Logga in:
TheGlobalCycling 171...
Redaktionen bloggar
Translate website
OBS! Den 25:e augusti 2019 stänger minTur.se. Vänligen spara ditt material innan dess. Vid frågor eller om du är intresserad av att ta över sajten, vänligen mejla magnusson@mintur.se.

Enkel cykelresa till Sầm Sơn och Indiska Oceanen

1/10

Har sovit lite oroligt i natt men känner mig ändå ganska utvilad. Klockan är strax efter halv sju och jag tänker ta en dusch men trots att ja sa till i går kväll så har jag fortfarande inget varmt vatten.

Får ta min dusch nere innanför köket och lobbyn precis som jag gjorde i går kväll. Istället packar jag ihop och bär ner väskorna. Ägaren möter mig när jag är på väg nedför stentrappan och säger…

- Going early today!

- Yes, that”s my plan blir mitt svar

Tio minuter senare serverar han kaffe, två baguetter, stekta ägg och skalade gurkskivor. Tvätten jag lämnade in i går förmiddag är nu klar och torr och för denna service vill hostelet ha 50 000 Vnd eller knappt 20 kronor.

Efter frukosten så tar jag duschen och sen byter jag om till cykelkläder och lastar väskorna på cykeln och börjar styra ut genom den långa entrén som även är P-plats för hostelet stora Suv.

Kommer 10 meter innan jag upptäcker att det är punka på bakdäcket så det blir att lasta av och byta slang. Har gjort detta några gånger men tid tar det lika fullt. Kommer inte iväg förrän 09.15 och svänger höger ut på vägen till Thanh Hoa och San Som.

Får upp farten ganska fort och inser att jag nog bör vara i Sầm Sơn vid 13 tiden. Har medvind och knappast en backe värt att nämnas. De uppförskörningar jag har är över broar och dessa är inte branta eller långa.

Vägen inget speciellt att skriva om annat än att jag blir irriterad över alla som skall tuta och signalera trots att jag ligger längst åt höger.

Jag stannar till efter knappt 30 km för att fylla på vatten för det är fortfarande väldigt varmt. Till Thanh Hoa är det bara knappt 30 km och till Son Sam ytterligare knappt 20 km.

Fram till Thanh Hoa har det gått relativt fort, inte ofta jag varit under 20 km/h och resten av vägen till havet i San Som är lika enkel.

Precis som jag kalkylerat kommer jag in i San Som vid 13 tiden och en kvart senare sitter jag vid en bar Hubway 1 alldeles vid Indisk Oceanen och dricker en Bia Saigon. Vädret är grått eller vitgrått och vågorna från indiska oceanen är lagom höga så jag tar av mig byxorna och hoppar i en ocean som häller knappt 30 gradigt vatten.

Att turistsäsongen i Vietnam är över det märks för de flesta båtarna är uppdragna och vilstolarna ligger på travade högar.

När jag hoppar i är jag ensam och det verkar inte komma några heller.

Hotellet Hoa Hong blir mitt natthärbärge för knappt 110 spänn och jag får ett rum fem våningar upp och utsikt över Indiska Oceanen.

Efter en dusch tar jag en sväng ner mot det centrum av stan som jag cyklade genom bara för att se mig omkring. Hinner med några mobilaffärer och en marknad där det mest luktar fisk innan jag vänder kosan mot hotellet.

Efter några hundra meter tar jag in på en liten gata som går parallellt med beach boulevarden och tittar in i några affärer.

Efter denna gata hittar jag också ett postkontor som jag springer in i och frågar om frimärken före vykort till Sverige. Postkassörskan svarar JA och jag köper 10 stycken, priset 45 000 Vnd eller 17 Sek. Frågar flera gånger om detta räcker för Sverige och hon nickar JA.

Bestämmer att hämta vykorten på hotellet och sen tillbaka för att posta dem. Tjugo minuter senare stiger in genom dörren och kryssar mellan kartongerna för att ta mig till disken och lämnar över vykorten som nu har frimärken påklistrade.

En annan postkassörska skakar på huvudet och börjar bläddra i en pärm med priser och kommer fram till att det behövs ytterligare två frimärken på varje vykort.

Så nu har kostnaden ökat till 148 000 Vnd eller 57 kronor. Det låter mera rimligt så jag protesterar inte. Dessutom har tio kort blivit 11 för jag räknade lite fel. En tredje posttjej buntar nu ihop mina vykort och sätter ett gummiband runt alltihopa och stoppar ner det i en plastbox. Undrar hur lång tid det tar innan de dimper ner i svedala

När jag kommer ut skymningen ökat till mörker och affärernas neon och LED belysningar lyser upp

omgivningarna.

På vägen tillbaka till hotellet stannar jag till vid en trottoarservering och beställer in mat ur menys

marian avsnitt som består av räkor och tomater i tomatsås och en skål med ris. Den är också lite het men inte överdrivet.

När jag skall betala plockar kvinnan fram ett antal sedlar som hon vill att jag skall betala. Blir osäker om hon visar rätt så jag ber henne att skriva ner priset och hon tar fram ett block och skriver ner 300 000 Vnd och jag bara skakar på huvudet och säger…

- No, No, Do not try to fool me.

- I'm not stupid, I know about how much this food should cost.

Hon skriver på blocket igen och denna gång 200 000. Jag skakar på huvudet igen och säger

- I do not pay more than 100,000.

Hennes man som legat på en säng efter väggen och ”mobilat” säger något jag inte förstår men av tonläget begriper jag att han inte riktigt gillar mitt förslag.

Tyvärr så har jag inte jämna pengar så jag säger åt kvinnan att jag går över gatan till fiket mittemot för att växla.

När jag kommer tillbaka ger jag henne en 100 000 Vnd sedel och går iväg. Hör inga protester heller.

Till och med 100 000 är för mycket, 70–75 har varit mera rimligt.

Man skall alltid fråga efter priset om det inte står i menyn men jag litade på kvinnan och har nu lärt mig en läxa.

Tar några snabba steg tillbaka till rum femhundrasex och tänker göra kväll.

Natti Natti från Indiska Oceanens Sam Son

Dagens distans: 77,3 km

Färdtid: 3:39:04

Total tid: 5:53:07

Medelfart: 21,5 km/h

Maxfart: 40,3 km/h

Medeltemperatur: 36,7 °C

Minsta temperatur: 26,0 °C

Maximal temperatur: 45,0 °C

// P-G

The Global Cyclist och arg matprutare

Skriv en kommentar till texten här!

Ditt namn
Upprepa pinkoden
Kontrollnummer