Logga in:
Translate website

Brisbane - Kingscliff - Byron Bay - Brisbane

9 mars

Upp före tuppen - kl 5 - för att hinna med fakirflyget till Brisbane. Hade vi inga andra val än att åka så här tidigt? Flög Qantas igen, en Boeing 737-800. Just det, en sådan som störtade i Kenya dagen efter. Snabbtåg in till staden och incheckning. Vi tog det ganska lugnt, promenad på flodstranden, runt i Botaniska trädgården - inga större tilltag. Förkylningarna måste få lite tid att läka.

10 mars

Tåg igen, söderut. Vi lämnar nu Queensland och är åter i New South Wales och även en timme senare (Queensland vägrar införa sommartid). Några stationer senare fick vi kliva av och byta till buss resten av vägen ner till sydligaste delen av Gold Coast. Där väntade Helen och Eric (Caminovänner, två kanadensare som flyttat till Kingscliff) med bil och transport hem till deras fantastiska hus!! Vi fick ett eget litet hus med sov- och badrum. Huset bestod i övrigt av en härligt öppen yta, en liten pool utanför, två katter och en Turbo. Turbo är en blandning mellan kungspudel och golden retriever och med ett väldigt passande namn. Vi tog en promenad till en härlig beach med Turbo och sedan var det dags för mat. Grillat, tillsammans med två vänner till Helen och Eric, Marion och Graham. M och G ska iväg på pilgramsvandring i maj och ville höra lite olika råd även för oss som inte bodde i mångbäddsrum på Albergen.

11 mars

Tidig frukost och iväg med packade ryggsäckar upp i bergen. Ny bushwalk! Vid den förra i Blue Mountains, kunde vi läsa om ormar vi kunde möta - här kunde vi även uppleva dem på närmare håll. Eric som gick sista stannade till då en ca 40cm liten brunorm lyfte upp huvudet från stigen och var mäkta irriterad över att blivit passerad av både Helen, mig och Kalle. Ingen av oss hade uppmärksammat denna. Eric kunde inte ta sig förbi, men med hjälp av en stav lyckades Kalle putta den över kanten. Ormen är en av de giftigaste och de små är lika giftiga som de stora. Burrrr. Lite senare slingrade sig en mörk orm snabbt uppför klippväggen vid stigen och inte långt senare skrek Helen till. Då kom ytterligare en brunorm farande nerför klippväggen, över stigen framför hennes fötter och ner på andra sidan. Den var lång! Ytterligare en liten orm kunde vi se i en håla, men vet inte vad för sort. Den övriga vandringen var lugn med enbart små lizzards eller svarta halvmeters ofarliga ödlor. Ja, det var en vandring det, vackert med alla vattenfall och grönska. Tuff, ca 15 km rakt ned i dalen och sedan rakt upp igen. Det känns att orken inte är på topp, förkylningen hänger i, dock var Kalle något bättre. Grillning på kvällen.

12 mars

Vi hade planerat för ytterligare en vandring runt Byron Bay, men valde istället att ta en kortare promenad där för att besöka den mest ostliga punkten i Australien, därefter ingenting före Chile. Därefter åkte vi till deras golfbana och tog en eftermiddagstur. Varmt, runt 31-32 grader och sol från klarblå himmel. Resultaten blev inte överväldigande, de sista 9 var väl något bättre än de första. Vi kan väl inte bara klaga på det lånta materialet (jag spelade med herrvänsterklubbor, stålskaftade...). Fish & chips och öl avslutade dagen innan vi blev skjutsade till tågstationen. Undrar när vi ses igen? Tack Helen och Eric för underbara dagar.

13 mars

Efter frukost for vi ut till flygplatsen och tog flyget tillbaks till Sydney. Det kändes inte optimalt att få sätta sig i en Boeing 737-800 igen. Jag trodde de hade parkerat dessa för ett tag nu. Brisbane lämnade vi i strålande solsken och Sydney tog emot med duggregn/regn/regnskurar och ca 10 grader kyligare. I morgon bär det av hemåt!

SLUT

Skriv en kommentar till texten här!