Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Först Ush, Sary Tash och sen Osh

14 Juli

Resan i en Jeep med 7 Pers på vägar som skakar mer än en shaker är inte rolig men tyvärr nödvändig.

Efter cirka 60 km närmare sig vi oss oss de Tadjikistan gräns kontrollenrna, ja det är tre stopp med korta mellanrum och det tar tid

Allt går bra, inga incidenter eller problem med pass eller visum för nån av oss.

Vi fortsätter ytterligare cirka 10 km och befinner oss mellan den Tadjikistanska och Kirgizistansk gränsen. Det är en sträcka om 20 km.

Ingemsnsland om man så säger, men ändå Kirgizistansk. På kartan,Maps me kallas platsen för No mans land

I byn nedanför ett stort berg inväntar vi den andra jeepen, man kör ofta två för säkerhets skull.

Här bor folk, fråga mig inte vad de lever av.

Husen ser fallfärdiga ut men en skylt med Home Stay ser jag ändå.

Vi fortsätter ytterligare 10 km på galet dåliga vägar som ibland är bortspolade. Tur att jeeparna är fyrhjulsdrivna.Hör skulle en Järvedsregistrerad Subarub fått det svårt. När vi kommer närmare den Kirgizistansk gränskontrollen ser man på långt håll att det är stor skillnad mellan Tadjikistan och Kirgizistan.Bara konstruktionen av passkontroll byggnaderna är milsvidda.Pass kontroll kabinen är välbyggd, officeren välklädd, kan engelska och de har tillgång till dator, passskannings-utrustning och skrivare.De Tadjikistanska hade bara papper och penna och ingen kunde engelska.Sen blir allt mera tydligt, de torra landskapen är borta nu är bergen mera gröna och dalgångarna mellan dem likasåJag säger att nu är jag i "Hästland" no1. Har aldrig sett så många lösa hästar tidigare på samma gång och fåren likaså.Platåer med gröna ängar och betade hästar och får är en positiv upplevelse. Yurtarna är mångtaliga.Vägen har blivit 200 % bättre och ännu tydligare blir det när vi kört de 12 milen från Karakul och kommer fram till Sary Tesh, som ser ganska välmående ut. När vi stannar av för lunch och kliver in på ett café blir man medveten om att bergen mellan länderna inte är enda skillnaden Cafét är snyggt fast ingen lyx, ordning på hyllorna, personalen klädd som man kan föreställa sig serverings-personal. Får tillgång till inplastad meny på två språk, ryska och engelska.Nått som tilldrog min uppmärksamhet omedelbart var routern för WiFi!!!Här fanns tillgång till internet. Jag beställer in en typisk rätt i Kirgizistansk rätt, Manty och en KALL ÖL;🍺😍😍Hit kommer jag att återkomma om 5-6 dagar, för härifrån har jag avtagsvägen mot Irkeshtam och gränsen till Kina, 75 km.Tillsammans med en kille från Boston resonerar vi oss fram att den förmodade skillnaden mellan länderna är att på denna sida an Pamir bergen regnar det mera ofta medan andra sidan oftast får sitt vatten från smältande snö från bergen. Det medför att de kan föda upp boskap, grödor m.m som ger stadiga inkomster. Det finns nog också andra orsaker.Efter lunchen som smakade otroligt gott fortsätter vi mot OSH, knappt 170 km. Tack och lov att vägen verkar vara av EU standard.Fast jag kommer att få slita. Räknar inte med mer än 40 km per dag. Det mesta är uppför tyvärr men vackert så in i bomben. Minst 4 dar lär det ta.Bara sista Serpentinvägen upp mot Thankfulpass lär ta nästan en dag.I OSH tar jag likt de andra i bilen in på Apple Hostel, blir nog här några dagar.Sen är det tänkt att jag cyklar, svettas och sliter i 170 -180 km tillbaka till Sary Tash. En speciell fråga till Kristin och Lögge med anledning av den UZBEK jag mötte mellan Alichur och Murghab tror ni inte att Er Martin från Operan skulle kunna dra nytta av en liten cykeltur över Pamir bergenKYANISH såg ut att må bra och hans stämma verkade stämma bra.😀😀Vi hörs// P-G

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

Kristin 14/8-18

Ursäkta fördröjt svar, men det var först igå kväll som jag fick avisering från resedagboken. Martin har fullt upp i sin nya karriär som ljustekniker. Och det är nog inte så goda möjligheter därborta pga av elbrist...