Logga in:
CHRISTER59
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e juli 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Weekend i Saigon

Så fick jag då tillbaka dagboken av Carin. Efter hennes spännande tillvaro i Nepal, så var det dags för oss att åka ut och förlänga visumet. Efter lite letande så kom vi fram till att åka tillbaka till Vietnam efter 13 år. En weekend i Saigon blev det. Vi fick med oss fyra av våra vänner från området i Thailand. Arne ,Siv, Krister och Solvig.

Vi började med en dag i Bangkok och en flodtur in på lite småfloder för att se lite av livet där. Ganska slitet, och fattigt på många ställen. Ändå var vi inte inne i dom värsta Khlongerna. Efter denna tur så blev man med tvingad in i mbk, men det blev bara lite mat där. Avslutade kvällen på en pub ,över ett par öl.

SAIGON. Air asia tog oss dit på 1 timme 20 min. Kom till vårat hotell, som låg i backpacker området med taxi. ca 45 min. Det första som slog en var alla dessa motorcyklar. Det går inte ens att beskriva hur mycket motorcyklar det finns i Saigon. 6mil, på 9 milj, invånare. Dom var överallt, även på trottoarerna ibland. Vi besökte krigsmuseet första dan. Ett museum som mest visar elaka Amerikaners framfart. Men mycket gripande bilder på väggarna. Även en del av ett fängelse fanns att beskåda ,som visade och berättade hur vidriga människor blir i krig. trots att 40 år gått, så har inte mänskligheten utvecklats så mycket. Krigsövergreppen verkar fortsätta. Vi traskade sakta hemåt och gjorde nåt litet ölstopp på vägen. Insåg att min laddare till kameran var kvar i huset, men råkade träffa en vänlig äldre dam som hade en likadan laddare som jag fick låna. Annars hade inte blivit någon bild knappt.

På lördagen bestämde vi oss för att åka och kolla in läget på Mekong floden. Det bor ca, 22miljoner människor , som lever av, på och runt floden. Vi besökte en biodling, ute på en ö där vi fick smaka på lite honung, i teet och naturligtvis, så vill dom sälja sina saker. Vi fortsatte till en fruktodling, där det inte fanns så mycket frukt för tillfället. Fick i alla fall provsmaka lite frukter, och under tiden sjöng och spelade några lokala förmågor. Vi fortsatte för lite lunch på ön, som heter Unicorn. Sen åkte vi i små båtar på en liten flod som fanns på ön. Och hamnade till sist på en fabrik , där man använde kokosnötter, för kolatillverkning. Fick se lite av proceduren. Och palmerna används väldigt effektivt. Stammarna till väggar och tak. (Såg förresten i ett test av grillkol hemma att den kol som brann längst var kol gjorda på kokosnötskal). Och tjejen som lade papper runt kolorna, gjorde 18 st. inlindningar på en minut. Grymt snabb. Och sen bar det av hemåt. Och återigen, dom 2 timmarna upp till Saigon, har aldrig nånsin sett så många motorcyklar i hela mitt liv. Det tar på krafterna att vara ute på tur i värmen, så kvällen avslutades i en av dom mysiga gränderna som fanns i området.

Söndagen blev återigen en påminelse om Vietnamkriget. Dom berömda Cu chi tunnlarna som kommunisterna använde sig av under kriget,för att bekämpa sydsidan med uppbackning av Amerkanare och några andra nationaliteter, . Tyckte att jag läste att det fanns 25 mil tunnlar. Återigen en bussresa på ett par timmar, innan vi var framme. Guiden gick igenom väldigt bra på bussen ut dom olika turerna. Han hade själv stridit på SydVietnams sida i sin Amerikanska mundering ,och skämdes för att varit en soldat som slogs för pengar och inte sitt land. Vi fick se lite av varje. Bl. a. krypskyttarnas tillhåll i marken, en del sorters fällor, sjuksal, kök och inte minst tunnlar. Vi fick gå ner och känna på hur det var att krypa i tunnlarna, som är gjorda för turister och är lite större än dom riktiga tunnlarna. Nöjde mig med 30 meter , Carin kröp dom 120 meterna. Sen fick vi se en video. En gammal video ,som det var lite brusig bild på. Som inte sa så mycket. Man kunde även få provskjuta vapen, men det kändes onödigt. Vi åkte hemåt, tog ett par drinkar, och åkte upp o kolla in det gamla anrika Rex hotel, där Journalister och diplomatfolk höll till under kriget. Ett väldigt uppfräschat hotell, som inte såg ut som jag föreställt mig. Men flott såg det ut. Tillbaka till vårat område och avslutade kvällen i en av gränderna.

Måndagen var sista dagen, så jag fick lotsa iväg damerna till en stor lokal marknad, som jag ledsnade på och gick efter 2 min. Jag o Krister knallade iväg och satte oss på ett fik i dom lokala kvarteren och kollade in dom lokala människorna. Ett ständigt fixande o trixande med allting. Och nu när Kinesiska nyåret snart skulle infalla, så smyckades det och fräschades det upp överallt i centrum. En avslutande lunch innan det var dags att säga hej till den mycket rara tjejen i receptionen ,som hjälpt oss lite med lite problem. En kort flygresa, och 3 timmar taxi så var vi hemma i huset igen. En mycket lyckad weekend, och nytt visum. Någon i gruppen hade inte koll på visumet , och lyckades förbruka sitt. Ha det Christer

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

Arne 19/2-15

Stort tack för att vi fick förfrågan att följa med. Mycket intressant Weekend. Grannarna i Thailand. SIV och ARNE.

Tea 18/2-15

Intressant Kramar t er båda

Kurt o Brit 18/2-15

Tack för intressant läsning. Funderar på en tur nästa säsong.