Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Ändra ej rutiner

2/6 Ändra ej rutiner

Dimman ligger tät över min tältplats men några sprickor berättar att det inte är omöjligt att solen kommer fram innan jag sticker iväg mot Illgaz.

Trafiken dånar jute på D100 vägen och lastbilarna dånar som vanligt. Efter frukost och nerpackning styr jag cykeln över ängen mot stora vägen. När jag kommer fram till vägen bestämmer jag att ljudboken med Leif GW skall jag lyssna på.

Den trådlösa är ej laddad så jag letar efter hörsnäckorna med sladd och den har jag i min midjeväska som jag just då upptäcker är ej runt midjan. Panik blir första reaktion. För i den har jag ett av passen och min plånbok bl.a. När jag tänker efter så är jag övertygad om att väskan var i tältet igår kväll och om ingen har varit inne i tältet under natten så borde väskan endera vara glömd v id tältplatsen eller kvar inne i tältet.

En snabb tillbakavandring för att kolla att den inte ligger vid tältplatsen men där var den inte så när jag är åter vid cykeln så är det bara att ta fram påsen med tältet och undersöka. I ett av hörnen känner jag nåt som påminner om en väska och när jag öppnar en av dragkedjorna ser jag den.

Normalt brukar jag alltid ta på mig midjeväskan när cykelbyxorna åker på men inte denna morgon så det är orsaken till att en viss panik uppstod trots at jag innerst inne var övertygad m att den låg i tältet.

Regeln är att aldrig ändra på viktiga rutiner för då är det lätta att man missar nåt. Sen hör-snäckorna kommit på plats och ljudboken startats så drar jag iväg mot Illgas.

Första 3-4 km utför och sen en lagom tung 4 km lång backe som slingar sig vackert upp från dalgången och mellan bergsskärningarna. Det går inte att annat än beundra vyerna ner mellan bergen mot dalgången jag nyss lämnat. Trafiken är sparsam och vägen och i synnerhet vägrenarna är bra.

Efter cirka 30 km i närheten av Atakaracalar känner jag att cykeln beter sig lite och vänder cykeln uppner. Ser på slangen att det är någon form av märke med ränder som orsakat punkteringen.

Byter slang, pumpar upp trycket, hänger tillbaka framväskorna och sen iväg efter samma trafiksparsamma väg. Vädret är strålande, solen från en klarblå himmel utan att vara för het. Fem km senare stannar jag till vid en vägkrog med hotell som är nästan gom och äter ris och böner och serveras också ett stort fat med vitt bröd.

Lyckas få igång WiFi och surfar lite på SVT för att hålla mig ajour om vad som händer hemma. Sen vidare för att vid nästa samhälle, Kursunlo vika in mot centrum för proviantering. Samhället är litet och utbudet av barer och caféer är sparsamma. Det här samhället är typisk för landsbygden. Små affärer och nästan bara caféer där ortens gentlemän sitter och dricker sitt cay, röker och samtalar över nåt som hänt.

Efter provianteringen så packar jag ner det jag handlat i väskorna och under tiden så samlas det folk runt mig och cykeln. Alla vill på ett eller annat sätt ta reda på vem jaq är, vart jag skall och om cykeln.

Försöker så gott det går att beskriva mig själv och min cykelresa, innan jag drar ut ur stan så ärt det nog fem, sex stycken runt mig men till slut så säger jag på turkiska…

  • Gule Gule

och fortsätter mot Illgaz.

Resten av vägen och landskapet mot Illgaz cirka 34-35 km är som en landskapssaga, dalgångarna avlöser varandra och bergen på båda dalgångssidorna reser sig så majestätiskt att man blir mållös.

Vid sjutiden strax innan avtagsvägen mot Illgaz ser jag en perfekt campingplats alldeles nedanför en bergssluttning. Platsen jag väljer ligger på en höjd vid sidan av bergssluttningen och jag har utsikt ner över dalgången som dånar i grönt och över vägen.

Jag gör iordning min kvällsmiddag och äter den medan solen går ner bakom bergen. Luften är ljummen, myggen svävar omkring utan att störa mig och jag mår som en prins.

Somnar nog strax efter 21.30.

Distans: 101 km Medelhastighet: 20.0 km/h Maxhastighet: 62,7 km Färdtid: 5,03

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer