Logga in:
Soldat i Fredsstyrka...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

20ton pansar fast i leran… =/

Igår gjorde vi en vägpatrull och stannade även till för att samverkade med en byledare. För att visa vår välvilja fick han några termosar och lite skrivmateriel han kunde sprida till barnen i sin by. Byn var sedan tidigare känd som något mera skeptiskt inställd mot ISAF’s närvaro här. Det har ibland hänt att folk spottat eller kastat sten på våra fordon. Vissa områden och vissa folkslag kan ibland vara särskilt kritiska. De parstunbebodda byarna är kända som mer problematiska. Sådana områdena kan även utgöra en rekryteringsbas för talibaner, terroristceller och andra kriminella. När det i allmänhet råder en mycket låg utbildningsnivå och människor svälter kan det vara lätt att övertalas att hjälpa ”fel sida”. Jag pratade med tolk igår som sa att i de mera krigshärjade områden han jobbat i kunde folk tjäna 5000$ för en dödad ISAF-soldat… Vi blev dock artigt mottagna i byn, även om en viss återhållsamhet och tvivel kanske sken igenom till vårt besök. På vägen hem igen drog en mindre sandstorm in över staden. Plötsligt försvann bilen framför in genom en vägg av sand och damm. Som tur var bedarrade den ganska snart och mina lungor slapp spotta ut allt för många kilo runtblåst sand och avföring ur den inte allför rena luften. Idag återstod bara en lättsam mindre vägrek på någon timma innan det var dags för avfärd tillbaka till MeS. Finnarna på PO’t ville att vi skulle kontrollera om det gick att köra APC’s (Armoured Personall Carrier = pansarterrängbil) på en utav vägarna i utkanten av staden. Uppgiften blev dock inte enkel som den lät, då saker och ting inte alltid blir som man tänkt sig i denna bransch. Vid ett vägskäl där vägen smalnade av stannade en lokalinvånare oss och förklarade att det inte gick att komma längre, varav vi fick retirera tillbaka varifrån vi kom. Tyvärr hann vi inte längre än några meter bakåt innan jag kände hur vänster bakdel sjönk ner på min vagn. Vägen hade brustit då hjulen kommit för nära diket, som visade sig vara djupare än det såg ut. Till en början tycktes det inte se alltför jäkligt ut, men efter några försök att ta sig upp igen borrade vänsterhjulen ner sig allt djupare i lerdiket och vagnen lade sig mot en lermur. För att inte behöva göra alltför stora ingrepp i närliggande gårdsplan ringde vi efter norskarnas bärgare för att kunna dra upp oss. Det visade sig dock efter många timmars väntan i 35 graders stekande värme att den inte hade alltför mkt att tillföra. Den började själv gå samma väg ner i diket som vår vagn då vägen åter började ge efter vid bogserförsöket. Istället bestämde vi oss för ett nytt försök med den andra Patrian att dra upp oss. Först var vi dock tvungen att gästa den närliggande husägaren med ett stycke krigsmaskin på hans tomt för att komma åt att dra. Några däckspår och smärre ingrepp i tomtmuren senare var den andra vagnen på plats. I en flashback från de finnigaste tonåren slog det mej samtidigt vad Arkimedes lärt mej i historieböckerna redan på högstadiet – ”Ge mig en fast punkt och jag skall rubba jorden”. Frenetiskt grävde jag fram hjulen ytterligare lite till ur leran och kopplade upp vajer och block enligt de gamla grekernas princip. Detta kunde inte misslyckas tänkte jag! Jag hoppade ner i min så sällan lutande cockpit och gasade sakta i takt med min pansarpilotkollegas snurrande vinsch. Så äntligen började den ge med sig och klättrade långsamt upp ur surdiket. Den gamle grekens uppfinning visade sig 2000år senare fortfarande fungera lika väl. Till slut bar det sedan av hemåt mot MeS igen i en ganska så lerig och genomsvettig kamouflagekostym. Som pricken över I:et fungerade heller inte vår AC och jag pina vidare bakom ratten med 30 grader i vagnen, trots att utetempen var 18 grader. Den kvällen var vi nog allesammans rätt lättflörtade när John Blund till sist kallade...

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer