka till Sverige....!!
Mvh
AnnaMaria
-
Gunnar Ohlsson 11/3-11.
Hej AnnaMaria
Har samma fråga, och jag hittar inget på varken hemsidor eller hos Apollo om detta.
Men några hotell serverar ingen alkohol och möjligen är det detta som gett ryktet att man inte får ta upp alkohol på rummet. Men det känns väldigt "overkill" om dom scanning på hotellen...
Vanligen är det så (bl.a. på deras flygbolag) att muslimer inte serveras alkohol, men för andra är det OK. Vi får avvakta om nån hinner ge besked här.
See you!
/G
-
AnnaMaria 11/3-11.
Hej Gunnar,
Ja, det verkligen olika bud angående alkoholen. På Apollos sida på Facebook var det en resenär som undrade samma sak och fick till svar att det inte skulle vara några problem att ta med sig alkohol till rummet....!!
Pratade med Aqaba idag och då sa dom att reglerna med vin och annat dessvärre är att man inte får ha det med sig in på hotellet.....!!
Hur ska det gå med whiskyn Gunnar....??
Japp, vi ses...
AnnaMaria
-
AnnaMaria 11/3-11.
Hej,
Här nedan är det besked jag fick från Aqaba nu i eftermiddag, lite tokigt att man inte kan få fram den informationen på deras hemsida, samtidigt som en representant från Apollo säger på Facebook att det inte ska vara något problem.
Ja, ja, det blir nog bra ändå.../ AnnaMaria
"Hej!
Det är dessvärre de regler och bestämmelser som alla hotell har i hela Aqaba. Det gäller även för lägenheterna. Jag har stött på detta tidigare och såklart är det lite förvirrande. Skulle ni undra över något mer om detta så kan ni höra med hotellet när ni är på plats. Jag vet bara att det är de regler som skall följas" -
maj 13/3-11.
Hej,
Kommer precis från Jordanien, Aqaba. Ser att många funderar på att göra turer med Taxi. Vi råkade ofta ut för att vi bokade på en som kunde engelska, men när resan väl skulle genomföras så kom hans bror eller pappe etc. Som då inte alls kunde engelska. Tråkigt eftersom man ju vill att chauffören också skall kunna berätta lite om landet, vad vi åker igenom etc. Vi hittade tillsist Abdullah som jag kan rekommendera. Han pratar engelska o är vänlig och pålitlig. Han nås på 00962795533186. Poängtera att det är just honom ni vill ha. Tänker ni dyka kan jag tipsa om International Arab Divers. Mycket pålitliga och trevliga. Vi dök hela familjen inkl våra döttrar med dem och fick jätte bra service.
Hälsningar Maj
-
Marc 14/3-11.
Hej alla!
Jag och flickvännen har bokat resa till Jordanien första vecka i april. Vi flyger reguljärt, dvs inte charter med Apollo. Vi åker in och ut från Amman, och har fem heldagar totalt (tis-mån). Vi vill ju självklart hinna med så mycket som möjligt under dessa dagarna, Döda havet, Petra, Wadi Rum & Aqaba. Inser att det kommer bli stressigt men det får man ta. Min största fråga är transporten runt landet. Vad tror ni är bäst? Enkelresor med taxi överallt, vad skulle det kosta? Kan hotellen hjälpa till med detta? Eller kan man köpa någon form av rundresa? Vi tänkte ta oss till Madaba första dagen och sedan ta oss söderut för att sedan återvända till Ammans flygplats. Flyger hem kring fyra på eftermiddagen.
Alltså, hur tar jag mig bäst runt i landet?? Alla svar är uppskattade!
Mvh Marc
-

jessica1979 17/3-11.
Hej,
Jag och min familj med svärmor ska åka till jordanien den andra April. Vi har några frågor gällande shopping i jordanien och då Aqaba.
Är det billigare att handla vodka gin whiskey mm om det överhuvudtaget finns där? Hört att det ska vara skattefritt i Aqaba.
Kläder billigt/dyrt finns det märkesvaror?
Cigaretter billigare än taxfree?
Kort sagt är det billigare att handla därnere än i taxfreen eller på flyget?
Märkesklockor finns det där?
Vore jättetacksam om någon som varit där kunde ge lite info ang. mina frågor annars ska vi bara sola snorkla och åka till Petra.
Tacksam för alla svar
Jessica & Stefan
-
Gunnar Ohlsson 20/3-11.
Hej Marc
Vi kom just hem från en veckolång underbar rundtur i Jordanien med en guide som heter Qassem Majdalawieh. Han gjorde verkligen allt för oss, flexibel, och pratar bra engelska. Han gav oss t.o.m. en telefon så vi kunde kontakta honom dygnet runt om det skulle behövas. Han skräddarsyr det ni vill ha med hotell och allt, och kan ge råd för vad ni borde se på den tillgängliga tiden. Ni når honom på theone.jor@hotmail.com eller q-assem@live.com.
Egentligen använde vi en agent som heter Jordan Customized som organiserade allt och använde Qassem som underentreprenör. Deras hemsida www.jordancustomized.com. Verkligt tillmötesgående i önskemålen var dom. Men Qassem ordnar det nog billigare, tror jag.
Prova detta, dom kan säkert hjälpa er och jag tror ni blir nöjda.
Du kan få se vårt program om du lämnar en mailadress.
Mvh
Gunnar
-
Gunnar Ohlsson 20/3-11.
Hej Jessica & Stefan
Det finns massor att köpa, speciellt om ni går till marknadsområdet vid saluhallen.
Där finns även spritaffärer så det räcker och vi hittade exempelvis 1 L Grant Wiskey får 100-lappen JD, 1L Famous Grouse för 130 JD, så köp nåt billigt på planet och fyll på där nere. Men kolla runt, det kan skilja mycket mellan affärerna.
Ska ni till Petra så rekommenderar jag mer än en dag, egentligen behöver man tre-fyra dagar där för att se det mesta. En verklig upplevelse!
Mvh
Gunnar
-
maj 21/3-11.
Hej Jessica o Stefan,
Finns massor med spritaffärer. Ni kan handla direkt på flygplatsen när ni landar. I allafall Gin var billigare där än taxfree på planet. Testa det Jordansk vinet också med den lilla devisen "Wine from the holy land" på etiketten, en rolig souvernir). Kommer inte ihåg om det fanns på flygplatsen, men i allafall inne i spritbutikerna i Aqaba. Hälsningar Maj

Hej Mojjo,
här är en liten fingervisning om vad det kan kosta I Aqaba.
"Eftersom Aqaba är skattefritt så är det billigt
jag köpte chips nötter 4st 40cl dricker ciggaretter och allt blev 48 SEK"
Men jag också läst i denna tråd att Tala Bay är det lite dyrare, jag tror att det var signatur java / erik skrev om det.......för c:a 2 veckor sen....!!
mvh / AnnaMaria