Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Tadjikistans ambassad och nytt SIM kort

9/8

Vaknar klockan 8 och går ner till en frukost beståpende av sex trekantskurna brödskivor, stekt ägg, två kokta korvar, kaffe och en mjuk kaka.

Har beställt en taxi som väntar när jag kommer ut. Tio minúter senaregår jag in till ambassaden via en vaktad grind.

Här inne sitter tre VISA tjänstemän och högvis med pappoer bakom dem på golvet. Förklarar mitt problem och de verkar förstå men säger att de inte kan fixa detta på den här avdelningen.

Jag får ett telefonnummer att ringa till en E-visa tjänsteman på den Tajikistanska Ministry of Foregin Affairs.efter jag förklarat vad som gått fel

Ringer upp medan jag är på ambassaden och får svar omedelbart. Tjänstemannen kan bra engelska och efter jaqg förklarat vad som gått fel ber han om mitt passnummer och födelsedata.

Han ser att informatio´nen från mig finns på deras server men att mitt födelsedata blivit fel, och han säger jag måste ändra till rätt födelseår ocvh det skall jag göra via menyn på E-Visa sajten.

Bär jag gjort detta så kan jag fortsätta till steg tre som är betalningssidan. Han lovar också att jagv får återkomma till honom om det fortfarande skulle bli strul.

Ut ur ambasaden och nu vill jag leta efter plats för kaffe. Hittar inget men medan jag står vid vägen stannar en liten vit bil och grågar genom den nervevade rjutan på passagerarsidan vad jag letar efter.

Detta är tydligen en privat taxikille som villtkjäna lite extra penagr.

Jag säger först...

- Taqke me to an bicycle workshop, I need a new bicyclepump

Han ber mig hoppa in och kör mig till en Intersportliknande butik där cykeldelen finns på bottenplan.'

Finner en modell som både har funktionsjuttag för racerventiler och vanliga ventiler.

Sen tar killen mig till en liten kiosk för kaffe i en mugg. Efter att jag drukit upp kaffet vidare till UZB Cell eller den Uzbekistanska motsvarigheten till Telia.

Passqande nog är färgern detsamma som Telias, Lila. Mobilförsäljaren ber om pass, visum och regitreringskort från hotellet vilket jag inte har så det blir att gå ut tomhänt.

Inget SIM kort utan att de vet var jag bor i Tashkent. Taxikillen tar mig tillbaka och till hotelet där jag får ett papper med regisdtreringsdata.

Nu åker vi till en ny mobiloperatör och efter att mobilförsäljerskan sdkannat in mit pass sex (6) gånger ar jag ett nytt mobilnummer, +97 4909154 och nu kan jag också ringa min E-Visa tjänsterman på MFA'

Taxin tar mig tillbaks till Hotell Gran Jaxon

Jag går upp på mitt rum och börjar att försöka ändra uppgifterna via E-Visa sajten.'

Tyvärr så är WiFi anslutningfarna både långsam och uinstabil så det tar minst en timme och då dyker nästa problem upp.

För att förhindra SPAM så måste man boka i en ruta som där jag intygar att jag inte är en robot.

Får ingten access till Googels verifieringssida och detv tar ytterligare fyrtifemminuter innan jag kan gå vidare.'

Jag matar in ,min e-postadress, mitt passnummer och mina födelsedata jag matat in första gången på flygplatsen i BAKU fastv denna gång så 'ändrar jag födelseår till det som MFA tjänstemannen sett att jag matat in.

Fungrar ej, bara...

- No Request found, Check email, passportnumer and birtdata

Gör nya försök med samma resultat.

Riner upp killen med mitt nya mobilnummer och han svarar omdelelbart'

Jag säger att det inte fungerar med mitt nya födeöseår, 1973 son jag uppfatade att han sa att jag matat in...?!!

- No 1973, 1933

- OK I`ll try again and come back to you no matter how it goes

- Yes You are welcome

Nu matar jag in e-post, passnummer och födelsedata där året är 1933 och nu blir jag vidareskickat till redigeringssidan där jag kan mata in rätt data och sen dyker en grön skylt upp som säger PAY

Två minuter senare är mi´n E-visa ansökan med GBAO permission till Pamir betald och ett kvitto ramlar ner i min e-postkatalog

Inom två timmar har jag ett nytt e-postmedelande om att min E-VISA ansökan är...

- Approved och en stor stämpel med texten GBAO längst ner i högra hörnet

Yippe-Ki Yay - I´m on the roaqd again - Yippee-Ki Yay

Resten av kvällen i ett leende rus och min dåliga magkänsla var borta. Nu känns magen som om den fått minst fyra pitepaltar att arbeta med

Senare på eftermiddagen går jag ut mot stora vägen och tar en lokal buss in mot lite centra delar och letar upp en bar som liknar McDonadls ocb äter en köttblandning med lök och kryddor, en kall öl och sen kaffe.

Jag går den tillbaka och vidare förbi min korsning och in i butik där de säljer alkohol.

Köper en miniflaska Vodka, två Carslbergsöl och xen mot hotellet. Stannar vid en liten butik för att köpa en flaska CocaCola och jag täeker inte använda den för att borsta tänderna om ni undrar!!!!

Resten av eftermiddagen blir lugn framför Eurosport, ringer syrran men hon svarar ej och sen till Kenth som svarar.

Framtill natti natti bara TV, Eurosport och lite Vodka drinkar för att fira att jag lyckats med att lösa alla strul

I övermorgon sitter jag på cykeln mot Samarkand och sen vidare mot den Tajikistanska gränsen och sen Dushanbe

Vi hörs

// P-G ( the global cyclist)

Skriv en kommentar till texten här!