Logga in:
UlfN
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Elefanter och ödlor

I fredags åkte jag vidare med buss till Uda Walawe vilket är en nationalpark. Hotellet låg strax utanför nationalparken. Efter incheckningen gjorde jag en promenad på ca 22 sekunder (rakt över gatan) till ett daghem för föräldralösa elefanter. Några gånger per dag hade dom matning av elefanterna. Det var väl ungefär som ett svenskt "kosläpp" fast tvärtom, här släppte man in ett gäng hungriga elefanter istället. Kul att se. I övrigt fanns inget att se i Uda Walawe utan eftermiddagen tillbringades vid poolen.

Igår morse var det tidig uppstigning för då skulle jag iväg på safari i nationalparken. Uda Walawe är känd för att ha väldigt mycket elefanter och många elefanter fick jag se under min halvdag safari, där var även krokodiler, buffalos mm mm. Även om det naturligtvis var många besökare samtidigt så var det aldrig mer än max 4-5 jeepar på samma ställe så det kändes inte som en djurpark utan som i det vilda. Därmed var faktiskt mitt livs första safari avklarad.

Efter nationalparken åkte jag vidare ner till kusten och Tangalla, en liten trevlig badort. Här har jag nu varit i två dagar och inte gjort mer än att slappat och badat. Som aktivast var jag idag när jag gjorde en tuktuk-tur på några kilometer till en strand jag blivit rekomenderad. Väldigt vacker var stranden. Den sista veckan på resan kommer det att bli mycket av just bada och slappa.

I natt vaknade jag av att det lät i rummet. Det är ju inte ovanligt med apor på taket och ödlor på väggarna men det här lät mer än vanligt och som innefrån rummet. På morgonen såg jag vad det var. Jag hade haft ett oöppnat paket kex framme och uppenbarligen hade väl någon ödla fått vittring på det och lyckats ta sig in i det och mumsat i sig en del. I fortsättningen kommer det inte att ligga något ätbart i rummet...

Skriv en kommentar till texten här!