Logga in:
cillal
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Dalaresa ;)

Jag lyckades övertala Lunkan till att åka till Rättvik. Vi börjar jobba på torsdag och att gå hemma och dra fram tills dess lockade inte mej. Lunkan var inte så svår att övertala så på på lördagen bokade jag boende i Rättvik, på Jöns Andersgården BB på Bygatan 16 i Lerdal (som ligger bredvid Gärdebyn, där jag vill bo och där min släkt bott sedan 1946).

Första stoppet blev hos min BFF Monica i Hjortnäs. Där fikade vi på deras nybyggda altan innan hon skulle iväg och jobba. Jättetrevligt som vanligt.

Det är en väldigt fin väg att åka från Hjortnäs via Tällberg, vi tog sedan en avstickare via Plintsberg för att se det området, tips från Monica. Vi kollar lite på om vi kan hitta något att köpa i Dalarna. Det skulle vara kul att komma nära Monica, men vi kände inte att Plintsberg tilltalade oss. Mitt första krav är sjöutsikt utan att vara för långt från sjön.

Vi checkade in på vårt boende som är en fantastiskt fin gård från 1700-talet som ett par köpte för fyra år sedan och renoverade. Vi fick ett vitt rum i chabby chick-stil. Precis en gård som denna skulle jag vilja ha, dock inte med så många boenden men gärna i röd falufärg, liggande timmer, härbren och faaaantastisk utsikt över siljan, den var ”to die for”.

Vi tog en promenad i området, två konstnärer hade utställning i bystugan så vi tittade på den, sedan gick vi tillbaka då det duggade och mina skor var plaskblöta. På eftermiddagen åkte vi till gravarna på Rättviks kyrkogår, med hjälp av min kusin Lotta letade vi oss fram till våra två gravar. Farfar Lärk Anders Joel Hansson ligger för sig själv, medans Farmor Lärk Albertina Viktoria Hansson, farbror Lärk Tore Hansson, och faster Annie Bevenius ligger i en grav. Vi gick in i kyrkan och där spelades det musik så vackert, senare förstod vi att de övade till konserten som skulle vara kl 19,00 och där stod jag och filmade... wops! Vi gick runt på kyrkogården och utanför och det är så vackert, kyrkan ligger precis vid Siljan och utanför finns 87 kyrkstallar bevarade. Stallen har anor från 1700- och 1800-talen. Några stall är ännu äldre. Det äldsta är från 1470-talet.

Stallen brukades till sockenbornas hästar vid gudstjänstbesök.De låga grå kyrkastallarna har fått två stjärnor i "Guide Michelin". Stallens låga dörrar ger en antydan om att hästarna förr var mycket mindre än dagens. När hästen i början på 1900-talet ersattes av cykel och bil, började stallen förfalla. En räddningsaktion, som sattes in 1941, räddade dock stallen till eftervärlden. Idag är stallen K-märkta.

På kvällen åt vi på Lerdalshöjdens Hotell och vi serverades en helt fantastisk mat!

Vi åt frukost med den bästa av utsikter, panoramavy över Siljan! Detta vill jag vakna upp till varje morgon!

Blominköp och besök på kyrkogården och pratade lite med dem som ligger där. Vi prommade ut på Långbryggan och kollade in guldägget som är en bastu. Det är fasligt grunt vatten och vi såg flera fiskar. Vi tog en toast skagen i centrum innan vi drog vidare till Rättviksparken som inte alls var den park jag kom ihåg från att jag var liten. Kommunen har sålt parken till Classic Cars och de hade camping på en del av marken... Vi körde runt och kollade på en hel del prospekt som jag tagit ut för att ha adresser att köra till, vi var i Sjurberg, Lerdal och Gärdebyn.

Min kusin Lotta och Håkan bjöd oss på middag, men innan dess stukade Lunkan till foten så det knakade när vi skulle gå till bilen, ett tag visste vi inte om vi skulle behöva åka till sjukan eller om vi skulle åka till Lotta, men det blev till Lotta. Vi fick en fantastiskt trevlig kväll med god mat.

Den stukade foten gjorde att vi redan efter den goda frukosten med den fantastiska utsikten begav oss hem till Stockholm, annars hade jag nog velat reka lite mer på förmiddagen, men så fick det bli.

Tacksam för ännu en underbar semester, men denna blev en minisemester :)

Dalarna I love you, see you soon!

Skriv en kommentar till texten här!