Logga in:

Phu Quoc

Phu Quoc - Long beach

Söndagen 30 december

Sang kom och hämtade oss 6.40 och körde oss till expressbåten för överfart till Phu Quoc. De kollade våra pass när vi gick ombord ocheftersom tulltjänstemannen satt båda mina stämplar på visumet fick jag visa det också.

Det var nästan bara vietnameser på båten. Turen tog ca 3 h. En del vietnameser blev sjösjuka men vi tyckte det inte alls var någon sjögång.

Väl framme hade vi beställt transfer men ingen kom och hämtade oss. Då tänkte jag Fornanders som upplevde det samma när de kom till Phu Quoc. Nå vi gjorde som de, bad en man ringa till hotellet. Vi hade bokat rätt datum så de bad om ursäkt och sade till oss att ta en taxi som de betalade. Så det gjorde vi.

Så kom vi fram till Nesta Phu Quoc. Ett mycket rent hotel med en bra pool och beläget nästan ända nere vid Long Beach. Vi fick ett rum med delvis havsutsikt för de höll på att bygga ett nytt högt hotel precis framför Nesta. Otur för de som äger Nesta. Runt hotellet finns massor av restauranger och småaffärer.

Vi gick ner till stranden. Även där fick man låna strandstol bara man beställde in något.

Det är sandstrand och fin botten ut i vattnet och inga vågor. Vattnet var varmt, säkert över 30 grader och lagom salt.

Efter badet gick vi in mot centrum och hamnade på Orange resorts beachrestaurang. Där åt vi en god middag och beundrade den berömda solnedgången. Det var verkligen stämningsfullt. Dessutom var maten jättegod-en restaurang att rekommendera.

Måndag 31 december

Årets sista dag solade och badade vi nere på Long beach och i hotelpoolen. Det var soligt och fint väder. Efter lunch sov vi middag så vi skulle orka med kvällen. Eftersom att vi såg att det hela tiden kom motorcyklar och gående ner mot vår strand gjorde vi så också. Baren närmast Nesta, sunsetbeach spelade hemsk musik så vi gick bort mot Tropikanas restaurang. Vi kom dit vid 22-tiden. Då hade folk ätit upp det mesta från den buffe som de betalt dyrt för men det var fortfarande uppträden. Vi såg ett bord som såg tomt ut och satte oss där och kollade på uppträdet rädda att vi skulle bli bortkörda eftersom det egentligen var en sluten fest. Men när en kypare kom fram och frågade om vi ville ha något att dricka beställde vi varsin Ginotonoc. När han kom med den fick han 100 000 dong ( 40kr) och blev jätteglad. Sedan kom han med kakor till oss och bjöd på ännu en drink. När klockan slog tolv kom han med champagne till oss och skålade med oss och önskade Gott Nytt År. Det var jättemysigt. Det blev inget fyrverkeri, istället tände de eld på brasor längs stranden och alla fick tomtebloss att vifta med. Det var faktiskt jättefint.

Vi satt nära ett Österrikiskt ungt par och skålade in 2019 även med dem. De frågade hur länge vi varit ihop och när vi sade att vi hållit ihop sedan 1966 var de mycket imponerade. Hur har ni gjort för att fortfarande vara så förälskade undrade de.

På vägen hem önskade all varandra gott nytt år och en ung kille gav mig en tomtemössa och en kram. Det var så enkelt och naturligt firande så vi var mycket nöjda när vi kröp ner i vår jättestora hotelsäng. Vi hade verklgen hittat den perfekta delen av Long Beach att fira nyår på.

Tisdag 1 januari 2019

Vi inledde det nya året med att Jörn fick en timmas helkroppsmassage och jag 30 minuter manikyr nere vid stranden. Tillsammans kostade det 300 000 dong (120kr).

På eftermiddagen promenerade vi in till staden, Duong Dong. Kul att gå och titta på alla stånd med mat, frukt och allt annat. Inne i staden såg vi bl.a. ett ställe där man sålde all sorts fisk och skaldjur som hölls levande i akvarier. I liknande burar såg vi även feta grodor och ormar som man kunde köpa till middag. Vi blev inte sugna. Istället tog vi en taxi tillbaka till vårt hotel och gick in på en mysig restaurang som låg p en sidogata och fick en god middag där. Efter en stund vid poolen gick vi sedan upp för att läsa och koppla av.

Onsdag 2 januari

Efter en god natts sömn packade vi och checkade ut från Nesta Phu Quoc. Det var ett mycket rent och fräscht hotell med sköna sängar. Vi var missnöjda med att det inte fanns någon stol i rummet utan bara ett "hyllbord" längs väggen så man kunde bara sitta på sängen. Dessutom störde bygget framför både utsikten och ljudnivån.

Vi tog en taxi till nästa boende på ön. Vi ville nämligen även bo vid Ong long beach. Det är alltid spännande att komma till ett nytt ställe. När vi svängde in på vägen till hotellet såg det väldigt lantligt ut. Det visade sig att Sweet home resort var det bästa hotellet hittills. Väldigt nytt och fräscht med en jättefin pool och en härlig trädgård. Vi fick ett rum med stor balkong på andra våningen med utsikt mot poolen. Rummet är stort med två stora sängar. Personalen är trevlig och här finns både restaurang och en mysig bar.

Det är lite längre till stranden, tar en kvart att gå dit, men där är mindre med folk och klarare vatten. Det finns många restauranger och småaffärer häromkring också. Vi stortrivs. De skulle bara haft cyklar till uthyrning för det vore skönt med en cykeltur. Fast det är skönt att bara koppla av några dagar och smälta allt vi varit med om innan vi far vidare till Cambodja.

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

GoJO
GoJO 3/1-19

Haha! Bra att vi gjort en tabbe som ni lärde er av! På Puh Quoc såg vi giftiga blå bläckfiskar. Sen bodde vi på ett lugnt hörn, Bamboo Cattages. Ack...vad vi längtar! Kram