Logga in:
Redaktionen bloggar
Translate website

Återblick

Efter ett nästan 2 veckors besök av våran kompis Helen, med små utflykter i omgivningarna här,vattenfall, Koh samet , tjejkväll och lite lokal marknad så var det dags att säga hej då till henne och samtidigt gav vi ossiväg på en liten tur. Förnya visumet ,var målet.

Vi började med att flyga till Phuket. Bangkok airways ,hade en egen lounge där man bjöd på lite fika och lite tilltugg. Trevligt ,då biljetten bara kostade 600 kr. Man blir alltid full i skratt när man flyger bland asiater. Inte mycket koll på en del. Flygvärdinnorna har fullt upp. Vi hade bokat hotell på Kata beach, där min jobbarkompis bodde. Dom var en gäng på 13 pers. Och Gokart stod på schemat när vi kom dit. Var bara åskådare. Trodde det var för ungar, men fel. Vuxna blir som ungar. Kul var det nog ialla fall. Åkte på lite sightseeing tillbaka, men som det kan hända ibland i Asien så blev det ett gigantiskt skyfall. Det riktigt flödade vatten på vägarna. Så middagen blev nära hotellet. Sen blev det en båttur till en strand mellan Patong och Karon. En väldigt fin beach.(Freedom beach). Vi tillbringade dagen där.Kunde bara nås med båt sa dom. Men stod det inte en bil vid resrtaurangen, Lurad som vanligt, antagligen. Åkte senare till Patong. Och i mina ögon ,vilket jävla gytter. Usch, Usch. Det är inte mycket som påminner om Thailand. Man kan vara på vilken turistort som helst. 2 timmar var mer än väl. Det är kul att kunna ha i minnet , den lilla grusvägen Bangla road 1985. Det kommer nog inte bli många besök till där i mitt liv. Vi fortsatte sen till Koh Lanta, var där för 20 år sedan första gången, 8 år sedan sist och det har naturligtvis hänt en del. Vi bodde på Klong dao, den första stranden. På stranden ser det inte så mycket annorlunda ut. Den stora skillnaden är väl att det är nästan uteslutande Svenskar. Och vägen från Saladan och neråt på ön ,så är det ju bebyggt nästan hela vägen. Inte många luckor längre. Vi åkte lite moppe neråt en dag. Så håller det på att byggas en bro över till ön, som snart ser ut att vara klar. Sen är det bara en bilfärja för att komma ut till ön. Klong dao är 2,5 km lång ,och det känns inte trångt. Lanta garden home som vi bodde på och alltid bott förutom efter tsunamin då det inte gick, har också förändrats från några hyddor för 20 år sedan till dryga 30 rum. Väldigt trångt på tomten. Många nya restauranger har poppat upp längs vägen. Och det är väl bra med ett stort utbud. Vi åt där en kväll, och som sagt var mycket svenskar, mötte även ett par lirare från Mae phim. Av 30 gäster så var det bara svenskar. Några hörde vi inte, men i övrigt bara svenskt. Men man kanske inte hade tyckt det varit roligare med ryska eller finska. Koh lanta känns ändå som att jag gärna åker tillbaka till. Kall vatten o fläkt var det som gällde i vårat rum. Svinkallt att duscha på morgonen. Sen var det dags att ge sig ut på vägarna igen. Startade från Koh lanta 08.00 på morgonen, och kom till Kuala lumpur 05.00 morgonen efter. Buss via Trang, och Hat yai med stopp några timmar där ,sen en mycket bekväm nattbuss som tog 10 timmar till K.L. Har varit här 3 gånger tidigare. En gansa trevlig stad. Vi bodde i Chinatown och tyvärr så var Jalan Petaling en gata som förvandlades på kvällen till en marknadsplats. Bara försäljning. Man ledsnade rätt fort ,faktiskt. Vi besökte dom 2 petronas tornen, vi gick en guidadtur i 3 timmar iKampung Bharu som är en gammal del av K.L. Vi besökte lokalmarknaden i Chow Kit, där vi inte såg en enda västerlänning. Vi var in i National mosquen, Gick i Fågelparken och Fjärilsparken. Vi besökte Little india(Indiska området i stan) hann med lite shopping,och avslutade sista kvällen vid Petronas tower, med lite ljusspel där. Maten var helt ok. Vi käkade på gatan, och på ett par olika restauranger av lokalt slag. Sen hade man 4 busslinjer som gick in i varandras linjer ,som var gratis för alla. Mycket bra intiativ av myndigheterna. K.L. var helt klart en positiv stad. Få se när vi kommer tillbaka. Sen var det dags för flygresa hem. Trångt plan som tog 2 timmar till gamla flygplatsen. Sen blev det taxi en bit, men Bangkok är ju stort och en massa trafik så det blev 1,40 in till Ekamai(den östra busstationen). Sen lokal buss i 3 timmar, innan våran vänlige granne Arne hämtade oss. Så var den visa trippen över. Mycket trevlig resa. Ha det. Christer 59

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

Anki A. 3/3-16

Nu har ni varit borta tillräckligt! Vi har fått en prins, snön regnar bort och Djurgården vann senast. Härligt att höra om golferiet, det behövs verkligen en föryngring inom det förbundet Carin! Och nu när det snart är grönt här så går det bra att börja gå ut och luckra upp jorden lite. Till dess, sköt om Er! Kram

Anna B 18/2-16

Tack för trevlig givande rese skildring. Ha fortsatt bra. Kram Anna/syster o svägerska

Carina Norlin 16/2-16

Kul att läsa om hur ni haft det! Kram Carina

Tea & Bengt 15/2-16

Trevlig läsning Ha det skönt!