Logga in:
cillal
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Nerja, Corduba, Frigiliana, Malaga mfl byar

Vi tog bussen från Malaga Airport in till Malaga för att byta till buss 38 som tog oss till Nerja, det var några stopp så det tog längre tid än vi förväntat oss, den sista bussen tog typ 1,15 min. Väl framme fanns det ingen taxi så vi stretade på med våra resväskor i lätt uppförsbacke i minst 25-30 minuter innan vi kom fram. Snacka om att vi var rödmosiga och svettiga! Snabb installation för att sedan gå ut igen, vi var ju tvungna att handla mat och dryck! Affären låg inte nästgårds precis och stackars Lunkan fick släpa hem allt tungt vi handlat... och jag hejade på och uppmuntrade honom hela vägen ;)... eller var det så att jag pustade å stånkade på uppför den lååånga trappan och backar??? Kan meddela att det var 83 trappsteg!Som sista huset i en länga ligger Casa Lilian väldigt fint. Ett gulligt spanskinspirerat hus med uteplats på bak och framsida och tar man sej upp för den lilla spiraltrappan på översta våningen kommer man ut på takterrassen. Hela området känns genomtänkt och det är fint anlagt med blommande hibiskusträd och andra rosablommande träd och gräsmattor, så vackert.Väl hemma blev det en riktigt svalkande dusch och därefter lite tapas och en drink på takterrassen som nu denna sena timme var ganska sval och skön.Godnatt från två supertrötta rödmosiga halvdöda semesterfirare, å en med en vattenblåsa på stortån, hmmm.

Strandhäng och Europa balkongen. Efter frukosten prommade vi ner till stranden, helt okay promenad innan solen steker för mycket. Vattnet var klart och riktigt, riktigt svalkande. Åker man på sol och badsemester för att bygga sandslott med sina barn kan jag säga att det är fel strand för sanden är fingrusig och det går inte att bygga någonting med den. Vill man som jag promma i vattenbrynet på stranden är det inte så där jättemysig sand... Så här första dagen tog vi det lugnt med solandet och när vi bröt för lunch var det färdigsolat för denna dag. Vi käkade på en av strandrestaurangerna och sedan var det en tuff prommis hem, herre gud så svetten rann!Vi siestade några timmar innan vi drog ner till byn. Vi kollade in Europabalkongen och den mysiga, pittoreska gåvänliga stan där gatorna tycks som det ligger i en solfjäder in mot torget och balkongen. Jag älskar de spanska husen men tror inte jag har så mycket till övers för de lite aviga spanska folket. Vi käkade tapas på torget men jag tyckte inte den var mycket att hurra för men sangrian var väldigt god ;) Vi bokade Alhambra och Granada, så om en vecka drar vi dit, det blir en heldag.Tro det eller ej, men samma person som fick en vattenblåsa igår fick en blodblåsa under foten idag, attans då och stackars lilla mej!

Lördag på stranden. Vi klockade oss ner till stranden och upp, 25 min båda vägarna, kan säga att Lunkan lunkar på nedför och uppför då är han som en oxe som lunkar och stretar på och tycker att jag borde konditionsträna mer... å det kan han ha rätt i... Måste säga att alla bilister stannar så for vi närmar oss ett övergångsställe, de kör lugnt och det tutas inte i onödan.

Söndagsmarknad/loppis. Imorse när vi var på väg till mataffären såg vi att den stora ytan utanför vårt område hade förvandlats till marknadsplats, men vi var på väg till affären så vi fick ta det på hemvägen. Mataffärerna var dessvärre stängda, tänkte inte på att det är söndag och spanjorerna helgar vilodagen... vi hittade dock en hål i väggen affär på vägen hem, där inne var det såklart full fart, alla var där och vi med, elen gick och kön blev längre och längre.Vi tog en tur på marknaden som nog mer var en loppis, där såldes allt, diskmaskiner, kläder, tavlor, lampor och vi kom endast därifrån med mangos och avokados.På kvällen gick vi ner till byn och käkade och strosade runt. Vi satte oss och tog en öl och kom i samspråk med ett supertrevligt par från Östersund och vips var klockan 00,00 och stan började stänga, så går det när man har trevligt.

Rio Chillar. Igår bestämde vi oss för att gå Rio Chillar som är en flodbädd, så imorse var vi uppe i ottan då vi läs att man ska börja gå tidigt för att slippa en massa folk. Kl 8,00 stegade vi ut från huset. När vi kom ut på gatan såg vi att det var marknad igen, det stod fullt av bilar och lastade av, men nu var det inte någon loppis utan det var nya saker. Vi får kolla in tisdagsmarknaden nästa vecka.När vi kom in på området för vår tur tog det en ganska bra stund innan vi kom till något vatten. Vi visste att flodfåran kan vara uttorkad vissa månader men hoppades att det inte skulle vara så nu. Det kändes lite skumt att medvetet kliva i vattnet med gympaskorna men efter ett tag tänkte man inte på det. Vattnet var kallt och glasklart och lite strömt. Det var så vackert och tyst, vi hörde endast några fåglar morgonkvittra. Det var en mäktig upplevelse att vada fram bland stenarna och ögonen som fick vila på naturen, helt magiskt. Vi träffade på sex personer som var ute i samma ärende denna tidiga morgon, men vi lämnade utrymme mellan oss så att alla fick sin upplevelse ifred. Vi förstod att slutmålet var en stor naturlig ”bassäng” och vattenfall men dit kom vi aldrig för sista etappen var riktigt knixig med stora stenbumlingar som man skulle klättra upp för. Vi stod där och kollade och funderade på hur man skulle ta sig ner sedan... Nä, det fick vara. Vi satte oss nedanför och käkade våra medhavda äggmackor istället och bara njöt av vad naturen hade att visa oss.Vi började vår vandring lätt nedför nu med vattnet forsande fram i samma riktning som vi gick. Den här turen avslutades kl 13,30 vid vår dörr och jag kan meddela att vi var rätt slut och fötterna gjorde inte allt vi tänkte att de skulle göra, dom snavades och hade sej. Jag är glad att ingen av oss vrickade fötterna när vi vadade i vattnet, det fanns ju inte direkt någon som skulle kunna hjälpa en ut därifrån. På väg tillbaka mötte vi säkert 100 personer som gick mot oss och vi båda tänkte att det var skönt att vi gått så tidigt och fick vara ensamma hela morgonen med vår upplevelse.

Pittoreska Frigiliana. Vilken överraskning, det var molnigt och riktigt behaglig värme när vi vaknade, så vi (läs jag ;) ) beslutade oss för att ta bussen till Frigiliana. Vår tanke igår var att gå Rio Higuerón till Frigiliana men vi hittade inte stigen som ledde till den flodbädden så därav att vi gick Rio Chillar. Bussen kostade 1,15 euro och tog 15 min, vi var inte de enda som tänkte denna tanke i morse tydligen, bussen var proppfull och vi fick stå, men var glada att vi kom med. Frigiliana är en charmig vit by som ligger dryga 300 m ö h. Vill man se en by i en romantisk spansk anda är det denna by man ska besöka. Byn har en labyrint av kullerstensgator och vitkalkade hus med färgglada blomkrukor i fönster och vid dörrarna som ger en fantastisk kontrast till den blå himlen och de röda taken. De färgglada blomkrukorna är packade med en fantastisk blandning av bougainvillea, lavendel och jasmin som bidrar till ytterligare en extra färgklick till denna förtrollande plats. När man går uppför backen genom de små gågatorna, förbi de vita husen, förbi små skrymslen och vrår som erbjuder glimtar av den enastående landsbygden och kusten nedan, då kan man till fullo förstå varför Frigiliana anses vara en av de vackraste byarna i Andalusien. En by som konsekvent har vunnit utmärkelser. Jag köpte med mej en vacker stor fjäril. När vi kom tillbaka till Nerja köpte jag ytterligare två fjärilar i samma stil, det kommer att passa så bra på vår husvägg på baksidan, vår lilla oas.Vi brukar sitta på framsidan och äta kvällstapas och det gjorde vi även denna kväll. Det doftar gudomligt gott av jasmin när man sitter där och det är så avkopplande.

Grottan i Nerja. Vi tog bussen till Cueva de Nerja, t/r 2,36 euro p/p. Dem vi pratat med har sagt att grottan är så mäktig och sevärd och att vi måste se den. Jag har tidigare sagt; inga fler grottor, har man sett en så har man sett alla... då vi inte ville sola idag så fick de bli grottan i alla fall... visst är det kul att ha varit inne i Europas största grotta med världens största stalagmit, men där slutar det nog för mej, däremot tycker jag att storyn om hur tre unga grabbar hittade grottan 1959 är intressant. Efter detta blir det inga fler grottor för vår del.

Alhambra och Granada. Vi blev hämtade med en minibuss kl 09,50 och vi var inte hemma förrän kl 20,00 så det blev en heldag. Vi hade en guidad visning av Alhambra som var sådär, lite svårt med spansk guide som talade engelska. Viktigt när man bokar är att kolla vad som ingår, vi hade inte tillgång till palatset som vi ville se. Vi hade inte bokat guidning av Granada så vi vi gick runt själva och det var jättebra. Jag köpte en lampa och flera fjärilar i de arabiska kvarteren. Vi kommer att få värsta fjärilsfarmen på vår baksida ;)

Torrox Pueblo. Vi tog bussen till Torrox Costa, där skulle det dröja en timme innan bussen vidare upp till Torrox Pueblo skulle komma så vi tog en promenad till stranden. Satte oss på en bar för en öl och kollad ut över stranden och vattnet. Denna strand känns mycket lugnare än ”vår” strand. Bussarna går sällan till Torrox Pueblo på söndagarna. Väl uppe i Pueblo käkade vi på torget med alla paraplyerna, både trevlig, svalkande och gott. Vi gick sedan gata upp och gata ner och tittade på alla hus och vackra dörrar, en riktigt charmig by men väldigt tyst, tror inte det händer så mycket där på vardagarna heller. Från att ha varit en molnig dag så tittar solen fram och stekte oss. Vi tog en taxi därifrån hela vägen hem till Almijaro för vi var så svettiga och trötta och Hammarby spelade och det var ju ett dragplåster att komma hem fort om något...

Måndag. Bad och Lunkans första paella på stranden, ni skulle sett lykan i hans ögon när han fick in sin paella ;). Det blåste rätt så friskt idag och vågorna gick höga och varningar gick ut via högtalare.

Tisdagsmarknad. Idag var det tisdagsmarknad. Vi handlade en hel de, skärp, t-shirts, klocka mm mm. Därefter gick vi till stranden och började med att äta paella som de stod ute och gjorde i stora fat. Det var min första paella, jag trodde inte att jag skulle gilla det då det innehåller varma räkor, så jag har aldrig provat. Igår provade jag när Lunkan åt det och upptäckte hur gott det var, minus räkorna som Lunkan fick ta.

Flamenco. Vi började morgonen med att besluta oss för att åka till Corduba, vi ska ta bussen dit på fredag. Vi har sett ett program på TV med katedralen, så den är det prio på att se. Lilian sa att man ska bo i gamla stan för det är där allt händer, så nu har vi bokat det.Idag poolade vi i området för första gången. Det var fint men där fanns inga solstolar, gissar att man tar med sig sina egna.Vi hade beställt bord till kl 20,00 på strandrestaurangen för att äta paella och titta på flamenco, det var fullsatt och riktigt trevligt.

Corduba och Mezquita, Santa Iglesia Catedral (The Mosque - Chatedral of Corduba). Idag gick vi upp i ottan för att ta bussen till Cordoba, den tog dryga fyra timmar då den gick in i byarna och hade en massa stopp, men en helt okay tur. Vi såg miljontals av olivodlingar, kulle upp och kulle ner, enorma arealer. Väl framme letade vi oss fram till vårt hotell Hospederia del Atalia, som låg i hjärtat av gamla stan. Ett fint litet familjeägt hotell med bra standard, helt perfekt för oss. Vi strosade runt lite på stan för att få en känsla av den. Det är en väldigt mysig och pittoresk stad med små butiker och restauranger. Vi gick in i katedralen (entré 10 euro p/p). Jag kan säga att det var värt varenda euro! Vi var helt hänförda! Det går inte att få fram på bild hur häftig den var, den var megastor och så vackert med alla randiga bågar i orange och gräddvitt överallt. Det fanns flera mindre rum som var jättefina och helt annorlunda utsmyckade. WOW säger jag, detta måste upplevas!!!På kvällen gick vi på måfå till en tapasrestaurang, då vi inte bokat bord fick vi vänta lite, tydligen var denna väldigt populär och det ramlade in hungriga människor hela tiden. Vi beställde in fyra tapas och sangria och det smakade så bra! Vi kollade in bron The Roman Bridge of Corduba både på dagen och kvällen då den var upplyst på kvällen. Vet inte så mycket historian bakom bron förutom att den har byggts upp ett antal gånger, den skulle tydligen vara en sevärdhet, en av tre som hotellet ringat in åt oss.Corduba och Alcazar de los Reyes Cristianos som betyder: De kristna monarkernas slott.Efter att vi ätit frukost gick vi till Alcazar, de tog 5 euro i entré. Monarken Alfonso XI of Castile lät bygga Alcazar 1328. Vi visste inte riktigt vad vi skulle få se när vi kom in. Det var en helt fantastisk trädgård att gå i så det var tur vi gick innan det blev stekande hett. Det som var kvar av byggnaden bjöd på fin stenmosaik och fin utsikt från tornet. Helt klart värt att se detta. Vi gick tillbaka till hotellet för utcheckning sedan satte vi oss i skuggan på en uteservering för en öl, för nu var det riktigt varmt. På väg mot bussen gick vi igenom något som vi trodde var en galleria men det var en liten saluhall, riktigt trevlig. Vi var så nöjda med denna tur och att vi tog in på hotell. Vi kunde ha köpt biljetter till Corduba då de hämtar upp oss, tror det är en dagsutflykt på 10 timmar, för 99 euro p/p. Vi betalade 40 euro t/r p/p för bussen och vi lyckades få ett superfint hotell med frukost där priset var sänkt till 47,60 euro!

Tre dagar kvar. Nu har vi tre dagar framför oss, innan vi åker till Malaga som blir vår sista anhalt innan hemfärd. Vi bokade boende imorse. Det känns bra att vara närmre flygplatsen för hemfärden och dessutom får vi se Malaga. Idag gick vågorna höga och på eftermiddagen såg badvakterna till att folk flyttade upp en bit på stranden. Vi var sugna på paella idag och då vi kom ner så sent så gick vi inte för att äta förrän lite senare, oh my god, nu var det kö till restaurangen och den var inte liten! Restaurangen hade satt ut parasoller och vatten, juice och öl till dem som stod i kö. Vi tänkte inte på att det var söndag idag och att alla spanjorer besöker beachen och restaurangerna... men faktum är att kön gick ganska fort ändå så det var ingen fara och vi fick vår paella, mums!Vi hann med en marknad till och vi shoppade loss igen, vi köpte bl a en högtalare, så nu sitter vi på framsidan och tar oss ett glas vin efter jag har spöat Lunkan i poker, YES!!! Vi lyssnar på musik och jag bjöd till och med upp Lunkan på en dans till vår låt från kär och galen, Jag ringer på fredag med Sven-Ingvars.

Vi avslutar med Malaga. Vi var uppe tidigt och fixade allt som skulle fixas med huset innan vi stressade ner till bussen som skulle gå kl 10,00. Vi villade bort oss lite i Malaga innan vi hittade fram till vårt hotel Casa de las Mercedes, som ligger på en smal gata, där av att vi missade den. Huset är 300 år gammalt. Det är ett litet men helt okay rum med bra badrum.Vi gick ut på stan direkt och gick och gick och gick och bara insöp atmosfären, konsten på byggnader och murar mm. Vi satte oss på AlCasaBar för en öl, men bestämde oss rätt snabbt för att även ta in en tapas, vi valde kockens val och in kom en helt fantastisk tapas upplagd på en stenplatta med oxfilé och mos, lax i pannkaka, krocketter fyllda med ost, guaculomole och bröd, allt för 9,5 euro. Den i särklass bästa tapasen vi fått på dessa tre veckor! Miljön var mysig i en liten gränd, stället var fyllt med växter och vi skymtade ruinen Alkazaba de Malaga i bakrunden därefter gick vi in i katedralen som var riktigt pampig, entré 6 euro ink audio guide. Vi hittade fram till den äldsta baren i Malaga där det serverar vin på tap. Kul att ha varit där och vinet var gott. Många kändisar har varit där och det hängde en stor bild på John Wayne som står innanför baren och serverar, det var precis där vi stod så vi kunde lik väl blivit serverade av John Wayne ha ha. Både Lunkan och jag fattade tycke för Malaga, det är en riktigt mysig stad med hög puls. Det var allt för denna resa, Cilla & Lunkan

Skriv en kommentar till texten här!