Logga in:
Translate website

Mekongdeltat

Fredagen den 28 decmber

När vi checkade ut från hotellet var första delen av resan över. Vi skulle egentligen åkt hem nu men tänker ju stanna ett bra tag till. Så nu var det dags för utfärd till Mekongdeltat. Vi blev hämtade en halvtimma för sent av mr Sang. En kille på 24 år som var ovanligt överviktig för att vara vietnames. Så hade han också studerat några månader i England och lärt sig älska fish and chips. Han pratade väldigt bra engelska och var jättetrevlig. Vi blev hämtade i en fin Toyota och hade även egen chaufför som inte kunde tala engelska men körde lugnt och säkert.

Som vanligt tog det ett bra tag att ta sig bort från trafikkaoset i Saigon men efter 3 h var vi framme vid vårt första stopp i Ben Tre. Där gick vi ombord på en egen motorbåt och åkte och besökte några olika öar. Där besökte vi en bifarm, kokosnötgodistillverkning, och en fruktodling. Det sista var intressantast. Många frukter jag aldrig sett förut. Då är det bra med egen guide så man kan få svar på alla frågor. Vi bjöds på olika frukter och såg på ett sång och dansuppträde. Vi fick även åka häst och vagn.

Sedan fick vi gå ombord på en mindre båt och roddes på en smal kanal fram till vår motorbåt och tillbaka till hamnen.

Tyvärr var det väldigt mycket turister på de flesta ställena och det förtog charmen en hel del.

Tillbaka i hamnen fick vi en god lunch med en härlig elefantfisk och mycket annat.och sedan fick vi springa till bilen för det började regna. Sedan öste det ner och åskade under den tre timmar långa bilfärden. Vattnet stod mer än decimeterdjupt på sina ställen så det var skönt att chauffören körde så säkert.

När vi till slut var framme i Can Tho fick vi gå ett par hundra meter i ösregn till vårt homestay. Sedan fick vi ett rum med dusch i ett bambuhus som stod på pålar över vattnet. Inte precis önskestället när det ösregnar. Jag gick in i köket och fick fixat kokande vatten så vi kunde få en kopp kaffe. Vi hade köpt lite jordnötskaka och frukt under dagen så vi blev ganska mätta på det. Sang hade sagt att vi inte skulle få någon middag så vi var glade att vi ätit mycket på dagen. Sedan fanns det inte så mycket att göra så vi tände våra medhavda läslampor och läste tills vi somnade. Jag vaknade efter någon timma av att de spelade i närheten. Dessutom hördes en massa ljud runt huset, fåglar som sjöng eller tutade, plaskande i vattnet under oss, prasslande i lövtaket och runt väggarna. Spännande och jag låg och fantiserade om hur det var att leva vardagsliv i ett sådant hus. När jag sedan gick på vår toa och tände där kom en fladdermus nerflygande och satte sig på golvet innan han flög sin väg. Härligt att inte alla djur utrotades av växtgifter under kriget. Sedan sov jag gott tills tupparna började gala vid halvsextiden. Då var även Vietnameserna uppe och lagade mat.

Tips: åk inte turen med besök på bifarm mm. Det känns mer som en turistfälla, prata med arrangörerna om att komma till en mindre turistigt del av Mekongdeltat. Hade vi åkt i större grupp hade det varit olidligt. Så här efteråt är jag glad över att ha bott i bambuhuset men hade behövt vara mer förberedd på vad som väntade oss. Det sämsta där var att ingen kunde engelska och Sang bodde på annat ställe.

Lördagen 29 december

Efter frukost hämtade Sang oss och nu var det fint väder igen. Vi åkte till den flytande marknaden i Cai Rang. Vi blev lite besvikna även där, har sett mycket roligare flytande marknader både i Indonesien, Thailand och på Sri Lanka.

Sedan såg vi hur de tillverkade rispapper och risnudlar på gammalt sätt och Sang tog oss till ännu en fruktträdgård då vi gillade det. I kanten av trädgårdarna har de sina gravar. Alla vill bli begravda nära sina hem så att de kommer att återfödas inom sin familj.

Efter ännu en fantastiskt god lunch körde vi vidare mot Rach Gia. Eftersom vi framfört önskemål att se mer av landsbygden stannade vi till då och då och gick ut på fälten och tittade. Under bilfärden kunde vi ställa alla frågor vi hade till Sang. Han berättade om korruptionen och hur polis och militär hade olika syn på hur landet skulle skötas. Han var besviken på politikerna och tyckte att de bara var ute efter att sko sig själva. Han hade en förlegad kvinnosyn och tyckte att all kvinnor som inte var gifta vid 25 var värdelösa.

Vi stannade till och fikade på ett litet cafe längs vägen där kaffet nästan inte kostade någonting. Där fanns en stridstupp inburad. Den bilfärden var väldigt givande.

Framme i Rach Gia fick vi ett fantastiskt fint rum med fin utsikt. Härligt efter hyddan.

Efter att ha duschat lääänge gick vi ut för att hitta något att äta. Vi passerade en jättefin park och fina hus längs gatorna. Senare fick vi veta att denna stadsdelen var uppbygd på havsbotten som man fyllt upp. Därför var alla hus nya. Det såg ut som en fin engelsk badort fast stranden var dålig och full av skräp.

Jörn var sugen på pizza som omväxling men ingen förstod vad det var. De flesta restauranger var folktomma men till slut hittade vi ett ställe att äta på. Ingen kunde engelska och alla menyer var på vietnamesiska så det var en chansning när vi beställde men det blev bra och billigt.

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

GoJO
GoJO 2/1-19

Någon biodling såg vi inte! Och inte sov vi i en hydda! Men resten känner vi igen och minns mannen som sjöng..Thank you for the music...! Nu är vi spända på vad som kommer nu? Puh Coq(?) eller Ankoe Wat. Kram igen