Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Good Morning Vietnam

22/9

Jag lämnar hotellet Tian Jiao i Heko och cyklar några km efter genomfartsleden som löper efter älven och svänger in mot den bron med det karaktäristiska brohuvudet. Innan jag tänker ta mig genom den kinesiska passkontrollen stannar jag till vid cykelaffären GIGANT för att fråga om det har ett nytt däck.

Det som jag hade baktill har fått en skada på ytterkanten och är inte tillförlitlig. Jag hade ett däck i reserv men nu vill jag köpa ett till utifall nått händer.

Tyvärr så hade de inte den storlek som jag efterfrågade så jag får försöka med någon butik I Vietnam när jag kommer dit. Tycker att 26’ borde jag hitta I n[n butik.

Genom den Kinesiska kontrollen löper allt enligt rutinerna, inga problem och jag får ta cykeln och cykla över bron till Lao Cai och Vietnam.

Här tar det lite längre tid, drygt 40 minuter innan jag passera gaten och in i Lao Cai. Ingen skanning vare sig av mig eller min packning. De kanske tycket att Kinesernas scanning räckte.

Så fort jag lämnat immigrations byggnaden stannar jag till vid en liten kur där det finns en ATM och tar ut lite Vietnamesiska DONG.

Blir miljonär på engång, kursen är att för 100 Sek får jag drygt 265 000 Dong. Sen ytterligare någon km genom Lao Cai och jag stannar vid en barservering för tidig lunch. Nudlar med kött i sky och en kall öl får jag betala 45 000 Dong eller knappt 17 Sek.

Sen iväg och tar vänster alldeles efter baren och ut ur stan mot Yen Bai som ligger cirka 130 km från Lao Cai.

Det behagliga vädret jag hade förra veckan i Kunming är nu ersatt av värme och hög luftfuktighet och det dröjer inte länge innan både jag och tröjan är genomblöt. Tempen ligger närmare 40 grader än 35 och i solen ännu varmare. Det blir några stopp för vätskepåfyllning

De verkar bli glada av att jag sätter mig intill dem och dricker en kall öl för de vill gärna skåla

Vägen är bra och de backar som finns räknar jag som enbart lite pulshöjande. Inget att bråka om. Vägen slingar sig efter floden Chay och omgivningen är grön oavsett var jag tittar. Ris och banan-odlingarna byter av varandra och småbyarna ligger tätt. Inga problem med att hitta vatten eller vätska.

Värmen är just nu min största antagonist så farten blir därefter, tar det lugnt. På eftermiddagen kommer backarna tätare, de är inte jättelånga men värmen gör att man får slita ändå.

Det är först när jag stannar vid denna utsikt som jag inser att det har varit lite klättrande ändå idag

De småbyar jag nu cyklar igenom har förutom banan och risodlingar också tillverkning av fanerskivor för efter vägen på båda sidor har de staplat upp travar som skall endera torkas eller så är de hopbuntade.

I vissa byar ligger det travar flera km. Ser också lastbilar som lastar dessa. Vägen är fortfarande rolig att cykla efter, det händer nått hela tiden och man vet ej vad som finns bakom nästa krök. Trafiken är också ganska vänlig.

Det långa lastbilarna är de mest kritiska för vägen är ganska smal och kurvorna relativt tajta så ibland får man hålla ut till höger allt som går.

Det blir också stopp ibland då två lastbilar skall samsas i någon kurva och det är inte många dm mellan dem.

Vid halv sex tiden cyklar jag över bron in till Pho Rang och stannar mitt i stan som inte är större än en lite byhåla.

På grund av värmen som fortfarande är över 35 C och en luftfuktighet som ligger över 90 Rh blir det inget tältande utan ett hotell för 200 000 Dong mitt i stan. Rummet på andra våningen är av klass 1 stjärna, kala väggar, en TV och en 140 cm säng med två kuddar och ett tunt täcke.

Badrummet är en kombination av allt, tvättställ, toalett och dusch. Varmvattnet är knappt 25 grader. Det positiva är att det finns en aircondition aggregat längst under tacket och den fungerar bra.

Innan jag knyter mig så går jag ut på stan som vimlar av folk och det lagas, kokas, steks mat över allt. Matoset slipper man inte. Innan jag återvänder stannar jag till vid en tom bar nedanför hotellet och äter lite nudlar och kött i sky

Dagens distans: 81 km

Färdtid: 05.22 t/m

Maxfart: 77 km/h

Medelfart:15,5 km/h

Max Temp: 49 C

Medel Temp: 43 C

Vi hörs senare om jag inte flutit bort

// P-G The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer

Kristin 24/9-18

Ja, varför skulle de krångla när du skulle UT ur Kina? De var väl glada att bli av med trafikfaran från det mystika landet vid polcirkeln, haha! 🤣