Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Vilken dag, först försovning sedan säkerhetskontroller ej sk

29 Juli

Hade ställt min Huawei klocka på 07: 15 för att ta farväl av Diana och Rhys. Vaknade inte förän 08:30!!!.

Som tur hade de inte åkt, de stod nedanför och höll på att packa sina cyklar innan avfärden till bussen och Pakistan.

Det är alltid lika vemodigt att ta farvbäl av någon eller några man gillar och de gör jag verkligen med dessa New Zealändare.

De sista Diana sa innan de åkte var att jag är hjärtligt välkommern till deras hem när jag anländer NZ. De sista Rhys gjorde var att ge mig en Jätterkram ocvh dren kändes äkta.

Själv började jag packa ner mina saker i väskorna och sedan via en VPN tunnel på datorn ta em en Andtroid kliernt för mobilen så att även den är skyddad från der Kinesiska nätverks jagarna.fann

Blev tvungen att via en Chat snacka med derads support då epostadressen jag tidigare uppgivit inte funkade.

En halv timme senare var även telefonen skyddad av Express VPN. Sen tar jag mig till tågstation som ligger långt utanför stan och köpa mig ern biljett till Hotan eller Hetian som den också heter.

Stod i kö ungefär en timma och inte ett ord fanns skrivet på engelska, ärligt talat blev jag lite orolig. Alla som köpte biljetter var tvungen att legitimera sig bådr en och två gåmger.

Att nått hade hännt som gjort att myndigheterna stängt passet jag måster gernom var tydligt.

Biljetten fick jag tillslut men bagaget ocvh cykeln skulle in och skannas i ern speciell sdäkerhetskonttoll som även är bagageinlämning. Allt fick jag plocka upp efter att skanningen var klar, och jag menar allt. Tält, campingutrustning, klädpåsar, väskor och småvbäskor med datorprylar och batterier, m.m.

Fick ej behålla innehållet i flaskan för brännarern. Sen stoppas allt ner i stora blå och IKEA liknande väskor, får lämna över passet med visum och de ville också veta mitt telefonnummer.

Får tillbaka två stora kvitton med vad jag lämnat in, ser då att de förtryckta etikettetrna som skall fästas på påsarna inte stämmer med de nummer jag har på kvittot. ALLT FÅR GÖRAS OM, en halvtimme till försvinner. Till slut så är allt klart och jag beger mig mot avgångshallern som ligger i en byggnad intill.

Får genomgå två säketrhets kontroller innan jag är inne på terminalen. Samma visa här, inte en textrad eller bokstav på annant än Kinesiska.

Som turn är att vanliga siffror använder de så jag kan jämföra min biljetts tågnummer och avgångstid med de som står på den stora digitala skylt ovanför utgången mot perongen.

Tåget jkommer in cirka halv sex och jag letar upp tågvagn 14 och plats 21. De är ockuperade av nåpgra äldre damer och nån yngre med barn.

En yngre kvinna kommer och skall ha platsen intill mig och nu uppstår världens gräl med nån eller några som måste flytta.

Rena kakafonin i vagnen, alla ställer sig upp och bara börja att nyfiket ta in vad som skriks. Själv är jag övertygad att snart smäller det men det lugnar ner sig till slut.

Tåget startar och jag är med Klockan är kvart i nio på kvällen Peking tid och vi har stannat och nu stått stilla mitt i ett tomt och gigantiskt platt landskap.

Tror att platsen heter Yarkand men jag är osäker. Min Maps.me säger att transitnavigeringen är avbruten i detta område och kan ej positioneras.

Tåget är knökfullt och luftkonditioneringen är urusel. Jag försöker skriva i resedagboken och märker hur alla omkring mig nästan ramlar in i bildskskärmen.

De måste tycka jag är exotisk. Det finns ingen serveringsvagn men en konduktör eller annan tågpersonal kommer emellanåt springande med en vagn fylld av frukt, läsk och kakor.

Toaletten är av typen "Hål i Golvet" och det är så trångt att man måste dra upp knäna under näsan när man skall..

Skulle tåget göra någon inbromsning vet jag inte var jag hamnar och hur jag tar mig upp. Nästa stopp blir vid en station som heter Sah Che, inte den heller syns i kartappen, likaså nästa som heter Zap station!!!.

Nåt som verkar otryggt är dörrarna ut ur tåget låses med nyckel inifrån.

Vad händer om vi måste ut ur tåget fort och kanske tågpersonalen är satt ur skick? 😡👎👎

Vid stopå för avstingar försöker jag få lite frisk luft och sträcka på benen men blir vänligt men bestämt nekadav den kvinnliga konduktören👎

En annan detalj jag upptäckte idag vid bagage inlämningen var att jag har nått under 76 kg!!😲🙋. Då hade jag långbyxor, tröja och cykelskor på mig. Utan dem har jag nog varit under 75.😁

Att motionera och undvika för mycket gosaker är tydligen positivt. Orken har jag kvar i viiket fall som helst för de får jag höra från andra cyklister.

Kommer fram mitt i natten och får reda på att mina grejor och cykeln får jag hämta i morgon. Hittar en taxi in till city för ett hotell men nu är det så att jag är i Kina och då får utlänningar inte ta vilka hotell som helst.

Får dock hjälp att hitta ett som tar emot sådana som jag, får rum på 12e våningen efter en registrering som tog minst en halvtimme. J

ag fick hålla tillbaka mina känslor men jag trodde att jag skulle explodera

ibland när samma fråga återkom om igen.

Jag får bekräftat via en tv kanal på mitt rtum att de haft militärövningar just i de område jag hade planerat att cykla under dagen.

Detta förklarar kanske varför jag blev nekad.

Vi hörs och syns

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!