Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Hundkött på marknad och jag fixar nytt däck och regnkaos

26/9

Vaknar av trafiken utanför och klockan är 8. Duschar och går sedan ner till receptionen som lovat fixa frukost om jag bara ber om det.

Någon frukost som jag och Ni är van vid blir det inte men nudelsoppa med grönsaker. I vilket fall som helst en bra start på dagen.

Sedan upp på rummet och googla efter en cykelaffär och hittar några stycken och en del verkar lovande. Lägger till bokmärken i maps.me för att senare ta mig dit.

Jag dricker lite kaffe på rummet och sen ut en sväng i närområdet. Har jag tur kanske jag hittar en cykelaffär i närheten.

Värmen är mer än varm, den är kletig. Skjortan suger fast på överkroppen som ett tunt linne. Hittar en galleria som jag utforskar innan jag fortsätter gatan framåt och tar av genom smågator och gränder.

Dessa är ganska roliga att utforska och antalet små trottoaraffärer är oräkneliga. I dessa små gränder är det faktiskt lätt att tappa orienteringen och ett tag vet jag inte riktigt var jag är men jag kommer fram till ännu en gränd där jag köper nått som liknar korv med bröd. Fortsätter sen efter gatan i riktning mot vad jag tror mitt hotell ligger.

Efter en av dessa små gator hittar jag nått som får en att stanna upp, inte av glädje utan mera av äckel. Flera trottoaraffärer säljer hundkött och hundarna ligger på rygg med magen uppåt och som

det ser ut uppsvällda. Hela hunden är intakt men ben, kropp och huvud. En sak är då säketr att efter denna gata blir det inget mat köp eller barätande. Fy farao

Jag fortsätter att gå men minnet av hundarna och det fortfarande känns avskyvärt. Hur kan man äta hundar?

När jag kommer tillbaka till hotellet ber jag receptionen ringa resebyrån som gör reklam för en dags buss och båttur till Ha Long.

Tjejen på resebyrån kommer så småningom till hotellet och jag bokar in en tur nästa dag. 55$ kostare kalaset och då ingår bussresa, båtresa, engelsktalande guide, mat ombord och de biljetter som behövs på öarna.

Nästa dag den 27, klockan halv 8 skall jag bli upplockad i den gamla delen av Hanoi men dit måste jag ta mig själv.

Sen på eftermiddagen går jag ut på gatan och hoppar på en Grab Guy, en taxiscooter som skall ta mig till THBC, The Hanoi Bicycle Collection och den affären ligger drygt 7 km bort vid Hanois stora sjö West Lake.

Resan tar cirka 40 minuter men han hittar fram och utan missöden.

Cykelaffären ligger vad jag förstår i ett mera välbärgat område och det är heller inget fel på affären. De har Shimano grejor, Specialized cyklar o.s.v.

Jag har med mig mitt trasiga däck och de tar fram rätt storlek och även ett däck med utmärkt kvalitet, Schwalbe däck, tysk kvalitet och det borgar fört att det skall hålla.

Jag fortsätter sen att gå in mot stan efter sjön och ser att snart blir det regn för himlen är gråsvart.

Jag kommer småningom fram till en större gata och ser ett hotell Tian hotell men ett café längst upp så jag bestämmer att jag tar mig dir upp och dricker en öl.

Cafét ligger på 11:e våningen och har utsikt över sjön och dekar av Hanois gamla kvarter.

Himlen har nu blivit delvis svart och jag ser samtidigt att några kanotister snabbar upp sitt paddlande för att hinna tillbakatill stranden.

Medan jag dricker min öl och ser på utsikten börjar det vräka ner regn och gatan nedanför fylls snabbt på av rinnande vatten. Jag njuter av utsikten, ölen och att jag sitter inomhus. Ringer också hem till Kenth och hör hur de har det. Alltid lika roligt att få prata med sina kompisar hemma.

Efter ölen tar jag mig ner på gatan och beställer en taxi hem till hotellet.

Trafiken är livlig och det går inte heller fort i detta otroliga regnväder. Gatororna är mer som floder och sjöar än gata.

Resen av kvällen blir jag inomhus för att vara ute i detta väder har jag ingen lust med.

Natti Natti Har ställt väckaren på 06.20.

Vi hörs i morgon när jag besökt UNESCO’s världsarv Ha Long

// P-G

The Global Cyclist

Skriv en kommentar till texten här!