SEPTEMBER

Fotoskolan lektion 4: Närbilder

närbilder, makro, fotoskola, fotoskolan, tips, foto, fotografering, närbild, ljus, skärped

Våga gå ännu närmare, testa makrofunktionen, uppnå nya effekter med motljus och öppna ditt sinne för detaljerna! Svenska Dagbladets fotograf Yvonne Åsell ger sina bästa tips för att fånga ”det lilla”. Trevlig läsning!

Våga gå nära - exempelbilder

#1 VÅGA GÅ NÄRA

Nöj dig inte med ett steg närmare – ta två! Våga gå riktigt nära människor, människor bits inte. Hitta en detalj hos ditt motiv som du tycker är extra intressant och lägg ditt fokus just precis där. Det kan exempelvis vara ett fint halsband, någon snygg detalj på jackan eller kanske ett par ovanliga skor. Testa att ställa in skärpan på ögonen och använd ett lågt bländartal för att få djup i bilden.

Exempelbilder Exempelbilder Kommentera Kommentera Tävla Tävla

Testa makrofunktionen - exempelbilder

#2 TESTA MAKROFUNKTIONEN

Nästa alla mina exempelbilder är tagna med ett 60 mm objektiv med makrofunktion. Enkelt uttryckt innebär makrofotografering att man kan gå riktigt nära sitt motiv och avbilda det i skala 1:1 eller större. De flesta digitalkameror har ett färdigt program för detta som ofta markeras med en blomikon. Testa och experimentera dig fram – du kommer få häftiga resultat!

Exempelbilder Exempelbilder Kommentera Kommentera Tävla Tävla

Använd motljuset - exempelbilder

#3 ANVÄND MOTLJUSET

Slå på blixten, gå nära och plåta i rakt motljus – resultatet blir en känsla av helt frilagda bilder. Ett annat tips är att låta ljuset genomskina ditt motiv. Ta exempelvis ett rabarberblad, håll det mot solen och ådringen i bladet blir fantastiskt vacker. Låt ditt motiv ”få liv” av ljuset, vänd och vrid på det, hitta nya vinklar. Testa att ljussätta ditt motiv med reflexer från exempelvis foliepapper.

Exempelbilder Exempelbilder Kommentera Kommentera Tävla Tävla

Färgsätt och komponera - exempelbilder

#4 FÄRGSÄTT OCH KOMPONERA

Välj en bakgrundsfärg som du gillar och lek med kontrasterna. Vilken som är bäst beror självklart på motivet, men med svart bakgrund kan du inte misslyckas och detaljerna framträder oftast bäst. Försök hitta linjer redan i sökaren när du fotograferar och testa dig fram med olika bländare och vinklar. Var inte rädd för att misslyckas, det är bara du som bestämmer vilka bilder du vill visa!

Exempelbilder Exempelbilder Kommentera Kommentera Tävla Tävla

Utforska detaljerna - exempelbilder

#5 UTFORSKA DETALJERNA

Utgå från en helbild och gå närmare steg för steg. Hitta en speciell detalj som du fokuserar på ur olika vinklar. Gå på känsla, lek med kameran och upptäck fler detaljer genom sökaren. Var kreativ, hitta nya motiv i vana miljöer. Dra ut bestickslådan, plåta fredagsmiddagen eller ta en promenad med fokus på ”det lilla”. Välj objekt som har betydelse för dig och som du gillar. Lycka till!

Exempelbilder Exempelbilder Kommentera Kommentera Tävla Tävla

FOTOGRAFEN
Lektionen är producerad av Yvonne Åsell, till vardags fotograf på Svenska Dagbladet. Läs mer...

Fotograf

Nåt att tillägga? Tipsa/kommentera här!

Tycker du att lektionen saknar något viktigt tips eller har du kanske andra synpunkter? Här är det fritt fram att lämna dina kommentarer.

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

julia 7/9-09

bra tips som jag lära mig:D

Jessica 7/9-09

Ska jag färgsätta bakgrunden i photoshop efter, eller hur menar du att jag får svart bakrund? 4(färgsätt och komponera?

Jim 8/9-09

Att gå nära är ett av de sämre tipsen inom fotografering, detta är ett standardtips som bara fungerar i ett fåtal situationer, för ibland får man bättre bilder av att gå längre bort för att sedan zooma in på motivet. På så sätt får man en mer kompakt känsla samtidigt som man kan utnyttja att zoom inte förvränger perspektiven lika mycket. Vist skall man gå nära i bland, men att ha detta som ett foto tips käns krystat och okunnigt.

Enja 10/9-09

Hjälp, vilken infantil nivå på "instruktionerna". Fina bilder, men tror ni att ni pratar med barn?

Anna 11/9-09

Jag förstår poängen med att gå nära och fokusera på detaljer. Men jag kan tyvärr inte min kamera så bra så jag vet ändå inte hur jag fixar med bländare och får inte till fokuseringen. Bra med tips, men tyvärr inte tillräckligt ingående för att hjälpa mig.

Lurk 12/9-09

Är detta som winzip eller?

Tommy 19/9-09

För en nybörjare är det bra med "infantil" nivå på instruktionerna! Tack för en användbar fotoskola.

Gilla 20/9-09

Jag är också en nybörjare med min kamera, så jag tycker verkligen om alla tips jag kan få. Är man så kunnig som fotograf, vet man väl att alla är barn i början.

jonas 21/9-09

till jim: att gå längre bort och zooma mer tycker jag ger plattare och livlösare bilder. sen är makro ett helt eget sätt att fotografera. så jag tycker man egentligen ska åtskilja det och närbilder. annars vill jag tacka yvonne för intressanta bilder och läsning. motljus var bra tycker jag.

Victor F. 7/10-09

Kanske Yvonne Åsell kunde lära sig själv mer om kontrastkontroll och skärpedjup. Den stora bilden överst är väl att betrakta som bara värd att raderas. En justering av ljussättningen och kamerans kontrastinställning haded skapat en mer njutbar bild. Visst kan kontrast vara en effekt, men inte urfräta ytor. Yvonne, ta hjälp av kamerans eller datorprogrammets histogramfunktion. Vad gäller djupskärpan så hade bilden vunnit på en lite mindre bländaröppning. Men du är på god väg att lära dig, Yvonne. Lycka till!!!

Anders Barrling 31/10-09

Vid användning av blomikonen vill jag ha tips på hur man kan styra autofocusen så den ställer in skarpt när jag fotar blommor med orolig bakgrund såsom gräs och andra blommor. Anders B

Maria 1/11-09

Använd manuell fokus så får du den så som du vill ha den

Frida Fridh 24/11-09

Fina bilder och tips! /Frida

Olivia 5/1-10

Jag fotar nästan altid närbilder ^^

christer gullbrandz 21/1-10

bra exempel. nu är det bara att testa och lära.

Marianne 3/5-10

Woohoo! Äntligen lärt mig hur man fotar! :D Nu ska jag ut...med kameran. ;D

Gun-Inger Arvidsson 16/4-14

Jag har fått lära mig att i fotohänseende är en närbild inte att fotrografera nära som Marco foto utan ett ansikte som är taget så det inte är något annat än själva ansiktet som syns intet utanför detta se Wikipedia.