Thailand - äntligen tebax!
En resdagbok skriven av Jomed99 på minTur.se
Introduktion: Börjar i Bangkok för att sen ta oss vidare till Koh Chang. Därefter får vi se var vi tar vägen.
8/11-08 Royal Benja Hotel, Thailand
Bangkok

Nu har vi varit i Bangkok drygt ett och ett halvt dygn och vi är ganska trötta. Vi har hunnit med åka Skytrain, åkt på Chao Prayafloden, suttit i kö i taxi och shoppat en hel del. Har besökt Mah Boon Krong (MBK), ett sju våningar högt shoppingvaruhus. Det tog 4 timmar att shoppa oss igenom 1(!) våning. Får se om vi hinner med resten. Dessutom har vi ätit en massa god mat och även glass (på Swensens). I morgon blir det sightseeing och shopping för hela slanten. På måndag åker vi vidare till Koh Chang för att lata oss i varsin solstol. Det kan behövas efter den här enormt intensiva stan! Det är så många som river och sliter i en när man går ute på gatan.

Vädret är hett och fuktigt som det brukar vara här. VI har faktiskt fått lite regn på oss men det blir ju inte precis kallare efter det:-P. Det är ganska skönt att "svalka" sig i hotellpoolen!

9/11-08 Royal Benja Hotel, Thailand
Kors

Ojojoj! Nu ser vi i kors. Idag har det varit en fullproppad dag. Vi började med Chatuchak (Weekend Market), fortsatte med Grand Palace och Wat Prah Keo med Smaragdbuddhan. Eftersom vi ändå var i närheten så besökte vi Wat Pho (Liggande buddhan). Förmodligen blev vi lurade igår av "välvilliga" medborgare som tipsade om att Grand Palace var stängt pga av diverse ceremonier så därför hoppade vi över det igår. Men idag tog vi igen den missen och struntade i vad mannen på gatan sa.

Efter det kulturella inslaget fortsatte vi shoppingen på MBK. Kan inte säga att vi hunnit med allt där på långa vägar men vi lyckades ändå få med oss ett antal kassar hem. De innehöll bl a t-shirtar, shorts, munkjackor, trosor, smycken, sjalar, skor. Dessutom fick vi med oss 10(!) par jeans hem. Tur att vi har köpt två nya resväskor. På väg ut från MBK såg vi en trevlig glassaffär vid namn Swensens som vi besökte för tredje gången :-P.

Nu har vi precis ätit middag på hotellet och ska gå och packa inför morgondagens resa till Koh Chang. Ska bli skönt att svalka våra blekfeta kroppar och vila fötterna efter de här dagarna.

11/11-08 Hat Sai Khao, Thailand
Bad

Så har vi då äntligen landat på Koh Chang. Det tog nästan 10 timmar att ta sig hit från Bangkok med skytrain, buss, song thaew (pickup där man sitter på flaket), färja och song thaew igen. Vägen från färjan är ganska brant och slingrig, det var en upplevelse:-). Tur man inte såg framåt! Hotellet, Alina Grande, ligger på White Sand Beach som är ungefär som vi upplevde Koh Samui för 10 år sen. En fin strandremsa med palmer och andra träd som ger skugga och en massa restauranger/hotell. De som jobbar här verkar bestå av andra folkslag än thailändare, främst kambodjaner. Det byggs på en massa ställen och det är ganska stökigt men inte alls så stressigt som Bangkok.

Vi har fått sola och bada, både i havet och i poolen. Maten är god men ibland ganska dyr faktiskt. Trodde inte vi skulle säga det i Thailand. Barnen har testat namanao (limejuice), det var gott tyckte vi alla. Vad gäller mat så är favoriträtten fortfarande kyckling med cashewnötter.

I morgon tar vi en song thaew till stranden Klong Prao som ska vara lite lugnare. Tycker vi om den så flyttar vi dit i övermorgon.

Kroppen har nu vant sig skapligt vid att ligga sex timmar före ordinare tideräkning men det är fortfarande bra trögt att kliva upp på morgonen när det egentligen är mitt i natten.

Bilder kommer så snart jag, Johan, kommer ihåg att ta med usb-sladden:-S.

12/11-08 White Sand Beach, Thailand
Leugatong

Idag har vi fått vara med om att fira Leugatong (hoppas jag uppfattat rätt). Det är en högtid som firas när regnsäsongen är över, om vi förstått rätt. Bra inprickat av oss! I och med den högtiden blev vädret nämligen märkbart bättre. Mer sol och färre moln!

På kvällen skickade man upp rislyktor med marschaller i och skickade även ut blomsterarrangemang med ljus och rökelse på havet. Dessutom smälldes det av en massa fyrverkerier till långt in på natten. Det här var sista kvällen på White Sand Beach. Dagen efter flyttade vi till Klong Prao Beach.

14/11-08 Klong Prao Beach, Thailand
Hat Klong Prao

Nu har vi flyttat oss till den strand på Koh Chang som heter Klong Prao. Den ligger mitt på västsidan av ön och är lite lugnare än White Sand Beach. Vi bor på ett ställe som heter Koh Chang Grand Cabana (tack Lena & Stefan för tipset!) och har fått en egen bungalow ca 100 m från stranden, ca 700:-/natt. Med tanke på vad vi betalade på White Sand så är det här betydligt mer prisvärt. Det är lite trångt med en extrabädd men det funkar.

Den här delen av ön är som sagt lugnare än norra delen så här går vi mest och "slonkar". I morgon ska vi ut på elefanttrekking (2-timmarsturen, Lena), vi kan ju inte bara ligga på stranden.

Det som är lite märkligt trots alla turister här är att personalen är så dålig på engelska. Jag försökte få en extra duschhandduk idag men det slutade med att en stackars tjej kom med tre extra tvålar och två duschmössor till mig. Undrar vad som blev fel i min charad :-D?! Försökte även få två strandhanddukar i morse men fick två tonic water istället :-S. Men det brukar bli rätt till slut i alla fall!

Vädret har som sagt blivit bättre efter högtiden den 12:e så nu är det solsken hela dagarna som gäller. Värmen är ok, inte alltför tryckande, och solen steker inte våra kroppar alltför hårt. Med tanke på att det i Bangkok var mest mulet så har vädret utvecklats till att vara helt perfekt. Efter att ha läst vad som stod på Aftonbladets förstasida idag så är längtan efter Sverige minimal (ledsen för det ;-P).

15/11-08 Grand Cabana, Thailand
Trekking

Idag har vi varit på två timmars elefanttrekking. Blev hämtade vid hotellet och fraktades fem minuter bort där vi klev upp på två stycken elefanter. Sen bar det av ut i djungeln där det var ganska hett men intressant att se den täta vegetationen. Såg bla en stor tusenfoting, ett par spindlar och en massa vackra fjärilar. Liisa var lite nervös när vi red ut men det gick över efter ett litet tag. Efter ca en timme kom vi fram till en vattensamling där elefanterna fick bada. Även vi som var passagerare fick bada om vi ville men efter att elefanterna hade bajsbombat badet kändes det inte längre lika lockande. Fiskarna i vattnet tyckte däremot det var toppen!

Resten av dagen har tillbringats på stranden och i bungalowen där barnen skrivit kort och gjort lite läxor.

Vi har idag bokat två nätter till på Grand Cabana vilket innebär att vi åtminstone stannar här till den 19:e. Sen får vi se vad vi hittar på innan vi återvänder till Bangkok.

18/11-08 Grand Cabana, Thailand
Sonorkeling

Igår(Måndag) tillbringade vi dagen på en båt ute på havet. Vi hade bokat en snorkeltur och vi blev hämtade 8.30 vid hotellet. Sen bar det av på en Balder-liknande bilfärd till byn Bang Bao. Vi tyckte att vägen var väldigt lång, krokig och brant åt alla håll! Det var nästan så att kräkpåsen åkte fram. Väl framme i Bang Bao fick vi gå en bit för att komma till båten som tog oss ut på en heldagstur. Det blev snorkling, lunch, färsk frukt, dricka och BBQ med bläckfisk och sötpotatis. Simon var sjösjuk under början av färden men det gick över efter ett tag. Det blev 3 snorkelstopp och en fikapaus på ön Koh Wai, väldigt vackert. Under snorklingarna fick vi se massor av fina och häftiga fiskar och koraller. Vi kom tillbaka till Bang Bao ca 17.00 och efter den häftiga bilfärden tillbaka så var alla trötta. Vi tog ett dopp i poolen och sen gjorde vi oss iordning för middagen på hotellrestaurangen. Efter maten gick vi tillbaka till bungalowen och somnade som stockar.

Under natten vid 4 vaknade pappa av illamående och magont, ajajaj bajajbaj....

Vid Tangentbordet : Simon :)

18/11-08 Grand Cabana, Thailand
Latdagen på "Grand Babuschka"

Denna dag blev inte så lyckad eftersom pappa blivit sjuk efter gårdagen och det har varit mulet hela dagen..

Pappa blev förmodligen matförgiftad av BBQ bläckfisken på båten eller de friterade räkorna han åt på kvällen, så han har för det mesta legat i sängen, han har dessutom feber och det är inte så kul.

Vi andra har slonkat på stranden i våra solstolar under den molniga himmelen och läst, druckit Nama Nao och ätit lunch och middag utan våran kära pappa. :(

Tillägg 081119: Mamma tog thaimassage idag av en tjej med skäggstubb och rakade armar. En av de mer manliga he-shes som vi sett. Det kanske var den som sänkte henne för senare på kvällen blev hon dålig.

Imorgon är det dags att flytta tillbaka till White Sand Beach. Hotellet vi flyttar till heter Cookies hotell, det ligger på stranden med poolen vid strandkanten. Det ser vi verkligen fram emot eftersom Grand Cabana idag har blivit invaderat av 70 vodka drickande RYSSAR. Man fick verkligen hålla i sin solstol idag..

Just nu ligger pappa i sängen och det börjar bli dags för resten av oss att bege oss tillbaka till våran bungalow och packa inför morgondagens flykt och sen sova eftersom vi är så trötta av allt semestrande. ;)

Vid tangentbordet: Återigen Simon Medin ;)

19/11-08 White Sand Beach, Thailand
Cookies

Idag har vi bytt hotell till Cookies på White Sand Beach. Jag, Johan alltså, är på benen igen. Magen är bättre men jag har fortfarande feber fast känner mig inte speciellt dålig. Tyvärr verkar Pirjo ha drabbats av något liknande. Båda har ont i kroppen, magen och feber så det verkar vara nåt influensaliknande som vi dragit på oss. Men som de tappra resenärer vi är så har vi ändå legat en del vid poolen idag. Hoppas barnen klarar sig!!

De av oss som vill bättra på solbrännan ytterligare är inte så nöjda med den här utvecklingen ;-P. Särskilt inte efter att min kära hustru upptäckt att hon köpt duschtvål med blekande effekt! Sånt har de nämligen här, både solskydd och duschtvål. Så nu bli det pressning de sista två dagarna, sjukdom eller inte!!

Förresten är hotellet fint med poolen vackert vid strandkanten. Kan rekommenderas! Få se i morgon hur frukosten är. Här på White Sand Beach är det som vi kanske redan nämnt lite mer liv och rörelse än på Klong Prao men det är ju alltid kul att variera sig lite.

20/11-08 White Sand beach, Thailand
Ronden

Rapporten från sjukstugan idag säger att Johan är mer förkyld idag och har fortfarande feber. Men magen är bra eller åtminstone tyst:-). Pirjo däremot har varit riktigt dålig både igår och idag. Fick inte behålla någon mat eller dryck. Men efter att jag besökt Pharmacy och fått fyra olika mediciner (vi kollar upp dem hemma sen) så är hon på benen ikväll med oss. Hon har till och med ätit lite ris och kyckling. Som den envisa, solälskande finne hon är har hon gett sig den på att sola i morgon. Sista chansen:-(!

Det känns onekligen lite bittert att avsluta resan med att vara sjuka men det är ju inte så mycket vi kan göra åt det:-(.

Det är inte utan att man börjar känna lite vemod när man sitter på balkongen vid halvsextiden och ser den oranga solen sakta sjunka ner i havet och borden dukas ut på stranden. Framför allt när vi hör att det är lite snö hemma. Men vi får väl försöka se till att det inte dröjer alltför länge innan vi kommer tebax. Någon som vill följa med?

21/11-08 White Sand Beach, Thailand
Sista stranddagen

Ska inte tråka er mer med våra sjukdomar. Nu käkar i alla fall både Pirjo och jag mediciner så förhoppningsvis är vi skapligt krya inför hemresan i morgon.

För hemresan har vi bokat en egen minivan som kommer att hämta oss vid hotellet här och sen köra oss direkt till vårt hotell i Bangkok. Inga andra kommer att åka med oss vilket gör att vi välja att stanna när vi själva vill. I minivanen finns dessutom TV och DVD-spelare så vi har laddat upp med några filmer(6 st för 500 baht=ca 120 kronor). Känns lyxigt och himla skönt!

Nu under eftermiddagen har vi gjort vårt bästa för att njuta av allt vackert i och med att det är sista kvällen. Vi har tagit det sista doppet (lät drastiskt!) och käkat middag på ett trevligt ställe och kollat på eldshow. Pirjo och Liisa är och fixar sina naglar och Simon tittar på. Snart ska vi gå tillbaka och packa eftersom det är pickup i morgon bitti kl 9.00.

Jag kan absolut tänka mig att åka tillbaka hit, det låter som om de andra oxå kan göra det. Det är himla mysig stämning och dessutom är det inte så fantastiskt mycket turister just nu. Men vi har märkt att turistmängden ökar vartefter dagarna går. I morgon är vi i Bangkok, vi får se om vi hinner logga in där oxå.

Nu ska jag leta rätt på de andra, orkar inte riktigt sitta i ett rum där ac:n blåser rätt i ansiktet på mig.

22/11-08 Citadines Apart'Hotel, Thailand
Sista Bangkokdagen

I morse blev vi hämtade av vår privatchaufför för transport till Bangkok. Resan som andra vägen tog nio timmar tog idag bara 5,5 timmar. Ibland for vi fram i 150 km/h på den inte alltför släta motorvägen. Det skumpar rätt rejält i den hastigheten när man sitter rakt ovanför bakhjulen vilket Simon och jag gjorde. Dessutom fanns det inga säkerhetsbälten men konstigt nog är man inte rädd vilket man skulle vara hemma i samma situation.

Nu är vi installerade i Bangkok på ett lägenhetshotell som heter Citadines. Har fått en liten lägenhet med varsina sovrum och ett vardagsrum, dessutom två toaletter och ett duschrum. Vi har precis kommit tillbaka efter några timmars avslutningsshopping och nu är vi ganska nöjda och mycket trötta. Nu ska vi in och hårdpacka våra resväskor så att allt vi shoppat får plats.

Hoppas någon har skottat hemma, som tur är har vi bilen på en inomhusparkering, smart va?!