Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Vilodagar I Istanbul och Visumstrulansökan

25–26/5

Istanbul är en stad som kokar på många sätt, det luktar rök och stekos överallt och affärer som säljer mobiltelefoner, kameror, kläder, skor finns det tusentals av.

Ärligt talat gick jag vilse i ett av gallerierna och viste inte vart jag var när jag kom ut, det kanske jag normalt inte gör i vanliga fall heller.

Att hitta till den iranska ambassaden var en enkel match. Klockan halv tio var jag där och blev insläppt av en välväxt och väldigt kortklippt kille.

Sen in genom en detektor av nåt slag, lämna ryggsäck, kamera, mobil och pekplatta till en tjänsteman bakom disken.

Ut genom en annan dör och sen in i en källarlik lokal och klickar på knappen för VISA och ställa sig kö

Det går fort och jag får reda på av tjänstemannen bakom den glasförsedda disken att via Internet leta upp en iransk turistagentur, fylla i formulär för att få en s.k. registreringsnummer som jag skall använda när Visumansökan skall fyllas i.

Själva Visumhandlingen kan jag hämta upp i en turkisk stad nära gränsen, Erzurum när allt gått igenom.

- Count with 7–8 days säger mannen

Det är det minsta problemet, för avståndet mellan Istanbul och Erzurum är drygt 135 km.

Att hitta en researrangör på nätet som inte har webbsidor enbart skrivna på turkiska eller iranska är inte lätt.

Fast jag har ju adressen som det tyska paret gav oss onsdags så jag tar fram Huawei-plattan och hämtar upp bilden jag och försöker leta fram adressen.

Får ingen eller tio träffar!!, Taxichaufförerna sliter sitt hår...

- Hayır, bilmiyorum

- Muhtemelen Asya tarafı

- 50 €

Så småningom tror jag att turistresearrangören är hittat för adresen stämmer. Fjärde våningen och jag beskriver mitt ärende och visar honom bilden jag har i Huaweiplatta.

Han skakar bara på huvudet och säger nåt om transitering.

- Try another travelagent blir hans svar.

Innan jag är tillbaka vid mitt hotell har jag nog gått två mil och besökt ytterligare fem, sex turistarrangörer utan resultat

Det blir nytt försök i morgon.

Senare på kvällen får jag ett e-postmeddelande från Bernd som fått reda på vart researrangören är och vi träffas nästa morgon för Briefing.

Det visar sig att det är exakt samma adress som jag besökte dagen innan, men jag tar spårvagnen och efter sex stopp kliver jag av och går upp fyra våningar.

Lika oförstående denna gång men jag lyckas till slut på reda på att researrangören finns tre våningar under inte från mannen på fjärde våningen utan från en annan person ute på gatan.

Berättar mitt ärende och han ringer ett samtal. 10 minuter senare kommer en kille och berättar att ...

- Yes, we can arrange your request, but it will cost you some money

- Of Course blir mitt svar och tänker tyst det ordnar sig

Killen fortsätter att prata om kostnader, arrangemanget av registreringsnumret och om taxiresor.

Taxiresor tänker jag, det här luktar skumt

- How much do You want for the registrations number blir min fråga

- 250€ and You have to wait in Istanbul 10-12 days

Nåt stämmer inte så jag säger nått om 40€ som det tyska paret pratat om men då fortsätter killen att prata om myndigheter, taxiresor o.s.v.

- Never ever blir mitt svar och sen säger jag bara

- Fuck off.

Tar spårvägen tillbaka till Ambassaden och får två tips av tjänstemannen bakom disken.

Ringer Bernd och berättar vad som hänt, skickar också ett e-postmeddelande till Pablo om samma sak.

Just nu känner jag en viss frustation, så jag får ta fram plan B vilket innebär att istället för Iran direkt från Istanbul tar jag vägen över Georgien till vilket jag inte behöver Visum och därifrån men nya försök ta mig in i Iran.

Senare strax för två på eftermiddagen får jag kontakt med Pablo och vi träffas vid färjeläget.

Pablo ger mig anvisningar och samtidigt säger han att web adresserna jag fick hos ambassaden kan slänga.

-These are just trying to trick you into money

- Use this webbsite instead och skriver ner "key2persia.com"

Får också en del andra nyttiga tips

Sen tillbaka på rummet och gör en detaljerad plan med orter och hotell som jag skall fylla i formuläret.

Pablo var noga med at säga att nämn inge om cykling för då får du avslag.

Var noga med konsekvens när du fyller i sa Pablo också

Efter att ha planerat om rutten i Excel har jag kommit framtill att jag bör komma till Teheran med flyg!!! den 18 juni och skall lämna Iran den 29: e. samt orter med hotellrum dag för dag och ingen ort får heller ligga för nära Turmenistanska gränsen.

Researrangören vill också ha en digital kopia på ett nytaget passfoto i storleken 6x4 cm samt en kopia på förstasidan passet.

Detta ordnar jag hos en fotograf några hundra meter från mitt hostel. Sen tillbaka och fyller i resten och skickar bilderna till arrangören.

Får reda på att kostanden blir 27€ + en 10% avgift till Paypal som de vill att jag använder vid betalning

De skriver också att jag ej får nämna Iran, researrangörens namn o.dyl till Paypal för då blir betalningen "rejected".

Har troligen nått at göra med att Paypal är amerikanskt och det blir x-tra känsligt med Iranbetalningar.

27€ + 10% det blir knapp 30€. En skillnad på 220€ och dessutom kan jag hämta upp Visumet hos konsulatet i Erzurum. Då slipper jag vänta och kommer att vara vid konsulatet bara någon dag innan.

Nu känns det bra mycket bättre och-planen kan jag ha kvar utifall det skulle strula ändå.

PÅ kvällen går jag 15 meter över gatan och käkar nåt turkiskt som är jäkligt gott och dricker Coca-Cola då den här restaurangen inte serverar alkohol.

Vi hörs senare

Skriv en kommentar till texten här!