Pilgrimsvandring i Spanien
En resdagbok skriven av Metha på minTur.se
Introduktion: Pilgrimsvandring i Spanien med start i St Jean Pied de Port i Frankrike, nära Bayonne/Biarriz. Pilgrimsleden, som kallas Franska leden eller Camino Frances, är 780 km lång och sträcker sig över norra Spanien till Santiago de Compostela. Santiago är ett pilgrimsmål för cirka 100 000 människor varje år. Det finns härbärgen efter vägen som är öppna endast för pilgrimer så man måste ha ett särskilt pilgrimspass. Tuff vandring på cirka 28-30 km/dag i snitt, om jag klarar det på planerade 26-27 dagar. På medeltiden var det cirka tio gånger fler som gick, och då var det säkert väldigt mycket tuffare än idag. Tanken är att jag ska försöka skriva lite om min vandring under vägen - om jag orkar;=) Metha
24/9-11 Herrljunga, Sverige
Snart...

Två och en halv timme tills tåget går, det känns ganska pirrigt. Imorgon vid den här tiden är jag i Biarriz och El Camino är nära.

Fick tips om två pilgrimer från Lidköping som kommer att starta ungefär samtidigt med mig i St Jean Pied de Port. Hoppas vi ses Annika och Staffan Landström. Buen camino!

29/9-11 Pamplona, Spanien
El Camino

Hej alla.

Efter tre dagars vandring är jag säker på att det kommer att bli minst lika bra som jag trodde! Dag ett från St Jean Pied de Port var stentuff, mycket branta stigningar, ca 1.100 höjdmeter, och i slutet väldigt brant nerför. Det kändes i knän och fötter och gav ordentlig muskelvärk. Totalt 25 km och natt i enormt kloster omgjort, och med mycket IKEA.

Dag två, från Roncesvalles till Larrasoaña, ca 28 km något mer lättvandrat men sista två km var väldigt långa. Har sällskap med Susi och Chris från Tyskland och Eduardo från Argentina sedan första dagen, mycket trevligt.

Idag har vi gått bara 16-17 km, till Pamplona som är en ganska stor stad. Ledig eftermiddag tillbringade vi med att titta pa stan och gå till doktorn. Susi är läkare och hon har tittat på en stor röd flack på mitt skenben, vi kom fram till att det kunde vara fästingbett. Jag upptäckte det i Sthlm lördag kväll men har inte sett någon fästing och därfor inte tänkt att det kunde vara nåt sånt. Vi var på en läkarstation idag, och jag har fått en hudsalva med antibiotika och en medicin - antibiotika - som jag ska äta i sex dagar. För sakerhets skull tyckte läkaren, fast han inte trodde att det var fästing. Kanske allergisk reaktion eller annat bett. Så det blir inget vin till maten på ett tag...

Fick tips om två pilgrimer från Lidköping som skulle starta ungefär samtidigt med mig i St Jean Pied de Port. Hoppas vi ses, Annika och Staffan Landström. Buen camino!

Dags att gå tillbaka till pilgrimshärbärget, dom stänger kl tio.
Skriver mer en annan dag.

3/10-11 Burgos, Spanien
Ventosa

Nu har jag vandrat i sju dagar, cirka 180-185 km, bara för att hamna vid Spaniens långsammaste dator.

Är i Ventosa, några km förbi större stan Logroño om någon vill se på kartan. Det är soligt och torrt, solen bränner ordentligt på eftermiddagarna så det gäller att starta tidigt på morgonen. De senaste två dagarna har i stort sett varit helt fria från skugga dessutom.
Efter sex dagar gick träningsvärken över och jag känner mig i superform. Benen värker inte, fötterna mår bra och jag mår super, just nu med en kall öl (mycket liten eftersom jag fortfarande äter penicillin).

Imorgon räknar jag med att komma till Santo Domingo, ca 30 km. Något större än lilla Ventosa som inte ens har butik. Vi är ett gäng - italienare, tyskar, argentinare, nordamerikan och svenskar - som tänkte fixa gemensam middag, men det får vänta tills imorgon.

Ha det bra hemma i höstvadret! Tänker på er men inte så mycket...

Margaretha

5/10-11 Burgos, Spanien
Man ska inte forhava sig...

Ont i vänster knä så det jag skrev sist gäller inte riktigt längre. Fast jag mår jätte super toppen annars!

Men först ett stort tack till alla som lämnat kommentarer, det är jättekul att få!!!

Jag är i Belorado, på ett härberge som har bar, restaurang och pool! Det kostar 5 Euro att bo här (50 sek) och pilgrimsmiddag ikväll går på en hel hundring, dvs 10 E. Klockan är halv sex och solen steker. Vädret är extremt varmt för att vara norra Spanien i oktober, och här tackar vi och tar emot. Underbart, aven om det blir lite jobbigt med brännande sol när man går på penicillin. Dock har jag nu just tagit det sista pillret, och det ska bli jatteskönt att slippa dem. Imorgon kan jag dricka en kall öl nar jag kommer fram och vin till maten.

Vi har blivit något av ett gäng som går, mina vanner från första dagen förstas. Sen har vi blivit kompisar med ett par italienare och några svenskar. Jättekul att traffa Staffan och Annika som det var stort reportage om i Lidköpings tidning strax innan avresa. Vi har bott på samma ställe flera gånger och träffas då och då efter vägen.

I måndags lagade italienarna mat på härbärget i Ventosa, smaskig spaghetti med rökt fläsk och goda kryddor. Igår var det "våra" killar (Chris och Eduardo) som stod för maten, jättegod kycklinggryta med ris och sallad. Idag skulle Susi och jag laga mat, men trots jättefin standard här så är köket trist, lite smutsigt och inte mycket grejor. Dessutom är det en km in till byn och vi orkar inte gå så det får bli pilgrimsmiddag på restaurangen.
Imorgon lämnar Susi el Camino för att resa hem till Berlin och jobbet. Det är många som tar en vecka eller tio dagar för att göra en del av Caminon. Igårkväll på härbärget mötte jag en svensk som var pa väg hem efter att ha gått någon vecka. Längs caminon i förrgår pratade jag med en polack som startat i Polen för 2,5 månader sen. I St Jean Pied de Port åt jag middag tillsammans med en fransman som startat i Oslo i april, räknar med att vara i Santiago i slutet av oktober.

Nu lite "gnall". Mitt kna har börjat värka efter nio dagars vandring, och idag har jag gått med elastiskt stöd. Det går bra så lange jag går men gör gräsligt ont de första stegen när jag suttit en stund. Hoppas det är battre imorgon. Jag gick bara 24 km idag, och imorgon blir det antagligen ännu lite kortare. De senaste dagarna har jag annars gått ca 30 km per dag. Men de flesta här har något problem - med knän, lårmuskler, fötter, blåsor eller annat. Och de flesta traskar vidare anda.

Hoppas kunna lagga in nagra bilder vid nasta tillfalle!

Saludos Margaretha

7/10-11 Burgos, Spanien
Livet ar underbart trots ont

Hej igen

Det ar fredag och jag har kommit till storre staden Burgos, och i fortsattningen kommer det att vara valdigt platt i 5-6 dagar minst. Som tur ar for mitt kna gjorde sa ont idag, sa jag tog bussen sista kilometrarna efter att ha gatt fel nastan en mil!
Sen gick jag till doktorn, fick tva sprutor i skinkorna och en omgang piller och rekommendation att vila en dag. Sa det ska jag gora, imorgon blir det bara sight seing i Burgos.
Jag har overanstrangt larmuskeln, sa det ar darfor knat gor ont. Skont, for knaet vore mycket varre.

Har dessutom fatt ett mycket roligt besked idag.
Jag sokte jobb pa Lakare utan Granser (MSF) och var pa ett rekryteringsseminarium i Stockholm innan jag akte till Spanien. Idag kom besked att jag ar antagen!!! Ska alltsa aka ut nagonstans i varlden for att jobba, antagligen i borjan pa nasta ar. Jag kommer att jobba med administration av ekonomi och personal.
Underbart!!! Ar jatteglad.

Sa imorgon kommer jag att ha tid att forsoka lagga in lite foton.

13/10-11 Burgos, Spanien
Burgos igen...

Hej alla vanner

Efter en dags vila i Burgos gick jag vidare, eller stapplade mest i 12 km. Kom till lilla underbara medeltidsbyn Rabe de las Calzadas och tog in på lilla härbärget där Clementina tog mycket väl hand om mig. Hon gav mig en säng, frukost och middag i fyra dagar. Lunchen åt jag på hennes brors bar en bit längre neråt gatan. Vilade, vilade, vilade men blev just inte bättre. Det var kul på kvällarna i Rabe, kom ju hela tiden nya pilgrimer från alla världens hörn. En kväll var vi nio olika nationaliteter; Tyskland, Irland, England, Frankrike, Spanien, Italien, Holland, Korea och Sverige. En annan kväll sju nationer. Till slut blev jag dock lappsjuk och fick åka med Clementina tillbaka till Burgos.

Jag har ett antal mejladresser med hem, man blir snabbt vänner här på El Camino. När jag fortfarande vandrade träffade man ofta samma personer på härbärgena på kvällarna, och åt middag tillsammans. Antingen gjorde vi middag själva på härbärget om det fanns kök, eller så gick vi och åt gemensam pilgrimsmiddag. Mycket trevligt!

Så nu är jag alltså på samma lilla härbärge i Burgos som för fyra dagar sen. Ikväll kommer jag att äta pa häarbärget, var på en underbar saluhall och handlade grönsaker, frukt, skinka, ost, bröd och vin. Kommer antagligen att dela med andra, bl a en svenska som också bor där.

Ska stanna några dagar och se om knät blir bättre, så jag kan vandra igen. Kommer inte att kunna ta mig till Santiago, men det får bli nästa år eller nästnästa... Kanske jag kan vandra till Leon om knät blir bra. Annars så får jag väl stappla omkring som turist tills det är dags att åka hem. Har flygbiljett från Lissabon 28 okt så sista dagarna kommer jag att vara där. Och till Santiago far det bli buss, för jag ska åtminstone se stan. Och katedralen, denna fantastiska skapelse. Har forresten besett katedralen i Burgos som också är mycket fantastisk. Tyvarr kan jag inte lagga in nagra foton, för det går aldrig att ansluta kameran eller minneskortet till datorerna här.

Just nu är jag så glad att jag ska få jobba med Läkare utan gränser, så allt annat känns underordnat.

20/10-11 Biarritz, Spanien
Biarritz

Hej igen

Nu är jag tillbaka i Biarritz. Kunde inte stanna i Burgos för evigt, och ville ta tillfället i akt att bättra pa franskan.

Min vän Michelle pratar bara franska, så även hennes man Guy och det fungerar bra. Ja, alltsa lite missforstånd och en hel del kroppsspråk ingår förstås...

Måndag tar jag tåg/buss till Santiago och tis eller ons tåg till Lissabon. Jag har flyg darifrån till Göteborg den 28 okt.

Igår kom det första regnet, bortsett från några små stänk en dag under vandringen. Det blev ganska kallt plötsligt och det känns att höstenär på väg. Lämpligt väder för mig att vila knäet. Idag skiner solen igen, och jag ska ta bussen ner till centrum, som ligger riktigt nära. Vill dock spara knäet.

Nu har jag fri tillgång till dator med möjlighet att lägga in bilder, så jag hoppas ni kan njuta av vyerna längs el Camino.

23/10-11 Irun, Spanien
Dags att ga vidare

Efter nära en vecka i Biarritz med kommunikation enbart på franska, är det dags att åka vidare. Imorgon bitti kör Michelle mig till Irùn, och kl 08.45 har jag ett tåg därifrån till Santiago. Det tar 11 timmar, men jag kan ändå inte göra så mycket annat än sitta så det är ok.

Det har varit en mycket bra vecka, härligt väder utom en dag med regn, utflykter med bil och små små promenader i Biarritz, Anglet och Bayonne. Mycket vacker kuststräcka och underbara stränder.

Jag kommer att stanna i Santiago två nätter, från måndag kväll till onsdag förmiddag då jag tar tåg till Lissabon för två nätter. Har flyg därifrån till Gôteborg 28 okt.

Annika och Staffan, om ni är i Santiago samtidigt med mig så hoppas jag att vi ses. I annat fall får ni ha det jättebra, trevlig avslutning på vandringen och ha en bra hemresa!

Jag hoppas träffa någon eller några av alla jag mött och lärt känna under vandringen, ni bör vara i Santiago nu i dagarna.

Av nagon anledning kan jag inte lägga in Frankrike och Biarritz som plats där jag befinner mig, sa bildtexter och annat blir lite förvirrande. Jag är i alla fall i Frankrike... Dessutom kommer bilderna i fel ordning.

25/10-11 Santa Cruz de la Palma, Spanien
Santiago de Compostela

Kom till Santiago med tåg igårkväll, en resa på 11 timmar från Irun nära Biarritz. Hittade ett mycket trevligt litet hotell i gamla stan, nära katedralen och stannar tre nätter. Hade tankt stanna bara två natter, men vänner från el Camino kommer imorgon och jag vill träffa dem.

Var pa pilgrimsmassa idag och träffade två andra vänner från el Camino. Jattekul! Vi åt lunch tillsammans och ikväll ska vi äta middag tillsammans, då blir vi ett helt litet gäng.

Det blir alltså buss till Lissabon på torsdag morgon, och bara en natt där. Mitt flyg går redan fredag morgon så sight seing får vänta till nästa gång.

Att gå pilgrimsvandring är ett sätt att leva. Jag kan visst förstå dem som säger "aldrig mer", men jag tillhör definitivt dem som kommer tillbaka. Igen och igen. Bara jag kan...Om jag kan så kommer jag att åka hit igen nästa år och "gå färdigt", dvs från Burgos till Santiago 500 km. Annars får det bli 2013. Kan också tänka mig att komma hit ytterligare gånger och kanske gå el Camino Portuges från Lissabon till Santiago, drygt 600 km, eller någon annan pilgrimsled. Det finns många vägar som leder till Santiago.

26/10-11 Santiago de Compostela, Spanien
Santiago - fortfarande

Hej Eila, Siv och alla andra som skriver och som läser mina texter.

Och ett stort varmt tack för alla kommentarer! Ja, allt känns mycket positivt trots problem med knä och avbruten vandring. Känner att jag absolut vill göra om vandringen, och det är inte så viktigt om det blir 2012 eller 2013. År 2012 kommer i alla händelser att bli ett mycket bra år.

Varje människa har sin egen Camino, och vandringen gör man till allra största delen i ensamhet och med sitt eget inre. Man möter människor efter vägen, hejar och önskar "buen camino", ibland kanske man går tillsammans en bit och pratar. Mycket intressant att få ta del av andra människors Camino och deras tankar om varför man gör vandringen.

Mesta sociala samvaron sker på kvällarna när man installerat sig på Albergue, duschat och tvättat kläder. Då blir det oftast mycket trevliga gemensamma pilgrimsmiddagar med tre goda rätter och vin, i allmänhet för cirka 80-100 sek. Eller gemensamt inköp och tillredd middag på Albergue om det finns kök och nödvändiga köksredskap.

Är fortfarande i Santiago, med lite regn och cirka 12 grader. Bra förberedelse inför Herrljunga och höstrusk som jag ska möta på fredag kväll.

Läste i lokaltidningen imorse att det snöat längs el Camino igår. Stor bild från O'Cebreiro 1300 m över havet, med koreanska pilgrimer i snön. Bara ett par dagar tidigare var det sol och ca 25 plusgrader där, så det kan växla snabbt.

Har konfirmerat buss och flyg. Jag har direktbuss fran Santiago till Lissabon imorgon kl 10.30, en resa pa 10 timmar. Det blir bra tillfälle att se landskapet, och att vila knäet ytterligare. Här i Santiago har jag träffat flera vänner från el Camino, och vi har ätit både lunch och middag tillsammans. I eftermiddag kommer fler vänner från el Camino, som jag har kontakt med via SMS. Vi ska ses om en stund. Var också på mässa i katedralen igår och idag. I dagens mässa svingade man det stora rökelsekaret, en fantastisk uppvisning som krävde 6-8 personer att genomföra. Läs mer om det på www.catedraldesantiago.es/ Det finns text på engelska.

Flyg till Göteborg fredag fm. Lillemor kommer och hämtar mig på flygplatsen i Landvetter fredag kväll kl 19.00. Lillemor, du är underbar!!

6/11-11 Santiago de Compostela, Spanien
Hemma igen

Jag är hemma igen, och tillbaka på jobbet sen en vecka. Det fanns ett enormt motstånd mot att gå till jobbet i måndags, men när jag väl var där så kändes det ändå bra. Kul att träffa alla igen, och tack för alla grattis till mitt framtida uppdrag med Läkare Utan Gränser och frågor om det, om vandringen och om knäet. Ni bryr er och det känns riktigt bra!!

Jag har varit hos sjukgymnast och fått det lugnande beskedet att muskelfästena är överansträngda och inflammerade, vilket går över inom de närmaste veckorna.

Sååååååå glad att det inte var menisken! Vandringen var fantastisk så länge den varade, och jag har många fina minnen med mig hem. Så även mejladresser till nya vänner av olika nationaliteter. En sak jag tyckte om på el Camino var att man snabbt kom nära många av medvandrarna, man höll ihop och hjälpte varandra närhelst det behövdes.

Eftersom jag älskar att gå var själva vandringen en upplevelse i sig, att bara sätta den ena foten framför den andra och vandra in i funderingar och drömmar. Vissa sträckor gick jag med mina unga vänner från Tyskland och Argentina, ibland hade jag tillfälligt sällskap med någon som jag bytte några ord med. Fick ta del av andras funderingar eller av anledningen till vandringen. Men mesta tiden gick jag i mina egna tankar. Det var intressant att höra var folk startat – i Oslo, Polen eller i le Puy i Frankrike, eller helt enkelt i föregående by samma morgon. En del tar en vecka eller två i taget och går en ny sträcka varje år, andra går en månad eller kanske sju månader som fransmannen som startade i Oslo i april. Det fantastiska italienska paret i åttioårsåldern går hela sträckan på 800 km varje år.

Säkert är i alla fall att jag kommer att åka ner igen. Inte bara för att jag vill ”gå färdigt”, utan för att det för mig kändes lite som ett sätt att leva. Vandringen genom vackra små byar och böljande landskap, ena halvan av en våningssäng i en sovsal på härbärge, pilgrimsmiddagarna som kändes som fest varje gång. Och inte minst de otroligt intressanta medvandrare som man lär känna efter vägen. Det här är något jag skulle vilja rekommendera alla människor som har någon möjlighet till det. De allra flesta kan gå eller rulla fram under någon del av el Camino, i sin egen takt och med sin egen dagssträcka som kan vara lång eller kort. Jag tror att alla kan hitta någon själsfrände på el Camino!

Men nu ska jag koncentrera mig på Läkare Utan Gränser, och först och främst den veckolånga utbildning jag ska genomgå i Oslo i månadsskiftet november – december. Ser fram emot utresa nästa år, åt vilket håll i världen det än bär av! Och det får bli en ny reseberättelse…