Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Sovit som en JAK i Yurten

10 Juli

Vaknar strax före 0700 och känner mig utsövd. Ha inte frysit det minsta, fast med dessa täcken skulle det nästan vara omöjligt.

Går in i boningshuset och matrummet ligger till höger.

En stort bord i mitten och till höger en svängs soffa som ser fräsch ut. Hinner knappt sätta förän frun i huset, en ung kvinna kanske 35 år dukar fram JAK Youghurt, bröd och svart te. Sen kommer hon in med en stor tallrik som liknar välling med ris och den är riktigt mättande.

Vädret är lite svalare än igår då jag startar med långbyxor och med min knallgula reflex- regnjacka.

Från Alichur är vägen platt och väldigt rak och efter cirka 10-11km möter jag ett amerikanskt par på cykel som har som mål Jelondy

De kommer från Murghab och säger att jag får en ganska lätt resa.

Vägen är fortsättningsvis platt och rak genom Alichur dalen som måste vara flera mil lång, ibland ser man knappast slutet.

I dalgången på lämpligt avstånd från M41:an ser jag växelvis betande får och jakar men det är inga jättehjordar

Efter 20 km kommer den franska mc-killen, stannar och frågar hur det är. Han skall också till Murghab.

Landskapet är helt dött på byar, nåt enstaka hus cyklar jag förbi, förmodligen får eller Jak farmare.

Efter 40 km kommer nästa cyklist mot mig, en Uzbekistanare.

På hans tröja står skrivit Silk Road 1200 km. Han är glad och meningarna formligen sprutar ut ur mun på honom.

Han säger att han är en operasångare och ger samtidigt ett prov på O Sole Mio och jag måste ju erkänna att hans stämma faktiskt lätt riktigt bra.

Cyklist operasångaren heter Kyanish.

Sen iväg genom flera ödsliga dalgångar som omges av massivt stora berg. Vissa av dem ser i samma mening både groteska och vackra ut.

Efter några stigningar och passering av Neizatash passet på 4137 m får jag en skön utförskörning och strax efter byn Mamazair möter jag ett gäng på fem cyklister som kommer i motsatt riktning och uppför på addera jag nyss varit på toppen av.

Vi stannar och byter info och jag får reda på att två av dem är från USA, två från Holland och den femte från Spanien.Sen iväg och utförskörning som fortsätter mellan bergs-passen och dalgångarna i minst 20 km och fort går det. Hinner knappt blinka innan GPS'en visar 85 km distanserad sträcka Det är bra cykelväder, lagomt varmt och inte så mycket motvind heller. De gånger jag har det står man nästan still om man slutar trampa trots att det lutar utför.Redan från 12 km avstånd från Murghab ser jag staden som är omgiven av grandiosa berg, gröna ytor med vatten omkring. Det känns skönt att snart få kliva av min Long Haul Trucker efter drygt 100 km.Vi stannar och byter info och jag får reda på att två av dem är från USA, två från Holland och den femte från Spanien.Sen iväg och utförskörning som fortsätter mellan bergs-passen och dalgångarna i minst 20 km och fort går det. Hinner knappt blinka innan GPS'en visar 85 km distanserad sträcka Det är bra cykelväder, lagomt varmt och inte så mycket motvind heller. De gånger jag har det står man nästan still om man slutar trampa trots att det lutar utför.Redan från 12 km avstånd från Murghab ser jag staden som är omgiven av grandiosa berg, gröna ytor med vatten omkring. Det känns skönt att snart få kliva av min Long Haul Trucker efter drygt 100 km.Vi stannar och byter info och jag får reda på att två av dem är från USA, två från Holland och den femte från Spanien.Sen iväg och utförskörning som fortsätter mellan bergs-passen och dalgångarna i minst 20 km och fort går det. Hinner knappt blinka innan GPS'en visar 85 km distanserad sträcka Det är bra cykelväder, lagomt varmt och inte så mycket motvind heller. De gånger jag har det står man nästan still om man slutar trampa trots att det lutar utför.Redan från 12 km avstånd från Murghab ser jag staden som är omgiven av grandiosa berg, gröna ytor med vatten omkring. Det känns skönt att snart få kliva av min Long Haul Trucker efter drygt 100 km.När klockan passerat 1700 med några minuter en "Check Point Charlie" kontroll av pass och visum bara 4 km från Murghab.Officeren ser jag matar in alla uppgifter för hand i en loggbok. Ingen dator eller annan uppkoppling synlig.Cyklar sen över bron och floden Aksu och tar in på Pamir Hostel och får en sängplats i en Yurt. Hostelet har både en liten shop, bar och möjlighet att själv laga sin mat, fast då måste man vänta till deras egen mat-lagning är klar.Hinner med kaffe, hämta nödvändiga prylar från cykel som blir inlåst i ett förråd och laddning av min elektronika prylar.Dessutom en dusch där mixningen mellan kallt och varmt(nästan kokhett) är ett lotteri. Likafullt känns det skönt.Sen kommer hostelets receptionist eller ägare fram och säger...- Now You can use the Kitchen for cooking och visar mig vägen in i köket.Det blir makaroner och en burk köttkonserv med malda köttbitar från en ko. Åtminstone så visar etiketten en ko på framsida.Tar min lagade mat och lägger den på en oval tallrik som jag blir erbjuden av tjejen i köket.Går ut i matsalen och smakar av maten. Gott smakar det vilket fall som helst.Fördelen med sådana här härbärgen, Hostel, guesthouse är att alla som övernattar här har i princip samma mål. Det finns mycket att få info om. Ibland, nää ganska ofta faktiskt hör man andra prata och diskutera om deras strapatser, vad som varit bra och inte, vattenhål etc.Sen går jag ner till min Yurt som nu fått ytterligare en sänggäst, en MC kille från södra Tyskland och heter MAX.Att ha tillgång till elektricitet dygnet runt är vi vana vi men här i Pamir är det mera ovanligt. Endast mellan 19- 24 kan man ladda sin elprylar. Därefter fram till morgonen alternativ ström från nått aggregat. Under dagen knappast någon ström alls annat än från solpaneler.Det kanske jag inte har nämnt men jag tänker stanna i Murghab i två nätter innan jag fortsätter mot Karakul Lake och sen vidare mot Sary Tash i Kirgizistan.Karakul Lake, som inte skall förväxlas med sin namne i Kina, är en stor och lite salthaltig sjö halvvägs mellan Murghab och Sary Tash. När jag väl kommer dit blir det nog en ytterligare vilodag för Akbaital passet på 4655 m.ö.h måste övervinnasFinns här ingen möjlighet att ta ut pengar som Pamir Hostel ägaren sagt att det skall finnas måste jag vidare mot OSH. Den sträckan får jag nog ta med en s.k.Shared Taxi från Sary Tash. Vi hörs// P-GDagens distans: 103,6 kmMax fart: 56 km/hMedel fart: 15 km/ hMax höjd: 4085Min höjd: 3590

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer