Logga in:
Forumalternativ
Flest forumtrådar
(106)
(55)
(49)
(44)
(40)
(35)
(32)
(29)
Redaktionen bloggar

Tipsa oss om Egypten!

• Nora 25/7-08.

Föredrar Kairo framför Luxor, men det berorer väl på vad man är intresserad av att se. För mkt gravar o tempel i Luxor för min del!!! Kairo är kanon, fastnar alltid för det sociala, människorna, hur de lever mm. Finns mkt att se även här; pyramiderna, IbnTulunmosken där man får gå upp i ena minaretten, alabastermosken, CairoTower mm mm!!!

Och btw... Marknaden heter Khal-el-khalili!!!! Och helt klart värt ett besök!!!

• micke 3/8-08.

Hej nån som vet vad det kostar att sy upp kläder i hurghada
    vad är bäst euro eller us dollar?

• Nora 12/8-08.

Skippa euron o håll dig till i största del EGP o sen kan du ha med dig en del dollar (dollarn är mest användbar om man skall på utflykter med Ving, Apollo, Fritidsresor m.fl eftersom de gärna vill ha sina utflykter betalt med dollar).

Vad det kostar att sy upp kläder vet jag tyvärr inte, men kan tänka mig att det inte kostar så mkt samt att det har med hur bra du prutar, eftersom du inte får glömma att göra det!

• roya 20/8-08.

Hej
    Jag har tänkt att resa till Egypten hurghada och kairo under ramadan .
    men om nån som vet om hur det är med restauranger under den tiden. är det öppet på förmidag.
    hur ska jag klä mig

• Nora 21/8-08.

Tror inte att Du behöver tänka så mkt på att det är ramadan. Det kommer inte märkas så mkt i Hurghada. Möjligtvis kan det vara lite lugnare, servicen vara lite segare - folk är inte lika allerta o snabba, o vissa affärer håller nog stängt en stund när man bryter fastan, dvs när solen har gått ner. Tror nog att man märker av ramadan mer i Cairo.

Angående klädsel skall Du klä Dig som Du vill bli bemött. I en turistort som Hurghada är det ok att gå lite lättare klädd när man är ute på stan men beroende på den respekt Du vill få tillbaka så lämna kortkort o djupa urringningar inne på hotellområdet. I Cairo bör Du inte använda annat än t-shirts/tröjor som täcker axlarna o längre kjolar/piratbyxor.

• roya 21/8-08.

tack nora för Tipset
    jag ska iäntligen till hurghada mest så tänckte jag resa två dagar till cairo också
    jag blir tacksam om du kan svara på den också att vad kostar det om jag tar packetresa till cairo .

• Nora 23/8-08.

Skoj att Du tänkt åka 2dagar till Cairo också - tycker det är den bästa av de utflykter som finns att åka på!! Nu kanske jag missuppfattar Dig, men som jag tolkar det så undrar Du vad en 2dagarstur till Cairo, från Hurghada, kostar. Rätta mig gärna, men jag svarar o så får vi se om det blir rätt ;)!!

En 2dagarstur till Cairo med buss kostar ca 1400 kr/person. Det kan skilja sig en del mellan de olika ressearrangörerna så kolla runt lite, hör med dem Du själv åker ner med. Bussresan tar runt 6 timmar. Det kan tyckas långt o skumpigt men det är helt klart värt det!! De lokala researrangörerna annordnar också denna typ av utflykt o de brukar vara billigare, men jag rekomenderar dock inte dessa vid så långa utflykter som till Cairo (o Luxor) då kvaliteten på bussarna kan variera ganska mkt med tanke på AC, toa osv. Däremot är de lika bra som de andra större resebolagen när det gäller bla. snorkelutflykter.

Har ni förresten möjlighet så är en snorkeltur helt oslagbar!!!

• gitte 2/11-08.

hej

Vi, dvs två vuxna med två söner på 9 o 18 ska till Hurghada i mars-09. Har läst allt här o undrar om det verkligen är såååå jobbigt att  gå ut o shoppa som vissa skriver. Finns det ngn här som även har varit i tunisen, turkiet, o kan göra en jämförelse. Vi kan visst tycka att folket är jobbiga när de skriker, drar i en  men egentligen är de ju trevliga..

• Hasse 3/11-08.

Hej Gitte

Har bl.a varit i Tunisien, Marocko, Turkiet ett flertal gånger och inte tycker jag det är speciellt jobbigt, det beror till stor del hur man själv hanterar saken. Hurghada är isf lite "bättre" än Tunisien och Marocko, sen beror det på om du besöker "old town" där kan det vara lite påfluget men det är bara att le vänligt och gå vidare.Det kan ibland t.o.m vara riktigt roligt att "munhuggas" med försäljare som är påstridiga.

Ni kommer säkert att trivas där, klimatet är härligt även om det ibland kan blåsa rejält, berätta gärna vilket hotell ni ska bo på så kanske jag kan ge lite mer  tips.

mvh

Hasse

• gitte 3/11-08.

Hej hasse!!

TACK för ditt svar... Ja det var nog som jag misstänkte, att har man träffat på detta folk innan så  uppskattar man det,,,, o vi brukar helst leta oss in i de inhemska kvarteren istället för hotell idyllen. Men denna gång gör vi helt tvärtemot vad vi brukar , vi ska för första gången bo all inclusive, vilket vi alltid varit emot, vi tycker att det största nöjet när man reser är just det att gå ut o upptäcka området. Men denna gång så tror jag att vi håller oss mer vid hotellet, för att endast slappa, sola o ladda batterierna till fortsatta våren när man kommer hem. Vi ska bo på arabia azur resort. och det ligger väl närmast just old town som jag tror att jag föredrar istället för dessa områden kring MC donalds,pizza hut osv.........

• Hasse 4/11-08.

Om jag inte missminner mig så ligger "erat" hotell i Sakkala, en bit söder om El Dahar (old town) Om ni skulle tröttna på hotellmaten kan jag rekomendera en trevlig restaurang i närheten som heter Toscani, den ligger vid Marriott, ett ganska stort hotell. F.ö finns det ett lokalt vin som heter OBELISK, det får betyget 2,5 "solar"

• Camilla 5/11-08.

Jag kan varmt rekomendera hotellet Hilton Sharm Dreams i Sharm El Sheik. Mycket trevlig personal, väldigt fräscha rum och servicen var oklanderlig! Strandet som tillhör hotellet var också mycket bred och fin, med korallrev utanför så man kunde snorkla utan att behöva åka på nån båttur eller så.

Vi åkte i slutet på mars och då var det ca 30 grader och strålande sol. Perfekt väder! Inte för varmt och inte för kallt.

Hela resan var toppen!

• gitte 5/11-08.

Skönt att höra av dig Camilla, att det var skönt väder när ni var där. På tidigare sidor jag har läst ,klagar många över att det är så kallt............... men det kanske inte har varit i mars månad?? Jag har tidigare varit på lanzarote, fuertuventura i mars o den ena resan var fantastisk o den andra kasst väder. Har  ändå hört av flertalet att det är solsäkrare i egypten än kanarieöarna.

Hasse- tack för ditt tips.

Det ska finnas ett "eget" korallrev utanför mitt hotell, arabia azur resort. Är det ngn som vet om det är bra? Eller man bör åka ut till giftun island som jag läst ska vara fantastiskt. Vi är inte direkt några snorklare i vår fam, men vi måste ju helt enkelt göra det denna gång fattar vi.....

• ulf_branell 14/11-08.

För budgetresenärer finns ett utmärkt boende i LUXOR  på Oasis Hotel

http://www.hostelworld.com/availability.php/OasisHotelLuxor-Luxor-19207

Hotellägaren - Hassan - och hans personal är mycket vänlig och omtänksam. Man har en filosofi som går ut på att befria gästerna från många vanliga irritationsmoment, och fungerar därför närmast som en liten turistbyrå, ordnar taxi, ärenden, växling, utflykter, bagagetransporter, tågbiljetter osv till anständiga priser och utan det annars ofrånkomliga letandet, tjafset och prutandet  .   Trevlig takterass med servering. Rekommenderas verkligen. 

• lundinorient 19/12-08.

Hej,

Jag har länge bott i Egypten och håller på att göra en webguide till landet. Vore roligt att få lite kommentarer både innan och under din resa om vad du tycker jag borde ta med mer av.

sidan hittar du på:

http://egyptenguiden.wordpress.com/

Du kan även nå mig via min nystartade Facebook grupp "Resor till Egypten" som är tänkt att bli en samlingsplast för alla som har eller ska åka till Egypten.

Johannes

• Lise 12/3-09.

den här tråden verkar död nu, eller?  Blev helt fast i Helen-Mats-diskussionen och måste säga att jag håller med dig, Helene, om det mesta. Jag jobbar själv för en barnrättsorganisation där arbetet utgår från FN:s barnkonvention med sk hjälp till självhjälp. Stort fokus är vikten av utbildning - men precis som du säger kan man aldrig tvinga någon att gå i skolan, eller tvinga någon att inte könsstympa sina döttrar. Det handlar om långsiktigt arbete med att förändra attityder, när det gäller könsstympning handlar det förvånansvärt ofta om att ändra attityder hos kvinnorna precis som du skriver...

Nåja, som ni redan kommit överens om är detta inte rätt forum. Jag ville bara visa att inte alla tycker som Mats. Om jag förstår dig rätt så inser du att Egypten på många sätt är fattigt och har många problem - men att det faktiskt inte är "ett helvete" bara för att man inte lever precis som i Sverige med perfekta hem etc.

Sist men egentligen mest relevant på forumet undrar jag om någon har tips om lägenhet att hyra i Dahab under några månader nästa vinter 2009/2010? har precis kommit hem från en vecka i Dahab och är intresserad av att spendera en längre tid där...
    tack på förhand!

Lise

• Lise 12/3-09.

Edit: Näst sista stycket, 3:e meningen "Om jag förstår dig rätt så...." är riktad till Helene, som jag tycker har ett sunt och realistiskt synsätt i fråga...

• Helen Söderberg 6/5-09.

Hej Lise!

Tack för din kommentar! Det var länge sedan jag var här inne och kikade men gjorde et litet besök idag! När det gäller lägenhet i Dahab så kolla in blocket.se. Flera gånger har jag sett att det är en svensk tjej som har en lägenhet att hyra ut i Dahab! Det var inte dyrt heller.

Vad är det för barnrättsorganisation du arbetar för? Försökte själv för flera år sedan att start upp ett barnhem i Egypten, men fick ingen hjälp till detta någonstans, vare sig via Röda korset, Kyrkan, plan, Diakonia mfl...De verkade helt enkelt inte intresserade...och då vi inte hade möjlighet att bekosta det själva tappade jag liksom modet när ingen av dessa organisationer som verkligen borde vara glada över att det finns folk som bryr sig inte verkade det minsta intresserade....

Vore kul om du hörde av dig!

mvh

Helen

• MAJJJA 23/11-09.

haaahahahaha

• annab 22/1-10.

Hej ska till El soukna i påsk någon som har varit där? Eller någon som har tips om hur det är att besöka Suez lär gå bussar emellan.

Mvh AnnaB

• Kitty 18/2-10.

Hej Alla

Är en tjej som är gift med en Egyptisk kille. Vi bor i Sverige,men är ofta i Egypten. Vi Älskar Sharm El Sheik. Vi flyger alltid till kairo ( Cahera) som Egypterna själva säger.Min Mans Familj bor i 6:th October Giza. Jätte fint område måste jag säga. Jag förstår alla som pratar om att Egyptier har lite pengar att leva på ,men de klarar det helt utan problem. De är inte som oss i Väst Världen...  Materiella ting värderar de inte som oss. Jag har rest mycket och i många länder ,dock har jag Aldrig upplevt några människor som är så             " Varma" som Egyptierna är. Vi har planer på att sälja allt vi har och flytta dit om ca 7 år när Rick som i dag är 14 kan ta hand om sig själv.

Jag kan verkligen inte vänta... Själv Älskar jag Sharm el Sheik . Har varit i Hurgada, El Gouna Alexandria Suez mm

Hurgada är en "Stad"   Trafik smuts etc....   El Gouna tycker jag är för folk som Älskar att spela golf,klä upp sig till kvällen och gå ut och äta... Inget " Håll igång alls " .. Bara Golf och sola...

Däremot i Sharm finns det Allt !   Sola,fina stränder ( Inte många) Men vattnet är Oslagbart !!  Disco i Nama Bay allt du kan tänka dig.. Röka Vattenpipa (sittande på golvet ) och titta på människor på kvällen ...Helt underbart !! Sharm El Sheik är verkligen en pärla !!

Är det någon som undrar något kan ni maila mig  kittysmycken@yahoo.se

Ha det gott  // Kitty

• Jonas 25/7-10.

Intressant tråd:)

Åker till hurghada om några veckor med min tjej. Vi har planer på att besöka Kairo, och har sett att många arrangerar resor dit. Men om man vill ut på ett litet äventyr & hyra bil. Alltså åka bil från hurghada till kairo, vara nån dag där, ta in på hotell, se staden, pyramiderna, museét osv.

Är det "lugnt" att åka bil i Egypten?

Nån som har andra tips på t.ex. billiga bra hotell i kairo, sevärdheter?

Tack på förhand

Jonas

• Peter 5/10-10.

Hej !

rn

Någon som vet hur det är med nötter,jordnötter i maten/kosten i Egypten ?

rn

/Peter

rn

• margaretha fredin 6/11-10.

Har varit i Hurghada o tänker prova att bo där i 1 år eller strax utanför. Vart vänder man sig för att

hyra lägenhet o andra praktiska saker????????? Har inkomst från Sverige är det då lättare att få uppehållstillstånd? Någon som vet?

Tacksam för svar

• Adam 9/1-11.

Hej,

Var i Hurghada över julen med min dotter. Helt fantastisk, en av mina bästa resor. Jag blev positivt överraskad, egypterna var väldigt vänliga. På stan var de lite jobbiga, men jag sa till och var bestämd då förstod de direkt. Vi snorklade i havet och det var underbart. 25 grader varmt varje dag. Jag kommer att återvända. 

PS: det var kul att pruta. Kom med ett skambud och verka inte allt för intresserade, då skall ni se att priset faller rejält. Men gå inte under slutpriset som ni kommer överens om för då blir de sura. Eller börja inte pruta för skojs skull. Och ta inte på grejer från gatusäljarna, då följer de efter er.

• refaat 7/2-11.

Jag vil köppa lägenhet i Sharm tips

• Magnus 9/4-12.

Någon som vet hur man tar sig från hurghada - petra på en dagstur eller ev en 2 dagars.

• Kikki 21/4-12.

Hej, Just hemkomna från semester i Sharm el Sheik. Helt underbart har vi haft. Vi bodde dock ppå ett stort hotell 5 stjärningt. Kanske långt från den verkliga världen, men perfekt med två killar. Vi gjorde t¨å härliga utflyker. Heldag snorkling och Kamelridning med middag under stjärnorna i en beduinby (uppbyggd för oss dock, men helt ok) Fantastiskt vackert att se solnedgången i öknen!

Tyvärr märker jag att jag fått bett av något slag.... Och verkar fått med dem (odjuren) i väskan hem .... Slängt alla kläder i tvättmaskinen och ställt ut resväskorna.

Någon som har tips om behandling för detta?

• Claudia 26/11-12.

Hej!

Någon som har tips på vart man kan söka jobb i Hurghada?? Jag är en 20 år gammal tjej, pratar svenska engelska och spanska. Alla tips uppskattas!!

• milka 28/11-12.

Hade jag varit du hade jag varit lite skeptisk med att åka helt själv just dit. Inga kvinnor (inhemska)jobbar överhuvud taget. Men om du nu ändå bestämt dig så ta kontakt med en researrangör och fråga om en mejl-adress till ngn reseguide som du kan ha kontakt med. De är oftast unga och rör på sig och vet var och hur. De känner till ställen som hotell, restauranger och dykcenter mm. Bar su du vet så är medelinskomster 1200 kr jämfört med 7000 kr på Mubaraks tid.

Skriv en kommentar i diskussionen

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer